تفاوت کراس استافینگ و ترانشیپ

تفاوت کراس استافینگ و ترانشیپ / بررسی مزایا و معایب

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

اگر در زمینه تجارت خارجی فعال هستید، احتمالاً بارها اصطلاح کراس استافینگ و ترانشیپ را شنیده اید و با این دو اصطلاح و تفاوت کراس استافینگ و ترانشیپ آشنا هستید. با این حال، اگر تازه وارد دنیای تجارت شده اید، ممکن است بخواهید با این دو مفهوم آشنا شوید و تفاوت این دو را بیاموزید. کراس استافینگ و ترانشیپ دو روش عملی برای دور زدن تحریم ها و حمل و نقل بین المللی است و بسیاری از تجار و بازرگانان تجارت خارجی از آنها برای حمل بار به خارج از کشور استفاده می کنند.

در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس قصد داریم شما را با تفاوت کراس استافینگ و ترانشیپ آشنا کنیم. بنابراین برای آشنایی بیشتر با کراس استافینگ و ترانشیپ، کاربردها، مزایا و معایب تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

تفاوت های کراس استافینگ و ترانشیپ
تفاوت های کراس استافینگ و ترانشیپ

آشنایی با تفاوت کراس استافینگ و ترانشیپ

 قبل از آشنایی بیشتر با تفاوت کراس استافینگ و ترانشیپ بهتر است تعریفی از این دو اصطلاح داشته باشیم. کراس استافینگ به عنوان روشی در حمل و نقل دریایی شناخته می شود. این روش زمانی استفاده می شود که هیچ خط حمل و نقل مستقیمی از مبدا تا مقصد وجود نداشته باشد و یا فروشنده کالا اصرار داشته باشد که کالای خریداری شده را به کشوری غیر از کشور مبدا تحویل دهد. در این صورت مرسوله با دو هزینه حمل متفاوت ارسال می شود.

 سیستم حمل و نقل ترانشیپ سیستمی است که ابتدا کالا وارد محدوده کنترل گمرکی شده و با تغییر روش حمل به مکان دوم ارسال می شود. در حین ترانزیت تغییری در وسایل حمل و نقل ایجاد نمی شود و کالا فقط با وسیله حمل اصلی وارد گمرک دیگری می شود. برای آشنایی بیشتر در ادامه این مقاله شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همراه ما باشید.

تعریف کراس استافینگ

یکی از تفاوت کراس استافینگ و ترانشیپ در تعریف این دو اصطلاح است. بارگیری متقاطع یا به قول انگلیسی cross stuffing  یکی از پرکاربردترین روش ها در حمل و نقل دریایی است که برای حمل کالاهای مختلف از طریق دریا استفاده می شود. در روش حمل و نقل کراس استافینگ، زمانی که کالا از بندر مبدا به بندر مقصد حمل می شود، کالا در بندر سوم متوقف شده و کالا از کانتینر تخلیه و در کانتینر دیگری بارگیری می شود.یکی از تفاوت کراس استافینگ و ترانشیپ، می توانیم به نحوه استفاده از این دو روش اشاره کنیم.

استفاده از روش کراس استافینگ برای حمل و نقل بین المللی کالا برای کارآفرینان و تجار گران است زیرا علاوه بر هزینه حمل، برای کراس استافینگ باید هزینه جداگانه ای پرداخت شود که بستگی به ماهیت بسته بندی، تجهیزات مورد نیاز برای تخلیه و غیره دارد. 

تعریف ترانشیپ

ترانشیپ، که در انگلیسی به عنوان transshipment شناخته می شود، یکی دیگر از روش های محبوب حمل و نقل بین المللی است.  یکی از تفاوت کراس استافینگ و ترانشیپ در نحوه ارسال بار است. در این روش بار مستقیم ارسال نمی شود و بار به دو نقطه ارسال جابه جا می شود. این مفهوم به این معنی است که حمل و نقل در میانه راه مسیرش تغییر می کند، ابتدا به نقطه میانی و سپس به نقطه نهایی ارسال می شود. از این روش حمل در شرایطی استفاده می شود که راه مستقیمی برای ارسال بار به مقصد وجود نداشته باشد و حمل بار مستلزم تعویض وسیله حمل باشد.

برای مثال محموله را نمی توان مستقیماً از طریق دریا یا زمین به قبرس شمالی ارسال کرد و در چنین مواقعی بار از طریق ترانشیپ ارسال می شود و بار ابتدا به ترکیه و از آنجا از طریق روش دریای و هوایی به قبرس شمالی فرستاده می شود. یکی از کاربردهای ترانشیپ دور زدن تحریم ها می باشد. بر اساس تحریم های بین المللی، ارسال کالا از کشورهای خاص به کشورهای تحریم شده ممنوع است.

معرفی ترانشیپ
معرفی ترانشیپ

کاربردهای کراس استافینگ

 تفاوت کراس استافینگ و ترانشیپ در کارکرد این دو روش است. استفاده از روش های کراس استافینگ در حمل و نقل دریایی کاربردهای زیادی دارد و این بخش به بررسی استفاده از این روش حمل و نقل می پردازد.

در برخی بنادر به دلیل بزرگی کشتی ها امکان پهلوگیری مستقیم کشتی برای بارگیری و تخلیه وجود ندارد. در چنین شرایطی، به ناچار از روش استافینگ برای شکستن محموله به محموله های کوچکتر و بارگیری آنها در کشتی های کوچکتر استفاده می شود. یکی از کاربردهای دیگر روش کراس استافینگ، اجتناب از تحریم است. بر اساس تحریم‌های بین‌المللی، برخی از محصولات را نمی‌توان مستقیماً به کشورهای تحریم‌شده وارد کرد و یا برخی شرکت‌های کشتیرانی نمی‌توانند مستقیماً به این کشور محموله ارسال کنند، در چنین شرایطی برای حمل بار از کراس استافینگ استفاده می‌شود.

مزایا و معایب کراس استافینگ

استفاده از کراس استافینگ در حمل و نقل دریایی دارای مزایا و معایب مختلفی است که در این بخش علاوه بر  اشاره به تفاوت کراس استافینگ و ترانشیپ، به آنها می پردازیم. از جمله مزایای استفاده از روش کراس استافینگ  برای حمل و نقل بین المللی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دور زدن تحریم‌های کشورهایی که نمی‌توانند مستقیم کالا ارسال کنند.
  • امکان تجارت بین المللی برای کشورهایی که دارای بنادر کوچک هستند وجود دارد اما امکان پهلوگیری کشتی های بزرگ وجود ندارد.

اما با وجود مزایای استفاده از این روش حمل و نقل، استفاده از کراس استافینگ برای حمل بار دارای معایبی است. برخی از معایب این روش به شرح زیر است:

  • استفاده از کراس استافینگ مشکل سازتر از سایر روش های حمل و نقل اقیانوسی است.
  • کشتی هایی که از این روش برای حمل کالا استفاده می کنند باید جرثقیل برای جابجایی کانتینرها داشته باشند که این امر هزینه های حمل و نقل را افزایش می دهد.
  • اگر از این روش حمل و نقل برای دور زدن تحریم ها استفاده شود، احتمال توقیف کالا در کشور ثالث وجود دارد و این امر خسارات زیادی را به همراه خواهد داشت.
  • با توجه به هزینه بالای حمل و نقل در مسیر ، در صورت استفاده از این روش حمل و نقل، هزینه کالاهای وارداتی افزایش می یابد.
  • در صورت عدم جابجایی محموله و کانتینر، امکان آسیب رساندن به محموله وجود دارد.
مزایا و معایب استفاده از کراس استافینگ
مزایا و معایب استفاده از کراس استافینگ

مراحل کراس استافینگ

تفاوت کراس استافینگ و ترانشیپ در مراحل ارسال بار می باشد. حمل بار درکراس استافینگ مانند سایر انواع حمل و نقل شرایط و مراحل خاص خود را دارد که در این قسمت به اختصار به شرح آن می پردازیم.

  • ابتدا باید مدارک لازم شامل بارنامه، بسته بندی، فاکتور و … را تهیه کنید.
  • سپس کالا به پایگاه کانتینر (CFS) تحویل و از کانتینر تخلیه می شود.
  • در این بخش کالا جدا شده و آماده بازگشت به مقصد نهایی می شود.
  • اکنون کالا در کانتینر جدید بارگیری می شود.
  • در این مرحله نیز باید اسناد جدید برای ارسال کالا به مقصد نهایی تهیه می شود.
  • در نهایت، کالا در مقصد نهایی برای ترخیص کالا از گمرک آماده می شود.

البته با توجه به محدودیت ها و قوانین هر کشور، ممکن است اقدامات متقابل با تفاوت هایی وجود داشته باشد. اگر می خواهید در مورد این روش و مراحل حمل و نقل بیشتر بدانید، توصیه می کنیم با کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تماس بگیرید

مزایا و معایب ترانشیپ

همانطور که در تفاوت کراس استافینگ و ترانشیپ گفته شد در حمل و نقل بار به روش ترانشیپ ابتدا محموله به مقصد میانی و سپس به مقصد نهایی ارسال می شود. یکی از مزیت های این نوع حمل و نقل کاهش تعداد کالاهای قاچاق و انجام سریعتر فرآیندهای مربوط به ترخیص کالا از گمرک است. کاهش هزینه های حمل و نقل یکی از مزایای حمل و نقل به روش ترانشیپ است.

اما این روش حمل و نقل مانند سایر روش های حمل و نقل دارای معایبی است. تاخیر و طول زمان تحویل یکی از معایب عمده روش حمل و نقل است. بنابراین نمی توانید مدت زیادی صبر کنید تا محموله به مقصد برسد، این روش برای شما مناسب نیست. یکی دیگر از معایب ترانشیپ امکان آسیب دیدن محموله در حین حمل است.

مزایا و معایب استفاده از ترانشیپ
مزایا و معایب استفاده از ترانشیپ

جمع بندی

کراس استافیگ و ترانشیپ دو روش عملی حمل و نقل بین المللی است که توسط بسیاری از بازرگانان و تجار برای تجارت یا اهداف دیگر استفاده می شود. در این مقاله ابتدا سعی کردیم شما را با تفاوت کراس استافینگ و ترانشیپ آشنا کنیم. اگر در مورد این دو روش ارسال بار سوالی دارید یا از این روش های ارسال برای ارسال مرسوله خود استفاده می کنید می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در ارتباط باشید.

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس خدمات متنوعی را در زمینه ارسال بار زمینی، ارسال بار هوایی، ارسال بار دریایی، حمل بار ته لنجی، حمل درب به درب کالا ارائه می دهد. چنانچه سوالی در رابطه با تفاوت کراس استافینگ و ترانشیپ دارید با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

کراس استافینگ چیست؟

امروزه یکی از روش هایی که در حمل و نقل کاربرد دارد کراس استافینگ می باشد. در این روش زمانی که کالا از مبدا به مقصد جابه جا می شود، کالا در بندر سوم متوقف شده و فرآیند تخلیه و بارگیری انجام می شود. در این روش نیاز است هزینه حمل و هزینه بسته بندی و تجهیزات را بپردازید.

ترانشیپ چیست؟

ترانشیپ نیز همانند کراس استافینگ یکی از روش های کاربردی در حمل و نقل است. در این روش کالا به صورت مستقیم ارسال نمی شود و از طریق دو نقطه به مقصد می رسد. از این روش در زمانی که راه مستقیم برای ارسال بار وجود نداشته باشد، استفاده می شود.

مزایای کراس استافینگ چیست؟

از مزیت های کراس استافینگ می توانیم دور زدن تحریم کشورهایی که نمی توان به صورت مستقیم کالا را اسال کرد و همچنین امکان تجرات بین المللی در کشورهایی که بنادر کوچک دارند اشاره کنیم.

در روش کراس استافینگ چه مراحلی را باید طی کنیم؟

مراحلی که باید برای کراس استافینگ طی کنید به ترتیب شامل، تهیه مدارکی همچون بارنامه، بسته بندی و …، تحویل کالا به پایگاه کانتینر و تخلیه، ارسال کالا به مقصد نهایی، بارگیری کالا، تهیه اسناد مربوطه و ترخیص کالا از گمرک می شود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *