بررسی-5-تفاوت-بین-حمل-بار-به-صورت-FCL-و-LCL

بررسی 5 تفاوت بین حمل بار به صورت FCL و LCL

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

یکی از مهم ترین مراحل تجارت های بین المللی نحوه جا به جایی کالاها می باشد که تجار با توجه به نوع بار خود و هزینه های لازم برای جا به جایی محموله ها انتخاب می کنند. در این محتوا با ما همراه باشید تا بیشتر با تفاوت بین حمل بار به صورت FCL و LCL آشنا شوید.

ارسال محصولات به سه روش زمینی، دریایی و هوایی می تواند انجام شود. روش زمینی که خود به دو قسمت جاده ای و ریلی تقسیم می شود. حمل و نقل زمینی نیز به دو صورت فله ای یا کانتینری قابل انجام است.

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در این مقاله روش حمل و نقل دریایی کانتینری که خود آن نیز به دو روش fcl و lcl صورت می گیرد را تشریح می کند و به طور کامل تفاوت fcl و lcl را بررسی خواهد کرد.

fcl و lcl

تفاوت بین حمل بار به صورت FCL و LCL

lcl مخفف عبارت لاتین LESS THAN CONTAINER LOAD است که به معنای کانتینر مشترک یا همان ظرفیت کمتر از بار یک بارگنج می باشد. در این روش برای تکمیل ظرفیت کانتینر، محصولات چندین فرستنده را در آن قرار می دهند و دیگر لزومی ندارد که فرستنده ها هزینه کل کانتینر را پرداخت کنند.

در واقع هر فرستنده به میزان فضایی که محموله اش در کانتینر اشغال کرده باید هزینه بپردازد که این مورد به عنوان تفاوت fcl و lcl نیز محسوب می شود.

مزایای حمل lcl

  • برای جا به جایی کالا های جزئی مناسب است.
  • هزینه ی این روش نسبت به روش fcl پایین تر می باشد.
  • کالاها به راحتی تحویل گیرنده داده می شوند.

معایب حمل lcl

  • نسبت به روش fcl ایمنی کمتری دارد و احتمال وارد شدن خسارت به کالاها بیشتر است.
  • زمان بیشتری برای تخلیه لازم دارد.

fcl چیست؟

واژه fcl مخفف عبارت انگلیسی FULL CONTAINER LOAD می باشد که معنای فارسی آن ظرفیت کامل یک بارگنج است. در این روش از حمل و نقل دریایی کانتینر برای یک فرستنده به طور اختصاصی رزرو می شود.

بنابراین فقط کالاهای یک فرستنده در بارگنج جای می گیرد و کل کانتینر به آن شخص تعلق دارد و باید هزینه آن را پرداخت کند. در این نوع از جا به جایی کالا محصولات تکان نمی خورند و احتمال آسیب دیدن یا به سرقت رفتن به شدت کاهش پیدا می کند. از تفاوت fcl و lcl می توان به نحوه بارگیری و تخلیه آن ها اشاره کرد که در ادامه شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس بیشتر در مورد آن ها توضیح خواهد داد.

مزایای حمل fcl

  • بر روی بسته بندی کالاها به طور کامل نظارت می شود.
  • در مقایسه با روش lcl نحوه جا به جایی و تخلیه از سرعت بیشتری برخوردار است.
  • با توجه به اختصاصی بودن بارگنج کالاها از آسیب رسیدن و به سرقت رفتن در امان هستند.

معایب حمل fcl

  • برای تکمیل کردن ظرفیت کانتینر باید کالاهای زیادی خریداری کرد.
  • کالاها به صورت فشرده تخلیه می شوند.
  • انتخاب های محدودی درهنگام تحویل گرفتن کالا وجود دارد.
  • برای استفاده از این روش سرمایه بسیار زیادی لازم است.

در چه موقع از حمل fcl استفاده می کنیم؟

شرکت های صاحب کالا و تجار زمانی که بار آن ها به اندازه ظرفیت یک کانتینر بیست یا چهل فوتی باشد از حمل fcl استفاده خواهند کرد، زیرا زمانی که بار آن ها زیاد باشد هم از لحاظ زمان صرفه جویی می شود و هم این که از لحاظ هزینه بسیار برای آن ها مقرون به صرفه می باشد.

با استفاده از این روش از حمل و نقل دریایی، کالاها از مبدأ تا مقصد جا به جا نمی شوند و احتمال آسیب رسیدن به آن ها بسیار پایین است که سبب می شود صاحبان کالا دچار ضررهای مالی نشوند. تفاوت fcl و lcl در این است که در lcl کانتینر در مقصدهای متعددی باید بار تخلیه کند که ممکن است در این بین به کالاهای دیگر فرستنده ها آسیب وارد شود.

کدام کالاها را می توان از طریق lcl وارد کرد؟

معمولا این روش از حمل و نقل دریایی برای گرفتن نمونه کارهای شرکت های تجارت کننده، اشخاصی که حجم کالاهای آن ها کم است، محصولاتی که به صورت موقت وارد می شود، افرادی که از سایت های خارجی محصول سفارش می دهند و یا کالاهایی که برای شرکت کردن در نمایشگاه ها می فرستند، کاربرد دارد. تفاوت fcl و lcl نیز شامل این موارد می شود.

در واقع از طریق روش lcl کالاهای متعددی همچون مواد غذایی، مواد آرایشی و بهداشتی، تجهیزات پزشکی، قطعات خودرو و … را می توان وارد کرد.

حمل fcl و lcl در چه مواردی با یک دیگر تفاوت دارند؟

تفاوت fcl و lcl در مواردی همچون نحوه ی محاسبه وزن کالاهای فرستنده ها، نوع بسته بندی کالاها و هزینه ی هر کدام از روش ها می باشد.

  • نحوه ی محاسبه وزن کالاها: در روش fcl بر اساس کانتینر وزن کالاها را اندازه گیری می کنند اما در روش lcl بر اساس متر مکعب محاسبه می کنند.
  • نوع بسته بندی کالاها: با استفاده از روش fcl کالاها باز نمی شوند و با همان بسته بندی که در ابتدا داشته اند ترخیص می شوند، در روش  lcl بر خلاف  fcl باید بسته بندی محصولات باز شده و به صورت کارتنی بسته بندی شوند و به گیرنده تحویل دهند.
  • تعرفه و هزینه ها ی آن ها: روش fcl نسبت به روش lcl بسیار پر هزینه تر است، زیرا برای تکمیل ظرفیت بارگنج‌ باید حجم بیشتر کالا خزیداری کند و هزینه کل کانتینر را نیز بپردازد. اما روش lcl بار کمتری لازم است و فقط هزینه ی فضای گرفته شده در کانتینر را پرداخت می کنند که طبیعتا مقرون به صرفه تر می باشد.

فرق هزینه های fcl و lcl چقدر است؟

تفاوت fcl و lcl بسیار متعدد است که در این قسمت می توان به تعرفه های این دو اشاره کرد. در روش fcl باید کل کانتینر اجاره گرفته شود و صاحب بار هزینه کل آن را پرداخت کند و لازمه ی انتخاب این روش خرید کالاهای فراوانی است، تا فضای کامل یک بارگنج را که اندازه آن ها بیست یا چهل فوت می باشد پر کند، اما در روش lcl که مختص بارهای جزئی است لازم نیست کل کانتینر اجاره گرفته شود.

در این روش از چندین پروانه گمرکی استفاده می شود تا فضای کل کانتینر تکمیل شود در واقع هر فرستنده فقط هزینه ی فضای اشغال شده توسط کالاهایش را باید پرداخت کند.

مزایا و معایب حمل بار دریایی

حمل بار دریایی انواع مختلفی دارد، بنابراین این روش یا به صورت فله ای یا کانتینری انجام می شود. روش کانتینری نیز به دو گروه fcl و lcl تقسیم بندی می شود. اساسی ترین تفاوت fcl و lcl در میزان فضای اجاره شده کانتینر توسط فرستنده است که به آن ها فول بار و گروپاژ نیز گفته می شود. در ادامه مزایا و معایب حمل بار دریایی به این روش ها را شرح خواهیم داد.

مزایای حمل بار به روش دریایی

  1. در این روش از حمل و نقل کالا چون هزینه ها به صورت رقابتی تعیین می شود، بسیار مقرون به صرفه است.
  2. نسبت به سایر روش های حمل و نقل بهره وری بسیار بالایی دارد.
  3. با استفاده از این روش تمامی کالاهای سنگین و حجیم قابل نقل و انتقال هستند.
  4. این روش تضمینی است و کالاها از ایمنی لازم در مقابل حوادث برخوردارند.
  5. با انتخاب این روش آسیب کمتری به محیط زیست می رسد.
  6. انتخاب کشتی از تنوع لازمی برخوردار است که قابلیت انعطاف حمل بار دریایی را بالا برده است.

معایب حمل بار به روش دریایی

  1. در روش حمل بار دریایی کالاها نسبت به سایر روش های حمل و نقل دیرتر جا به جا می شوند.
  2. وضعیت جوی هوا می تواند جا به جایی کالاها را با مشکل مواجه کند و در انتقال آن ها تأخیر ایجاد کند.
  3. در حمل دریایی پیگیری کردن موقعیت بار نسبت به بقیه روش ها کار سختی است.
  4. بعد از رسیدن بار به بندر و تخلیه آن باید کالاها با روش حمل زمینی به مقصد نهایی انتقال داده شوند.

سوالات متداول

حمل و نقل کانتینری شامل چند بخش می شود؟

شامل دو بخش: حمل به روش fcl و حمل به روش lcl می شود.

شامل دو بخش: حمل به روش fcl و حمل به روش lcl می شود.

این نوع از حمل و نقل دریایی بیشتر برای سرمایه گزاران و کالاهای پر حجم و سنگین کاربرد دارد.

چرا حمل به روش lcl امنیت کمتری دارد؟

زیرا در این روش برای تکمیل ظرفیت کانتینر از چندین پروانه گمرکی استفاده می شود و باید در مقصد های متفاوتی عملیات تخلیه بار صورت بگیرد.

تفاوت fcl و lcl در چه مواردی است؟

تفاوت این دو روش از حمل و نقل دریایی در نحوه محاسبه وزن کالاهای فرستنده، میزان تعرفه ها و هزینه های آن ها و هم چنین نحوه بسته بندی کالاها می باشد.

جمع بندی

در این مقاله متوجه شدیم که برای انتقال و جا به جایی کالا می توان از روش های مختلفی استفاده کرد که هر شرکت تجارت کننده یا صاحب بار باید با توجه به نوع و حجم محصولات خود، روش مورد نظر را انتخاب کند. از متداول ترین روش ها می توان به حمل و نقل دریایی اشاره کرد، معمولا تاجران هر کشوری که دارای بنادر بزرگ مناسب تجارت هستند، برای انتقال کالاهای خود روش دریایی را انتخاب می کنند.

روش دریایی به چندین قسمت تقسیم بندی می شود. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در این مقاله به بررسی انواع تفاوت fcl و lcl پرداخت. همراهان گرامی می توانند برای استفاده از خدمات شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس به سایت شرکت مراجعه کرده و بارهای خود را از طریق ما ارسال کنند تا یک شرکت تجارتی ایمن و پر سود را تجربه کنند.

2.7/5 - (3 امتیاز)
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *