تفاوت-حمل-بار-هوایی-با-حمل-زمینی

تفاوت حمل بار هوایی با حمل زمینی

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

از تفاوت حمل بار هوایی با حمل زمینی چه می‌دانید؟ چرا  می‌خواهید از این روش جهت انتقال بارهایتان استفاده کنید؟ آیا تفاوت های حمل هوایی با حمل زمینی را می‌دانید؟ در پاسخ به این سوالات می‌توان حمل بار زمینی و حمل بار هوایی به عنوان پرطرفدارترین روش‌های حمل بار محسوب می‌گردد. استفاده از این روش ها جهت ارسال محموله به کشور‌های همسایه بیشتر و مناسب تر است.

اما باید بدانید استفاده از این دو روش برای تمامی محموله‌ها پیشنهاد نمی‌شود. در این این مقاله از سوی شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس قصد داریم تا به نحوه حمل بار زمینی، حمل بار هوایی، مزایا و معایب این روش ها و همچنین تفاوت حمل هوایی با زمینی بپردازیم. در نتیجه در ادامه همراه ما بمانید.

حمل بار هوایی چیست؟

به طور کلی حمل و نقل هوایی را این گونه می‌توان تعریف کرد که به هرنوع انتقال محموله که توسط هواپیما از یک نقطه به  نقطه‌ی دیگر انجام می‌شود، حمل و نقل هوایی و یا حمل بار هوایی گفته می‌شود. البته باید توجه داشته باشیم همواره، هواپیماهای باربری نسبت به نوع عادی هواپیما ها تفاوت‌هایی در ساختار خود دارند.

به طور کلی مقدار پهنای هواپیماهای باربری نسبت به نوع عادی آن بیشتر می‌باشد، همچنین تعداد چرخ‌ها در هواپیماهای باربری بیشتر است و از درب‌های بزرگتری تشکیل شده‌اند، که این مورد به این دلیل است که  بارهای گوناگون به راحتی داخل آن‌ها قرار بگیرد و در حین حمل و نقل دچار دردسر یا مشکلی نشوید.

با‌ پیشرفت علم و صنعت، ساختار اصلی هواپیماها نیز تغییر پیدا کرده است و در بسیاری از آن‌ها کامپوزیت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. چرا که بعضی از کامپوزیت‌ها هم مقاومت بسیار بالایی دارند و هم  وزن بسیار کمی را به خود اختصاص داده اند که این امر موجب می‌شود تا بتوان با یک تیر دو نشان مهم را با هم زد.

حمل بار زمینی چیست؟

حمل و نقل زمینی به عنوان رایج‌ترین انواع روش های حمل و نقل بار در نظر گرفته می‌شود. روش حمل بار زمینی خود به سه دسته‌ی حمل و نقل شهر، حمل و نقل جاده‌ای،و حمل و نقل ریلی تقسیم می‌گردد. به طور کلی می‌توان گفت یکی قدیمی‌ترین روش‌هایی که همواره جهت حمل و نقل بار استفاده میشود، حمل و نقل بار زمینی است.

حمل و نقل زمینی و جاده‌ای در گذشته توسط حیوانات باربر مانند اسب، شتر، الاغ و غیره انجام می‌شده است اما اکنون این روش از حمل نقل به وسیله ارسال بار توسط خودرو یا کامیون ها صورت می‌گیرد. این روش از حمل نقل سرعت و دقت مناسبی را جهت حمل بار برخوردار می‌باشد.

ما در روش حمل و نقل شهری شاهد جابجایی و انتقال کالاها در سراسر شهر و از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر می‌باشیم، که این کار توسط کامیون‌های کوچک، اتوبوس، انواع ون، موتور و موارد مشابه انجام می‌گردد.دو مورد آخر که حمل و نقل ریلی است، نقش زیادی در تجارت بین‌الملل را دارا نیست اما با این‌ وجود می‌توان بعضی از کالاها را به این روش به سایر کشورها ارسال نمود.

مزایای حمل بار هوایی

حمل بار هوایی از مزایایی گستره‌ای برخورد دار است که مهمترین این مزایا عبارتند از:

سرعت بالا

شاید مهمترین مزیت حمل بار هوایی سرعت بالای آن است، چرا که استفاده از هواپیما جهت حمل بار هوایی موجب می‌گردد، که بار با سرعتی چند برابر بیشتر نسبت به روش های حمل و نقل دیگر به مقصد برسد.

برخورداری از ایمنی بالا در سفر

یکی از مزایای مهم حمل و نقل هوایی امنیت بسیار بالای آن می‌باشد. لازم است بدانید امنیت سفر تنها به امنیت جانی افراد  محدود نخواهد نمی‌گردد و بسیاری از شامل بسیاری از موارد دیگر مانند امنیت مالی و موارد مشابه را نیز می‌گردد.

وجود حداقل هزینه برای حمل بار

اگر شما جهت انتقال بار و کالا روشی غیر از روش هوایی را انتخاب کنید ، باید مبلغ بالایی را به عنوان کرایه پرداخت کنید. به طور مثال می‌توان گفت اگر قصد حمل بار یا سفر با کشتی را دارید، بایستی چند برابر سفر هوایی مبلغی را به عنوان پول بلیط در نظر بگیرید. این در حالی است که مدت زمان سفر شما نیز حداقل تا ۳ الی  ۴برابر افزایش خواهد یافت.

عدم وجود موانع جهت خستگی مسافران 

از دیگر مزایای حمل و نقل هوایی می‌توان به عدم خستگی مسافران و همچنین خلبان در طی مسیر حرکت اشاره نمود. چرا که مدت زمان طولانی برای بسیاری از مسافران و کارکنان پرواز خسته کننده است، اما در سفر با هواپیما مسافران متوجه هیچ گونه خستگی را نخواهند کرد و تنها از سفر خود لذت می‌برند. همچنین علاوه بر این مورد دیگر خبری از شلوغی ها در مسیرهای جاده‌ای و امثال آن نیز در این روش وجود نخواهد داشت .

لازم به ذکر است که حمل بار هوایی به عنوان یکی از سریع ترین روش های حمل و نقل محسوب می‌گردد، در نتیجه شما می‌توانید جهت بهره گیری از این روش حمل و نقل به شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس مراجعه نمایید تا با یاری  کارشناسان ما به اهداف تجاری خود برسید.

معایب حمل بار هوایی

لازم است بدانید تمامی روش حمل بار هوایی علاوه بر مزایا بالا از معایبی نیز برخوردار است. به عنوان مثال هزینه بالای پرواز در حمل بار هوایی یکی از معایب این روش می‌باشد. در ادامه مقاله به بررسی گسترده تر معایب حمل بار هوایی می‌پردازیم.

هزینه نسبتا بالا

به طور اساسی نسبت به سایر انواع حمل و نقل، حمل بار هوایی به عنوان پرهزینه‌ترین و گران‌ترین نوع حمل و نقل محسوب می‌گردد. از این رو این موضوع باعث شده است تا حمل و نقل هوایی برای حمل هر نوع  کالایی یا هر نوع سفری مقرون به صرفه و مناسب نباشد.

محدودیت ظرفیت بار

علاوه بر هزینه بسیار بالای حمل بار هوایی که به عنوان یکی از مهترین معایب حمل و نقل هوایی شناخته می‌شود، این روش حمل و نقل از  ظرفیت محدودی جهت حمل کالا نیز برخور دار است . در روش حمل بار هوایی نسبت به دیگر روش‌های حمل و نقل مانند حمل و نقل دریایی، حمل و نقل ریلی و یا زمینی این روش ظرفیت بار را به خود اختصاص داده است ، همچنین هزینه بسیار بالای آن باعث می‌شود که جهت حمل انواع کالاها در حجم و وزن بالا گزینه مناسبی به محسوب نشود.

وجود محدودیت‌های امنیتی

علاوه بر موارد گفته شده یکی دیگر از معایب حمل هوایی بار وجود محدودیت های امنیتی در این روش می‌باشد. به نحوی که در حمل بار هوایی، قوانین و موارد بسیار زیادی مطرح می‌شود که اجازه حمل و نقل هر نوع  کالا یا وسیله‌ای را نخواهد داد. لازم به ذکر است در این این روش ممکن است امنیت پرواز با وجود خطراتی که ممکن است برای مسافران و یا کالا به وجود آید به خطر بیفتد، از این رو وجود حساسیت های بالا در این نوع حمل و نقل امری مهم و ضروری می‌باشد.

عدم وجود قطعیت‌ در این روش

حمل هوایی بار به شدت  تحت شرایط آب و هوایی و جوی قرار دارد . از این رو همین امر باعث ایجاد عدم قطعیت احتمالی شده است . به عنوان نمونه در شرایط بد جوی پرواز ها ممکن است چند ساعت تاخیر داشته باشد یا گاهی کنسل شود و به زمان دیگری موکول گردند.

مزایای حمل بار زمینی

نیاز به هزینه و سرمایه‌گذاری کمتر

لازم به ذکر است هزینه‌ی تمام‌شده حمل کالا به روش زمینی برای بسیاری از مشتریان کم‌تر و نیز مقرون‌ به‌صرفه تر از سایر روش‌های حمل و نقل است، از این رو  بیشتر متقاضایان این روش حمل‌ونقل را در مقایسه به روش‌های دیگر مورداستفاده قرار می‌دهند.

حمل درب تا درب محصول

یکی دیگر از مزایای مهم و برتر حمل بار زمینی امکان بارگیری کالا از درب انبار یا نیز کارخانه مبدأ و تخلیه کالا از درب کارخانه یا انبار مقصد است. در این‌روش از حمل و نقل دیگر نیازی به پرداخت هزینه های اضافی جهت حمل کالا تا انبار و مقصد موردنظر نمی‌باشد .

ارائه خدمات حمل‌ونقل در تمام مناطق کشور

جهت حمل کالا از منطقه یا روستای مدنظر و یا مناطقی که فاقد روش های دسترسی‌ به انواع دیگر حمل‌ و نقل مانند ریلی و یا هوایی هستند استفاده از این روش بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. سازمان حمل‌ و نقل جهان پیمان بار همچنین جهت جلب توجه بیشتر رضایت مشتریان و ارائه خدمات مناسب و بهتد امکان حمل‌ونقل محموله را حتی تا مناطق مرزی را برای تمامی افراد فراهم کرده است.

سرعت بالا در جابه‌جایی کالا

سرعت انتقال و جابه جایی کالا در این روش بسیار بیشتر نسبت به روش‌های حمل‌ونقل به شکل ریلی و یا دریایی است. چرا که در این روش صاحبان کالا به شکل مستقیم با سازمان حمل‌ونقل و راننده در ارتباط می‌باشند. همچنین در این روش امورات مربوط به تخلیه، انتقال کالا و یا بارگیری بسیار سریع‌تر و بهتر انجام می‌گیرد.

صرفه‌جویی در هزینه‌های بسته‌بندی کالا

در این روش در مقایسه با سایر شیوه‌های حمل‌ونقل، روند بسته‌بندی کالا در حمل‌ونقل زمینی بهتر و پیچیدگی‌های کمتری را دارد. برای حمل کالا به‌شکل زمینی و یا جاده ای نیاز به بسته‌بندی کمتر بوده و یا اصلاً ممکن است نیازی به بسته‌بندی وجود نداشته باشد.

وجود امکاناتی مانند کامیون جهت حمل کالا به‌شکل شخصی

از دیگر مزایای مهم حمل و نقل زمینی برای انواع سازمان ها و یا بازرگانان این مورد است که این افراد می‌توانند کامیون جهت حمل کالای شخصی خود را داشته باشند. از این رو با کوچک‌ترین تأخیر و مشکلی می‌توانند کالاهای خود را برای فروش به اکثر شهرها ارسال نمایند.

معایب حمل بار زمینی

علاوه بر مزایای ذکر شده برای حمل بار زمینی، این روش از معایبی نیز برخورداراست .مهمترین معایب حمل و نقل به شکل زمینی عبارتنداز:

تأثیر گذاشتن تغییر فصل‌ روی این روش حمل‌ونقل

باید بدانید که غالبا در فصل های سرد سال و نیز موقعیت‌هایی بارانی و یا برفی بعضی از جاده‌ها جهت حمل‌ونقل وضعیت نا مناسبی دارند از این رو ممکن است حمل محموله و یا بار با این روش انتخاب مناسبی نباشد. در این وضعیت معمولاً سایر روش‌های حمل‌ونقل مانند حمل‌ونقل ریلی و یا هوایی پیشنهاد می‌گردد. وجود حوادث و تصادفات در حمل و نقل زمینی لازم است بدانید شانس تصادف و حوادث در حمل‌ونقل جاده‌ای نسبت به سایر روش های دیگر بسیار بشتر است؛ از این رو، این روش از حمل‌ونقل نسبت به حمل‌ونقل هوایی، ریلی و دریایی از امنیت کمتری برخوردار است.

نامناسب بودن این نوع حمل و نقل برای فواصل طولانی

حمل و نقل زمینی جهت ترانزیت کالا در مسافت‌های طولانی مانند ترانزیت محموله بین دو کشور و یا کالاهایی با ظرفیت و حجم بالا در این روش توصیه نمی‌گردد.

عدم وجود سرعت بالا

لازم به ذکر است سرعت در این روش از حمل‌ونقل در مقایسه  با حمل‌ونقل هوایی، بسیار کمتر می‌باشد.

عدم سازمان‌دهی مناسب

در حمل و نقل زمینی و یا جاده‌ای در مقایسه با سایر روش های حمل و نقل دارای سازمان یافتگی کمتری  می‌باشد. لازم به ذکر است بیشتر اوقات این روش غیرقابل اعتماد است. همچنین نرخ پرداخت شده جهت حمل و نقل جاده ای نیز غیر ثابت و نابرابر است .

کم هزینه ترین روش حمل بار بین هوایی و زمینی چیست؟

به طور کلی می‌توان گفت یکی از مهمترین دغدغه‌ای که مسافران جهت سفر و تاجران  جهت حمل بار برو در نظر دارند، هزینه‌های سفر می‌باشد. لازم به ذکر است هزینه ارسال زمینی نسبت به دیگر روش‌ها بسیار کمتر می‌باشد. در هزینه حمل بار به شکل زمینی عواملی مانند  وزن جرمی‌و وزن حجمی کالا، فاصله از مبدا تا مقصد، بیمه کالا، هزینه انتقال بار در شرکت‌های حمل بار، نوع محموله و هزینه‌های اداری تاثیرگذار است . از این رو ما به شما پیشنهاد می‌کنیم جهت انتخاب بهترین و مقرون به صرفه ترین روش از حمل بار زمینی استفاده نماید.

تفاوت حمل بار هوایی با حمل زمینی

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت در واقع حمل بار به شیوه هوایی نسبت به شیوه زمینی بسیار سریعتر و ایمن تر است  چرا که در حمل بار هوایی با بهره گیری از هواپیما و سایر تجهیزات هوایی می‌توان جابجایی کالا را در کمترین‌ زمان  انجام داد. همچنین این مطلب کاملا هویدل است که سرعت هواپیما نسبت به انواع وسایل حمل و نقل زمینی بسیار بیشتر است.

مهمترین مزایای حمل بار هوایی چیست؟

سرعت بالا، برخورداری از ایمنی بالا در سفر، حداقل هزینه برای حمل بار، عدم وجود موانعی برای خستگی و موارد مشابه.

مهمترین معایب حمل بار هوایی چیست؟

هزینه بسیار بالا، محدودیت در گنجایش بار، محدودیت‌های امنیتی و عدم وجود قطعیت حمل بار در این روش.

مهمترین معایب حمل بار زمینی چیست؟

تاثیر تغییرات فصول روی این روش، وجود حوادث و تصادفات، نامناسب بودن این روش برای فواصل طولانی، عدم وجود سرعت بالا در این روش و سازماندهی نامناسب و نامنظم آن.

مهمترین مزایای حمل بار زمینی چیست؟

نیاز به هزینه و سرمایه گذاری کم، حمل بار به صورت درب به درب محصول، ارائه خدمات به تمامی نقاط کشور، سرعت بالا در جابه‌جایی و موارد مشابه.

جمع بندی

در این مطلب از سوی حمل و نقل بین المللی ققنوس ضمن معرفی انواع روش حمل و نقل اعم از زمینی و هوایی، به مقایسه آن‌ها نیز پرداختیم. با توجه به مقایسه حمل هوایی و زمینی می‌توان چنین اظهار داشت که هر دوی این روش ضمن داشتن مزایا و از معایب مختص به خود نیز برخوردار هستند، و بنا به مواردی مانند هزینه بلیط، مدت زمان انتقال کالا و امکانات رفاهی برای متقاضیان در اولویت انتخاب قرار خواهند گرفت.

لازم به ذکر است مسافرت با هواپیما و یا زمینی هر کدام جذابیت خاص خود را دارند. از این رو افراد می‌توانند با توجه به نیاز خود از هر کدام از این روش ها استفاده نمایند.

همچنین شما می‌توانید با بهره‌گیری از خدمات شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس اعم از خدمات حمل بار هوایی، حمل باز زمینی و حمل بار دریایی و خدمات درب به درب و موارد مشابه با خیال آسوده انجام این امور را به شرکت شناخته شده ما بسپارید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *