بیمه-حمل-و-نقل

بیمه حمل و نقل چیست؟

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

امروزه در کل دنیا حمل و نقل در زمینه تجارت کالا بسیار افزایش پیدا کرده است، در این بین هنگام جا به جایی کالا از نقطه ای به نقطه دیگر خطرات زیادی وجود دارد و ممکن است در بین راه کالاها دچار آسیب شوند. به همین دلیل بیمه حمل و نقل کالا از جمله کارهایی است که هر تاجر و بازرگانی باید قبل از بارگیری انجام دهد. اکنون با توجه به این که بیمه باربری برای نقل و انتقال انواع کالا اهمیت دارد، در ادامه شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس بیشتر به معرفی این نوع بیمه می پردازد تا پایان با ما همراه باشید.

بیمه حمل و نقل چیست؟

بیمه حمل و نقل کالا به بیمه ای گفته می شود که در مقابل أخذ حق بیمه، بیمه گزار نیز تعهد دارد که اگر کالاها در مسیر انتقال دچار آسیب و خسارت شدند، ضررهایی که به کالاها وارد شده اند را پرداخت کنند. بیشتر کشورها قوانین و مقررات یکسانی برای بیمه باربری استفاده می کنند، چون که در معاملات جهانی اشخاص با ملیت های یکسانی حضور ندارند و متنوع هستند و شرایط همه کشورها یکسان است.

به طور کلی گاهی ممکن است در هنگام نقل و انتقال کالا، خسارت های قابل توجهی به بلر وارد شود که باعث می شود ضررهای زیادی ایجاد شود. بنابراین بیمه نامه حمل و نقل کالا با انواع پوشش هایی که دارد، می تواند هزینه های ناشی از خسارت را پرداخت کند.

چه کسانی نیاز به بیمه حمل و نقل دارند؟

حمل و نقل کالا از نقطه ای به نقطه دیگر بر پایه اقتصاد هر کشوری انجام می شود. مهم ترین مسئله این است که نقل و انتقال به درستی، با حفظ سلامت مرسوله و به موقع تحویل دادن آن باشد. بنابراین تجار و بازرگانان باید از بیمه حمل و نقل کالا استفاده کنند تا اگر وسیله حمل و نقل دچار حادثه شد، افراد بتوانند خسارت خود را از بیمه باربری طلب کنند.

مطابق قوانینی که در تجارت وجود دارد، بیمه گزار وظیفه دارد مرسوله را با توجه به ارزش حقیقی آن بیمه کند. به طور کلی بیمه حمل و نقل به چهار دسته زمینی، ریلی, هوایی و دریایی دسته بندی می شود که هر شخصی با توجه به نوع حمل بار خود باید بیمه نامه را انتخاب کند.

بیمه حمل و نقل چه چیزی را پوشش می دهد؟

بیمه حمل و نقل کالا بر اساس پوشش به سه دسته تقسیم می شود که هر دسته موارد مختلفی را پوشش می دهد. کلوزهای استاندارد بیمه باربری مشمول پوشش کلوز C، کلوز B، کلوز A می باشد که در ادامه شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس هر کدام را به طور جداگانه شرح می دهد.

پوشش کلوز C

پوشش کلوز C یکی از پوشش های موجود در بیمه باربری می باشد. این نوع از پوشش بیمه حمل و نقل کالا کلیه خطرات احتمالی آتش سوزی، انفجار، واژگونی یا خارج شدن از مسیر وسیله حمل و نقل زمینی، به گل نشستن کشتی یا شناور، به دریا انداختن کالاها جهت جلوگیری از غرق شدن کشتی، زمين گير شدن، غرق شدن یا واژگونی کشتی، تصادف یا برخورد وسیله حمل و نقل دریایی با هر جسم خارجی و خطراتی از این دست قبیل را شامل می شود.

پوشش کلوز B

این نوع از پوشش بیمه باربری کلیه خطرات احتمالی زلزله، آتشفشان یا صاعقه، به دریا افتادن کالا از روی عرشه، ورود آب دریا به کشتی و یا محل انبار کالاها، از بین رفتن کالاها در کشتی یا شناور و یا در حین بارگیری یا تخلیه از کشتی یا شناور و همچنین خطراتی از این دست قبیل را شامل می شود و هر کدام از تجار با توجه به نوع بار خود می توانند پوشش بیمه حمل و نقل کالا را انتخاب کنند.

پوشش کلوز A

این نوع از پوشش بیمه حمل و نقل کالا کامل ترین نوع بیمه باربری است که علاوه بر موارد ذکر شده در کلوز C و B شامل خطرات احتمالی طوفان، راهزنان دریایی و سرقت، آسیب عمدی یا تخریب عمدی کالاها از سوی هر فرد متخلف، کلیه خسارت های ناشی از باران و آفتاب و یا کارکنان کشتی، آسیب هایی از جمله کج شدگی، ضربه خوردن و یا لک برداشتن، خسارات ناشی از کالای مجاور مانند بو گرفتن و ایجاد آلودگی، کسری کالاها و یا عدم تحویل کالا می شود. اما مهم ترین تفاوت  ویژگی کلوز A نسبت به سایر کلوز ها در این می باشد که خساراتی که در بیمه  باربری مستثنی شده است را به طور کامل جبران می نماید. اما در کلوزهای B و C فردی که زیان دیده باید اثبات کند که کالای بیمه شده جزء موارد یاد شده در قرارداد بیمه می باشد.

هزینه بیمه حمل و نقل

هزینه بیمه حمل و نقل کالا با توجه به داخلی و خارجی بودن آن متفاوت می باشد. هزینه باربری براساس درخواست مشتری، نوع کالا و ارزش آن می تواند متغییر باشد. برای محاسبه هزینه بیمه باربری  باید نوع پوشش بیمه ای را با توجه به نیاز خود از بین گزینه های مندرج که شامل حادثه وسیله نقلیه، آتش سوزی، سرقت محموله، از بین رفتن کل محموله یا ترکیبی از این موارد انتخاب شود. سپس ارزش بار بیمه شده و کرایه حمل را وارد کرد و گزینه استعلام را انتخاب کرد تا قیمت حق بیمه نقل و انتقال کالا تعیین شود. باید این نکته را در نظر داشت که فاصله بین مبدا تا مقصد هیچ گونه أثری در قیمت بیمه باربری  نخواهد داشت.

ارائه دهندگان بیمه حمل و نقل

شرکت های حمل و نقل علاوه بر این که خدمات نقل و انتقال کالا انجام می دهند، با شرکت های بیمه که بیمه باربری انجام می دهند نیز همکاری می کنند. بنابراین در صورتی که تجار از خدمات نقل و انتقال کالا استفاده می کنند نباید نگران خدمات بیمه ای باشند، زیرا وقتی با یک شرکت حمل و نقل معتبر همانند شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس قرارداد  بسته می شود، علاوه بر بارنامه بیمه حمل و نقل کالا نیز صادر می شود. با توجه محدوده جغرافیایی بیمه حمل و نقل کالا به بخش هایی همچون بیمه حمل و نقل ، داخلی و ترانزیت تقسیم می شود که هر کدام پوشش های مختص خود را ارائه می دهد.

چگونه می توانم برای بیمه حمل و نقل آنلاین قیمت بگیرم؟

افرادی که می خواهند نرخ بیمه حمل و نقل کالا را به صورت آنلاین دریافت کنند، در سایت شرکت ها حمل و نقل به جست و جوی پوشش بیمه ای مورد نظر خود بپردازند. عزیزانی که در لیست درج شده  سایت پوشش بیمه ای خود را دریافت نکردند می توانند با تماس با کارشناسان شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس قیمت پوشش بیمه باربری خود را به صورت آنی دریافت کنند. همچنین می توانند به صورت غیر حضوری در سایت هایی که به طور رسمی و به صورت آنلاین بیمه نامه صادر می کنند، بیمه مورد نیاز خود را استعلام و خریداری کنند.

مزایای بیمه حمل و نقل

بیمه حمل و نقل کالا مزایای فراوانی برای تاجران و بازرگانان دارد. از مزیت های مهم آن می توان به تضمین سلامت کالا و مرسوله برای مالکین بار اشاره کرد. داشتن بیمه باربری سبب شده که تجارت کالا در سطح جهانی گسترش یابد و صاحبان کالا این اطمینان را دارند که اگر کالایی دچار حادثه شد، قطعا خسارت آن توسط شرکت بیمه جبران می شود. این امر سبب شده است که مالکین بار و شرکت های حمل و نقل بین المللی با خیالی راحت و بدون دغدغه مراحل حمل و نقل را انجام دهند. به طور کلی بیمه حمل و نقل هنگامی که زلزله، صاعقه و آتشفشان رخ دهد، خسارت های ناشی از آن را پوشش می دهد و زیان های مالباخته را جبران می کند.

چه زمانی استفاده از بیمه حمل و نقل توصیه می شود؟

افرادی که در حوزه تجارت فعالیت دارند بیشترین افرادی هستند که بیمه حمل و نقل کالا دریافت می کنند. زیرا ممکن است کالاهای تجاری که در زمینه واردات و صادرات مشغول به کار هستند، در مسیر نقل و انتقال دچار آسیب و خسارت شوند. در این زمان داشتن بیمه باربری به کمک فرد خسارت دیده می آید که با ارائه آن می تواند ضررهای خود را از شرکت بیمه دریافت کند.

بنابراین به همه ی مشتریان گرامی توصیه می کنیم در هنگام حمل و نقل کالا حتما از بیمه حمل و نقل کالا استفاده کنند، تا هنگام آسیب دیدن کالاها بتوانند از شرکت بیمه درخواست دریافت غرامت داشته باشند.

شرکت های ارائه دهنده بیمه حمل و نقل

بیمه حمل و نقل کالا توسط شرکت های مختلف انجام می شود که هر شرکتی تعرفه مخصوص خود را دارند و با توجه به میزان سطح پوشش خسارت ارائه داده می شود. باید به این نکته توجه داشت  که امکان دارد، گاهی بابت بیمه باربری حق بیمه بالاتری پرداخت شود که در مقابل آن به طور صد در صد این تضمین داده می شود که بار از مبدأ تا مقصد بدون آسیب تحویل داده شود. طبق قراردادی که شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس با شرکت های بیمه دارد این تضمین به مشتریان عزیز داده می شود که بار خود را بدون کوچک ترین آسیب دریافت کنند.

مدت زمان اعتبار بیمه نامه حمل کالا چقدر است؟

اعتبار بیمه‌ حمل و نقل کالا از زمان بارگیری آغاز می شود و تا وقتی که وسیله باربری از مبدأ شروع به حرکت به سمت مقصد می کند، همچنین تا هنگام تخلیه بار ادامه دارد، لازم به ذکر است بیمه باربری زمانی فسخ می شود که بار از مسیر اصلی منحرف شود. هنگامی که بار به طور کلی در مقصد تخلیه شد، اعتبار بیمه نامه نیز تمام می شود.

زمانی که از تخلیه بار شصت روز گذشته باشد نیز اعتبار بیمه به اتمام می رسد. همچنین زمانی که از ترانزیت هوایی استفاده می شود، وقتی که سی روز از تخلیه بار گذشته باشد نیز اعتبار‌ بیمه پایان می یابد. در حالت کلی بیمه گزار دو سال فرصت دارد، اقدام به حمل کالا کند، در غیر این صورت مدت اعتبار منقضی می شود‌

جمع بندی

در این مقاله به توضیحی در رابطه با بیمه حمل و نقل کالا و ویژگی ها و خصوصیات آن پرداختیم. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس  همواره در زمینه فعالیت های تجاری و بازرگانی در تلاش است تا بهترین نوع خدمات را به مشتریان خود ارائه دهد.

همچنین شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس زمینه در حمل و نقل، کلیه امور ترخیص ، بسته بندی و انبار کردن کالاها و بیمه باربری در تلاش بوده که در بالاترین سطح کیفی خدمات به مشتریان ارائه نماید. امیدوار هستیم در این راه رضایت شما تاجران و بازرگانان عزیز را جلب کرده باشیم، همچنین کارشناسان شرکت آماده هر گونه خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد.

سوالات متداول

بیمه حمل و نقل به چند پوشش تقسیم می شود؟

بیمه باربری شامل سه بخش پوشش کلوز C، کلوز B، کلوز A می باشد.

کامل ترین نوع پوشش بیمه حمل و نقل کالا کدام است؟

بیمه پوشش کلوز A کامل ترین نوع پوشش بیمه باربری می باشد، در این نوع پوشش همه خسارت های فرد زیان دیده جبران می شود اما در سایر پوشس ها فرد باید ثابت کند که محصول بیمه شده جزء موارد مندرج در قرارداد است.

هزینه بیمه حمل و نقل چگونه محاسبه می شود؟

هزینه باربری با توجه به داخلی یا خارجی بودن بار متفاوت است و بر اساس نوع بار،  اندازه و ارزش آن تعیین می شود‌.

چه زمانی از بیمه باربری استفاده می شود؟

بیمه حمل و نقل کالا زمانی استفاده می شود که بازرگانان تصمیم دارند کالایی را از یک نقطه (مبدأ) به نقطه دیگر (مقصد) جا به جا کنند، تا اگر در این بین کالا آسیب دید بتوانند خسارت خود را از شرکت بیمه دریافت کنند.

5/5 - (1 امتیاز)
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *