بندر های مهم ترانزیتی

بندرهای مهم ترانزیتی در کشور

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

همان طور که مطلع هستید نقل و انتقال دریایی مربوط به کشتی ها و بنادر می باشد. موضوع مقاله ی امروز بندرهای مهم ترانزیتی در کشور می باشد. بهتر است بدانید که در ایران بندرهای مهم ترانزیتی به شکل بندرهای تجاری و بین المللی هستند. بنادری همچون امام خمینی، چابهار ، لنگه ،شهید رجایی و باهنر از جمله بنادر مهم کشور محسوب می شوند.

سازمان بنادر و دریانوردی، یک سازمان مسئول در خصوص اداره ی امور بنادر می باشد. در این مقاله با مباحثی همچون اهمیت بنادر ترانزیتی در کشور و معرفی این بنادر اشنایی پیدا خاهید کرد. به منظور آگاهی بیشتر در زمینه ی بنادر اصلی کشور، شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس را تا انتهای بحث همراهی کنید.

بندرهای مهم ترانزیتی

بندرهای مهم ترانزیتی

باید به شما عزیزان بگوییم که بنادر اصلی کشور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشند. بنادر مهم ترانزیتی ایران وظایف سنگینی را بر عهده دارند که شامل مدیریت مناسب امور بندر و دریایی مربوط به بازرگانی کشور، ایجاد نمودن، تکمیل و توسعه ی تاسیسات مربوطه، تعمیرگاه ها و ساختمان های بندر و دریا و همچنین وسایل و تجهیزات مرتبط به آن، تهیه، تنظیم واجرای قوانین و مقررات بندر، دریایی و نیز کشتیرانی بازرگانی می باشد بهتر است به این موضوع هم اشاره کنیم که امور تخلیه، بارگیری و نقل و انتقال کالا در محوطه ی بنادر و انبار داری در بنادر کشور، به وسیله شرکت های مربوط به حمل و نقل بین المللی انجام خواهد شد.

علاوه بر این ترانزیت کالا از مرزهای دریایی با رعایت شرایط و مقررات گمرکی معین شده در بنادر مهم ترانزیتی ایران امکان پذیر خواهد بود. ترانزیت کالا به وسیله ی بنادر اصلی کشور علاوه بر ناوگان مربوط به کشتیرانی و کریدورهای مرزی ، به اجزای اداری و صنعتی مختلفی مانند نگهداری و تعمیرات، ثبت نمودن کشتی ها، تعیین ایمنی مربوط به عبور و مرور، گواهینامه ی صلاحیت فنی، دریایی، منطقه آزاد و قیمت تمام شده ی حمل و نقل بین المللی است.

معرفی بنادر مهم ترانزیتی + مزایا + آدرس

در این نوشته با بنادر مهم ترانزیتی ایران از جمله بندر چابهار، امام خمینی، شهید رجائی، شهید باهنر، بوشهر و بندر لنگه آشنا خواهید شد. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس بنادر اصلی کشور را به شما همراهان محترم معرفی می کند.

بندر چابهار

این بندر، یکی از بنادر اصلی کشور است که به عنوان بنادر مهم ترانزیتی ایران مختص باربری بخش شمالی دریای عمان شناخته می شود. بهتر است بدانید که بندر چابهار از شهرهای جنوب استان سیستان و بلوچستان و تنها بندر اقیانوسی کشور می باشد که در کرانه ی دریای مکران و اقیانوس هند قرار گرفته است. لنگرگاه آن قابلیت پهلوگیری کشتی ‌های اقیانوس‌پیما را دارا می­باشد.

به دلیل قرار گرفتن در موقعیت راهبردی، بندر چابهار نزدیک‌ ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه از جمله ازبکستان، افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان وقزاقستان به آب های آزاد می باشد. این بندر یکی از اصلی ترین چهارراه ‌های کریدور شمال به جنوب بازرگانی جهانی است.

مزایای بندر چابهار

  • دارا بودن موقعیت جغرافیایی مناسب و حساس در مدخل اقیانوس هند و همچنین مسیر دریایی بین الملل
  • توانایی پذیرفتن کشتی های با ظرفیت پنجاه هزار تن با عمق چهارده متر
  • قرارگرفتن در محور مربوط به شرق کشور، دسترسی راحت به کشورهای پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان
  • نزدیک ترین بندر کشور به راه های اصلی تجارت جهانی به خصوص مسیر شرق به غرب
  • همسایگی با منطقه ی آزاد تجاری- صنعتی چابهار

بندر امام خمینی

یکی از بنادر اصلی کشور در استان خوزستان واقع در خلیج فارس، بندر امام خمینی است. این بندر با ۳۴ اسکله ی فعال، به عنوان بزرگ ‌ترین بندر باربری فعال در ایران شناخته می شود. این بندردر گذشته با نام بندر شاهپور به منظور توسعه ی صادرات و واردات ساخته شد و به قطب اقتصادی استان خوزستان تبدیل گردید.

بندر امام خمینی بعد از بندر شهید رجایی بزرگ ترین بندر تجاری است و یکی از بنادر مهم ترانزیتی ایران به شما می رود که از طریق راه آهن سراسری به تهران پیوند متصل شده است. منطقه ی اقتصادی بندر امام خمینی با ۱۱۰۴۴ هکتار در شمال غرب خلیج فارس و در انتهای آبراهه ی خور موسی قرار گرفته است.

 این بندر دارای مزایای منحصر به فردی می باشد که آن را به یکی از بنادر مهم ترانزیتی ایران تبدیل کرده است. بندر امام نزدیک ترین بندر جنوبی به پایگاه های جمعیتی مانند استان های تهران، البرز، اصفهان، قزوین و مرکزی و نیز برخورداری از موقعیت جغرافیایی، بهترین و همچنین کوتاه ترین پل ایجاد ارتباط با کشورهای حوزه ی عراق، قفقاز، اروپای شرقی و ترکیه نقش بسیار مؤثری در اقتصاد ملی و تجارت های خارجی به عنوان دومین بندر از بنادر اصلی کشور با سابقه ی ۹۰ ساله که در ارائه ی خدمات مربوط به بندر، بهره گیری از نیروی انسانی مجرب و پیشرفته ترین تجهیزات ویژه ی بندر و سازماندهی آن به صورت ناوگان تجهیزات دریایی و خشکی را دارا می باشد.

مزایای بندر امام خمینی

  • استفاده از سیستم یکپارچه ی (IMS) و همچنین سیستم امنیت اطلاعات (SMS)
  • برخورداری از تسهیلات خاص و معافیت ‌های منطقه ی ویژه اقتصادی در بندر امام
  • برخورداری از قیمت تمام شده ی پایین برای کالاهای وارداتی و صادراتی در میان بنادر مهم ترانزیتی ایران
  • بزرگترین بندر از میان بنادر اصلی کشور از لحاظ توانایی انبارداری و ذخیره سازی انواع کالاها از جمله محمولات فله ی خشک و مایع
  • بهترین بندر کشور جهت ترانشیپ بار به کشورهای شمال خلیج فارس
  • بهره گیری از تجهیزات مناسب و پیشرفته ی بندری و حمل دریایی جهت ارائه ی خدمات دقیق و امن به کشتی ها
  • پتانسیل بالای تخلیه و بارگیری کشتی کانتینری پست پاناماکس و کشتی های با ظرفیت صد و پنجاه هزار تن در بندر امام
  • اتصال به شبکه ی راه های ترانزیتی و راه‌آهن کشور
  • وجود ترمینال‌های ویژه ی کانتینری، مواد معدنی، عمومی و فرآورده های نفتی

بندر شهید رجائی

بندری شهید رجایی بندرعباس از بنادر مهم ترانزیتی ایران محسوب می شود، تخلیه و بارگیری سالانه حدود صد میلیون تن کالای تجاری، صنعتی و غیره به تنهایی با آمار بیش از پنجاه و پنج درصد صادرات و واردات و هفتاد درصد ترانزیت بنادر اصلی کشور و مسئولیت نقل و انتقال بین المللی را به عهده دارد. علاوه بر این تخلیه ی نود درصد بارگیری کالای ترانزیتی و کانتینری کشور در این بندر انجام می گردد.

منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی در بیست و سه کیلومتری غرب بندرعباس واقع در شمال جزیره ی قشم و تنگه ی هرمز قرار گرفته است و باداشتن رابطه ی اقتصادی دریایی و مبادله ی کالا با هشتاد بندر معروف بین الملل حدود نیمی از تجارت ایران را کنترل می نماید .منطقه ویژه ی اقتصادی شهید رجایی در مرکز کریدور ترانزیتی جنوب-شمال قرار دارد که یکی از مهم ترین کریدورهای ترانزیتی در جهان است.

مزایای بندر شهید رجایی

  • استفاده از از تجهیزات رادیویی با برد بسیار بالا مثل  LRIT – AIS
  • ایجاد قرارداد خواهر خواندگی با 6 بندر دنیا
  • برقرار نمودن شبکه های بانکی اعتباری، بیمه ای، گمرکی و دیگر موسسات خدماتی
  • برخورداری از تلفن اعلام وضعیت اضطراری دریایی به شماره ی ۱۵۵۰
  • دارا بودن مرکز ایمنی، بهداشت و محیط زیست ( HSE )، درمانگاه دارای تجهیزات و مراکز امداد و نجات
  • مجهز به سیستم اطلاع رسانی اخبار هواشناسی به شکل ارسال پیامک به شماره ی ۳۰۰۰۷۶۳۷۳۰۰۰
  • کنترل کردن ترافیک دریایی و هدایت کشتی ها به وسیله ی برج مراقبت و تجهیزات بسیار پیشرفته با استفاده از تکنولوژی روز دنیا
  • وجود پنجاه کیلومتر خطوط ریلی متصل به شبکه های راه آهن
  • وجود اراضی با قابلیت واگذار نمودن به منظور فعالیت پشتیبانی سرمایه گذاران؛ صنعتی؛ نفتی و خدماتی به شکل BOT و اجاره ی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت

بندر شهید باهنر

یکی دیگر از بنادر مهم ترانزیتی ایران، بندر شهید باهنر است که در جنوب کشور قرار  دارد. این بندر در شمال خلیج فارس، با مختصات پنجاه و شش درجه و دوازده دقیقه ی طول شرقی و بیست و هفت درجه و نه دقیقه ی عرض شمالی واقع می باشد. بندر شهید باهنر از بنادر قدیمی استان و جزو هشت بندر فعال اقتصادی ایران محسوب می شود.

این بندر یکی از بندرهای چند منظوره با قدمت بالا در استان و جزء بنادر فعال ایران به حساب می آید .بهتر است بدانید که بندر شهید باهنر به عنوان سومین بندر صادراتی کشور شناخته می شود که در امور مربوط به حمل و نقل کالا و حمل و نقل مسافری داخلی و بین المللی و صادرات کالای غیر نفتی از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد .این بندر در گذشته ی نه چندان دور بنادر اصلی کشور در بندر عباس بوده است.

مزایای بندر شهید باهنر

  • اتصال به مسیرهای بین المللی داخلی و جاده ای
  • یکی از بنادر مهم ترانزیتی ایران در زمینه ی اقتصادی از جمله صادرات میوه و تره بار و مواد یخچالی
  • دسترسی آسان به مراکز خرید، فرودگاه و راه آهن و همچنین مراکز درمانی
  • دسترسی سریع به آب های آزاد از طریق دریای خلیج فارس و عمان
  • سومین بندر ترانزیتی ایران
  • مجرب ترین بندر چند منظوره ی کشور
  • قرار گرفتن در کریدور شمال-جنوب

بندر بوشهر

بندر بوشهر به عنوان یکی از بنادر اصلی کشور، شهری با پتانسیل بالا و مرکز استان بوشهر می باشد. جمعیت آن در سال گذشته حدود 290359 نفر بوده است. بوشهر یک بندر شبه‌جزیره ‌ای در بخش مرکزی شهرستان است که از طرف شمال، غرب و جنوب به خلیج فارس محدود گردیده است، این بندر در ارتفاع هجده متری از سطح دریا و در منطقه ساحلی خلیج فارس قرار گرفته و آب‌ و هوای آن نیز نیمه بیابانی گرم است.

استان بوشهر با برخورداری از نهصد و سی و هفت کیلومتر نوار ساحلی با خلیج فارس دارای بنادر کوچک و بزرگ بسیار زیادی می باشد که یکی از بنادر مهم ترانزیتی ایران در زمینه ی حمل بارهای تجاری است که قابلیت پذیرش ۸ میلیون تن کالا را داراست و پتانسیل ارائه خدماتی مانند حمل کالای فله، کانتینر، عمومی، مواد نفتی، نگهداری و پردازش کالا، محصولات سردخانه ای و مسافری را داراست.

مزایای بندر بوشهر

  • از بنادر مهم ترانزیتی ایران در زمینه ی حمل بارهای تجاری
  • برخورداری از مجتمع بندری نگین با وسعت هفتاد هکتار
  • ایجاد پایانه های ویژه ی کانتینری و نفتی 

بندر لنگه

همان طور که در مطالب قبلی نیز بنادر مهم ترانزیتی ایران را به شما عزیزان معرفی کردیم، بندرلنگه هم یکی از بنادر اصلی کشور است که در جنوب کشور قرار دارد. لنگه در پنجاه و چهار درجه و سی دقیقه ی طول شرقی و در بیست و شش درجه و هجده دقیقه ی عرض شمالی از نصف‌النهار مبدأ قرار گرفته است. مانند سایر شهرهای ساحلی هوای بندرلنگه گرم و مرطوب است.

از دیرباز بندرلنگه از طریق هوایی با شهرهای شیراز، تهران و بندرعباس ارتباط داشته است. آینده نگری ایجاد شده در توسعه ی بندر سبب شده تا پذیرش شناورهای بزرگ تری را در طرح توسعه قرار دهد، به طوری که اجازه ی تردد شناور هفت تا ده هزار تن را نیز در آینده ی نزدیک شاهد خواهیم بود که ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر را به شکل عمده افزایش می دهد.

مزایای بندر لنگه

  • اتصال از سه جهت مختلف به شبکه ی جاده ای کشور
  • ارائه ی سرویس به صورت طرح فیزیکی پنجره ی واحد های تجاری
  • برخورداری از گواهینامه ی سیستم مدیریت کیفیت با محوریت ارائه ی خدمات تخلیه و بارگیری و ارائه ی خدمات مسافری
  • برقراری خدمات دولت الکترونیک و ارائه ی سرویس های نوین از طریق سیستم نرم افزاری
  • بندر برتر در حوزه ی ارائه ی خدمات ترابری محموله های غیر نفتی کشور
  • بهترین پایانه ی لجستیک ترابری برای جزایر ابوموسی، کیش، تنب بزرگ ، تنب کوچک، سیری، لاوان و هندورابی
  • حمل و نقل بین المللی کالا و مسافر به کشورهای قطر، کویت و بحرین
  • قرارگیری در مسیر جغرافیایی بندر عباس به عسلویه
  • کسب رتبه ی 5 در افزایش درصد توسعه ی عملیات تخلیه و بارگیری در سال ۱۳۸۷ هجری شمسی در بین تمام بنادر اصلی کشور
  • دارای کمترین فاصله با کشورهای عربی حوزه ی خلیج فارس به خصوص امارات متحده ی عربی

سوالات متداول

وظایف بنادر مهم ترانزیتی ایران چیست؟

مدیریت مناسب امور بندر و دریایی مربوط به بازرگانی کشور، ایجاد نمودن، تکمیل و توسعه ی تاسیسات مربوطه، تعمیرگاه ها و ساختمان های بندر و دریا و همچنین وسایل و تجهیزات مرتبط به آن، تهیه، تنظیم واجرای قوانین و مقررات بندر، دریایی و کشتیرانی بازرگانی از جمله وظایف بنادر مهم ترانزیتی می باشد.

کدام یک از بنادر اصلی کشور، به عنوان بزرگ ‌ترین بندر باربری فعال شناخته می شود؟

بندر امام خمینی با ۳۴ اسکله ی فعال، به عنوان بزرگ ‌ترین بندر باربری فعال و یکی از بنادر مهم ترانزیتی ایران شناخته می شود.

چرا بندر شهید رجایی نیمی از تجارت ایران را کنترل می کند؟

منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی با داشتن رابطه ی اقتصادی دریایی و مبادله ی کالا با هشتاد بندر معروف بین الملل حدود نیمی از تجارت ایران را کنترل می نماید.

بندرلنگه از طریق هوایی با کدام شهرها از دیرباز در ارتباط بوده است؟

از دیرباز بندرلنگه از طریق هوایی با شهرهای شیراز، تهران و بندرعباس ارتباط داشته است.

جمع بندی

همان طور که در این بحث اشاره نمودیم بنادر مهم ترانزیتی ایران به صورت بندرهای  تجاری و حمل و نقل بین المللی هستند. از جمله ی بنادر اصلی کشور می توان به مواردی از قبیل بندر های چابهار، بوشهر، لنگه، باهنر، امام خمینی، شهید باهنر و شهید رجایی اشاره نمود.

امور تخلیه، بارگیری و حمل و نقل بار در محوطه ی بنادر و انبار داری بنادر اصلی کشور، به وسیله ی شرکت های معتبر حمل و نقل بین المللی انجام و از طریق سازمان بنادر و دریانوردی اداره خواهد شد. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس نیز با بیش از چندین سال تجربه در زمینه ی حمل و نقل بین المللی کالا، آماده ی خدمات رسانی به صاحبان بار و تجار گرامی می باشد. برای آگاهی بیشتر در زمینه ی بنادر مهم ترانزیتی کشور با کارشناسان شرکت ارتباط برقرار نمایید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *