تفاوت-فریت-بار-با-کارگو-چیست؟

تفاوت فریت بار با کارگو چیست؟

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

اگر به پیرامون خود توجه نمایید، صدها کالا و محصول گوناگون می بینید که، این محصولات ساخت کشور ایران نیستند. از این رو با توجه به اینکه بسیاری از این محصولات به صورت عمده از کشورهای دیگر تهیه می­‌شوند، شاید برای شما نیز سوال پیش آمده باشد که این اقلام چطور و چگونه از کشورهای دیگر به ایران وارد شده‌اند؟

امروزه راه های گوناگونی جهت جا به جایی کالا در سطح جهان وجود دارد که هر کدام از این روش‌ها به نوبه خود مزایا و معایبی دارند. به عنوان نمونه یکی از این روش ها استفاده از کشتی جهت جا به جایی بار می‌باشد. در این محتوا به تفاوت فریت بار با کارگو پرداخته ایم تا اینتهای این محتوا با ما همراه باشید.

جا به جایی کالا به وسیله کشتی علیرغم ایمن بودن و هزینه مناسب، یک عیب بزرگ را شامل می‌گردد که آن مدت زمان طولانی حمل بار می‌باشد. در نتیجه روش‌های دیگری که این مشکل را حل کرده است نیز وجود دارد که آشنایی با آن‌ها مهم است. از این رو در این مقاله از سوی شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همراه ما باشید تا به انواع خاص حمل و نقل کالا، با عنوان فریت و کارگو بپردازیم.

فریت بار چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت فریت و کارگو دو کلمه با معنی مشابه ولی مفهومی و موضوع متفاوت در بار می‌باشند که این دو اصطلاح در حمل و نقل هوایی کاربرد دارند . بسیاری از افرادی که با محصولات هوایی سرکار دارند این دو مفهوم و اصطلاح را با هم اشتباه می‌گیرند و یا حتی گاهی نیز این ‌دو را به جای یکدیگر به کار می‌گیرند. از این رو در این مقاله قصد داریم تا به تعریف هر کدام از این اصطلاحات بپردازیم و در مورد ویژگی‌های هرکدام صحبت نمایم

.لازم به ذکر است هر مسافر و فردی که قصد انجام سفر با هواپیما و سایر وسایل حمل و نقل هوایی را داشته باشد، می‌تواند میزان مشخصی از محصولات را با خود به درون هواپیما حمل نماید. مقدار وزن این محصول به ایرلاینی که بلیط را از آن تهیه و خریداری می‌نماید و همچنین نوع هواپیما بستگی دارد و برای هر کدام از آن ها متفاوت می‌باشد. لازم به ذکر است که این اطلاعات درون بلیط مسافران درج و انگاشته شده است.

حال بیاید تصور کنید که شما قصد مسافرت طولانی مدت و یا مهاجرت به کشور دیگری را دارید و نیاز دارید تا وسایلی بزرگ، حجیم و سنگین را با خود حمل نماید. این بار بیشتر از ظرفیت مجاز شما می‌باشد از این رو شما نمی‌توانید تمام آن را با خود به داخل هواپیما ببرید. در این هنگام باید چه کنید؟در این زمان است که می‌توانید از قابلیت مهم حمل بار شخصی ایرلاین‌ها یا همان فریت بار استفاده کنید.

در واقع می‌توان گفت فریت بار یک نوع بار خصوصی می‌باشد که متعلق به فرد است و افراد می‌توانند به وسیله ایرلاین‌ها و یا سازمان‌های حمل بار، کالاهای خود را جابه‌جا نمایند. در این شیوه ابتدا شما بایستی بار خود را به ایرلاین و یا شرکتی که خدمات فریت بار مسافری را انجام می‌دهند، بسپارید تا بتوانید ظرف مدت زمانی مابین 4 روز تا 7 روز بار خود را در مقصد دریافت خواهید کرد. البته باید توجه داشته باشید که این مدت زمان با توجه به فاصله کشور مقصد و نیز ایرلاین حمل کننده بار ممکن است متفاوت باشد.

در روش حمل بار هوایی به شیوه فریت بار باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

  • لازم به ذکر است در ارسال بار به روش فریت بایستی به نکات زیر توجه داشته باشید: لازم است در این روش از بسته بندی مناسب کالا استفاده نمایید و سعی کنید چیدمان وسایل و کالاها به نحوی باشد تا حجم زیادی را اشغال و درگیر نکند.
  • از قرار دادن مواد فاسد شدنی مانند مواد خوراکی درون این بار شدیدا خودداری به عمل آوردید.
  • باید توجه داشته باشید که چند روز قبل از پرواز بایستی هماهنگی‌های مورد نیاز مانند پر نمودن فرم‌های مربوط به کالا، ارسال مدارک مربوطه و تحویل بار به ایرلاین را انجام دهید تا در روند ارسال فریت بار خللی ایجاد نشود.
  • لازم به ذکر است انتخاب ایرلاین مطمئن که بار شما را در صحت کامل و به موقع به مقصد برساند، مهم است.
  • باید بدانید لازم نیست تمامی اطلاعات خود را بر روی بسته بندی‌ کالا درج نماید. شرکت ارسال کننده کالا خود اقدام به درج کد کالا روی بسته بندی‌ها بارنامه کالا خواهد کرد.

کارگو چیست؟

تعاریف گوناگون و متنوعی برای کارگو وجود دارد و در کشورهای گوناگون ممکن است این اصطلاح معناهای متفاوتی نیز داشته باشد.لازم به ذکر است در عرصه حمل و نقل و بازرگانی بین المللی هرشخصی با توجه به نوع فعالیت و کار خود از این کلمه برداشت خاصی می‌نماید.

به عنوان نمونه کارگو را در کشوری مانند آمریکا این گونه تعریف میکنند که تمامی مواد و کالاها، محصولات، مصالح، مال التجاره، لوازم شخصی مسافران ، قطعات و اجزا لوازم خودرو و حتی چمدان های مسافران که به شکل حمل و نقل دریایی، هوایی و یا همچنین زمینی حمل می‌گردد و دارای بارنامه هوایی، زمینی و دریایی و یا هرگونه رسید حملی از سمت شرکت حمل کننده می‌باشد را کارگو می نامند.

شاید این تعریف برای شما اندکی مبهم و گیج کننده به نظر برسد و از بعضی جهات هم به طور کامل در مورد ایران صدق نکند. در نتیجه اگر بخواهیم به زبان ساده تر حمل بار کارگو را تعریف نماییم، باید بگوییم که کارگو نوعی روش حمل بار می‌باشد که در این روش یک یا چند کالا به وسیله هواپیماهای غیرمسافربری و یا تجاری به نقاط گوناگون دیگر فرستاده خواهد شد. در واقع می‌توان گفت شیوه حمل کارگو در ایران بیشتر به نوع هوایی این نوع حمل بار اطلاق می‌گردد.

به عنوان نمونه تصور نماید که شما مالک یک شرکت و یا سازمانی هستید و از یک کشور خارجی خریدی انجام دادید، این محصولات را قاعدتا از طریق هواپیماهای مسافربری به کشورهای دیگر نخواهند فرستاد! در نتیجه کار انتقال این محصولات و کالاها بر عهده شرکت‌هایی می‌باشد که هواپیماهای حمل بار در اختیار خود دارند. از این رو شما می‌توانید با مراجعه به یکی از این شرکت‌ها و انجام امورات اداری مربوطه مانند گرفتن مجوزها، کالای خود را از به شیوه کارگو به کشور مقصد ارسال نماید.

تفاوت فریت بار با کارگو چیست؟

یکی از اصطلاحات و واژه هایی که بسیاری از  افراد آن را با واژه کارگو اشتباه میگیرند، اصطلاح فریت بار می‌باشد.لازم است بدانید فریت بار نیز مانند کارگو نوعی حمل بار به صورت هوایی با هواپیما محسوب می‌گردد. اما باید بدانید این واژه کاملا از نظر ماهیت با کارگو متفاوت است. برای توضیح بهتر فریت بار اجازه دهید تا مثالی برای شما بزنیم. تصور نمایید شما قصد دارید به یک سفر خارجی طولانی بروید و مقداری محموله را به همراه خود دارید.

شرکت­‌ها و سازمان های هواپیمایی تنها اجازه حمل وزن محدودی از کالاها را به شما خواهند و بیش از آن حد نخواهید توانست باری را جا به جا نماید. اگر وزن محموله شما از حداکثر وزن مجاز جهت حمل بیشتر باشد، باید به فکر استفاده از شیوه فریت بار باشید. فریت بار نوعی حمل و نقل هوایی می‌باشد که تنها برای مسافران صورت می‌گیرد.

 حال با توجه به توضیحاتی که در مورد کارگو دادیم، مشخص می­‌گردد که تفاوت کارگو با فریت بار در چیست. در واقع کارگو تنها جهت جابه جایی بارهای تجاری استفاده می‌گردد و مسافرانی که قصد حمل بار را دارند تنها می‌توانند از فریت بار استفاده کنند.این تفاوت، مهم ترین و اولین تفاوت بین حما کارگو و حمل فریت بار می‌باشد.

این دو روش از همچنین از نظر قیمت، فرآیندها و چگونگی ارسال و تحویل بار و نیز گرفتن مجوزهای گوناگون با یکدیگر تفاوت­ های بسیار زیادی دارند.

شما بایستی با توجه به وضعیت مورد نظر خود تصمیم بگیرید که از کدام یک از این دو شیوه استفاده نمایید. اگر شما مالک یک سازمان تجاری می‌باشید و در سفری خارجی چند کالای کم وزن و محدود برای خود یا سازمان خود خریده اید، احتمالا قادر خواهید بود از همان روش فریت بار استفاده کنید، چرا که کارگو بیشتر برای کالاها و بارهایی با حجم بالا استفاده می‌گردد .

ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس قادر به حمل بار سنگین هوایی، زمینی، دریایی و حمل کالاهای خطرناک، حمل Door To Door می‌باشیم که شما می‌توانید با توجه به نیاز خود از خدمات شرکت ما بهره گیرید.

لیست کالاهای ممنوعه در فریت بار هوایی چیست ؟

در روش حمل هوایی به شیوه فریت بار به منظور تأمین نمودن امنیت پروازها و همچنین رفاه و آسایش مسافران گرامی، انتقال اشیاء و کالاهای ذیل به داخل هواپیما ممنوع خواهد بود. در نتیجه جهت انجام سریع فرایندهای بازرسی لازم است اقلام ذکر شده را به قسمت بار و یا کالاهای ممنوعه در فریت بار تحویل دهید.

حمل کالاهای ذیل به طور کلی با هواپیمای مسافری  به شیوه فریت بار ممنوع است:

  • اقسام مواد آتش زا، سریع الاشتعال ومنفجره
  • اقسام اسپری های شیمیایی و کپسول های تحت فشار مانند گازهای اشک آور ، انواع بیهوش کننده ، انواع وسایل دفاع شخصی و گاز مایع
  • اقسام مواد اسیدی و خورنده مانند سرکه و اسید و مواردی از این قبیل

همچنین ورود اقلام ذیل به داخل کابین هواپیما نیز ممنوع است :

  • اقسام سلاح های گرم مانند : سلاح های گرم نظامی و ساچمه زن
  • اقسام اسلحه اسباب بازی که شباهت بسیار زیادی به سلاح حقیقی دارند.
  • انواع سلاح سرد مانند : انواع شمشیر، کارد سنگری، انواع چاقو، انواع تیغ موکت بری، انواع تیغ جراحی، پنچه بوکس و سایر شبیه به آن
  • انواع مهمات مانند: انواع فشنگ های جنگی ، شکاری و یا ورزشی، انواع نارنجک ها
  • مواد منفجره مانند  تی ان تی، سی 4، دینامیت و یا چاشنی‌های انفجاری مواد محروقه، موادو آتش زا و یا باروتی انفجاری
  • انواع اسپری‌ها مانند : گازهای اشک آور، گاز فلفلی و بی حس کننده
  • انواع محصولاتی برنده مانند انواع تیغ موکت بری، انواع بطری، انواع شیشه، انواع چاقو، انواع دشنه، ناخن گیر ، تیغ جراحی، تیغ ریش تراشی و اشیاء مشابه آن
  • انواع ابزارالات مانند انواع پیچ گوشتی، آچار چکش ، طناب ، سیم و

لیست کالاهای ممنوعه در حمل بار کارگو هوایی چیست؟

یکی از مسائل مهم و اساسی که قبل از استفاده از حمل هوایی به شکل کارگو بایستی مدنظر داشته باشید، این مورد است که حمل و نقل به شیوه کارگو را نمی‌توان برای تمامی بارها و کالاها انجام داد. چرا که هر کشوری سیاست‌های ویژه و خاص خود را دارد و مراجع قانونی این کشور و نیز دارای قدرت غالبا از ورود بعضی از کالاها به طور کلی به کشور جلوگیری به عمل می‌آورند.

در نتیجه می‌توان گفت استفاده از حمل بار به شیوه کارگو برای بعضی از کالاها موجب خواهد شد که کالای شما توقیف گشته و به عنوان مجرم شناخته شوید. این کالاها که واردات آن ها در شیوه حمل کارگو ممنوع است، شامل وسایل خطرناکی مانند انواع اسلحه می‌شود یا شامل مواردی مانند مشروبات الکلی که به علت مسائل اجتماعی و فرهنگی ممنوع شده است، می‌باشد.

البته لازم است بدانید ممکن است گاهی ورود بعضی از اقلام نیز به طور محدود در یک بازه زمانی معین و مشخص به داخل کشور ممنوع شده باشد. به طور مثال می‌توان گفت وارد کردن انواع خودروهایی با قیمتی بیش از ۴۰ هزار دلار به کشور ایران در سال ۹۸ برای مدت زمان محدودی غیرقانونی به شمار می‌رفت.

 البته با این حال برخی از کالاهایی نیز وجود دارند که ممکن است ورود آن­ها به طور کلی به کشور ممنوع نباشد اما نیاز به اخذ مجوزهای قانونی داشته باشد. بسیاری از اقلام و کالاهایی مانند اقلام دارویی و بهداشتی در این دسته قرار خواهند گرفت.

لازم به ذکر است دریافت این مجوزات به هیچ وجه بر عهده شرکت­ ها و سازمان های کارگو نیست و اگر قصد دارید تا این نوع کالاها را به داخل کشور وارد نماید بایستی شخصا خود شما مجوزات قانونی ورود به این شرکت ها را اخذ  کنید.

البته گاهی نیز دیده شده است که خود شرکت و یا سازمان ارائه دهنده خدمات حمل بار کارگو از انجام بعضی از خدمات امتناع می‌نماید و سیاست‌های کاری خود را خلاف بر انجام کارگو برای بعضی از کالاها می داند. به عنوان مثال می‌توان گفت بیشتر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات از انتقال حیوانات زنده و یا مایعات امتناع می‌کنند.

 با این وجود کالاهایی مانند انواع لباس، انواع مواد خوراکی و غذایی، انواع قطعات گوناگون صنعتی، انواع لوازم و ابزار صنعتی، انواع لوازم دیجیتالی و سایر کالاهای وارداتی از این دست را می‌توان با شیوه حمل کارگو به آسانی به سایر کشورها انتقال داد.

سوالات متداول

حمل به شیوه فریت چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت فریت بار هنگامی مورد  استفاده قرار می‌گیرد که مسافری قصد انجام سفر با هواپیما را دارد از این رو این فرد تنها می‌تواند میزان مشخصی از بار را با خود به درون هواپیما حمل نماید و اگر این مقدار بیش از میزان معین شده باشد بایستی از خدمات حمل بار فریت استفاده کند.

 حمل به شیوه کارگو چیست؟

روش کارگو در واقع نوعی روش حمل بار می‌باشد که در این روش یک یا چند کالا به وسیله هواپیماهای غیر مسافربری و یا بازرگانی به نقاط گوناگون جهان فرستاده می‌شود.

مهمترین تفاوت شیوه کارگو با فریت بار در چیست؟

اولین و مهمترین تفاوت کارگو با فریت بار در این است که روش کارگو تنها جهت جابجایی بارهای تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد و مسافرانی که قصد حمل بار را دارند می‌توانند از خدمات فریت بار استفاده نمایند.

مهمترین اقلام ممنوعه در حمل فریت بار و کارگو چیست؟

مهمترین اقلام و کالاهایی که هم در حمل فریت بار و هم در حمل کارگو به عنوان کالای ممنوعه به شمار می‌روند عبارتند از : انواع وسایل خطرناک مانند انواع اسلحه، مشروبات الکلی، ابزارآلات برنده و تیز مانند پیچ گوشتی، طناب، سیم مسی، انواع اسپری ها مانند گازهای اشک آور انواع مواد منفجره انواع سلاح سرد و گرم و مواردی از این قبیل.

جمع بندی

در این مطلب از سوی شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس متوجه شدیم که حمل بار به روش کارگو و یا فریت چیست. سپس در ادامه به تفاوت این دو روش از حمل و نقل با یکدیگر پرداختیم، سپس نکات مهم و اساسی در مورد هر کدام از این دو روش حمل بار را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادیم .تمامی این مطالب برای این مورد گفته شد تا اگر شما قصد کردید تا برای حمل و نقل کالاهای خود از روش کارگو و یا فریت استفاده کنید، نکات گفته شده در این مقاله را مد نظر قرار دهید، تا در هنگام انجام روند امورات بازرگانی به مشکلی بر نخورید.

لازم به ذکر است حمل بار کارگو به عنوان یکی از بهترین روش­‌های انتقال و حمل کالا بین کشورهایی می‌باشد که فاقد مرز زمینی هستند. همچنین می‌توان گفت جهت انتقال و حمل کالا به کشورهایی که به دریاهای آزاد راه ندارند نیز روش کارگو تنها روش سریع انتقال و حمل کالا می‌باشد.

لازم به ذکر است ما به شما پیشنهاد می‌کنیم‌ قبل از انجام کارگو و یا فریت بار ، با یک شرکت انجام دهنده خدمات کارگو و یا فریت تماس حاصل نمایید و مقدار و تعداد کالاهای خود را به آن‌ها اعلام کنید. چرا که ممکن است کالایی که قصد دارید آنها را به روش کارگو یا فریت تحویل بدهید، جزو کالاهای ممنوعه باشد. همچنین قوانین هر کشوری نیز ممکن است به سرعت تغییر کند و کالاها و محصولاتی که قبلا بارها با کارگو و یا فریت انتقال داده‌اید را نتوانید امروزه به راحتی انتقال دهید.

از این رو بهتر است در ابتدای کار با تماس با شرکت‌های فعال در این زمینه از آخرین قوانین مربوطه آگاه شوید. در انتهای مقاله توجه شما را به خدمات شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس جلب می‌نمایم، این شرکت با ارائه خدماتی نظیر حمل بار هوایی، حمل بار زمینی، حمل بار دریایی و خدماتی مانند حمل به شیوه درب به درب همواره آماده ارائه خدمات به شما متقاضیان عزیز می‌باشد‌.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *