بارنامه-مستر-گروهی-در-حمل-بار-گروپاژ

بارنامه مستر گروهی در حمل بار گروپاژ

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

در حمل و نقل دریایی اصطلاحاتی استفاده می شود که آشنایی با آن ها کمک می کند تا عبارات و عنوان های مربوط به این کار را بهتر متوجه شد. یکی از این اصطلاحات بارنامه مستر گروهی می باشد.

پیش از این که این نوع بارنامه را تعریف کنیم، بهتر است یک توضیح کامل در مورد بارنامه بدهیم، تا با مفهوم کلی بارنامه آشنا شد، سپس به موضوع این بارنامه و توضیح جزئیات آن و این که چرا باید برای حمل و نقل، بارنامه همراه داشت و این سند چه کاربردهایی دارد می پردازیم. پس این مطلب از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس را همراهی کنید.

تعریف بارنامه

بارنامه سندی می باشد که برای هر گونه نقل و انتقال بار و دریافت خدمات حمل و نقل، مورد نیاز است، در واقع نوعی سند مالکیت بار و مرسوله محسوب می شود. مثلا، در صورت گم شدن بار، با همراه داشتن بارنامه می توان ادعای مالکیت را اثبات کرد. با توجه به قوانین دولت ها، بدون بارنامه هیچ‌ باری را نمی توان جا به جا کرد. از نمونه های این سند مهم می توان به بارنامه مستر گروهی اشاره کرد.

به طور کلی در بارنامه های نقل و انتقال، اطلاعات جامعی از بار و جزئیات آن و اطلاعات فرستنده، گیرنده و شرکت حمل و نقل آن و آدرس دقیق مبدا و مقصد همراه با شرایط و روش حمل بار درج می شود.

این سند توسط شرکت حامل بار تنظیم و به حمل کننده بار تحویل داده خواهد شد. وقتی بار به مقصد می رسد، بارنامه به گیرنده  داده می شود. بارنامه را در جریان حمل و نقل های جهانی، به گمرک می دهند. با این کار، دریافت کننده بار نزد گمرک از صلاحیت صاحب بار برخوردار خواهد شد.

حمل بار گروپاژ چیست؟

حمل بار گروپاژ یکی از اصطلاحاتی است که در تجارت های دریایی به کار می رود و از شیوه های روش حمل و نقل دریایی محسوب می شود که توسط آن محصولاتی که حجم کمی دارند حمل می شود و برای ارسال این مرسولات بارنامه ای تحت عنوان بارنامه مستر گروهی صادر می شود‌. به علت حجم کم این نوع کالاها استفاده از یک کانتینر اختصاصی به لحاظ مالی، صرفه اقتصادی ندارد و به همین دلیل کالاهایی که  حجم کم و مقصد یکسانی دارند را با یک کانتینر ارسال می کنند و هزینه حمل نیز بین صاحبان با  تقسیم می شود.

به طور کلی موقعی که فضای یک بارگنج یا یک کامیون برای حمل یک مرسوله بیش از حد باشد، روش گروپاژ برای اشباع کردن آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. در زمان حمل بار به این روش، هر مالک بار، کلیه کانتینر را به خود اختصاص نمی دهد و تنها بخشی از آن را تحویل خواهد گرفت.

منظور از بارنامه مستر گروهی در حمل گروپاژ چیست؟

متصدیان نقل و انتقال این مجوز را دارند که محصولات شبیه به هم را که  فروشندگان گوناگونی دارند و به مقصد های یکسانی ارسال می شوند، به صورت گروهی بسته بندی کنند و تحت عنوان یک مرسوله ارسال کنند، در این شرایط مالک کشتی به صدور بارنامه مستر گروهی اقدام خواهد کرد. به این نوع حمل و نقل گروپاژ نیز گفته می شود و به علت رشد کانتینریزاسیون در نقل و انتقال های جهانی دریایی در سال های اخیر، ارسال بار به روش گروپاژ بسیار مورد توجه قرار گرفته است .

بارنامه مستر گروهی مانند راه نامه قابل معامله و انتقال نمی باشد و تنها به عنوان یک قرارداد بین حامل واقعی (اصلی) و تلفیق گر بار (فورواردر یا متصدی حمل و نقل چند وجهی) است. همچنین طبق دستور حمل هر مشتری یک بارنامه دیگری به عنوان بارنامه تلفیق گر توسط گروپاژ کننده بار صادر خواهد شد.

اما با توجه به این که یک متصدی حمل قادر نیست بارنامه صادره توسط صاحب کشتی را به هریک از فروشندگان کالا بدهد، گاهی اوقات اقدام به صدور گواهی حمل به هریک از این فروشندگان می کند که به این سند اصطلاحاً بارنامه داخلی گفته می شود، موقعی که محصول به مقصد برسد متصدی حمل اقدام به گشایش کانتینر مرسوله گروهی می کند و طبق مندرجات بارنامه گروهی مرسولات ارسال شده را به گیرندگان هریک از بارنامه های داخلی تحویل خواهد داد.

ناگفته نماند که بارنامه داخلی معمولا توسط متصدیان حمل (بارفرابر) و با آرم خودشان صادر خواهد شد و در بهترین حالت فقط یک توافق غیررسمی می باشد که امکان دارد طبق آن مسئولیتی را پذیرفته باشد یا نپذیرفته باشد، بنابراین با توجه به وجود هزاران بارنامه داخلی با طرح ها و آرم های مختلف در کل دنیا که هر شخص بنابر سلیقه خود مسئولیت هایی را قبول یا رد خواهد کرد این سند فاقد اعتبار جهانی است و مورد پذیرش بانک ها و تجارت بین المللی قرار نخواهد گرفت. به همین دلیل استفاده از این سند توصیه نمی شود.

مزایای بارنامه مستر گروهی

به طور کلی بارنامه مستر گروهی یک نوع سند است که  تنها به عنوان یک قرارداد بین حامل واقعی (اصلی) و تلفیق گر بار (فورواردر یا متصدی حمل و نقل چند وجهی) تنظیم می شود و قابل معامله نیست. این نوع بارنامه دارای کاربردها و مزیت های فراوانی می باشد که مهم ترین آن ها شامل موارد زیر است:

  • انتقال سریع تر مرسوله
  • کاهش خطر دزدی
  • کاهش احتمال آسیب رسیدن به بار
  • نرخ هزینه حمل پایین در مقایسه با حمل مجزای محصولات
  • صرفه جویی در هزینه بسته بندی محصول

 زمان مورد نیاز جهت حمل و نقل گروپاژ

 در تجارت های دریایی زمان ارسال بار، ترخیص و تحویل کالا بسیار حائز اهمیت است. قرار گیری بار در زمان چیدمان مرسولات باید طوری باشد که مرسولات با حساسیت بالا در دسترس باشند. چینش مرسوله ها داخل بارگنج ها باید توسط یک اپراتور مجرب انجام شود. همه ی بارهای روش گروپاژ از دو بارنامه بهره می برد که یکی از آنها بارنامه مستر گروهی می باشد‌‌.

در واقع صدور این بارنامه توسط شرکت حامل کالا انجام می شود. بارنامه‌ هایی که به عنوان ( consolidator ) یا خود تلفیق گر شناخته شده اند، بارنامه ثانویه حمل بار می باشند. در مورد بارنامه مرسولات گروپاژ باید گفت که معمولا از یک بارنامه برای معرفی کلیه محتوای آن استفاده خواهد شد. زمان تکمیل مرسوله، بارگیری و ترخیص کالا از گمرک امکان دارد تحویل بار به مالکان آن ها را به عقب اندازد.

از نکات مهم درحمل گروپاژ این است که بازرگانان و تجار باید زمان‌ های اتلاف شده در این روش حمل را مد نظر داشته باشند تا با تغییرات ناگهانی بازار فروش کالاهای خود روبه رو نشوند. در این روش از حمل، الحاق تمام بارهای کوچک که به یک مقصد مشترک برده خواهند شد بسیار مهم است. همچنین به جز بارگنج ها، انبارهایی که محصولات الحاقی را در آن نگه می دارند نیز اهمیت زیادی دارد.

نحوه بسته بندی در بارنامه مستر گروهی

در بارنامه مستر گروهی در حمل گروپاژ، بسته‌بندی‌ های گوناگونی وجود دارد که هنگام نقل و انتقال بار می توان از آن ها استفاده کرد. مثلا محصولات کوچک را می توان با بسته‌بندی‌ های کوچک فرستاد. البته ناگفته نماند که این نمونه بسته‌ بندی، از امنیت لازم برخوردار نیست. ولی پالت‌‌ های پلاستیکی، هرچند از نفوذ آب و آسیب به اجناس پیشگیری می کند، اما برای مخیط زیست بسیار مضر است و با محیط میانه خوبی ندارد.

به طور کلی پالت‌ های چوبی از بهترین گزینه ها می باشد که از دوام خوبی برخوردار هستند و به محیط زیست نیز آسیب وارد نمی کند، همچنین استحکام قابل قبولی نیز دارد. بنابراین پالت ‌های چوبی بهترین گزینه برای نقل و انتقال در روش حمل گروپاز محسوب می شوند.

سوالات متداول

گروپاژ چیست؟

حمل محصولات افراد مختلف را به شکل مشترک با یک بارگنج به صورت جهانی را گروپاژ می گویند. به عبارتی اگر محصولات مورد نظر شخصی جهت نقل و انتقال کمتر از گنجایش کانتینر باشد، گزینه مناسب این است که کالای این شخص را به همراه مرسولات دیگران در یک بارگنج(گروهی) قرار دهند که در این صورت برای آن ها بارنامه مستر گروهی صادر می کنند.

بارنامه مستر گروهی چیست؟

متصدیان نقل و انتقال این مجوز را دارند که محصولات شبیه به هم را که  فروشندگان گوناگونی دارند و به مقصد های یکسانی ارسال می شوند، به صورت گروهی بسته بندی کنند و تحت عنوان یک مرسوله ارسال کنند، در این شرایط مالک کشتی به صدور بارنامه مستر گروهی اقدام خواهد کرد. در واقع این نوع بارنامه مانند راه نامه قابل معامله و انتقال نمی باشد و تنها به عنوان یک قرارداد بین حامل واقعی (اصلی) و تلفیق گر بار (فورواردر یا متصدی حمل و نقل چند وجهی) است.

بارنامه مستر گروهی چه مزیت هایی دارد؟

به طور کلی این نوع بارنامه سندی است که  تنها به عنوان یک قرارداد بین حامل واقعی  و فورواردر یا متصدی حمل و نقل چند وجهی تنظیم می شود و قابل معامله نیست که دارای کاربردها و مزیت های فراوانی می باشد که مهم ترین آن ها شامل مواردی همچون انتقال سریع تر مرسوله، کاهش خطر دزدی، کاهش احتمال آسیب رسیدن به بار، نرخ هزینه حمل پایین در مقایسه با حمل مجزای محصولات و صرفه جویی در هزینه بسته بندی محصول می باشد.

بهترین گزینه بسته بندی در گروپاژ کدام است؟

در حمل گروپاژ، بسته‌بندی‌ های گوناگونی وجود دارد که هنگام نقل و انتقال بار می توان از آن ها استفاده کرد که شامل بسته بندی های کوچک، پالت های پلاستیکی و پالت های چوبی می باشد. در این بین بهترین گزینه پالت های چوبی است زیرا بسته بندی های کوچک و پالت های پلاستیکی هم امنیت بالایی ندارند و هم برای محیط زیست بسیار مضر هستند و استحکام کافی ندارند‌.

جمع‌ بندی

ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس  تلاش کردیم در مورد بارنامه مستر گروهی بیشتر صحبت کنیم  و گفتیم که بارنامه یک نوع سند است که برای انواع حمل و نقل های کالا به آن نیاز است، در ادامه گفتیم که فورواردرها مجوز دارند محصولات شبیه به هم را که فروشندگان متعددی دارند به مقاصد یکسانی ارسال کنند که به صورت گروهی بسته بندی  می کنند و به عنوان یک مرسوله ارسال می شود. صاحب کشتی در این گونه موارد اقدام به صدور این نوع بارنامه خواهد کرد.

در صورت نیاز به هر گونه خدمات حمل و نقل بین المللی و ترانزیت کالا از جمله حمل بار هوایی از چین به ایران، حمل بار زمینی، دریایی، پست اکسپرس و…، کارشناسان شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس آماده ارائه مشاوره های لازم در خصوص خدمات ویژه شرکت در این زمینه می باشند، بنابراین جهت دریافت خدمات با ما تماس بگیرید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *