بارنامه متصدی حمل فاقد کشتی چیست؟

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

با گسترش امور بازرگانی و تجاری، شرکت های حمل و نقل زیادی افتتاح شدند. ممکن است بعضی از این شرکت ها مالک کشتی یا وسیله حمل و نقلی که از آن استفاده می شوند نباشند که در این صورت از روش چارتنینگ (اجاره کشتی) برای نقل و انتقال بار به روش دریایی استفاده خواهند کرد.

بارنامه متصدی حمل فاقد کشتی که به آن ها شرکت های NVOCC می گویند، در گروه حاملان مرکب بار جای می گیرند و به بارنامه صادر شده از طرف آن ها بارنامه متصدی حمل فاقد کشتی یا بارنامه NVOCC گفته می شود. در این مقاله شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس ابتدا توضیحاتی درباره شرکت های کشتیرانی NVOCC و همچنین ارزش بارنامه در حمل به روش دریایی خواهد داد و سپس به شرح هر آنچه که لازم است درباره بارنامه متصدی حمل فاقد کشتی NVOCC می پردازد.

بارنامه متصدی حمل فاقد کشتی چیست؟

 عبارت (Non Vessel Operating Common Carrier) به معنای متصدیان نقل و انتقالی است که مسئولیت انتقال بار را پس از تنظیم قرارداد با فروشنده عهده دار هستند؛ اما مالک کشتی نیستند می باشد که به طورکلی به آن ها بارنامه متصدی حمل فاقد کشتی یا بارنامه NVOCC می گویند.. این شرکت های کشتیرانی مراحل حمل کالا را با اجاره کامل کشتی یا قسمتی از آن و به وسیله بارگنج انجام خواهند داد‌.

تمام حقوق و مسئولیت هایی که کریر به عنوان واسطه نقل و انتقال بر دوش دارد، درباره شرکت های کشتیرانی NVOCC نیز همان است و تنها تفاوت آن ها این است که شرکت های NVOCC صاحب کشتی حمل بار نیستند. به طور کلی در بارنامه NVOCC وظایف شرکت های کشتیرانی به شرح زیر می باشد:

  • جمع آوری اسناد و مدارک مورد نیاز جهت فراهم کردن سفر
  • تودیع ضمانت‌ نامه ‌های مورد نیاز به سازمان های مرتبط برای دریافت مدارک لازم
  • تنظیم قرارداد حمل و صدور راهنامه
  • رعایت مسیر تعیین شده و مدت زمان جا به جایی کالای ترانزیتی مشخص شده از طرف مقامات گمرکی
  • ارائه اسناد محصولات مرتبط به مقامات گمرکات از مبدا تا مقصد، راهنامه و مواظبت در سالم نگه داشتن پلمپ های گمرکی
  • بارگیری بار در مبدا و نظارت بر آن و همچنین تطبیق مرسوله با اطلاعات درج شده در اسناد حمل و نقل
  • تامین وسیله حمل و نقل مناسب برای انتقال مرسوله
  • دقت در تحویل مرسوله به مقصد و دریافت گواهی ‌های مرتبط
  • تحویل محصول به گیرنده در محل ‌های تعیین شده از سوی مقامات گمرکی
  • تخلیه بار و نظارت بر فرآیند تخلیه و همچنین شمارش محصولات، امضا اسناد کسر، اضافه و آسیب دیدگی

مفهوم حمل و نقل مرکب

حمل و نقل مرکب نوعی جا به جایی کالا محسوب می شود که در آن از دو روش نقل و انتقال مانند هوایی و زمینی یا دریایی و هوایی و معمولا در پست‌ های پیشتاز بین المللی استفاده خواهد شد. این نقل و انتقال قدمت بالایی دارد و از گذشته تاکنون بسیار پیشرفت داشته است. شرکت ها برای این که در زمان مقرر با همدیگر همکاری کنند با شرکت های اداره پست قرارداد می بندند، در واقع برای پایین آوردن هزینه ها و صرفه جویی در وقت این روش کاربرد دارد.

در این روش از نقل و انتقال، محصولات زیر نظر متخصصان و با ایمنی کامل به کشور هدف وارد یا صادر خواهد شد. بارنامه متصدی حمل فاقد کشتی (بارنامه NVOCC ) به دلیل رواج یافتن روش حمل و نقل مرکب، وارد حوزه نقل و انتقال بار شده اند.

 مدیریت کشتی در این روش از نقل و انتقال، برعهده کشتیرانی می باشد. به طور کلی، متصدیان حمل فاقد کشتی، بارنامه ‌ای را برای کشتی‌های اجاره شده صادر می کنند که صاحب آن نیستند و مسئولیت مدیریت آن را بر دوش ندارند و فقط مدیریت بارگنج و مرسوله را برعهده خواهند داشت‌.

علل استفاده از بارنامه متصدی حمل فاقد کشتی

استفاده از بارنامه متصدی حمل فاقد کشتی (بارنامه NVOCC) دلایل متعددی دارد که در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس آن ها را شرح خواهیم داد.

سهولت در تجارت

این بارنامه به صاحب بار این اجازه را می دهد که با شرکت های کوچک به عنوان یک خط کشتیرانی بزرگ برخورد کند. این مورد برای شرکت هایی که نیروی کار کوچک و یا زیرساخت فناوری اطلاعات دارا می باشند بسیار حائز اهمیت است. حمل و نقل هایی که بسیار زمان بر هستند با استفاده از این بارنامه در کمترین زمان قابل انجام است.

بهینه ‌سازی هزینه ‌ها

با استفاده از بارنامه متصدی حمل فاقد کشتی یا همان بارنامه NVOCC فرد تاجر نسبت به آژانس‌ های بزرگ هزینه پایینی را برای نقل و انتقال کالا پرداخت می کند.

خدمات شخصی

از دیگر علت های استفاده از این بارنامه ارائه خدمات یکپارچه و شخصی برای مشتریان می باشد. علاوه بر این شرکت ‌های حمل بار معمولا مشتریان فراوانی دارند بارنامه NVOCC ضمانت می کند که قیمت های پایین تری را به مشتریان خود ارائه دهد.

کارآمدتر شدن شبکه

بارنامه متصدی حمل فاقد کشتی یک شبکه خوب از انجمن ‌های نقل وانتقال محلی، اتحادیه کارگری، بندر گمرک و… را حفظ می کند و با استفاده از این شبکه ‌ها ریسک تجارت ‌ها به شدت پایین می آید.

سهولت در مستند سازی

با استفاده از صدور بارنامه NVOCC روند مستند سازی برای مشتری بسیار تسهیل می گردد‌.

بارنامه حمل بار چیست؟

بارنامه حمل بار سندی است که در سطح بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد که متصدیان نقل و انتقال بعد از تحویل گرفتن مرسوله، آن را صادر خواهند کرد و به مالک بار تحویل می دهند. با صدور بارنامه مالکیت مرسوله ثابت می شود و مالک بار وظیفه دارد که بعد از دریافت بارنامه از متصدی نقل و انتقال بار، آن را برای تحویل گیرنده بار در کشور هدف بفرستد.

چون فرد تحویل گیرنده بار فقط با ارائه اصل بارنامه می تواند مرسوله را تحویل بگیرد. درواقع این سند نوعی قرارداد حقوقی بین متصدی حمل کالا و فروشنده کالا می باشد. بارنامه انواع مختلفی دارد که در این مقاله به توضیحاتی در مورد بارنامه متصدی حمل فاقد کشتی (بارنامه NVOCC) پرداخته ایم همچنین درج موارد زیر در بارنامه حمل بار الزامی است:

  • مشخصات کلی بار شامل وزن، ابعاد، ماهیت، شکل بسته­ بندی و …
  • مشخصات فرستنده بار
  • مشخصات مبدا بار
  • مشخصات تحویل گیرنده بار
  • مشخصات حامل بار
  • مشخصات مالی بار
  • مشخصات ثبتی بارنامه شامل شماره، سریال و تاریخ بارنامه
  • مشخصات مقصد

اهمیت بارنامه در صنعت حمل و نقل

بارنامه متصدی حمل فاقد کشتی (بارنامه NVOCC) همانند دیگر بارنامه ها به عنوان تضمینی برای ارسال درست و به موقع مرسولات می باشد. شرکت ‌های نقل و انتقال با صدور بارنامه فروشنده و خریدار بار را مؤظف به رعایت قوانین و مقررات می کند. درواقع  بارنامه روند حمل و نقل را بسیار آسان می کند.

در گذشته مشکلات فراوانی برای نقل و انتقال کالا وجود داشت ولی امروزه با پیشرفت این صنعت عملیات نقل و انتقال نیز بسیار راحت تر از گذشته شده است. استفاده از این نوع بارنامه، امنیت و سالم رساندن مرسوله سفارش داده شده را موقع جا به جای بار افزایش می ‌دهد. از طرفی در صورت ایجاد مشکل می توان از شرکت ‌های بیمه درخواست کرد که هزینه خسارت وارد شده به کالا را بپردازند‌.

شرکت های حمل فاقد کشتی NVOCC

شرکت های کشتیرانی بارنامه متصدی حمل فاقد کشتی یا بارنامه NVOCC شامل شرکت هایی می شود که اقدام به انجام عملیات نقل و انتقال می کند ولی صاحب کشتی نمی باشند.

این شرکت ها در کشور جمهوری اسلامی ایران به علت بیشتر شدن تحریم ها در صنایع کشتیرانی، قطع سرویس شرکت های کشتیرانی جهانی که بیشتر مرسولات صادراتی و وارداتی کشور را  حمل می کردند و همین طور محدود بودن سرویس های شرکت کشتیرانی کشور و عدم امکان تخلیه و بارگیری کشتی های این شرکت در بیشتر کشورها و بنادر مهم جهان بسیار شناخته شده هستند.

با توجه به بحران تحریم ها و کمبود بارگنج و کشتی، حضور آنها باعث آسان شدن چرخه نقل وانتقال دریایی شده است.

شرکت های کشتیرانی NVOCC به دلیل این که مجبور به پرداخت هزینه برای اجاره کشتی و بارگنج هستند، أخذ هزینه حق توقف بر اساس نرخ ریالی به صرفه نیست. از مزیت های این شرکت ها این است که مالک باری که برای أخذ مرسولات خود عجله دارند می توانند بدون گرفتن نوبت بارگنج روند نقل و انتقال را سرعت می بخشد.

لیست بارنامه دریایی از لحاظ تعداد وسایل حمل

بارنامه های دریایی انواع مختلفی دارند که در این مقاله بیشتر درمورد بارنامه متصدی حمل فاقد کشتی یا همان بارنامه NVOCC توضیحاتی ارائه دادیم از دیگر بارنامه های دریایی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

بارنامه دریایی مستقیم (Direct Bill of Lading)

این بارنامه بیشتر برای حمل بار از بندری به بندر دیگر بدون تغییر كشتی و ارسال مستقیم بار به گیرنده کاربرد دارد.

بارنامه حمل مركب (Combined Bill of Lading)

درباره نقل و انتقال کالا که بیش از یک نوع وسیله نقل و انتقال لازم دارد و تحت حمل و نقل مركب یا چند وجهی استفاده می شود. صادر كننده این نوع بارنامه، یعنی متصدی حمل و نقل چند وجهی؛ مسئولیت حمل از زمان دریافت كالا تا تحویل آن را بر عهده دارد.

بارنامه سراسری (Through Bill of Lading)

این نوع از بارنامه همانند بارنامه مركب می باشد، اما این نوع بارنامه زمانی صادر می شود كه یک حلقه از زنجیره نقل و انتقال، باید دریایی باشد.

سوالات متداول

بارنامه NVOCC  به چه معناست؟

به طور کلی عبارت (Non Vessel Operating Common Carrier) به معنای متصدیان نقل و انتقالی است که مسئولیت انتقال بار را پس از تنظیم قرارداد با فروشنده عهده دار هستند؛ اما مالک کشتی نیستند می باشد.

استفاده از بارنامه متصدی حمل فاقد کشتی چه دلایلی دارد؟

استفاده از بارنامه متصدی حمل فاقد کشتی (بارنامه NVOCC) دلایل متعددی دارد که از این دلایل می توان به مواردی همچون سهولت در تجارت، بهینه ‌سازی هزینه ‌ها، خدمات شخصی، کارآمدتر شدن شبکه و سهولت در مستند سازی اشاره کرد‌.

حمل و نقل مرکب چیست؟

حمل و نقل مرکب نوعی جا به جایی کالا محسوب می شود که در آن از دو روش نقل و انتقال مانند هوایی و زمینی یا دریایی و هوایی و معمولا در پست‌ های پیشتاز بین المللی استفاده خواهد شد. این نقل و انتقال قدمت بالایی دارد و از گذشته تاکنون بسیار پیشرفت داشته است.

در صنعت حمل و نقل بارنامه چه اهمیتی دارد؟

بارنامه ها به عنوان تضمینی برای ارسال درست و به موقع مرسولات می باشد. شرکت ‌های نقل و انتقال با صدور بارنامه فروشنده و خریدار بار را مؤظف به رعایت قوانین و مقررات می کند. در واقع  بارنامه روند حمل و نقل را بسیار آسان می کند.

جمع بندی

از جمله خدماتی که شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در راستای نقل و انتقال کالا به مشتریان خود ارائه می‌دهد، حمل و نقل هوایی، دریایی، زمینی، ته لنجی و درب به درب می باشد.

شما عزیزان می توانید به جای اینکه به دنبال دریافت بارنامه متصدی حمل فاقد کشتی یا همان بارنامه NVOCC بروید از خدمات واردات شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس بهره مند شوید تا در کمترین زمان ممکن محصولات و خدمات خود را به کشور هدف وارد یا صادر کنید. برای بهره‌ مندی از این خدمات کافی است با کارشناسان شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تماس بگیرید و از خدمات تیم مجرب و با تجربه ما استفاده کنید. ضمانت و صحت مرسوله از جمله شعارهای شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس می باشد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *