نحوه‌ی-بیمه-کردن-بار-مسافری-و-محموله‌ها-در-حمل-و-نقل-هوایی

نحوه‌ی بیمه بار مسافری و محموله‌ ها در حمل و نقل هوایی

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

شاید تاکنون برای شما پیش آمده باشد که بخواهید بار یا محصولاتی را به روش های گوناگون  زمینی (جاده‌ای یا ریلی)، هوایی و یا دریایی ارسال کنید و در پی دریافت بیمه بار مسافری و محموله ها و ضمانت بار جهت تضمین سلامت مرسولات در طول مسیر ارسالی خود باشید؟

به طور کلی بیمه نقل و انتقال کالا به بیمه ‌ای گفته می‌ شود که شرکت بیمه یا همان بیمه گر در مقابل دریافت هزینه ای به عنوان حق بیمه از بیمه‌ گذار، متعهد خواهد شد که اگر مورد بیمه که اسم و نوع آن در بیمه نامه درج شده است، در جریان نقل و انتقال از مبدا به مقصد تعیین شده در بیمه نامه، به علت وقوع خطرات و اتفاقاتی که تحت پوشش بیمه می باشد، دچار خسارت یا حادثه شود، خسارت وارد شده به بیمه گذار را جبران کرده و هزینه ‌های آن را مطابق بیمه نامه پرداخت کند.

 در ادامه این مطلب از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس سعی داریم که بیشتر به نحوه ی بیمه کردن بار و مرسولات در حمل و نقل هوایی بپردازیم، خواهشمندیم تا انتها ما را همراهی کنید.

بیمه بار مسافری

بیمه بار مسافری

بیمه نامه حمل و نقل کالا که همان بیمه باربری نیز می باشد قراردادی است که در رابطه با قرارداد نقل و انتقال، بین شرکت های حمل و نقل کالا و ارسال کننده کالا از مکانی به مکان دیگر، تنظیم شده که به دنبال این قرارداد رسمی، شرکت های بیمه گر، تعهد دارند در مقابل دریافت حق بیمه حمل و نقل، از طرف بیمه شدگان، اگر به اموال و همچنین، افراد ثالث آسیبی وارد شود، خسارت های به وجود آمده مده را جبران کند.

در حالت کلی اگر موقع جا به جایی بار از مبدا به مقصد مورد هدف، آسیب فراوانی به بار وارد شود و باعث شده باشد که خسارت زیادی به وجود بیاید، بیمه باربری، با پوشش های متعدد که با توجه به انواع بیمه نامه نقل و انتقال، ارائه داده است، می تواند هزینه های مربوط به خسارت های وارد شده را جبران کند.

 همچنین، ناگفته نماند بیمه نامه نقل و انتقال کالا، به چند بخش، تقسیم بندی شده است و هر کدام از بخش ها نیز زیر مجموعه های گوناگونی دارند.

ضرورت این نوع بیمه زمانی بیشتر خواهد شد که ارسال کننده کالا قصد جا به جایی بار به شهرستان و خارج از کشور را دارد و در این حالت برای تضمین بار ارسالی، انتخاب بیمه باربری که کلوزهای تکمیلی دارد، بهترین گزینه می باشد. از طرف دیگر مرسولاتی که مقدار آن ها  فراوان است و یا از ارزش مادی فراوانی برخوردار هستند،  ضمانت سلامت تحویل مرسولات به مقصد بسیار حائز اهمیت است و برای جبران خسارات احتمالی به بار، بیمه کردن آن ها توسط مالک بار، لازم است‌.

نحوه بیمه کردن بار مسافری و محموله ها در حمل و نقل هوایی

در صنعت نقل و انتقالات هوایی هنگامی که بارنامه فریت بار صادر می شود به این معنا می باشد که کالاها و مرسولات نیز بیمه شده اند. تفاوتی ندارد که با چه ایرلاینی بارنامه صادر شده است، با هر ایرلاینی که بارنامه صادر شده باشد آن بار و مرسوله تحت عنوان یاتا (انجمن بین‌ المللی نقل و انتقالات هوایی) بیمه باربری خواهد شد. مرسولات در هر نقطه ای از دنیا دارای بیمه حمل و نقل هستند و مسافر و مشتری بابت آن نباید هزینه اضافی پرداخت کنند.

بیمه تا کیلویی بیست الی بیست و پنج دلار در صورتی که بار و مرسوله در اثر سوانح گم و یا آسیب ببیند، پرداخت خواهد کرد.

بیمه از موقعی که تگ بار زده شود تا موقع تحویل توسط مشتری یا مسافر مشمول حال بار و مرسوله خواهد شد؛ حتی اگر قبل از جای گذاری بار در داخل هواپیما توسط لیفتراکی که بار را در فرودگاه حمل می ‌کند آسیب ببیند. اگر مرسولات ارزش بالایی داشته باشند و از کیلویی بیست الی بیست و پنج دلار بیشتر باشد بهتر است مرسولات را توسط شرکت های معتبر بیمه کرد.

مراحل ثبت نام بیمه حمل و نقل

در اولین مرحله از ثبت نام بیمه باربری، شرکت بیمه فرمی را به اسم فرم پیشنهاد در اختیار مشتری قرار خواهد داد تا کلیه اطلاعات مرسوله ، میزان پوشش مورد نیاز، شرایط  جا به جایی و … را در آن تعیین و مهر و امضاء کرده و تحویل شرکت بیمه دهد.

در ادامه، مشتری بعد از تکمیل فرم مربوطه، آن را همراه با اسناد و مدارک مورد نیاز، به واحد صدور شرکت بیمه تحویل خواهد داد. در این مرحله از ثبت نام بیمه نامه باربری، واحد صدور بیمه نامه، فرم پیشنهاد و گزارش بررسی را مهر و امضاء کرده و نرخ حق بیمه و شرایط آن را از واحد مربوطه استعلام می کند و واحد صدور، هزینه و شرایط  را که استعلام شده به مشتری اطلاع می دهد.

در صورت موافقت مشتری، واحد صدور مشخصات بیمه مورد نظر را به سیستم بیمه وارد خواهد کرد. در آخرین مرحله از روش ثبت نام بیمه حمل و نقل، مشتری حق بیمه را یا نقدی، یا با چک باید پرداخت کند. گاهی اوقات، صدور بیمه نامه باربری ساده به علت تعداد بالای تکرار آن مقرون به صرفه نیست، در این گونه موارد، از بیمه نامه های عمومی که قراردادی می باشد بهتر است استفاده شود.

به طور کلی بیمه باربری عمومی یک قرارداد کلی می باشد که بین بیمه‌ گر و بیمه‌ گزار تنظیم خواهد شد و در آن شرایط اصلی بیمه و تعهدات طرفین مشخص می شود و کلیه حاملان کالا در داخل کشور به این بیمه نامه احتیاج دارند.

منظور از فریت بار مسافری، اضافه بار مسافر یا لوازم شخصی و … می باشد که لازم است به روش دریایی یا زمینی و یا هوایی ارسال شود, اما به علت پرداخت اضافه بار مسافری مقرون به صرفه نمی باشد, به همین علت مسافران آن را به قسمت تجاری فروشگاه تحویل داده و کالاهای خود را با هزینه پایین تری به صورت تجاری ارسال خواهند کرد که به آن فریت بار مسافری توسط هواپیما گفته می شود. این بارها دارای بیمه باربری نیز می باشند.

به نظر شما حمل بار به صورت فریت مسافری صرفه اقتصادی دارد یا خیر؟ بهتر است در وهله اول بار را اولویت بندی کرد، یعنی وسایل  شخصی و ضروری خود را همراه با خود در ساک قرار داد  و بارهای اضافی را به صورت فریت بار مسافری ارسال کرد. 

چون بیشتر ایرلاین ها تا سقف بیست و پنج الی سی کیلوگرم اجازه حمل بار همراه مسافر را خوانند داد و اگر بار بیشتر از این مقدار باشد باید به ازای هر یک کیلو مبلغی بین ده الی پانزده دلار با توجه به نوع خطوط هوایی و یا مبلغی در حدود صد دلار به ازای هر بسته پرداخت کرد.

در فریت بار مسافری موادی همچون عطر، ادکلن، اسپری، شامپو، نرم کننده، مواد آرایشی، الکل، آبلیمو، ترشی و سرکه ممنوع می باشد؛ چون امکان دارد این مواد امنیت پرواز و هواپیما را به خطر اندازد و از لحاظ قانون گمرکی خروج اشیا عتیقه، آثار هنری اصل، کتب خطی، اوراق مینیاتور، طلا و نقره، ارز و ریال، سنگ های قیمتی و میراث فرهنگی و هر گونه اسلحه و یا سلاح سرد و همچنین هر نوع ماده مخدر یا الکلی نیز ممنوع می باشد.

در صورت وقوع حادثه وظایف بیمه گذار چیست؟

در صورت وقوع حادثه بیمه‌ گذار یا نماینده قانونی او در زمان خسارت کالا، وظایف زیر را عهده دار است که باید برای دریافت خسارت از شرکت بیمه باربری انجام دهد؛

  • برای کلیه بسته های گم شده ، از مسئولان نقل و انتقال و یا مقامات بندر و یا متصرفان دیگر بار ، سریعاً درخواست پرداخت خسارت کتبی کند.
  • در مورد خسارت هایی که بسیار واضح هستند، به محض اطلاع بیمه گذار از خسارت، قبل از دریافت کالای بیمه شده از مسئولان حمل و نقل و یا از سایر مالکان و متصرفان باید درخواست خود را مبنی بر بازدید از مرسوله آسیب دیده ، به صورت کتبی بفرستد.
  • خساراتی که واضح نیستند و باید موقع بررسی مشخص شوند ، باید گواهی مرتبط با آن را با امضا های مربوطه أخذ کرد و از شرکت بیمه باربری درخواست کند تا خسارت او را پرداخت کند.
  • اگر بیمه‌ گذار از سالم بودن بار اطمینان نداشته باشد، نباید تحت هیچ شرایطی رسید بی قید و شرط به مسئولان نقل و انتقال بدهند .
  • اگر موقع تحویل مرسولات خسارتی مشخص نشده باشد، بیمه گذار و یا نماینده ی قانونی او سه روز فرصت دارند ، به صورت کتبی با پست سفارشی و یا اظهارنامه به متصدیان حمل و نقل اطلاع دهد .
  • لازم است مالکان مرسولات و نمایندگان آن ها مقررات ادارات و گمرک بندر تخلیه را با دقت مطالعه و رعایت کنند .

به طور کلی در مواقعی که کل یا بخشی از بار ، از طرف شرکت نقل و انتقال به بیمه گذار و یا نمایندگان وی تحویل داده نشود، آن ها وظیفه دارند تا جلسه ای با موضوع کسر تخلیه تنظیم کنند و گواهی کتبی عدم تحویل را از شرکت حمل و نقل درخواست کنند.

در صورت عدم صدور گواهی عدم تحویل در موعد تعیین شده ، بیمه گذار باید حداکثر ظرف مدت یک هفته درخواست کتبی خسارت را به وسیله اظهارنامه رسمی به موسسه حمل و نقل یا شرکت باربری ارائه دهد و مراحل را به شرکت بیمه باربری گزارش دهد.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت خسارت از بیمه حمل هوایی

بیمه‌ گذار یا نماینده قانونی او باید با سرعت همه ی اسناد و مدارک مربوط به خسارت را به شرکت بیمه باربری تحویل دهد. از جمله این اسناد عبارتند از:

  • اصل ‌بیمه ‌نامه یا گواهی بیمه
  • اصل فاکتور بار با مشخصات کامل
  • کلیه نسخه‌ های اصلی بارنامه دریایی ، هوایی و یا زمینی
  • صورت ریز بسته بندی
  • گواهی مبدا
  • گواهی بازرسی بار در مبدا
  • صورت وضعیت بار در موقع تحویل آن
  • صورت وضعیت میزان وزن بار در آخرین مقصد در شده در بیمه نامه
  • جواز سبز گمرکی
  • صورت جلسه کشف اختلاف در صورت صدور
  • گواهی کسر تخلیه یا عدم تحویل
  • گزارش بررسی خسارت

مزایای بیمه حمل و نقل

از مهم ترین مزایای بیمه باربری این است که سلامت کالا و مرسوله برای مالکان بار تضمین خواهد شد. این موضوع باعث می شود که تجارت محصولات به روش های گوناگون به شکل قابل توجهی گسترش پیدا کند و هر نوع خسارت احتمالی جبران شود. این بیمه قادر است ضرر و خسارت ناشی از خسارت های وارد شده بر مرسولات و یا خسارت ناشی از بین رفتن کامل آن ها را در نقل و انتقالات برای موسسات و شرکت های باربری و حمل و نقل و مالکان کالا تامین کند.

این مسئله باعث می شود تا مالکان بار و شرکت های حمل و نقل داخلی و بین المللی ، با اطمینان خاطر خدمات خود را در زمینه نقل و انتقال انجام دهند.

سوالات متداول

بیمه باربری چیست؟

بیمه نامه حمل و نقل کالا که همان بیمه باربری نیز می باشد قراردادی است که در رابطه با قرارداد نقل و انتقال، بین شرکت های حمل و نقل کالا و ارسال کننده کالا از مکانی به مکان دیگر، تنظیم شده که به دنبال این قرارداد رسمی، شرکت های بیمه گر، تعهد دارند در مقابل دریافت حق بیمه حمل و نقل، از طرف بیمه شدگان، اگر به اموال و همچنین، افراد ثالث آسیبی وارد شود، خسارت های به وجود آمده مده را جبران کند.

بیمه کردن بار مسافری و محموله ها در حمل و نقل هوایی چگونه است؟

در صنعت نقل و انتقالات هوایی هنگامی که بارنامه فریت بار صادر می شود به این معنا می باشد که کالاها و مرسولات نیز بیمه شده اند. تفاوتی ندارد که با چه ایرلاینی بارنامه صادر شده است، با هر ایرلاینی که بارنامه صادر شده باشد آن بار و مرسوله تحت عنوان یاتا (انجمن بین‌ المللی نقل و انتقالات هوایی) بیمه باربری خواهد شد. مرسولات در هر نقطه ای از دنیا دارای بیمه حمل و نقل هستند و مسافر و مشتری بابت آن نباید هزینه اضافی پرداخت کنند.

متظور از فریت بار مسافری چیست؟

منظور از فریت بار مسافری، اضافه بار مسافر یا لوازم شخصی و … می باشد که لازم است به روش دریایی یا زمینی و یا هوایی ارسال شود, اما به علت پرداخت اضافه بار مسافری مقرون به صرفه نمی باشد, به همین علت مسافران آن را به قسمت تجاری فروشگاه تحویل داده و کالاهای خود را با هزینه پایین تری به صورت تجاری ارسال خواهند کرد که به آن فریت بار مسافری توسط هواپیما گفته می شود.

برای دریافت خسارت از بیمه باربری چه مدارکی لازم است؟

بیمه‌ گذار یا نماینده قانونی او باید سریعاً مدارکی همچون اصل ‌بیمه ‌نامه یا گواهی بیمه، اصل فاکتور بار با مشخصات کامل، کلیه نسخه‌ های اصلی بارنامه دریایی ، هوایی و یا زمینی، صورت ریز بسته بندی، گواهی مبدا، گواهی بازرسی بار در مبدا، صورت وضعیت بار در موقع تحویل آن، صورت وضعیت میزان وزن بار در آخرین مقصد در شده در بیمه نامه، جواز سبز گمرکی، صورت جلسه کشف اختلاف در صورت صدور، گواهی کسر تخلیه یا عدم تحویل، گزارش بررسی خسارت  را به شرکت بیمه باربری ارائه دهد.

جمع بندی

در این مطلب از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در مورد نحوه چگونگی استفاده از بیمه باربری جهت بار مسافری و مرسولات در حمل و نقل هوایی صحبت کردیم و همچنین گفتیم که ارسال باربری هوایی خارجی و فریت بارمسافری یک روش ایمن، سریع ومطمئن برای ارسال کردن وسایل، محصولات و مرسولات شخصی به دیگر کشورهای جهان است.

هزینه استفاده از این روش به نسبت حمل بار اضافه در هواپیماهای مسافربری بسیار پایین تر است و این اطمینان به مشتریان داده می شود که مرسولات مورد نظر بعد از بسته بندی عالی، با امنیت کامل به کشور هدف فرستاده می شوند. بنابراین شما همراهان گرامی می توانید برای بهره مندی از خدمات فریت بار به خارج از کشور، پست اکسپرس، حمل بار ته لنجی، حمل درب به درب و … با شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همکاری کرده و تجارتی با سود بالا را تجربه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *