بیمه-نامه-باربری-چیست؟

بیمه نامه باربری چیست؟

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

سالم رسیدن کالا به مقصد، هم برای صاحب اصلی آن و هم برای شرکت حمل و نقل بسیار حائز اهمیت است. ناگفته نماند علاوه بر بار که باید سالم به مقصد تحویل داده شود؛ باید به اشخاص و ابزار نقل و انتقال نیز آسیب نرسد. در هر حال امکان دارد هر چقدر هم احتیاط کرد اتفاقاتی بیفتد. بنابراین می توان با بیمه باربری یا حمل و نقل تا حدودی میزان خسارت ها را کاهش داد.

در واقع، انواع بیمه باربری برای کسانی که در زمینه نقل و انتقال کالا فعالیت دارند یا تصمیم دارند به زودی وارد شوند، اهمیت فراوانی دارد. اما برای گرفتن جواب سوال هایی همچون منظور از بیمه‌ نامه باربری چیست، چه انواعی دارد و چرا باید از آن استفاده کرد؟ با این مطلب از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همراه باشید.

تعریف بیمه نامه باربری

منظور از بیمه نامه باربری این است بیمه‌ ای که در آن بیمه ‌گر، در ازای دریافت هزینه ای که به آن حق بیمه گفته می شوند، کالاهای بیمه کننده را طبق قرارداد تنظیم شده در برابر آسیب های احتمالی نقل و انتقال بار، بیمه کرده و در صورت ایجاد مشکل، خسارت بیمه کننده را جبران کند.

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در این تعریف از انواع بیمه باربری، تمام تلاش خود را به کار گرفت تا بیمه حمل و نقل را به شکل کلی و جامع تعریف کند. به طور کلی تعریف های دیگری نیز از این بیمه وجود دارد که ممکن است در متن های گوناگون از آن ها استفاده شود.

مثلا در جلد یکم دانشنامه بیمه، بیمه نامه باربری این گونه تعریف شده است که بیمه حمل و نقل بار، بیمه ای می باشد که در آن، بیمه گر تضمین می کند اگر بار موقع حمل و نقل دچار آسیب شود، خسارت وارده را جبران کند.

اصطلاحات بیمه باربری

یکی از مهم ترین نکات انواع بیمه باربری، اصطلاحات بیمه نامه باربری می باشد. این اصطلاحات هم در شرایط عمومی بیمه حمل و نقل آمده است و هم می تواند در شرایط مخصوص بیمه نامه باشد. با توجه به تبعیت بعضی از بیمه نامه های باربری استانداردهای بین ‌المللی، این بیمه هم شامل اصطلاحات فارسی و هم اصطلاحات انگلیسی می باشد. در ادامه نگاهی  به اصطلاحات فارسی و انگلیسی بیمه باربری می اندازیم.

عدم النفع

 از اصطلاحات  بیمه‌ نامه باربری عدم النفع می باشد که معنی آن گنگ است

حمل به دفعات

اصطلاح حمل به دفعات در انواع بیمه باربری به این معناست که محصولات موردنظر، طی چندین مرحله و در چند بخش به مقصد معین شده در بیمه نامه تحویل داده می شوند.

فرانشیز

 به ‌طور کلی در هر نوعی از بیمه، به میزان  خسارتی که بیمه گذار تأمین می کند فرانشیز گفته می شود. بعضی از بیمه‌ نامه ‌های باربری دارای فرانشیز می باشند.

باراتری

به خسارت وارد شده به بار باراتری می گویند که توسط خدمه کشتی، به طور عمد یا غیر عمد، موقع انجام وظایف به وجود آمده باشد.

پارت شیپمنت

پارت شیپمنت همان حمل به دفعات می باشد که قبل تر توضیح داده شده است. در این حالت مرسوله بیمه‌ گذار در چند بخش و  چندین مرحله به مقصد مورد نظر خواهد رسید.

ترانشیپمنت

در این روش از حمل و نقل، از چندین ابزار نقل و انتقال همچون کشتی، هواپیما و… استفاده خواهد شد. در واقع چند بار مرسولات با ابزار مختلف، تخلیه و بارگیری می شوند.

FOB

به این اصطلاح، تحویل روی عرشه گفته می شود که به معنای قیمت تا لحظه تحویل روی کشتی است.

کراس استافینگ

به عمل تخلیه بار از یک بارگنج و بارگیری دوباره آن به بارگنج دیگر را کراس استافینگ می گویند.

زیان همگانی

این اصطلاح در حمل و نقل های دریایی استفاده می شود و به این معناست که در زمان بروز حوادث، همه ی افراد شریک در تجارت در این خسارت، به یک اندازه سهیم هستند.

Total Loss

این اصطلاح زمانی استفاده می شود که کلیه محصولات بر اثر اتفاقاتی همچون غرق شدن یا آتش گرفتن و یا در حوادث هوایی از بین رفته باشد.

بیمه اتکایی

به این معناست که بیمه گر، قسمتی از تعهدات مالی و فنی خود را به شرکت بیمه دیگری، واگذار کند.

قانون بیمه باربری

قانون بیمه در کشور جمهوری اسلامی برای اولین بار در سال ۱۳۱۶ به تصویب رسید و به‌ عنوان قانون بیمه مورد استناد قرار گرفته می شود. بیمه نامه باربری نیز قوانین خود را از همین قانون دریافت می کند و قانون جدایی با عنوان قانون انواع بیمه باربری ندارد.

در ماده هایی از قوانین بیمه به بیمه باربری اشاره شده است. در ماده شش این قانون آمده است، هر شخصی که بیمه می دهد بیمه متعلق به او می باشد مگر در این صورت که در بیمه نامه قید شده باشد که بیمه مربوط به شخصی دیگر است. اما در بیمه باربری امکان دارد بدون ذکر نام  تنظیم شده باشد.

ماده بیست و دو قانون بیمه پارا مهمی در مورد انواع بیمه باربری دارد. در این ماده مشخصاً تصریح شده است که محاسبه خسارت پرداختی توسط بیمه، باید بر پایه قیمت محصول در مقصد بار باشد. متن ماده بیست و دو قانون بیمه به شرح ذیل است:

  • در بیمه باربری قیمت مال در مقصد.
  • در بیمه منافعی که متوقف بر امری است منافعی که در صورت پیشرفت امر عاید بیمه‌گذار شود.
  • در بیمه محصولات زراعتی نرخ آن در سر خرمن و موقع برداشت محصول برای تعیین میزان واقعی خسارت مخارج و حق ‌الزحمه که در صورت اتفاق نیفتادن حادثه به مال تعلق می ‌گرفت از اصل قیمت کم خواهد شد در واقع میزان خسارت از قیمت تعیین شده در بیمه نامه بالاتر نرود‌.

انواع بیمه نامه های باربری کدامند؟

بیمه نامه باربری را می توان به انواع مختلفی دسته بندی کرد که در ادامه شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس انواع بیمه باربری را معرفی خواهد کرد.

بیمه‌ نامه باربری بر حسب محدوده جغرافیایی

در این نوع از انواع بیمه باربری ، بیمه بر حسب محدوده جغرافیایی نقل و انتقال بار از همدیگر جدا خواهند شد. در انتها این نوع دسته بندی می تواند قوانین مجزایی را شامل حال بیمه حمل و نقل کند. بیمه باربری بر اساس محدوده حمل خود به چهار قسمت بیمه باربری و حمل و نقل وارداتی، بیمه باربری و حمل و نقل صادراتی، بیمه باربری و حمل و نقل ترانزیت و بیمه باربری و حمل و نقل داخلی تقسیم بندی خواهد شد.

انواع بیمه باربری بر اساس پوشش

بیمه باربری بر اساس پوشش به چند دسته همچون بیمه Total Loss، بیمه با شرایط C، بیمه با شرایط B، بیمه با شرایطA ، کلوز عدم تحویل، بیمه بار وانت،  پوشش داخلی دسته بندی می ‌شود.

بیمه نامه بر اساس نوع حمل

بیمه نامه باربری بر حسب نوع حمل نیز به چهار روش هوایی، زمینی، ریلی و دریایی انجام خواهد شد.

مدت زمان بیمه حمل و نقل

مدت زمان بیمه نامه باربری از زمان بارگیری تا ترک مبدا آغاز و تا زمان تخلیه کلی در مقصد می باشد. ناگفته نماند در برخی از انواع بیمه باربری  تا زمان رسیدن به مقصد ادامه دارد. درواقع اگر بار از مسیر منحرف شود، بیمه باربری لغو خواهد شد. به طور کلی، زمان این نوع بیمه در صورت شرایط ذیل خاتمه پیدا می کند:

  • هنگام تخلیه کامل بار در مقصد درج شده در بیمه نامه
  • هنگام اتمام شصت روز از تخلیه کلی بار در آخرین بندر تخلیه در روش حمل دریایی
  • خروج از مسیر عادی و یاد شده
  • هنگام اتمام سی روز از تخلیه کلی هر بخشی از بار هواپیما در فرودگاه مقصد
  • هنگام اتمام شصت روز از تخلیه کلی بار به انبار گمرک کشور از طریق حمل زمینی و ریلی

بنابراین بیمه گزار دو سال از تاریخ صدور بیمه باربری خود وقت دارد تا به حمل مرسولات خود اقدام کند.

مدارک لازم جهت دریافت خسارت از بیمه حمل و نقل

هنگام خسارت بیمه گذار و یا نماینده قانونی بیمه گذار باید در کمترین زمان ممکن همه ی اسناد و مدارک مرتبط به خسارت را به ‌شرکت بیمه نامه باربری ارائه دهد.  از جمله  اسناد لازم جهت دریافت خسارت از انواع بیمه باربری عبارت است از:

  • اصل ‌بیمه‌ باربری یا گواهی بیمه
  • اصل فاکتور بار با مشخصات کامل و صورت بسته بندی
  • همه ی نسخه های اصلی بارنامه دریایی ، هوایی و یا زمینی
  • صورت ریز بسته بندی
  • گواهی مبدا
  • گواهی بازرسی بار در مبدا
  • صورت وضعیت بار در موقع تحویل بار و صورت وضعیت میزان وزن محصولات در آخرین مقصد درج شده در بیمه نامه
  • جواز سبز گمرکی و صورت جلسه کشف اختلاف در صورت صدور
  • گواهی کسر تخلیه یا عدم تحویل
  • گزارش بازدید خسارت توسط بیمه گر

سوالات متداول

منظور از بیمه باربری چیست؟

منظور از بیمه نامه باربری این است بیمه‌ ای که در آن بیمه ‌گر، در ازای دریافت هزینه ای که به آن حق بیمه گفته می شوند، کالاهای بیمه کننده را طبق قرارداد تنظیم شده در برابر آسیب های احتمالی نقل و انتقال بار، بیمه کرده و در صورت ایجاد مشکل، خسارت بیمه کننده را جبران کند.

اصطلاحات رایج در بیمه باربری کدامند؟

یکی از مهم ترین نکات انواع بیمه باربری، اصطلاحات بیمه باربری می باشد. این اصطلاحات هم در شرایط عمومی بیمه حمل و نقل آمده است و هم می تواند در شرایط مخصوص بیمه نامه باشد که شامل عدم النفع، حمل به دفعات، فرانشیز، باراتری، پارت شیپمنت، ترانشیپمنت، فوب، کراس استافینگ، زیان همگانی، بیمه اتکایی و … می باشد.

بیمه نامه های باربری به چند دسته تقسیم شده اند؟

این نوع بیمه به سه دسته بیمه‌ باربری بر حسب محدوده جغرافیایی، بیمه باربری بر اساس پوشش و بیمه نامه بر اساس نوع حمل دسته بندی شده است که هر کدام از آن ها خود به طور جداگانه به قسمت هایی تقسیم شده اند.

 مدت زمان بیمه حمل و نقل چگونه آغاز می شود؟

مدت زمان بیمه نامه باربری از زمان بارگیری تا ترک مبدا آغاز و تا زمان تخلیه کلی در مقصد ادامه دارذ. ناگفته نماند در برخی از انواع بیمه باربری  تا زمان رسیدن به مقصد می باشد. درواقع اگر بار از مسیر منحرف شود، بیمه باربری لغو خواهد شد.

جمع بندی

در این مقاله با پرداختن به سوال بیمه نامه باربری چیست و معرفی انواع بیمه باربری به شناخت کافی از مسئله رسیدیم. همانطور که در این مطلب از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس بیان شد، وجود بیمه باربری برای مالکین بار بسیار لازم است تا خسارات ناشی از بروز حوادث جبران شود.

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، به دلیل ارتباط مناسب و تأثیر گزار با شرکت های با تجربه در زمینه خدمات بیمه، می تواند با ارائه مشاوره، شما همراهان عزیز را در یافتن بهترین نوع بیمه یاری کند. همچنین شرکت ما در زمینه های پست اکسپرس، حمل بار ته لنجی، درب به درب، ریلی و … آماده همکاری با مشتریان خود می باشد و سعی دارد در کمترین زمان ممکن و پایبن ترین قیمت به مشتریان خدمات ارائه دهد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *