راهنمای-کامل-حمل-بار-هوایی-از-دبی

راهنمای کامل حمل بار هوایی از دبی

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

برای حمل بار هوایی کالا از دبی به شیوه های گوناگون تقریبا به جرات می‌توان گفت در این امر هیچ محدودیتی وجود ندارد و افراد می‌توانند کالاهای مد نظر خود را با پرداخت کمترین هزینه و نیز در زمانی معقول و کم تحویل بگیرید. البته لازم به ذکر است در صورتی که شرکت مورد نظر جهت انجام این کار را به درستی انتخاب نماید، می‌توانید با متحمل شدن کمترین زیان بار خود را در نقطه مد نظرتان دریافت نماید.

همچنین می‌توان گفت حمل بار هوایی از دبی یکی از محبوبترین روش‌های ترخیص کالا از نظر تجاران و بازرگانان ایرانی می‌باشد، چرا که در این نوع حمل نیازی به پرداخت حق گمرکی نیست. از این رو در این مقاله از سوی شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همراه ما باشید تا به چگونگی حمل بار هوایی از دبی بپردازیم.

مزایای واردات از دبی برای ایرانیان چیست؟

از مهم ترین و اساسی ترین مزایا در ترخیص و واردات کالا از دبی برای ایرانیان کم بودن هزینه های حمل و نقل می‌باشد. چرا که دبی در همسایگی نزدیک ایران واقع گردیده است، و علت محبوبیت بازارهای دبی برای بازرگانان ایرانی به دلیل موقعیت مناسب دبی می‌باشد، چرا که این امر موجب خواهد شد که تاجران و بازرگانان بتوانند با سرعت زیاد و با پرداخت نمودن هزینه کمتر کالای خود را به ایران وارد نمایند.

همچنین می‌توان گفت گمرکات فعال در کشور امارات از دیگر مواردی هستند که بازرگان ایرانی را جهت تجارت با دبی تشویق و ترغیب می‌کنند. چرا که تجاران ایرانی در گمرکات کشور دبی نیازی نیست جهت ترخیص کالا هزینه ای بپردازند. همین امر موجب شده است تا قیمت خرید محصولات با قیمت خرید آن از کشور دبی که به عنوان کشور مبدا در نظر گرفته می‌شود، یکی باشد.

از جهات دیگر تجار ایرانی می‌توانند کالای مد نظر خود را از کشور امارات و دبی وارد نماید و با قیمتی که در کشور مقصد ارائه می‌شود، بفروشند.

 لازم به ذکر است جهت واردات و حمل بار هوایی از دبی به کشور ایران بایستی بعضی از پرداخت های گمرکی در داخل ایران نیز صورت بگیرد، و پنج درصد از ارزش کل کالا به عنوان حق گمرکی اخذ می‌گردد .

بنابراین سازمان های ایرانی می‌توانند واردات کالا را منطبق با قوانین کشور امارات انجام دهند تا از پرداخت هزینه های اضافی مانند حقوق گمرکی معاف شوند.در نتیجه می‌توان گفت با واردات و تجارت با کشور امارات خرید محصولاتی که در کشور ایران تحریم است نیز آسان می‌گردد.در ادامه می‌توان گفت مهمترین مزایای حمل بار هوایی از دبی به طور مختصر به شرح زیر می‌باشد.

  • واردات و حمل بارهوایی از دبی با سرمایه کم امکان پذیر می‌باشد.
  • موقعیت جغرافیایی بسیار خوب و مناسب دبی موجب کاهش هزینه های حمل و نقل و ترخیص کالا و مواردی از این قبیل می شود.
  • بعضی از محصولات تحریم شده در کشور از می‌تواند از طریق دبی وارد ایران شود و همین امر موجب ایجاد تنوع در محصولات و رونق اقتصادی برای تجاران و بازرگانان شده است .
  • کم بودن هزینه های مربوط به ترخیص کالا
  • همچنین می‌توان گفت قیمت تمام شده کالای وارداتی از دبی با توجه به شرایط موجود در بازارهای داخلی ایران  و همچنین میزان تقاضا تعیین می‌گردد.

واردات از دبی به چه شکل است؟

برای تجارت با دبی به ویژه در عرصه واردات و ترخیص کالا و نیز حمل بار هوایی از دبی پیش دست به اقدام زدن هر چیزی لازم است تا با قوانین داخلی و نیز بین المللی کشور امارات آشنایی کامل  داشته باشید. چرا که خرید کالا و محصولات از انتقال تا ترخیص آن بایستی طبق قوانین موجود صورت بگیرد.

از این روآشنایی با قوانین بین المللی کشور امارات به فرد تاجر کمک خواهد کرد تا بتواند نسبت به امورات بازرگانی تجارت در دبی اطلاعات دقیقی را برآورد کند، و با توجه به این اطلاعات و قوانین برنامه ریزی شده و در اسرع وقت کالای خود را ترخیص و وارد کشور کند.

در نتیجه اگر هر فرد تاجر ک بازرگانی که قصد واردات کالا از دبی را دارد، بایستی اصول و قوانین واردات و صادرات کالا از دبی را به خوبی بشناسد، و همچنین با سیاست گذاری های صورت گرفته توسط دولت امارات متحده آشنا کامل داشته باشد و اگر با توجه به کاهش تعرفه های گمرکی اقدام به تجارت نماید، می‌تواند این امر را راحت تر و مقرون به صرفه تر انجام دهد.

در نتیجه با توجه به این مورد که آشنایی با قوانین و مراحل واردات و ترخیص کالا زمان و هزینه زیادی را خواهان است، بنابراین تجاران بایستی از مشاوران و متخصصان حرفه ای در این زمینه مشورت بگیرند، و با توجه به دانش و تجربه آنها فعالیت های تجاری خود را با شهر دبی برنامه پی ریزی کرده و اقدام به تجارت سودآوری نمایند. در این راستا می‌توان گفت شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس با بیش از ۱۰ سال سابقه درخشان در زمینه حمل بار هوایی ، حمل بار زمینی، حمل بار دریایی و مواردی از این قبیل میتواند انتخاب مناسبی در این زمینه برای شما باشد.

مراحل واردات از دبی :

مرحله اول جستجو برای انتخاب کالا

اگر قصد واردات کالایی را دارید برای انجام این کار لازم است فروشنده گان گوناگون را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده تا کیفیت کالا و نیز قیمت هایی که هر کدام از آنها ارائه میدهند را مقایسه کرده تا در نهایت فروشنده مناسب و مد نظر خود را با دیدی بهتر و باز انتخاب نمایید.

مرحله دوم درخواست پیش فاکتور از فروشنده

پیش فاکتور درواقع سندی می‌باشد که فروشنده بایستی پیش از پرداخت هزینه خرید کالا به شما ارائه دهد و مشخصات کالا را به شکل کاملا واضح در آن درج کند. دریافت پیش فاکتور یا همان پرفرما از دو جهت با اهمیت و مهم است. یکی مورد که شرکت های بازرگانی با توجه به پیش فاکتور خواهند توانست هزینه های کامل واردات را قبل از خرید کالا به شما اطلاع دهند. از سوی دیگر اضافه نمودن پیش فاکتور به مدارکات جهت ترخیص کالا لازم و ضروری است و گمرک آن را از شما درخواست خواهد کرد.

مرحله سوم ثبت سفارش کالا در سامانه

برای این کار بایستی شرکت بازرگانی که با آن همکاری نموده‌اید وارد سامانه ثبت سفارش وزارت صمت گردد و درخواستی مبنی بر واردات کالا ارائه دهد. با این کار کارشناسان و متخصصان وزارت صمت کالا را بررسی نموده تا هیچ گونه ممنوعیتی جهت  واردات کالا وجود نداشته باشد.

مرحله چهارم تخصیص ارز

در این مرحله بایستی وارد کننده کالا ارز لازم را جهت خرید کالا تامین نماید. این ارز معمولا برای کالا های اساسی و مورد نیاز از سمت دولت شامل ارز ترجیحی و یا ارز دولتی می‌گردد.

مرحله پنجم حمل و نقل کالا

حمل و نقل کالا از دبی به ایران اصولا به شیوه هوایی و یا دریایی انجام میگیرد. همچنین واردات و حمل و نقل کالا با توجه به اصول بین المللی اینکوترمز انجام می‌پذیرد از این رو اطلاع از این قوانین ضروری و مهم است.

مرحله آخر ترخیص کالا از گمرک

 در این مرحله بایستی وارد کننده با در دست داشتن مدارک و اسناد لازم به گمرک مراجعه کرده و کالای خود را با توجه به قوانین موجود ترخیص نماید.

مزایای حمل بار هوایی از دبی چیست؟

حمل بار هوایی از دبی را می‌توان به عنوان یکی از گران‌ترین اما سریع ترین روش حمل و نقل به شمار آورد. مزایای بسیار زیاد دیگری در باب این نوع روش حمل و نقل وجود دارد که موجب شده این روش در بعضی از شرایط گزینه مناسبی و خوبی باشد.

  • سرعت بالا

یکی از مزایای مهم حمل هوایی از دبی به ایران  سرعت بسیار بالای حمل کالاها می‌باشد . در واقع می‌توان گفت با استفاده از این روش بارها بعد از ۱ الی ۳ روز با توجه به شرایط به مقصد ارسال می‌گردند، که باتوجه به روش دریایی زمان حمل کالا کاهش چشمگیری خواهد داشت.

  • ترخیص آسان کالا

با استفاده از حمل هوایی از دبی به ایران می‌توان مدت زمان ترخیص کالا از گمرک را کاهش داد. تخلیه و بارگیری کالا با به کارگیری  روش دریایی مدت زمان زیادی را صرف می‌کند. اما در روش حمل بار هوایی می‌توان در زمان کمتر  و راحت تر این اقدامات را انجام داد.

  • قابلیت اطمینان

یکی از مهم‌ترین و اصلی ترین مزایای که در باب حمل بار هوایی از دبی وجود دارد این ‌مورد است که شما می‌توانید با اطمینان کامل نسبت به زمان‌های خروج و ورود کالاها، آنها را بررسی و تایید نماید. به عبارت بهتر با این روش شما خواهید توانست از زمان ورود و یا خروج کالا مطلع شوید.

  • امنیت سفر

از نظر امنیت، خطوط هوایی به عنوان یکی از امن‌ترین گزینه‌ها جهت حمل بار و کالاها از دبی محسوب می‌گردد. فرودگاه‌ها و خطوط هوایی کنترل بسیار زیاد و شدیدی برای محموله‌ها دارند و این امر موجب می‌شود که از سرقت رفتن آنها تا حد زیادی جلوگیری به عمل آورده شود.

معایب حمل بار هوایی از دبی

  • هزینه

یکی از مهم‌ترین معایب حمل بار هوایی از دبی، هزینه‌های بالای آن است. همچنین با توجه به این امر که هزینه حمل کالا با توجه به وزن و حجم کالاها محاسبه می‌گردد، این نوع حمل برای کالاهای سنگین، گزینه مناسبی نیست .

  • مشکلات محیط زیست

اگر شما جز افرادی هستید که محیط زیست برای شما اهمیت بسیار زیادی دارد، بهتر است بدانید که حمل بار هوایی می‌تواند موجب ایجاد خسارت های به محیط زیست شود. در نتیجه اگر خواهان محیط زیستی پاک و عاری از آلودگی هستید این روش انتخاب مناسبی برای شما نمی‌باشد.

هزینه های واردات کالا از دبی برای ایرانیان

حمل بار هوایی از دبی به ایران به‌عنوان یکی از  گران‌ترین و پر هزینه ترین روش‌های حمل و نقل کالا در منطقه شناخته می‌شود. عوامل بسیار زیادی وجود خواهند که موجب افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل هوایی خواهند که این عوامل در ادامه مقاله بیان شده است.

  • هزینه های ناشی از سوخت، به علت نوسانات قیمت سوخت
  • هزینه‌های امنیتی مضاف، جهت اقدامات امنیتی در فرودگاه‌ها که معمولاً در هنگام غربالگری و جابه‌جایی کالا صورت می‌گیرد.
  • هزینه های مربوط به انبارداری که هنگام ذخیره کالاها به شکل موقت، قبل از خروج یا ورود به یک کشور انجام می‌‌گیرد.
  • هزینه مربوط به جابه‌جایی ترمینال در مبدأ و مقصد مربوطه
  • هزینه مربوط به ترانسفر فرودگاهی که هنگان انتقال کالا از یک شرکت هواپیمایی به شرکت دیگر انجام می‌گیرد.
  • هزینه کارگزاری گمرکی که جهت ترخیص کالا از گمرک و بررسی کالاها در نظر گرفته می‌شوند.
  • هزینه مربوط به کالاهای خطرناک و هزینه بیمه باربری
  • هزینه‌های خرید لوازم جانبی از جمله هزینه اعلان های مجهز و پیشرفته جهت اطلاع دریافت‌کننده نسبت به تحویل محموله.

همچنین  می‌توان گفت جهت ‌محاسبه هزینه حمل هوایی از دبی دو فاکتور حجم و وزن کالا بسیار مهم است. هزینه حمل بار هوایی از دبی بر اساس وزن واقع  یا وزن بعدی هر کیلوگرم که بیشتر باشد، محاسبه می‌گردد. همچنین وزن ناخالص، وزن کل محموله می‌باشد که شامل پالت و بسته بندی می‌گردد.

لیست فرودگاه های اصلی دبی

فرودگاه بین‌ المللی دبی ( Dubai International Airport )

از مهمترین و اصلی ترین فرودگاه های شهر دبی در امارات متحده عربی، فرودگاه بین المللی دبی می‌باشد که سالیانه تعداد بسیار زیادی از پروازها  از سرتا سر دنیا به خود اختصاص داده است . این فرودگاه به عنوان یکی از پررفت‌وآمدترین و شلوغ ترین فرودگاه‌های جهان است. این فرودگاه  در ۹ کیلومتری شهر دبی واقع گردیده است و  ۴۹۰۰ هکتار مسافت را به خود اختصاص داده است .

لازم است بدانید شرکت‌های هواپیمایی امارات و نیز فلای دبی از این فرودگاه به عنوان مرکز اصلی مسافربری استفاده می‌نمایند. سالیانه بیش از ۷۵ میلیون مسافر توسط این فرودگاه به ۲۷۰ نقطه گوناگون از جهان جا به جا می‌گردند.

لازم است بدانید سه ترمینال متنوع جهت پرواز در فرودگاه بین المللی دبی وجود دارند که این سه ترمینال شامل ترمینال‌های ویژه پروازهای  خارجی و داخلی هستند. همچنین می‌توان گفت که شرکت‌های هواپیمایی مشهور متنوعی از جمله لوفت هانزا نیز به ترمینال‌های فرودگاه بین المللی دبی پرواز دارند. همچنین بیشترین پروازهای طولانی که توسط ایرلاین‌های معتبر انجام می‌گردد، از طریق ترمینال شماره ۱ فرودگاه‌ بین المللی دبی صورت می‌گیرد. این ترمینال به عنوان اصلی‌ترین ترمینال در شهر دبی شناخته می‌شود.

ترمینال شماره ۲ این فرودگاه به طور عمده در انجام پروازهای منطقه‌ای فعالیت دارد و به طور ویژه در عرصه انجام پروازهای جنوب آسیا و منطقه خلیج فارس فعالیت دارد.. ترمینال شماره ۳ فرودگاه‌ بین المللی دبی که از لحاظ مساحت به عنوان دومین ساختمان بزرگ در سطن جهان شناخته می‌شود که به طور ویژه پروازهای هواپیمایی کانتاس و امارات را انجام می‌دهد.

فرودگاه بین‌ المللی آل مکتوم ( Al Maktoum International Airport )

بعد از فرودگاه بزرگ بین ‌المللی دبی ، فرودگاه بین ‌المللی آل مکتوم به عنوان دومین فرودگاه بزرگ این شهر محسوب می‌گردد که در سال 2010 میلادی افتتاح گشت ،  این فرودگاه که در منطقه آزاد اقتصادی دبی واقع گشته است ، از امکاناتی و تجهیزات پیشرفته ای مانند روش های نوین ترابری و نیز حمل و نقل برخوردار است ، آن گونه که برنامه ریزی شده است، این فرودگاه بایستی سالانه بیش از 12 میلیون تن بار و 160 الی 250 میلیون مسافر را جا به جا نماید و به این ترتیب متوجه می‌شویم که فرودگاه آل مکتوم به عنوان بزرگترین فرودگاه در سطح جهان از نظر حجم مسافر و فضا می باشد.

فرودگاه آل مکتوم دبی همانند فرودگاه بین ‌المللی دبی دارای امکاناتی پیشرفته ای مثل 3 ترمینال مسافری با تجهیزات لوکس ، فضاهای بزرگ  ، محل اختصاصی جهت جت‌های شخصی ، هتل‌ ها و مراکز خرید گسترده و آشیانه های متنوع جهت تعمیر هواپیماهای غول پیکر می‌باشد.

 مساحت فرودگاه بین‌ المللی آل مکتوم بیش از 14000 هکتار است و در منطقه جبل علی و در ما بین 37 کیلومتری جنوب غربی دبی و در قسمت اصلی مرکز جهانی دبی ( Dubai World Central ) واقع گشته است ، لازم به ذکر است  این فرودگاه توسط شبکه پر سرعت قطار شهری به فرودگاه بین ‌المللی دبی متصل است و نیز مجهز به مسیرهای پیشرفته بدون ایجاد اختلال در رفت و آمد سایر وسایل نقلیه است.

مدارک مورد نیاز بررای حمل بار هوایی از دبی :

پروفرما اینویس

 پروفرما اینویس یا پیش فاکتور سندی می‌باشد که که توسط فروشنده کالا صادر می‌شود و مندرجات پروفرما اینویس شامل نام و نشانی فروشنده و نیز خریدار کالا، نوع کالا ، مقدار و تعداد کالا، قیمت نهایی واحد کالا و قیمت کل کالا، شرایط پرداخت هزینه های کالا ، مدت زمان تحویل کالا، مدت  زمان اعتبار پروفرما، مبدا کالا و مواردی از این قبیل  می‌شود.

پکینگ لیست PACKING LIST

این مورد سندی می‌باشد که در آن مشخصات کلی ظاهری و نیز محتویات هر بسته هر کدام از بارنامه را در صورت گوناگونی محتویات داخل بسته‌ها معرفی می‌نماید. در واقع پکینگ لیست در حقیقت محتوی اطلاعات کامل یک محموله است. 

این سند یکی از اسنادی می‌باشد که در ارزیابی دقیق کالا توسط مأموران اداره گمرک بسیار اهمیت و مهم دارد. هنگامی که تنوع بسته‌بندی و یا  محتویات داخل بسته‌ها گوناگون باشند، ارائه لیست عدل بندی یا  همان پکینگ لیست به گمرک ضروری و مهم می‌باشد.

گواهی مبدا

صدور گواهی مبدا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چرا که هنگامی که واردات صادرات کالا از کشوری به کشور دیگر انجام می‌گیرد داشتن این مدرک اهمیت و بسیار مهم است. لازم به ذکر است که گواهی مبدا یکی از اسناد مهم در بازرگانی بین المللی می‌باشد و نشان دهنده این مورد است که محصول چه کشوری تولید و پردازش گشته است.

آیا واردات از دبی با سرمایه کم امکان پذیر است ؟

زمانی که بحث واردات کالا داغ می‌شود، افراد این تصور را خواهند داشت که جهت واردات بایستی به طور حتم سرمایه بالایی را دارا باشند. تا بتوانند محصولات و کالاهای مورد نیاز را از کشورهای متفاوت وارد ایران کنند.

اما لازم است بدانید که جهت واردات محصولات و بسیاری از کالاهای متفاوت و متنوع به ایران شما بایستی از یک سرمایه متوسط برخوردار باشید برای نمونه جهت وارد کردن یخچال فریزر و یا تلویزیون و نیز سایر موارد شما بایستی یک سرمایه بسیار هنگفتی داشته باشید تا بتوانید محصولات و کالاهای این‌چنینی را در کشور مبدأ خریداری نمایید.

سپس بعد از خرید محصول بایستی هزینه حمل و نقل و دیگر موارد مربوط به آن را پرداخت نمایید. همچنین پس از پرداخت این هزینه ها بایستی هزینه‌ها و تعرفه های گمرکی را نیز که جهت واردات محصولات اخذ می‌گردد را نیز پرداخت کنید ، تا بتوانید محصولات وارداتی را با برچسب های استانداردو لازم در بازار به فروش برسانید.

اما لازم است بدانید همیشه جهت واردات نیازمند سرمایه بسیار بزرگ و هنگفت نخواهید بود. به عنوان نمونه واردات از دبی با سرمایه بسیار کم می‌تواند برای تاجران و بازرگانان نیز امکان پذیر باشد. هنگام واردات از دبی با سرمایه کم نیز شما می‌توانید محصولات خرده و کوچکی را خریداری نماید و سپس آن را وارد کشور نماید. مانند قطعات خودرو، انواع لوازم آرایشی و سایر موارد مشابه.

اما در این حین بایستی توجه داشته باشید، هنگام خرید این محصولات در کشور مبدا یا همان دبی شما بایستی هزینه کمی را جهت خرید مواد اصلی و اولیه نمایید تا بتوانید هزینه های کلی دیگری را مانند هزینه حمل و نقل، گمرکات، بیمه و دیگر موارد را پرداخت کنید.

چرا برای حمل بار از دبی از خدمات ققنوس حمل استفاده کنید؟

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس با چندین سال سابقه درخشان و طلایی در زمینه حمل و نقل به شیوه های دریایی، زمینی و هوایی و نیز تجارت و بازرگانی در سطح بین المللی و خارجی توانسته است تا به امروز خدمات ویژه ای و معتبری را برای بازرگانان و تاجران انجام دهد.

از این رو با توجه به خدمات گسترده این شرکت از جمله فعالیت در زمینه حمل و انتقال و ترخیص کالا از دبی به شکل دریایی، هوایی و زمینی و نیز خدمات درب به درب توانسته است در سریع ترین زمان ممکن و همچنین با بهترین روش و حمل و نقل با کمترین قیمت و حداکثر سود  را برای تجار و بازرگانان فراهم آورد. از این رو جهت هر گونه مشاوره رایگان و یا کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با متخصصان زبده ما در این شرکت تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

مزایای واردات کالا از دبی شامل چه مواردی می‌شود؟

موقعیت جغرافیایی مناسب دبی، کم بودن هزینه های مربوط به ترخیص کالا، معاف بودن بازرگان از پرداخت حقوق گمرکی، ترخیص آسان کالا از گمرکات دبی و مواردی از این قبیل.

واردات از دبی شامل چه مراحلی می‌باشد؟

انتخاب کالا ، یافتن تامین کننده مناسب کالا، مذاکره و دریافت بهترین قیمت، ثبت سفارش گمرکی، تخصیص ارز و خرید کالا، حمل کالا به ایران و در نهایت ترخیص کالا از گمرک.

واردات کالا از دبی شامل چه هزینه هایی می‌شود؟

مهمترین هزینه های واردات کالا از دبی شامل هزینه های امنیتی، هزینه های ناشی از سوخت، هزینه های انبارداری، هزینه های مربوط به ترانسفر فرودگاهی و مواردی از این قبیل‌.

مهمترین مدارک جهت واردات کالا از دبی چیست؟

پکینگ لیست، پروفرما اینویس، گواهی مبدا، ارائه کارت بازرگانی معتبر، ارائه اظهار نامه گمرکی، ارائه برگه ترخیصیه کالا و مواردی از این قبیل.

جمع بندی

همانگونه که در ابتدای مطلب نیز گفته شد جهت واردات کالا از دبی بایستی با قوانین واردات و صادرات شهر دبی و همچنین کشور ایرات آشنا باشید تا بتوانید تمامی مراحل را منطبق با قوانین انجام دهید. لازم به ذکر است که مطالعه اصول بازرگانی و آشنایی با تمامی آیین نامه‌ها و همچنین بخش نامه‌های موجود فرآیندی زمانبر است.

از این رو اغلب بازرگانان و تجار می‌توانند جهت صرفه جویی در وقت و انجام درست تمامی مراحل تامین کالا و حمل و نقل را به شرکت های بازرگانی های معتبر بسپارند. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس با تجربه ۱۰ ساله در زمینه حمل و انتقال کالا به شیوه های گوناگون می‌تواند در این عرصه یاری رسان شما عزیزان باشد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *