بزرگترین بنادر کانتینری جهان

بزرگترین بنادر کانتینری جهان (معرفی 10 مورد از مهمترین بنادر)

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

با وجود همه پیشرفت ها در زمینه حمل و نقل هوایی، هنوز اکثریت محموله ها در سراسر جهان از طریق دریا ارسال می شود و قرن هاست که این روش در دنیا وجود دارد. به دلیل موقعیت جغرافیایی آسیا، این قاره خانه شلوغ ترین و بزرگترین بنادر کانتینری جهان در امتداد مسیرهای تجاری اصلی است. کشور چین صاحب 10 بندر بزرگ جهان است که کشورهای توسعه یافته ای مانند ایالات متحده در انتهای لیست قرار دارند. در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس شما را با بزرگترین بنادر کانتینری جهان آشنا خواهیم کرد. بنابراین اگر قصد ارسال کالا به روش دریایی را دارید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

لیست بزرگترین بنادر کانتینری در دنیا
لیست بزرگترین بنادر کانتینری در دنیا

لیست بزرگترین بنادر کانتینری جهان

پایانه های کانتینری یا بنادر کانتینری مکان هایی هستند که کانتینرهای بار را می توان بین وسایل نقلیه مختلف برای حمل و نقل بعدی منتقل کرد. جای تعجب نیست که بزرگترین بنادر کانتینری جهان در چین واقع شده است. پیش از این سنگاپور به عنوان بزرگترین بندر کانتینری جهان شناخته می شد، اما اکنون بندر شانگهای رتبه اول را به خود اختصاص داده است. شاخص های زیادی وجود دارد که برخی از شهرها را در رتبه های مهم ترین شهرهای جهان قرار می دهد.

عملکرد بندر، ظرفیت نگهداری انبارها، زمین، حمل و نقل کانتینرهای وارداتی و صادراتی، حمل و نقل و تعداد تجهیزات از ویژگی های مرتبط با اهمیت این بنادر است. در ادامه این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، لیستی از بزرگترین بنادر کانتینری جهان را در اختیار شما قرار می دهیم.

بندر تیانجین

بندر تیانجین یکی از بزرگترین بنادر کانتینری جهان محسوب می شود. بندر تیانجین در کاربرگ خود رکورد تخلیه و بارگیری 13.01 میلیون TEU را ثبت می کند که در مقایسه با رکورد 12.3 میلیون در سال 2014 و 11.59 میلیون در سال 2013 است. این بندر به عنوان یکی از شلوغ ترین و مهم ترین شهرهای چین، نقش مهمی در توسعه اقتصادی این کشور ایفا می کند.  

بندر تیانجین در قسمت شمالی جمهوری خلق چین واقع شده است. این ایستگاه که در تقاطع شهر پکن و دایره اقتصادی بوهی قرار دارد، ارتباط دریایی مهمی با پایتخت چین (پکن) دارد. دسترسی به دریای آزاد یکی از ویژگی های کلیدی بندر تیانجین است. بنابراین می توان کالاها را از این بندر به تمام نقاط جهان ارسال و دریافت کرد. به همین منظور، می توانید از تیانجین برای حمل و نقل بین المللی به کشورهای مختلف دنیا استفاده کنید.

بندر جبل علی

بندر جبل علی واقع در امارات متحده عربی به عنوان بزرگراه تجارت جهانی و بزرگترین بنادر کانتینری جهان شناخته می شود. بیشتر تجهیزات و امکانات مدرن در بندر جبل علی قرار دارد. به این ترتیب حجم صادرات در این بندر روز به روز در حال افزایش است. بنابراین جبل علی اکنون به عنوان یکی از پربازدیدترین بنادر جهان محسوب می شود.

بندر جبل علی، واقع در امارات متحده عربی و در ساحل خلیج فارس، تقریباً 35 کیلومتر با دبی و تقریباً 187 کیلومتر با بندرعباس فاصله دارد. عرض این مسیر تجاری بین المللی 47.1 کیلومتر است. بندر جبل علی دارای ارتباط هفتگی با بیش از 100 بندر در سراسر جهان است و به بیش از 170 مسیر کشتیرانی خدمات رسانی می کند. به این ترتیب هر ساله شرکت های کشتیرانی مختلف از سراسر جهان با جبل علی تجارت می کنند و کالاهای مختلفی را به بندر ارسال می کنند.

بندر جبل علی یکی از بزرگترین بنادر کانتینری
بندر جبل علی یکی از بزرگترین بنادر کانتینری

بندر گوانگژو

بنادر نقش مهمی در حمل و نقل بین المللی، واردات و صادرات کالا دارند. یکی از بزرگترین بنادر کانتینری جهان، گوانگژو است که به بندر جادویی جنوب چین معروف است. حرکت مداوم کشتی‌های کروز و کشتی‌های مسافربری و ورود مداوم کانتینرها و کشتی‌های تجاری به این آبراه، گوانگژو را به یکی از بنادر مهم چین و لنگرگاه‌های مهم کشتی‌های باری و کانتینرهای باری تبدیل کرده است.

این ایستگاه در شهر گوانگژو استان گوانگدونگ چین واقع شده و ایستگاه اصلی این شهر است. گوانگژو یکی از بزرگترین و شلوغ ترین بنادر چین و بین المللی است. این بندرهمچنین به عنوان دروازه اصلی تجارت بین المللی در جنوب چین عمل می کند. تجارت بین المللی و حمل و نقل کانتینری از گوانگژو به 300 بندر در بیش از 80 کشور. این بندر توسط شرکت ایالتی گوانگژو مدیریت می شود.

بندر چینگدائو

بندر چینگدائو یک بندر دریایی در دریای زرد در نزدیکی چینگدائو (Xingtao) در جمهوری خلق چین است. این بندر یکی از ده بندر شلوغ  و بزرگترین بنادر کانتینری جهان است، این بندر توانسته رتبه هفتمین بندر در سال 2019 با در نظر گرفتن حجم کل بار بدست آورد. این بندر در سال گذشته 15.52 میلیون TEU محموله جابجا کرده است که در مقایسه با 13.02 میلیون TEU در سال 2013 و 14.5 میلیون TEU در سال 2014، آخرین آمار رسمی از این بندر است.

بندر چینگدائو در چین در حال حاضر به عنوان مهم ترین و کارآمدترین بندر چین شناخته می شود و خدمات حمل و نقل کالا از چین به کشورهای دیگر آسیا و اروپا و بالعکس دارد. در حال حاضر بندر چینگدائو در چین به دلیل موقعیت مکانی و کیفیت خدمات آن برای تجار و بازرگانان بسیار مهم است.

بندرنینگبو ژوشن

بندر نینگبو ژوشن چین که به نینگبو معروف است بین شهرهای نینگبو و ژوشان قرار دارد و از نظر حجم بار در هر تن شلوغ ترین بندر جهان است. این بندر  بزرگترین بنادر کانتینری جهان و شلوغ ترین بندر از نظر تناژ بار می باشد. از این بندر کلیه مواد اولیه و کالاهای تمام شده به کشورهای جهان تحویل داده می شود. سال گذشته، بندر نینگبو ژوشن 17.33 میلیون TEU جابجا کرد که نسبت به سال های 2013 و 2014 که به ترتیب 14.72 و 16.83 میلیون TEU جابجا شد، افزایش قابل توجهی داشت. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با این بندر با کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در تماس باشید.

بندر بوسان

این شهر یک مرکز اقتصادی، فرهنگی و آموزشی در جنوب شرقی کره جنوبی است. این شهر شلوغ ترین و بزرگترین بنادر کانتینری جهان است. این شهر در نزدیکی پایتخت فرهنگی کره جنوبی، گیونگجو و قلعه چینجو واقع شده است و از مرز آبی با ژاپن منتهی می شود. بندر بوسان با ثبت 17.69 میلیون TEU یکی از بزرگترین بنادر جهان است و روند رشد خود را ادامه می دهد. این بندر 16.18 میلیون TEU در سال 2013 و 17.04 میلیون TEU در سال 2014 جابجا کرد.

بندر هنگ کنگ

بندر هنگ کنگ یکی از بزرگترین بنادر کانتینری جهان و نقطه استراتژیک خاورمیانه است که از نظر تجارت، حمل و نقل و گردشگری بسیار حائز اهمیت است. چین به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کالا در جهان شناخته می شود و دارای طیف وسیعی از محصولات است. بندر هنگ کنگ با توانایی دریافت و پردازش کالاهای متنوع، واردات زیادی از چین را انجام می دهد و به رفع نیازهای بازارهای مختلف کمک می کند. رکورد 22.35 میلیون TEU این بندر نسبت به رکورد 23.12 و 24.38 میلیون TEU در سال های 2014 و 2013 کاهش چشمگیری داشته است.

بندز شنژن

بندر شنژن محل استقرار 40 شرکت کشتیرانی است که تقریباً 130 مسیر بین المللی کانتینری را اداره می کنند. ماهیانه 560 کشتی در بندر شنژن و همچنین 21 مسیر تغذیه به سایر بنادر در منطقه دلتای رودخانه مروارید منتظر هستند. بندر شنژن در حال حاضر دومین و بزرگترین بنادر کانتینری جهان و چین است. این بندر در سال گذشته 23.28 میلیون تن جابجا کرده است. TEU، به ترتیب 22.57 میلیون و 22.94 میلیون TEU در دو سال گذشته ثبت شده است.

بندر سنگاپور

بندر سنگاپور یکی از شلوغ ترین و بزرگترین بنادر کانتینری جهان است. سنگاپور چهارمین اقتصاد بزرگ جهان است که اقتصاد آن مبتنی بر خدمات و صنعت است. چهاردهمین صادرکننده و پانزدهمین واردکننده بزرگ در جهان است. بندر سنگاپور دیگر بزرگترین بندر کانتینری جهان محسوب نمی شود، اما همچنان یکی از قوی ترین بندرهای جهان محسوب می شود. این بندر در سال گذشته 32.63 میلیون TEU کانتینر را ثبت کرد در حالی که 31.65 میلیون TEU در سال 2014 و 29.94 میلیون TEU در سال 2013 بود. جهت آشنایی بیشتر با این بند، با ما در ارتباط باشید.

بندر شانگهای

در بندر شانگهای انواع کالاها از سراسر جهان به کشورهای مختلف صادر و یا وارد می شود. این بندر دارای امکانات پیشرفته و تجهیزات فراوانی است که حمل و نقل و تراکنش های بین المللی را برای بازرگانان تسهیل می کند. بندر شانگهای از نظر ظرفیت بار شلوغ ترین و بزرگترین  بنادر کانتینری جهان است. شانگهای از یک بندر آب عمیق و یک بندر رودخانه تشکیل شده است. بندر شانگهای به عنوان بهترین و شلوغ ترین بندر کانتینری جهان انتخاب شده است. این بندر در سال گذشته بارگیری و تخلیه 33.62 میلیون TEU را انجام داده است که نسبت به اعداد 32.53 و 31.73 میلیون TEU در سال 2014 و 2013 بسیار بهتر است.

بندر شانگهای؛ بزرگترین بندر کانتینری در دنیا
بندر شانگهای؛ بزرگترین بندر کانتینری در دنیا

مزایا و معایب حمل و نقل دریایی

اصطلاح حمل و نقل دریایی به جابجایی مسافر و کالا از طریق مسیرهای دریایی و شناورهای مختلف اطلاق می شود. با توجه به مزایای فراوان حمل و نقل دریایی نسبت به سیستم های حمل و نقل هوایی و زمینی، بیش از 70 درصد حجم وزن و بیش از 80 درصد ارزش اقتصادی کالا از طریق سامانه های حمل و نقل دریایی و شرکت های کشتیرانی جابه جا می شود. در ادامه به مزایا و معایب حمل و نقل دریایی از طریق بزرگترین بنادر کانتینری جهان می پردازیم.

مزایای حمل و نقل دریایی

مزایای حمل و نقل دریایی نسبت به سایر روش های حمل و نقل بین المللی:

  • هزینه کم برای ارسال عمده
  • هزینه نگهداری پایین در مقایسه با حمل و نقل ریلی، جاده ای و هوایی
  • راحت ترین راه برای حمل بارهای بزرگ
  • امکان حمل کانتینر بار در جاده های زمینی و ریلی
  • حفاظت در معرض خطر بالا
  • ایمنی بار بالا به دلیل آب بندی کانتینر بار
  • انواع مختلفی از کشتی های باری وجود دارد که حمل و نقل دریایی را تسهیل می کند.

معایب حمل و نقل دریایی

علاوه بر مزایا، حمل و نقل دریایی دارای معایب بسیاری است که این معایب عبارت است از:

  • سرعت جابجایی محموله از طریق حمل دریایی نسبت به روش هوایی کندتر است.
  • شرایط نامساعد جوی ممکن است باعث تاخیر در حمل و نقل کالا شود.
  • حمل و نقل دریایی از نظر مسیر و زمان انعطاف کمتری دارد.
  • ردیابی محموله در حمل و نقل دریایی دشوار است.
  • نیاز به حمل بار از طریق زمین به مقصد اصلی پس از رسیدن محموله به بندر
معایب حمل بار دریایی
معایب حمل بار دریایی

جمع بندی

حمل و نقل دریایی بزرگترین و مهمترین روش جابجایی کالا در جهان است. بیش از دو سوم کالاهای جهان از طریق دریا حمل می شود. برای کالاهای فله، حمل و نقل دریایی مقرون به صرفه ترین و مطمئن ترین راه برای حمل کالا است. علاوه بر قیمت مناسب، یکی دیگر از مزیت های کالاهای دریایی تنوع و انعطاف بالای این روش است. در این مقاله در رابطه با تعدادی از بزرگترین بنادر کانتینری جهان صحبت کردیم.

 با توجه به پیچیدگی فرآیند حمل  کالاها با کشتی، استفاده از انرژی و تجربه یک شرکت حمل و نقل بین المللی معتبر ضروری است. همکاران ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، آماده ارائه انواع خدمات به شما می باشند. شما می توانید از تمامی خدمات ما در زمینه ارسال بار دریایی، حمل بار ته لنجی، حمل درب به درب کالا، ترخیص کالا و… استفاده کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

بزرگترین بنادر کانتینری جهان کدام اند؟

بندر تیانجین، بندر جبل علی، بندر گوانگژو، بندر چینگدانو، بندر ژوشن، بندر بوسان، بندر هنگ کنگ، بندر شنژن، بندر سنگاپور و بندر شانگهای در لیست بزرگترین بنادر کانتینری جهان قرار دارند.

بندر جبل علی چه ویژگی هایی دارد ؟

این بندر در امارات قرار دارد و به دلیل تجهیزات و امکانات مدرنی که دارند، حجم صادرات در این بندر افزایش یافته است. به همین دلیل می توانید برای ارسال محموله های خود از طریق دریا، از این بندر استفاده کنید. بندر جبل علی یکی از بزرگترین بنادر کانتینری جهان به حساب می آید.

حمل و نقل دریایی چه مزایایی دارد؟

از مزیت های حمل و نقل دریایی می توانیم به هزینه کم ارسال و نگهداری، راحت ترین راه برای جابه جایی بار های بزرگ، حفظ ایمنی کالا در برابر خطرات و تسهیل فرآیند حمل و نقل اشاره کنیم.

معایب حمل و نقل دریایی چیست؟

سرعت جابه جایی کند تر، تاخیر در ارسال کالا به دلیل شرایط جوی نامساعد، ردیابی دشوار محموله و نیازمند ارسال بار از طریق روش های زمینی پس از رسیدن بار به بندر از معایب حمل و نقل دریایی می باشد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *