تفاوت-مسیرهای-گمرکی-و-آشنایی-با-تعیین-مسیر-گمرکی-(سبز،-زرد،-قرمز)

تفاوت مسیرهای گمرکی و آشنایی با تعیین مسیر گمرکی (سبز، زرد، قرمز)

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

با توجه به این موضوع که در گمرکات امکانات محدود وجود دارد، لازم است تا مسیرهایی با عنوان مسیرهای گمرکی جهت بازرسی کالاها تعیین گردد، تا هم کالاها سریع تر اجازه ی خروج از کشور را پیدا کنند و هم میزان فعالیت های نظارتی در گمرک مدیریت گردد. به طور کلی میتوان گفت ، کالاها جهت ترخیص از گمرک و انجام مراحل تشریفات گمرکی براساس مسیری که برای آن ها در نظر گرفته شده است،  تعیین میگردد. تعیین مسیر گمرکی برای بررسی بهتر کالاها و اداره ریسک صورت گرفته میشود. در ادامه این مقاله از سوی شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همراه ما باشید تا به تشریح  بهتر انواع مسیر در ترخیص کالا اعم سبز، زرد و قرمز بپردازیم.

نقش مسیرهای گمرکی در حمل و نقل بین المللی

یکی از مهمترین مراحل جهت انجام مراحل تشریفات گمرکی و ترخیص کالا از گمرک، تعیین مسیر گمرکی است. شما بایستی پس از ثبت نمودن اظهار در سایت EPL و ارسال نمودن اسناد و مدارک مورد نظر، نوبت این مورد است که کالا توسط کارشناسان اداره گمرک مورد ارزیابی و بازبینی قرار بگیرد . مسیرهای گمرکی در حمل نقل موجب میشود تا مشخص شود کلا بر حسب شرایط و ضوابطی که تعیین شده است، بایستی در کدام مسیر قرار بگیرد. به طور کلی میتوان گفت کالاها جهت ترخیص از گمرک و انجام درست مراحل تشریفات گمرکی در یکی از سه عنوان مسیر سبز، مسیر زرد و قرمز قرار خواهند گرفت که به این مسیرها، مسیرهای گمرکی نیز گفته می شود. لازم است بدانید یکی از مهم ترین اهداف و مزایای تعیین مسیر گمرکی در حمل و نقل، اعمال نمودن کنترل های گمرکی میباشد، که این امر موجب می شود تا کالا در کوتاه ترین زمان ممکن بررسی گردد و از به سرعت از گمرک ترخیص شود.

قبل از تعیین مسیر چه مراحلی را باید طی کنید؟

همانطور که پیش تر اضافه کردیم، با وجود  امکانات محدود در سطح گمرکات کشور، لازم است تا پیش از اقدام جهت انجام مراحل تشریفات گمرگی  بایستی مسیرهایی برای بازرسی کالاها تعیین گردد تا کالا ها سریع تر از گمرک خارج شوند. در نتیجه گمرکات با تعیین مسیر گمرکی توانستند مقدار فعالیت های نظارتی در گمرک مدیریت نمایند. همانطور که گفته شود کالاها برای ترخیص از گمرک، در سه مسیر کلی دسته بندی می گردند که به این مسیرها، مسیرهای گمرکی می گویند. لازم به ذکر است جهت انجام مراحل تشریفات گمرکی و انجام عمل ترخیص کالا از گمرک پیش از تعیین مسیر گمرکی بایستی ابتدا محموله به ثبت برسد و شماره کوتاژ آن را دریافت کنند و پس از انجام این مراحل ، اظهارنامه مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد تا مسیر خروج جهت کالاها مشخص گردد. و درنهایت اظهارنامه های مربوط به ترخیص کالا ممکن است در انواع مسیر قرمز، زرد و یا سبز قرار گیرند.

عوامل تاثیر گذار در تعیین مسیر گمرکی

همانطور که می دانید جهت تعیین مسیر های گمرکی، به مدارک ارائه شده توسط صاحب کالا یا نماینده قانونی وی بایستی توجه  ویژه ای داشته باشیم. لازم به ذکر است از  عوامل قابل توجهی که تاثیر بسیار مستقیمی در تعیین مسیرهای گمرکی دارد می توان به کشور مبدا وارد کننده کالا اشاره نمود. چرا که واردات کالا در بعضی از کشورها دارای قوانین و اصول خاص مربوط به خود است که اگر به آنها اشراف کامل نداشته باشید، در اداره گمرک با مشکلاتی مواجه خواهید شد. مورد بعدی که بابت تعیین مسیر های گمرکی بسیار موثر و قابل توجه است است مدارک مربوط به صاحب کالا میباشد که حتما باید مورد بررسی قرار بگیرد که در آن  مواردی مانند اینکه آیا در امورات تجاری و بازرگانی تخلفی انجام داده است یا دیرکرد هایی در پرداخت انواع مالیات ها داشته است یا نه.

 همچنین از موارد دیگر در تعیین مسیر های گمرکی کالا میتوان به جدید و یا دست دوم بودن محموله یا کالا، ارزش محموله و نیز نوع معامله انجام شده میان فروشنده و خریدار کالا اشاره کرد که مسئولین گمرک بایستی جهت تعیین مسیر های گمرکی به بررسی آنها بپردازند. لازم به ذکر است که جهت آشنای با چگونگی تعیین مسیر گمرکی باید این نکته را در نظر داشته باشید که طبق قوانین گمرک، در عملیات فرایند ترخیص کالا از گمرک بایستی بررسی های دقیقی صورت گیرد. همچنین طی بررسیدهای متخصصان گمرک مشخص می گردد که برحسب شرایط و ضوابط، کالای مورد نظر بایستی در کدام یک از سه مسیر سبز، زرد و یا قرمز قرار بگیرد. درواقع میتوان گفت هدف از انتخاب و تعیین مسیر های گمرکی، اعتماد به خدمات گیرنده کالا و اعمال کنترل های گمرکی جهت اظهارنامه کالاها میباشد و بدین وسیله  اظهار نامهها در کمترین زمان ممکن به گیرنده تحویل داده شوند.

تعیین مسیر گمرکی چه قوانینی دارد؟

تعیین مسیر گمرکی جهت انجام مراحل تشریفات گمرکی عبارتنداز :

  • معین سازی مسیر گمرکی بر حسب تعرفه محموله :تعرفه های کالاهای ممنوع ، کالاهای مشروط
  • تعیین نمودن مسیر گمرک بر حسب نوع معامله: بدون انتقال ارز و سایر موارد دیگر
  • تعیین کردن مسیر گمرکی بر حسب نوع رویه وضعیت کالا : اینکه کالای نو است و یا مستعمل.
  • انتصاب مسیر گمرکی بر اساس ارزش کالا: یعنز بیش از یک حجم دلار به بالا باشد.
  • معین کردن مسیر گمرکی بر اساس عنوان کشور: به عنوان نمونه کشورهای پر ریسک
  • تعیین نمودن مسیر گمرکی بر پایه اساس نام صاحب کالا
  • معین سازی مسیر گمرکی بر پایه فرد اظهارکننده یا  و فرد حق العمل کار گمرکی

که در نتیجه بر حسب نوع ریسک ذکر شده در اظهارنامه در یکی از مسیرهای زردو قرمز و یا سبز قرار خواهد گرفت.

مسیرهای گمرکی چند نوع دارد؟

تعیین مسیر گمرکی معمولاً به سه شیوه ذکر میگردد، این سه شیوه عبارتنداز :

مسیر سبز

محموله های که در مسیر سبز قرار میگیرد دیگر احتیاجی به استاندارد و آزمایشگاه مجدد نخواهند داشت، چرا که برای این نوع کالاها اخذ مجوز ضروری و مهم نیست. همچنین نظر کشور سازنده محصول و اسناد ارائه شده توسط وی هم  مسئله ای نخواهد داشت و مدارکات با نگاهی اجمالی به دایره صندوق فرستاده شده و پروانه خروج این کالاها صادر می گردد. همچنین گاهی فرآیند خروج کالا از گمرک جهت انجام مراحل تشریفات گمرکی که در مسیر سبز قرار دارد چنان سریع میباشد که تنها چند ساعت زمان می برد. یکی از عواملی که موجب قرار گرفتن کالا در مسیر سبز میشود خوش حساب بودن در امور مالیاتی میباشد. همچنین لازم به ذکر است اغلب کارت های بازرگانی و نیز سازمان های ترخیص کار در مسیر سبز قرار میگیرد.

مسیر زرد

کالاهایی که تعیین مسیر گمرکی در مسیر زرد قرار بگیرد همواره به گواهی آزمایشگاه یا اخذ استاندارد احتیاج خواهند داشت.در مسیر زرد اسناد مدارکات و ارزش کالاها بررسی میشود و با موارد اظهار داده شده نیز تطبیق داده میگردد، اما کالا مورد کنترل فیزیکی قرار نمی گیرد. در این مسیربا عنوان مسیر زرد ، با ارائه دادن کاتالوگ و  نیز مطابقت آن با ارزش استنباطی محموله ها در دایره ارزش، کالاها بدون نیاز به کنترل فیزیکی سخت گیرانه، اجازه خروج را خواهند یافت. لازم به ذکر است افرادی که در سه ماه قبل سابقه ترخیص کالا داشته باشند، معمولا کالاهای آنها در مسیر زرد دسته بندی میگردد.

مسیر قرمز

کالاهایی که هنگام تعیین مسیر گمرکی در مسیر قرمز تمام فرایندها و مراحل تشریفات گمرکی جهت ترخیص کالا همواره صورت میگیرد. در این مسیر کالاها به آزمایشگاه و نیز استاندارد هایی نیاز دارند و مدارکات ارائه شده نیز به دقت مورد بررسی و بازبینی قرار میگیرد. در صورت قرار گرفتن کالا در مسیر قرمز ارزیاب گمرکی ممکن است مقداری از کالاها یا تمامی آنها را مورد بازدید و بازبینی فیزیکی کند. کالاهایی که در مسیر قرمز قرار میگیرند طولانی ترین مسیر را جهت خروج خواهند داشت. لازم به ذکر است افرادی که تازه کارت بازرگانی خود را اخذ کرده اند، معمولا در این مسیر قرار خواهند گرفت.

مزیت مسیرهای گمرکی

وجود مسیرهای گمرکی و تعیین مسیر گمرکی برای افراد مزایای مهمی را به همراه دارد که مهمترین آنها عبارتند از :

  • با وجود مسیرهای گمرکی انجام مراحل تشریفات گمرکی و ترخیص کالا به آسانی انجام خواهد شد.
  • وجود مسیرهای گمرکی باعث خواهد شد که هر نوع کالا در دسته بندی مختص خود قرار بگیرد و این امر موجب سهولت در انجام امورات گمرکی خواهد شد.
  • همچنین وجود و تعیین مسیرگمرکی موجب میشود تا تاجر و بازرگان بداند تا جهت انجام امور تجاری خود بایستی چه اقداماتی انجام دهد.

سوالات متداول

مزیت قرار گرفتن کالا در مسیر سبز چیست؟

قرار گرفتن کالا در این مسیر موجب میشود تا انجام عملیات تحویل کالا از گمرک و نیز انجام مراحل تشریفات گمرکی به سرعت انجام گردد.

تفاوت میان مسیر قرمز، زرد و سبز چیست؟

کالاها که در مسیر قرمز قرار بگیرند نسبت به سایر مسیرها دیرتر ترخیص خواهد شد. همچنین کالاهایی که در مسیر قرار میگیرند باید به شکل فیزیکی مورد بررسی و بازبینی قرار بگیرند اما در مسیر زرد و سبز این مورد وجود ندارد.

تعیین مسیر گمرکی چه قوانینی را شامل میشود؟

تعیین مسیر بر اساس تعرفههای کالاهای ممنوع،  تعیین مسیر بر اساس نوع معامله، تعیین مسیر بر اساس نوع وضعیت کالا، تعیین مسیر بر اساس ارزش کالا.

مهمترین مزیت تعیین مسیر گمرک چیست؟

تعیین مسیر گمرکی به افراد کمک خواهد کرد تا انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا را به آسانی و با سرعت انجام دهند.

جمع بندی

تعیین مسیر گمرکی مسئله ای مهم در انجام مراحل تشریفات گمرکی و همچنین فرآیند ترخیص کالا از گمرک میباشد. از این رو داشتن اطلاعات کافی در عرصه چگونگی تعیین مسیر گمرکی برای افرادی که میخواهند در این زمینه فعالیت تجاری انجام دهد  از ملزومات این کار میباشد. از این رو در این مقاله از سوی شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تلاش کردیم تا به انواع مسیرهای گمرکی بپردازیم و در مورد چگونگی تعیین مسیر گمرکی به شما توضیحات کاملی ارائه دهیم. همچنین در مورد مزایا و اهمیت مسیرهای گمرکی نیز صحبت کردیم. از این رو شما میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر این مقاله را با دقت بیشتری مطالعه نمایید و در ادامه انجام روند از خدمات منحصر به فرد شرک نقل بین المللی ققنوس نظیر حمل هوایی بار، حمل دریایی، حمل زمینی و مواردی از این قبیل بهره مند شوید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *