بیش اظهاری در گمرک

راهنمای 0 تا 100 بیش اظهاری در گمرک + نحوه انجام آن

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

امروزه بسیاری از بازرگانان و تاجران با مشکلات زیادی در گمرک مواجه می شوند که با دانستن یکسری اصطلاحات و قوانین موجود در گمرک، می توانند این مشکلات را به حداقل برسانند. بیش اظهاری در گمرک نوعی تخلف وارداتی است که واردکنندگان انجام می دهند. به عبارت ساده، بیش اظهاری به این معنا می باشد که شخص ارزش یک کالا را بیشتر از مبلغ واقعی و پرداخت شده اعلام کند. در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، قصد داریم شما را با بیش اظهاری گمرک آشنا کنیم. بنابراین، توصیه می کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

معرفی بیش اظهاری در گمرک
معرفی بیش اظهاری در گمرک

آشنایی با بیش اظهاری در گمرک

یکی از مشکلاتی که تجار و بازرگانان در تجارت بین‌المللی و واردات کالا ممکن است با آن مواجه شوند، مشکل ارزش‌ گذاری بیش از حد کالا است که در واقع نوعی جرم از سوی تجار علیه ارز دولتی به حساب می آید که به تجار نسبت داده می‌ شود. بیش اظهاری در گمرک یا ارزش افزوده یکی از تخلفات گمرکی مکرر در زمینه واردات کالا می باشد. این امر زمانی اتفاق می افتد که صاحب کالا یا شرکت واردکننده برای استفاده از مابه التفاوت نرخ ارز (نرخ ارز رسمی و نرخ ارز آزاد)، قیمت کالاهای وارداتی را بالاتر از قیمت اعلام کند تا بیشترین پول را به دست آورد.

یک موضوع بسیار مهم در واردات این است که تجار کالا را به قیمت از فروشندگان خارجی خریداری می کنند. اما در طی مراحل ترخیص کالا از گمرک و مراحل ثبت سفارش و تنظیم اظهارنامه گمرکی، ارزش مادی کالا بیشتر در سامانه مربوطه ثبت می شود، بنابراین می تواند ارز ملی بیشتری از دولت دریافت کند و در واقع سود بیشتر دریافت کند.

 در صورتی که کارشناسان متوجه مشکلی در بیش اظهاری در گمرک شوند، تاجر مقصر باید با پرداخت جریمه کالای خود را از گمرک خارج کند. در این نوع تخلف، مبلغ بیش از 10 درصد ارزش واقعی کالا در اظهارنامه تخلف است. با وجود سیستم های بانکی و قیمت گذاری عادلانه محصولات، گمرک این تخلفات را شناسایی و متخلفان را مجازات می کند. برای آشنای بیشتر با بیش اظهاری گمرک تا انتهای این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همراه ما باشید.

مراحل اعتراض به بیش اظهاری در گمرک

بیش اظهاری در گمرک یکسری مراحل برای اعتراض دارد که در ادامه این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، این مراحل را با هم بررسی خواهیم کرد.

فرایند اعتراض به بیش بود
فرایند اعتراض به بیش بود

بررسی و ثبت اطلاعات

کارشناسان با تجربه در مرحله ثبت سفارش کالا چندین بار اسناد کالای وارداتی و اظهارنامه گمرکی را تهیه و بررسی می کنند. این داده ها با سیستم های مختلفی مانند سیستم جامع تجارت و TSC سازگار است.

افشای تخلفات

چنانچه ماموران گمرک در حین واردات تخلفی را مشاهده کنند، می توانند پرونده واردات را به مراجع ذیصلاح حوزه قضایی ارجاع دهند.

پردازش در دفتر مربوطه

در گمرک کارشناسان مربوطه، با مشکل مازاد کالاهای تجاری برخورد کرده و نظر خود را در خصوص وقوع یا عدم وقوع این جرم اعلام می کنند.

اعتراض به کمیسیون حل اختلاف گمرکی

در این مرحله واردکننده می تواند به تصمیم صادر شده اعتراض کند. برای آشنایی با نحوه اعتراض، با کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تماس بگیرید.

تجدید نظر

اگر یکی از طرفین (صاحب کالا) همچنان به تصمیم کمیته اعتراض دارد، باید پرونده گمرکی خود را به کمیته استیناف ارائه کند.

دادگاه          

آخرین مرجع رسیدگی به ایرادات در خصوص بیش اظهاری در گمرک، دیوان عدالت اداری است. رای این دادگاه لازم الاجرا است و طرفین شکایت باید از آن تبعیت کنند.

دلایل اعلام بیش بود ارزش

علاوه بر موارد فوق در  بیش اظهاری در گمرک، دلایل دیگری نیز برای بیش اظهاری وجود دارد. به عنوان مثال، یکی از دلایلی که بیشترین اشاره را داشته، واردات کالا از کشورهای خارجی توسط سازمان ها و شرکت های دولتی است. دلیل دیگر ارائه خدمات بانکی یا استفاده از حساب های پس انداز بلند مدت با ارزهای کم بهره است. شرکت ها و تعاونی های بخش دولتی نیز پتانسیل بالایی در استفاده از بیش اظهاری گمرکی دارند.

 یکی دیگر از دلایل عمده تامین منابع مالی برای قاچاق از طریق مالیات های گزاف است. دلایل بسیار زیادی برای اعلام بیش بودن ارزش کالا وجود دارد که شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در تماس باشید.

اهمیت تعیین دقیق بیش بود ارزش

تعیین دقیق ارزش گمرکی اضافی در تجارت جهانی به ویژه در بیش اظهاری در گمرک بسیار مهم است. این مورد یکی از موضوعات مهم در واردات کالا از کشورهای خارجی شمرده می شود؛ این سوء استفاده اغلب ناشناخته می ماند. کارشناسان حقوقی با بررسی دقیق می توانند تخلف را پیدا کنند. رفع صحیح این تخلف مهم، دارای مزایای زیادی است که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

تعیین دقیق ارزش گمرکی اضافی
تعیین دقیق ارزش گمرکی اضافی

جلوگیری از تخلفات

تعیین صحیح بیش اظهاری یکی از مشکلاتی است که می تواند از تخلف جلوگیری کند. افرادی که در این زمینه فعال هستند باید توجه داشته باشند که تخلفات اقتصادی برای کشور و وارد کنندگان مضر است.

دقت و حساسیت

انجام فرآیند افزایش هزینه معاملات به گونه ای که تخلفی نداشته باشد، فرآیندی حیاتی است. برای جلوگیری از بروز مشکلات، این فرآیند بهتر است توسط افراد متخصص و ماهر انجام شود.

همکاری با شرکت های تجاری و متخصصین

مشاوره و همکاری با شرکت های تجاری و کارشناسان این حوزه می تواند به انجام صحیح و هوشمندانه این فرآیند کمک کند. تجربه و دانش این افراد می تواند برای جلوگیری از تخلف مفید واقع شود.

خروج آسان و بدون تاخیر

اجرای صحیح این فرآیند به محموله های تجاری وارداتی اجازه می دهد بدون تاخیر ترخیص شوند.

اعتراض به بیش اظهاری در گمرک هنگام واردات کالا

وارد کننده می‌ تواند نسبت به تصمیم گمرک در مورد بیش اظهاری در گمرک اعتراض کند. رد ارزش بیش از حد کالاهای وارداتی در صورت وجود اختلاف قیمت بین صاحب کالا و گمرک به کمیسیون تسلیم خواهد شد. اگر این اختلافات قبل از ترخیص کالا از گمرک رخ دهد، صاحب کالا باید ظرف 30 روز شکایت کند. اگر گمرک پس از ترخیص کالا تخلفی را تشخیص دهد، ممکن است اقدام قانونی انجام دهد.

 موضوع ممکن است به دادگاه عدالت اداری منتقل شود و در صورت صدور حکم قطعی به دلیل ارزش بیش از حد، به سازمان صدور احکام دولتی ارجاع شود. در صورت مواجه شدن با هر یک از این مشکلات در هنگام ترخیص کالا از گمرک، می توانید از مشاوران شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس کمک بگیرید.

قوانین گمرکی در رابطه با بیش اظهاری

دانستن قوانین گمرکی در مورد بیش اظهاری در گمرک بسیار مهم است. یکی از این قوانین، قانون ارزش بیشتر کالاها است. به طور کلی قوانین کلی به شرح زیر است:

توقف فعالیت در زمان بیش اظهاری  بر اساس این قانون وقتی کارشناسان گمرک متوجه اظهار بیش از حد می شوند می توانند از ترخیص کالا از گمرک جلوگیری کنند. همچنین مدارک مربوط به ترخیص کالا از گمرک و کالاهای وارداتی توقیف خواهد شد.
جریمه در صورت بیش اظهاریدر صورت تایید تخلف کمیسیون های مربوطه، صاحب کالا به میزان تخلف جریمه می شود.
طرح شکایتدر صورت رد درخواست مازاد بر ارزش کالا و تاخیر در ترخیص کالا، صاحب کالا می تواند به گمرک اعتراض کند.
قوانین و مقررات گمرکی در رابطه با بیش بود
قوانین و مقررات گمرکی در رابطه با بیش بود

جمع بندی

با توجه به موارد فوق، بیش اظهاری در گمرک تخلفی است که در هنگام واردات کالا رخ می دهد. تعیین دقیق ارزش اضافی گمرکی می تواند به تسهیل روند تجارت بین المللی کمک کند. در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، سعی کردیم اطلاعات کامل و جامعی از بیش اظهاری گمرک به شما عزیزان ارائه کنیم.

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، خدمات متنوعی به شما عزیزان در زمینه های مختلفی همچون ارسال بار هوایی، ارسال بار زمینی، ارسال بار دریایی، حمل بار ته لنجی، حمل درب به درب کالا ارائه می کند. همچنین در صورتی که سوالی در رابطه با بیش بود ارزش کالا دارید می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

بیش اظهاری گمرک چیست؟

بیش اظهاری گمرکی یکی از تخلفات موجود در گمرک است که در زمان واردات کالا با آن مواجه می شوید و یکی از مشکلاتی که احتمال دارد شما در تجارت بین المللی با آن روبه رو شوید، مشکل ارزش گذاری بیش از اندازه کالا است.

برای اعتراض به بیش اظهاری چه مراحلی باید انجام دهیم؟

مراحلی که باید برای اعتراض به بیش اظهاری انجام دهید به ترتیب شامل: بررسی و ثبت اطلاعات، افشای تخلفات، پردازش در دفتر مربوطه، اعتراض به کمیسیون حل اختلاف گمرکی، تجدیدنظر و مراجعه به دادگاه حل اختلاف می باشد. به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم برای ثبت اعتراض در رابطه با بیش اظهاری با ما در ارتباط باشید.

مزایای حل درست و به موقع بیش اظهاری گمرکی چیست؟

بیش اظهاری گمرک دارای مزیت هایی همچون جلوگیری از تخلفات، دقت، حساسیت، همکاری با شرکت های تجاری و متخصصین، خروج آسان و بدون تاخیر می باشد.

در رابطه با بیش اظهاری چه قوانینی وجود دارد؟

قوانینی که برای بیش اظهاری گمرکی وجود دارد در زمان هایی همچون توقف فعالیت، جریمه و شکایت می باشد که برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *