تعرفه-های-واردات-کالا-در-ایران

تعرفه های واردات کالا در ایران | آشنایی کامل با هزینه‌ های مختلف برای  واردات

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

یکی از مباحثی که بسیار حائز اهمیت است تعرفه های واردات کالا می باشد و هر شخصی که مشغول تجارت های بین المللی است باید معنای آن را به طور کامل درک کرده باشد و با قوانین مربوط به آن در ادارات گوناگون آشنا باشد.

بیشتر افراد تازه وارد در زمینه واردات بدون توجه به تعرفه ‌های وارداتی محصولات، اقدام به خرید کالا و وارد کردن آن به مبادی گمرکی کشور خواهند کرد و زمانی که در اداره گمرک  باید هزینه بپردازند، بسیار شگفت زده می شوند. همان طور که گفته شد باید علاوه بر هزینه خرید کالا مبلغی را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کرد، در واردات کالا نیز باید مبلغی بابت ورود بار به گمرکات کشور باید پرداخت.

همچنین مقدار این هزینه در دورهای زمانی متعدد و طبق شرایط سیاسی و اقتصادی کشور متفاوت می باشد و توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شده و توسط گمرکات کشور به اجرا در می آید. برای آشنایی با تعرفه های واردات کالا با ادامه این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همراه باشید.

تعرفه های واردات کالا در ایران

تعرفه های واردات کالا در ایران

اگر تصمیم به وارد کردن کالا دارید و می خواهید تبدیل به یک وارد کننده شوید، باید با فرآیند واردات کالا آشنایی کامل پیدا کنید. در ادامه این مقاله از تعرفه های واردات کالا، فرآیند واردات را شرح خواهیم داد‌.

  • در مرحله اول واردات، باید در بازار تحقیقات لازم برای شرایط فروش محصولات، بررسی رقیبان، بررسی نرخ تمام شده و کیفیت قابل قبول کالای نهایی جهت ارائه به بازار انجام شود. همچنین باید بررسی شود که محصولات مورد نظر چقدر سود آوری دارند.
  • در مرحله دوم واردات کالا، دریافت کارت بازرگانی و تشکیل پایه ‌های تجاری برای انجام مراحل بعدی در سامانه جامع تجارت ایران ضروری است.
  • در مرحله سوم نیز، انتخاب کشور مبدا برای خرید و تامین کالا انجام می شود و باید به مسافت کشور مبدا و روش نقل و انتقال کالا تا ایران دقت کافی داشت. از مهم ترین مراحل، درخواست پیش فاکتور از تامین کننده‌ کالا می باشد. پیش فاکتور به این خاطر اهمیت دارد که شامل وزن، تعداد، نوع ارز، مشخصات فروشنده و خریدار، روش معامله، انتقال وجه، وظایف، خطرها و کلیه اطلاعات مورد نیاز برای معامله و واردات کالا می باشد.
  • در مرحله چهارم نیز باید برای ثبت سفارش در سامانه « ntsw » اقدام کرد. بعد از درج اطلاعات پروفرما در این سامانه و دریافت مجوز از سازمان ‌های مرتبط، مجوز ورود محصولات مورد نظر صادر می شود. بازرسی محصول برای اطمینان از تعداد و سلامت آن، قبل از واریز وجه برای فروشنده انجام خواهد شد.
  • بعد از انجام امور تخصیص ارز و واریز پول به حساب فروشنده، مطابق مذاکرات، کالا توسط فروشنده بسته بندی، بارگیری و ارسال می شود. فراموش نشود که بهتر است مرسولات را بیمه کرد، چون در صورت هر گونه مشکل، بیمه خسارت مرسوله را پرداخت خواهد کرد.

لیست انواع تعرفه های وارداتی

تعرفه های واردات کالا انواع مختلفی دارد که جهت ترخیص کالا از گمرک کاربرد دارند، که با توجه به سیاست های تجاری و نیازهای یک کشور تقریبا به ده دسته و اولویت تقسیم بندی می شود تا سهم ارزی برای هر کدام از اولویت ها مشخص شود. معمولا اولویت آخر شامل محصولاتی همچون کالاهای لوکس می باشد که به آن ارز دولتی یا مبادلاتی تعلق نخواهد گرفت.

همچنین سود بازرگانی این گونه محصولات دو برابر سود بازرگانی نوشته شده در جدول تعرفه های واردات کالا می باشد. این اولویت بندی توسط سازمان توسعه تجارت وضع شده و در سایت های گوناگون قابل مشاهده است.

  • انواع تعرفه های واردات از نظر هدف: تعرفه مالی، تعرفه حمایتی، تعرفه ارشادی
  • انواع تعرفه واردات از لحاظ مقام وضع کننده: تعرفه مستقل، تعرفه قراردادی
  • انواع تعرفه واردات از لحاظ شکل: تعرفه واحد، تعرفه مرکب
  • انواع تعرفه واردات از لحاظ ماهیت: تعرفه عمومی، تعرفه ترجیحی
  • انواع تعرفه واردات از دیدگاه ماخذ محاسبه: تعرفه ارزشی، تعرفه ویژه یا مقداری، تعرفه مختلط یا مرکب

تفاوت تعرفه های وارداتی و حقوق گمرکی

اشتباهی که بیشتر تازه کارها در زمینه واردات ممکن است مرتکب شوند این است که خیال می کنند تعرفه های واردات کالا همان حقوق گمرک است. باید به این نکته دقت داشت که از لحاظ قانونی و عملی، حقوق گمرک یک هزینه کاملا جدا از تعرفه گمرک می باشد و مبلغ پرداخت شده آن نیز مستقیم به حساب دولت واریز نمی شود. در ادامه با توضیح حقوق گمرک متوجه تفاوت آن با تعرفه های واردات کالا خواهیم شد.

به طور کلی رسیدگی به محصولات در مبادی گمرک هزینه‌ هایی برای این سازمان و دیگر سازمان هایی همچون بیمه، کشتیرانی و… در پی دارد که در نهایت این هزینه‌ ها در فاکتوری که اسم دیگر آن حقوق گمرک می باشد دریافت خواهد شد. اما سهم هر یک از سازمان ‌هایی که در خدمات مرسولات دخالت دارند به حساب خودشان واریز خواهد شد.

در تعرفه های واردات کالا شخص پولی بابت خدمات پرداخت نمی کند بلکه مبلغ ازپیش تعیین شده ای را به عنوان حق دولت از واردات به گمرک می پردازد که پول آن مستقیما به حساب دولت واریز می شود‌. به عنوان مثال اگر یک گاو از نوع گوشتی را معادل قیمت پانزده میلیون تومان از خارج از کشور خرید و وارد کرد، اول باید هزینه‌ هایی مانند حمل و نقل، بارگیری، نگهداری، تست سلامت، بیمه و… را پرداخت که این هزینه در شرایط گوناگون متفاوت می باشد.

نحوه اولویت بندی تعرفه های گمرکی

هر کشوری طبق نیازها و برنامه‌ های مربوط به خود در مبادی ورود و خروج بار از مرز‌هایش عمل خواهد کرد. در کشور جمهوری اسلامی ایران مطابق با قانون رسمی، تعرفه ‌های واردات کالا به ده اولویت دسته بندی شده اند. این اولویت‌ ها طبق نیاز‌های کشور و تنظیم بازار ‌های گوناگون تعیین شده اند. مثلا تنظیم تعرفه برای برخی از محصولات برای حمایت از تولید داخلی تعیین شده است و در دسته محصولاتی می باشد که علت اعمال تعرفه، افزایش قیمت تمام شده محصول و منصرف کردن مشتری از مصرف آنها است.

در مورد بازار خودرو نیز بهتر است بدانید که قیمت تعرفه واردات برای ماشین صد درصد است.

به این معناست که وارد کننده این وسیله نقلیه باید معادل قیمتی که برای خرید خودرو پرداخت کرده هزینه مالیات برای دولت واریز کند تا مجوز ترخیص آن صادر شود که این سیاست توسط قانون گذار به علت افزایش قیمت خودرو خارجی و حمایت از تولید داخلی وضع شده است.

عوامل تأثیرگذار در قیمت کالاهای وارداتی

مهم ترین عواملی که در تعیین قیمت گذاری کالای وارداتی  نقش بسزایی دارند، بسیارند؛ از این رو در ادامه این مطلب از تعرفه های واردات کالا به توضیحاتی درباره مهم ترین آنها می پردازیم.

خصوصیات و ویژگی بازارهای داخلی

از مهم ترین عوامل موثر بر قیمت گذاری کالای وارداتی، می توان به ویژگی ها و خصوصیات بازار اشاره کرد. این ویژگی ها به مقدار رقابت در بازار داخلی، فاصله تا بازار، قوانین دولتی، عوامل حمل و نقل، فصلی بودن کالا، نقل و انتقال های جهانی کالا اعم از حمل بار زمینی، دریایی، هوایی یا حمل و نقل داخلی بستگی دارد.

ویژگی ‌های مربوط به کالا

از دیگر عوامل تأثیر گذار در قیمت کالاهای وارداتی، ویژگی های کالا می باشد. ویژگی های کالا شامل حجم و اندازه محصول می باشد، که از موارد تاثیر گذار در نرخ تعرفه های واردات کالا به حساب می آیند.

وزن و حجم کالا

وزن و حجم کالا نیز از دیگر عوامل موثر در قیمت کالاهای وارداتی هستند، چون امکان دارد برخی از محصولات از وزن بالایی برخوردار باشند و بعضی دیگر فاقد وزن بالا باشند، اما فضای بسیار زیادی را اشغال کنند‌. به همین دلیل برای تعیین قیمت تمام شده مرسولات وارداتی، باید از میزان دقیق وزن و حجم کالا مطلع بود.

فضای درگیر شده توسط کالا

فضای اشغال شده توسط بار هم از دیگر عوام تأثیرگذار در قیمت گذاری کالای وارداتی می باشد؛ بنابراین تجار و بازرگانان باید از این مسئله اطلاع داشته باشند تا بتوانند مرسولات وارداتی را با توجه به میزان فضایی که اشغال می کند، بسنجند.

دسترسی دشوار به کالا

از دیگر از عوامل موثر بر قیمت کالاهای وارداتی گمرک، دسترسی سخت به کالا می باشد، یعنی هرچه دسترسی به مرسولات و نقل و انتقال آن ها سخت تر باشد، قطعا قیمت ‌گذاری کالای وارداتی و تمام شده آن ها نیز بیشتر است.

فاکتورهای موثر در هزینه حمل کالاهای وارداتی به کشور

یکی از سوالاتی که بسیاری از تاجران در ذهن خود دارند، این است که تعرفه های واردات کالا چگونه است و چه طور محاسبه می شوند، همچنین هزینه حمل محصولات وارداتی از ابتدا تا انتهای فرایند واردات چه میزان است؛ از این رو، در ادامه مقاله ما  فاکتور های مهم در هزینه حمل کالاهای وارداتی ذکر می کنیم تا بتوان با بهره مندی از این موارد قیمت تمام شده کالای وارداتی را محاسبه کرد‌. این موارد عبارت اند از:

  • هزینه خرید کالا
  • هزینه بازرسی کیفی بار
  • هزینه مربوط به نقل و انتقال
  • هزینه بیمه باربری
  • هزینه انبارداری مرسولات
  • هزینه دموراژ

سوالات متداول

لیست انواع تعرفه های وارداتی کدامند؟

تعرفه های واردات کالا انواع مختلفی دارد که جهت ترخیص کالا از گمرک کاربرد دارند، که با توجه به سیاست های تجاری و نیازهای یک کشور تقریبا به ده دسته و اولویت تقسیم بندی می شود تا سهم ارزی برای هر کدام از اولویت ها مشخص شود که شامل انواع تعرفه های واردات از نظر هدف، از لحاظ مقام وضع کننده، از لحاظ شکل، از لحاظ ماهیت و از دیدگاه ماخذ محاسبه می باشد.

چه عواملی در هزینه حمل کالاهای وارداتی به کشور مؤثر است؟

فاکتور های مهم در هزینه حمل کالاهای وارداتی وجود دارد که با بهره مندی از این موارد قیمت تمام شده کالای وارداتی را می توان محاسبه کرد‌ این عوامل شامل هزینه خرید کالا، هزینه بازرسی کیفی بار، هزینه مربوط به نقل و انتقال، هزینه بیمه باربری، هزینه انبارداری مرسولات، هزینه دموراژ می باشد.

موارد مهم در تعیین قیمت کالاهای وارداتی کدامند؟

عواملی که در تعیین قیمت گذاری کالای وارداتی  نقش بسزایی دارند، بسیارند که از مهم ترین موارد مهم در قیمت گذاری کالای وارداتی می توان به مواردی همچون خصوصیات و ویژگی بازارهای داخلی، ویژگی ‌های مربوط به کالا، وزن و حجم کالا، فضای درگیر شده توسط کالا و دسترسی دشوار به کالا اشاره کرد.

تعرفه های وارداتی و حقوق گمرکی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

به طور کلی از لحاظ قانونی و عملی، حقوق گمرک یک هزینه کاملا جدا از تعرفه گمرک می باشد و مبلغ پرداخت شده آن نیز مستقیم به حساب دولت واریز نمی شود اما در تعرفه های واردات کالا شخص پولی بابت خدمات پرداخت نمی کند بلکه مبلغ از پیش تعیین شده ای را به عنوان حق دولت از واردات به گمرک می پردازد که پول آن مستقیما به حساب دولت واریز می شود‌.

جمع بندی

در این مطلب شرتکت حمل و نقل بین المللی ققنوس سعی داشت که معنای درست و کاربردی تعرفه های واردات کالا را توضیح دهد و با ذکر نمونه هایی، تفاوت آن را با حقوق گمرک مشخص کند. اگر شما عزیزان تصمیم دارید به حوزه تجارت (به خصوص واردات) ورود پیدا کنید، بهتر است از افراد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس با تجربه مدت ‌ها فعالیت در بازار واردات توانسته است فضای خوبی را برای آسان کردن  کار تاجران و کمک به آنها فراهم کند.

اگر در بخش های متعدد فعالیت وارداتی خود همچون یافتن فروشنده، هماهنگی های نقل و انتقال و کار‌های مرتبط با گمرک به کمک نیاز دارید، شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس می تواند بهترین یار و همراه  در این مسیر پیچیده باشد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *