بارنامه-سوئیچ-چیست؟

بارنامه سوئیچ چیست؟

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

امروزه که با سرعت فراوانی به سمت جهانی شدن پیشروی می کنیم؛ شرکت ‌های حمل و نقل بیش از پیش با معاملاتی که توانایی این را دارند اطلاعات تماس کارخانه را از خریدار پنهان کنند سر و کار خواهند داشت. درحالت کلی زمانی که بخواهیم هویت کارخانه پنهان باشد باید از بارنامه سوئیچ اسناد استفاده کنیم. شاید خیلی از افراد درباره این نوع از انواع بارنامه اطلاع جامعی نداشته باشند.

به طور واضح باید گفت زمانی که فروشنده در حال فروش محصول مورد نظر به وارد کننده می باشد، تاجر تمایل ندارد هویت کارخانه یا شرکت تولید کننده ای که از آن جا محصول را تهیه کرده، آشکار شود. به همین دلیل، تاجر درخواست دارد که برای مرسولات خود از بارنامه سوئیچ اسناد استفاده کند.

در این مقاله  از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس با این نوع از بارنامه آشنا خواهیم شد. از شما همراهان گرامی خواهشمدیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا اطلاع جامعی را در اختیار شما قرار دهیم.

آشنایی با بارنامه سوئیچ اسناد

بارنامه سوئیچ اسناد یکی از انواع بارنامه است که برای نقل و انتقال های بین المللی به کاربرده می شود. در واقع با صدور این سند می توان جهت نقل و انتقال ها در جاهای متعدد و گوناگون استفاده کرد. با توسعه نقل و انتقال هایی که در دنیای امروز اتفاق می افتد، ممکن است در اسناد بارنامه، هنگام حرکت و حمل بار، مسیر حرکت و حتی مقصد تغییراتی ایجاد شود، به همین دلیل تسلط و دانش گمرکی برای ترخیص بار بسیار حائز اهمیت است.

از اتفاقات بسیار معمولی که در تجارت های بین المللی ممکن است رخ دهد، معاملات مثلثی می باشد. به طور معمول تجار و بازرگانانی که محصولات از خارج از ایران خریداری کرده اند؛ محصولات را از خود شرکت تولید کننده خریداری نکرده اند. بلکه این معامله را توسط یک واسطه یا بازرگان به سرانجام می رسانند که امکان دارد در مکان دیگری جای گرفته باشد.

بنابراین، حمل و نقل واقعی محصول دقیقاً بیانگر معامله در حال انجام نمی باشد. هر چند این امکان وجود دارد که محصولات به طور مستقیم از کارخانه تولید کننده به برای تاجر انتقال داده شوند؛ ولی معاملات تجاری مسیر دیگر را طی می کنند. زمان رسیدن نوبت مستندات ، اسناد نقل و انتقال نیز باید با کلیه معاملات تجاری موجود در مرسولات تطبیق داده شوند.

در یک معامله مثلثی ساده، کارخانه محصولات را به تاجری که همان محصولات را به وارد کننده می فروشد خواهد فروخت. بدین ترتیب، یکی از انواع بارنامه باید برای هر معامله ای صادر شود. بنابراین برای این مرسولات باید دسته دوم یا بارنامه سوئیچ اسناد صادر شود. اولین بارنامه باید با کارخانه به عنوان حامل و تاجر به عنوان تحویل گیرنده صادر شود.

فرآیند بارنامه سوئیچ اسناد

به طورکلی بارنامه سوئیچ اسناد، رسما تنها توسط صاحب یا رئیس اصلی محصول قابل درخواست می باشد. بدین ترتیب، به دلیل این که این نوع از انواع بارنامه نشان دهنده مالکیت می باشد، تنها شرکتی که کلیه اسناد را در اختیار خود دارد، قادر است درخواست بارنامه سوییچ اسناد را بدهد. همین طور تنها وقتی که این شرکت هر 3 بارنامه اصلی را در اختیار داشته باشد، باید این نوع درخواست انجام شود.

بعد از درخواست بارنامه سوییچ اسناد شرکت حمل و نقل  باید آن را تأیید کند. به طور کلی باید با دقت بسیار تفاوت های بارنامه اصلی و بارنامه سوییچ جدید و پیشنهادی با یکدیگر مقایسه شوند تا این اطمینان حاصل شود که کلیه موارد لازم تطبیق داده شده اند.

زمانی که این نوع از انواع بارنامه جهت صدور مجوز تأیید شد، شرکت حامل محصول مورد نظر باید مطمئن شود که گروه اصلی بارنامه ها پیش از آزاد شدن از گردش خروج پیدا کرده و لغو خواهد شد. این مسئله از اهمیت بسیار زیادی برخردار است؛ چون که این اطمینان را ایجاد می کند که تنها یک گروه اسناد جهت پیشگیری از مشکلات وجود دارد.

به طور کلی بارنامه سوئیچ اسناد هیچگونه اطلاعاتی ندارد که بیانگر این باشد یک بارنامه دیگر ( بارنامه اصلی) وجود دارد. با این حال تحویل گیرنده و خریدار نهایی این اجازه را پیدا خواهد کرد که از شرکت حمل و نقل یا خطوط کشتیرانی درباره این موضوع سوالات لازم را بپرسد. از لحاظ قانونی خطوط کشتیرانی مؤظف به پاسخگویی و آشکار کردن اطلاعات نمی باشد و به طور معمولی بدون فاش کردن جزئیات این کار را انجام خواهد داد.

انواع بارنامه سوییچ

به طور کلی به دلیل تحریم هایی که علیه ایران وضع شده است تنها راه دور زدن تحریم‌ های واردات از اروپا بارنامه سوئیچ اسناد می باشد که خود این بارنامه انواع مختلفی دارد. به طور کلی انواع بارنامه سوییچ اسناد به سه دسته زیر تقسیم شده است:

بارنامه مستقیم

اولین مورد از انواع بارنامه سوییچ می توان به بارنامه مستقیم اشاره کرد که فاقد قابلیت انتقال و فروش می باشد  و فقط به اسم مالک بار صادر خواهد شد.

بارنامه به شکل TELEX

دومین نوع از بارنامه سوییچ، بارنامه به شکل telex است که قابل فروش و انتقال نیست و اصطلاحات آن نیز به صورت سیستمی قابل انجام می باشد. در حالت کلی نسخه اصلی از این نوع از بارنامه صادر نخواهد شد.

بارنامه با ثبت جمله TO ORDER

آخرین نوع از انواع بارنامه سوییچ، بارنامه ثبت جمله است. در این بارنامه هنگامی که در بخش مشخصات to order ثبت شده باشد، سند قابلیت انتقال خواهد داشت.

دلایل استفاده از بارنامه سوئیچ اسناد

در بخش قبلی گفتیم که بارنامه سوئیچ اسناد فقط در ازای واگذاری گروه اصلی صادر خواهد شد و این امکان وجود دارد یکی از طرفین قرارداد به آن احتیاج پیدا کنند. اکنون شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس می خواهد، دلایل استفاده از این نوع از انواع بارنامه را به طور کامل شرح دهد.

  • هنگامی که واسطه تمایل دارد که اسم صادرکننده اصلی از گیرنده مخفی بماند تا از ایجاد ارتباط به طور مستقیم بین گیرنده و صادرکننده اصلی ممانعت کند.
  • زمانی که واسطه تمایل ندارد که خریدار کالا از کشور مبدا اطلاعی داشته باشد.
  • این امکان وجود دارد که بارنامه اصلی در کشور مبدا نگه داشته شده باشد و مرسوله پیش از رسیدن آن به مقصد موردنظری که باید در آن تخلیه انجام شود، برسد.
  • واسطه تمایل دارد که با أخذ اولین پرداختی از تحویل گیرنده پیش از پرداخت هزینه نقل و انتقال به جبران قسمتی از هزینه ‌ها بپردازد.
  • این امکان وجود دارد محصولات موقع حمل مجدد مورد معامله قرار بگیرند و مقصد نهایی تغییر پیدا کند.
  • این امکان وجود دارد برای محصولاتی که بزرگ نیستند نیز به صورت مجزا انواع بارنامه تنظیم شده باشد که خریدار تمایل دارد جهت راحتی در فروش خود تنها یک بارنامه و یا بالعکس داشته باشد.

ویژگی های سوئیچ اسناد

دنیای نقل و انتقالات بین المللی از پیچیدگی ها و ویژگی های خاصی برخوردار است و این امکان را فراهم می کند در حمل و نقل بار تغییرات فراوانی را ایجاد کند. این تغییرات می تواند شامل تغییر مسیر، تغییر مقصد و حتی تغییر اسناد نقل و انتقال باشد که به آن بارنامه سوییج اسناد نیز گفته می شود.

با توجه به این موضوع که فرآیند تجارت و بازرگانی یک فرآیند پیچیده و سخت می باشد، لازم است هر فردی با کلیه موارد مرتبط با بارنامه سوئیچ اسناد آشنا باشد. اکنون شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس می خواهد شرح دهد که استفاده و در اختیار داشتن این نوع از انواع بارنامه دارای چه ویژگی هایی است و بیانگر چه موضوعاتی می باشد. در حالت کلی از ویژگی های بارنامه سوئیچ اسناد می توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • مدرکی که قرارداد حمل با شرکت حامل را نشان می دهد.
  • رسید محصول
  • سند عنوان محصول

سوالات متداول

بارنامه سوئیچ اسناد چیست؟

فرآیند حمل و نقل بین المللی از پیچیدگی های فراوانی برخوردار است که سبب تغییراتی هنگام جا به جایی بار می شود که به این تغییرات سوییچ اسناد نیز گفته می شود. این نوع از انواع بارنامه به عنوان دومین بارنامه ای می توان شناخت که به جای بارنامه اول و یا در ازای بارنامه اول توسط شرکت حامل مرسوله صادر خواهد شد.

بارنامه سوییچ اسناد چه ویژگی هایی دارد؟

این نوع از بارنامه دارای دارای ویژگی هایی است که هر فردی که در دنیای تجارت مشغول به فعالیت است باید از آن ها اطلاع کاملی داشته باشد؛ که شامل مواردی همچون رسید محصول، سند عنوان محصول و مدرکی که قرارداد حمل با شرکت حامل را نشان می دهد، می باشد.

هنگام درخواست بارنامه سوییچ باید چه نکاتی را مورد توجه قرار داد؟

در صورت به وجود آمدن هر گونه تغییر در این نوع از انواع بارنامه، فقط فروشنده اصلی قادر به ایجاد تغییرات بخشی از اطلاعاتی همچون محل بارگیری، شرایط محموله، وضعیت و… می باشد.

انواع بارنامه سوئیچ کدامند؟

به دلیل تحریم هایی که علیه ایران ایجاد شده تنها راه دور زدن تحریم‌ های واردات از اروپا بارنامه سوییچ اسناد می باشد که خود این بارنامه انواع مختلفی دارد که شامل بارنامه مستقیم، بارنامه به شکل TELEX و بارنامه با ثبت جمله TO ORDER می باشد.

جمع بندی

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس با داشتن بیش از نه سال تجربه موفق و سابقه درخشان و بهره مندی از کارشناسان و مشاوران مجرب در زمینه ترخیص بار از ابتدای کار که ثبت سفارش محصولات می باشد تا انتهای آن که ترخیص بار از گمرک را شامل می شود همراه مشتریان عزیز خواهد بود تا مرسولات آن ها با نازلترین قیمت و بیشترین سود ترخیص کند و در مقصد نهایی تحویل به آن ها بدهد.

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس ترخیص بار از کلیه گمرکات کشور را به طور ویژه انجام خواهد داد. همچنین شما عزیزان می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد انواع بارنامه سوئیچ اسناد به سایت شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس مراجعه کنید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *