معرفی-برگه-سبز-گمرکی

معرفی برگه سبز گمرکی | راهنمای 0 تا 100 نحوه دریافت آن

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

امروزه واردات و صادرات کالا از کشوری به کشور دیگر مستلزم قوانین خاصی است که تجار و بازرگانان باید در فرآیندهای مربوطه به آن توجه داشته باشند تا بتوانند به صورت قانونی به تجارت خود ادامه دهند. از جمله این قوانین  می توان به داشتن برگه سبز گمرکی اشاره کرد. هر شرکتی برای صادرات کالای خود به این سند نیاز دارد و بدون این سند امکان خروج از انبار گمرک کشور وجود نخواهد داشت. به بیان ساده، کلیه کالاهایی که می خواهند ترخیص شوند توسط کارشناسان اداره گمرک بازرسی می شوند و در صورت پذیرش مدارک و محموله توسط بازرسان پس از ارزیابی، مجوز سبز گمرکی برای کالا صادر می شود.

در واقع وجود برگه سبز رنگ گمرکی نشان می دهد که ترخیص کالا مورد تایید گمرک بوده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. در ادامه این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس شما را با این برگه سبز رنگ آشنا خواهیم کرد. تا انتها همراه ما باشید.

آشنایی با برگه سبز گمرکی

ایجاد یک شرکت به منظور انجام معاملات تجاری امروزه بسیار رایج شده است. بنابراین باید با برگه سبز گمرکی به اندازه کافی آشنا باشید. بازرگانان نیز فعالیت های تجاری خود اعم از صادرات و واردات را با در نظر گرفتن قوانین و مقررات کشور تنظیم می کنند و پس از طی یک پروسه طولانی، کالا را وارد کشور کرده و یا به کشورهای دیگر صادر می کنند. با این حال، این کار نیاز به تشریفات خاصی دارد.

از جمله این تشریفات می توان به دریافت کارت سبز گمرکی اشاره کرد. برگ سبز گمرکی یکی از مهمترین مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک است. به عبارت دیگر، اگر فردی بخواهد کالایی را به کشور وارد کند، ابتدا باید با اخذ گرین کارت گمرکی که توسط کارشناسان گمرک صادر می شود، مدارکی را به گمرک ارائه کند تا کالا را از گمرک دریافت کند. در این برگه اطلاعات مربوط به کالا، داده های آن، نام شرکت واردکننده، تعداد سفارشات و موارد دیگر را ثبت می کند.

مراحل دریافت برگه سبز گمرکی

سازمان ها و شرکت هایی که فعالیتشان در زمینه واردات کالا می باشد باید مدارکی از قبیل بارنامه و رسید را جهت ترخیص کالاهای وارداتی از گمرک ارائه دهند. سپس اداره گمرک از آنها برگه سبز گمرکی می دهد. ارائه این مدرک برای صادرات و واردات کالا بسیار حائز اهمیت است؛ لازم به ذکر است که برای اخذ آن باید مدارک مربوطه شخصاً به گمرک تحویل داده شود تا مجوز صدور آن اخذ شود. برای دریافت این برگه باید مراحلی را پشت سر بگذارید که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد. به طور کلی مراحل اخذ کارت سبز به شرح زیر است:

  • ابتدا متقاضی باید اظهارنامه گمرکی تهیه و تنظیم کند. برای این منظور باید به وب سایت به نشانی    epl.irica.gov.ir  دسترسی داشته باشد و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور وارد حساب کاربری خود شود. برای به دست آوردن این اطلاعات می تواند شخصاً به گمرک مراجعه کند.
  • پس از ورود به حساب کاربری خود، راه دریافت کارت دائم گمرکی این است که متقاضی، فرم اظهارنامه کالا را پر کرده و تمامی اطلاعات موجود در این صفحه را گزارش دهد.
  • در صورت تایید اظهارنامه گمرکی، مرحله کنترل کالا آغاز می شود و بازرس مسئولیت کنترل کالا و امضای اظهارنامه کالا را بر عهده دارد.
  • در مرحله بعد کارت سبز گمرکی توسط متقاضی با پرداخت هزینه های مربوطه طبق فیش قابل دریافت است و پس از تایید پرداخت، مجوز گمرکی یا کارت سبز گمرکی صادر می شود.
  • پس از چاپ کارت سبز گمرکی، مامور مربوطه آن را مهر و امضا می کند و شماره آن را می نویسد و سند سبز را در اختیار صاحب کالا قرار می دهد تا از آن برای نظارت بر روند ترخیص کالا از گمرک استفاده کند.

انواع مسیرهای گمرکی + جدول

هنگام استفاده از برگه سبز گمرکی، پس از جابجایی، کالا باید توسط گمرک بررسی شود. اما به دلیل کمبود تجهیزات و عدم بازرسی فیزیکی اگر کالا با توجه به میزان ریسک در هر محموله بازرسی شود نیازی به بررسی تک تک محصولات وارداتی نیست. ترخیص فوری برای کالاهایی با سطح ریسک پایین مجاز است و برای کالاهای مشکوک به کلاهبرداری و سرقت، بررسی کامل انجام می شود. این امر برای جلوگیری از ورود کالاهای غیرمجاز و ممنوع می باشد. در ادامه به انواع مسیرهای گمرکی اشاره خواهیم کرد.

مسیر سبزکنترل بار در این مسیر لازم نیست بلکه بر اساس پارامترهایی همچون حسابداری خوب در امور مالی، رعایت ارزش اظهاری و حق الاسناد با ارزش و حق الزحمه مورد انتظار در گمرک، بدون نیاز به آزمایشگاه و استاندارد و بدون نیاز به مجوز و …. تعیین می شود.
مسیر زرددر این مسیر، محموله چک نمی شود بلکه مدارک بررسی می شود. این محموله ها نیاز به آزمایشگاه یا استاندارد دارند اما به دلیل سابقه ترخیص کمتر از سه ماه و ارائه رجیستری بر اساس ارزش گمرکی برآورد شده با ارزش کالا مجاز به خروج هستند.
مسیر قرمزدر این مسیر بار به طور کامل بررسی می شود. این نوع محصولات احتمالا نیاز به آزمایشگاه و استاندارد دارند و این امکان وجود دارد که ارزش گمرکی یافت شده با ارزش اظهار شده مطابقت نداشته باشد.

اطلاعات درج شده در برگه سبز گمرکی

همان طور که می دانید نیاز است بر روی برگه سبز گمرکی، اطلاعات مختلفی در رابطه با بار درج کنید؛ بنابراین شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تصمیم دارد این مشخصات را معرفی کند. از این رو، اطلاعاتی که نیاز است به درستی در این برگه ثبت شود عبارت است از :

  • ثبت کد ثبت سفارش هشت رقمی
  • نام کالاهای وارداتی
  • تعیین تعداد و نوع بسته های وارداتی یا صادراتی
  • شماره قبض انبار
  • تاریخ دریافت کالا در انبار
  • تاریخ خروج کالا از انبار
  • شماره انبار
  • شماره کوتاژ
  • وزن خالص و وزن ناخالص هر اقلام روی برگ سبز گمرکی
  • وارد کردن نام هر دو شرکت ارسال کننده و وارد کننده در برگه
  • یادداشت هزینه اولیه کالا و هزینه های قابل پرداخت گمرک
  • درج شماره هوشمند در پشت برگه
  • درج تاریخ حرکت وسیله نقلیه حامل کالاهای مربوط در پشت برگه

مدارک مورد نیاز جهت دریافت برگه سبز گمرکی

برای اخذ برگه سبز گمرکی لازم است قبل از ثبت نام یک سری مدارک تهیه و به گمرک ارسال شود. در همین راستا می خواهیم در این بخش به برخی از مدارک مورد نیاز برای اخذ گرین کارت گمرکی اشاره کنیم. همچنین شما می توانید برای آماده سازی این مدارک از کارشناسان شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس کمک بگیرید.

  • تشکیل پرونده برای صدور گرین کارت گمرکی
  • صدور فاکتورهای مربوط به خرید کالا در گمرک
  • تحویل بارنامه و همچنین لیست بسته بندی کالاهای مربوطه
  • اخذ مجوز بهداشتی برای کالاهایی که طبق قانون باید تاییدیه های بهداشتی برای آنها دریافت شود.

هزینه دریافت برگه سبز گمرکی

متقاضی برای اخذ برگه سبز گمرکی ابتدا باید هزینه قانونی را پرداخت و سپس سند مورد نظر را دریافت کند. برای دریافت و کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با هزینه های مربوط به دریافت این برگه، می توانید با کارشناسان شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در ارتباط باشید. در این بخش، باید توجه داشت که اخذ کارت سبز گمرکی منوط به پرداخت دو دسته هزینه اعم از مالیات و سایر هزینه ها می باشد که در این قسمت به آنها اشاره می کنیم.

مالیات

مالیات برگ سبز گمرکی شامل هزینه هایی مانند حقوق گمرکی، سود بازرگانی، مالیات بر ارزش افزوده، درصد خدمات هلال احمر و عوارض چهار درصدی علی الحساب می شود.

سایر هزینه ها

سایر هزینه ها شامل هزینه های تخلیه و بارگیری، انبارداری کالاها و استاندارد سازی آن ها می شود، بنابراین تمام این هزینه ها روی برگه سبز نوشته شده و وارد کننده کالا باید پرداخت کند.

سوالات متداول

چند نوع مسیر گمرکی برای نقل و انتقال کالا وجود دارد؟

مسیرهای گمرکی شامل مسیرهای سبز، زرد و قرمز هستند که هر کدام از این مسیرها توسط کارشناس مربوطه تعیین می شود.

چه اطلاعاتی باید در کارت سبز گمرکی درج شود؟

اطلاعات مورد نیاز برای ثبت در این برگه شامل کد سفارش، نام کالا، تعیین تعداد بسته ها، شماره قبض انبار، تاریخ دریافت و خروج کالا از انبار، شماره انبار، شماره کوتاژ، خالص و ناخالص بودن وزن بار، درج نام فرستنده و گیرنده و درج تمامی هزینه های مربوطه می باشد.

برای دریافت برگه سبز چه مدارکی مورد نیاز است؟

مدارکی که مورد نیاز برای دریافت کارت سبز گمرکی می باشد شامل پرونده برای صدور کارت، فاکتورهای مربوط به خرید کالا، بارنامه، لیست بسته بندی، مجوز های لازم بهداشتی می باشد.

چه هزینه هایی برای دریافت کارت سبز گمرکی باید پرداخت کنیم؟

هزینه ها به دو صورت مالیاتی شامل هزینه های مربوط به حقوق گمرکی، سود بازرگانی، ارزش افزوده و هزینه های مربوط به تخلیه و بارگیری، نگهداری و… می باشد.

جمع بندی

در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس سعی کردیم تمامی اطلاعات لازم در رابطه با برگه سبز گمرکی، خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. همانطور که توضیح دادیم، اکثر بازرگانان برای کارهای واردات و صادرات خود به این برگه نیاز دارند. برای دریافت این برگه شما نیاز است مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید اما در طول این مسیر باید به یکسری از نکات توجه بسیار زیادی داشته باشید. پیشنهاد ما به شما برای اخذ این کارت، کمک از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس است.

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، خدمات متنوعی را به شما عزیزان در زمینه ارسال بار، ترخیص کالا، حمل بار ته لنجی، حمل درب به درب کالا و…. ارائه می دهد که شما می توانید برای استفاده از هر کدام از این خدمات، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *