بارنامه-حمل-مرکب-فیاتا-در-حمل-دریایی

بارنامه حمل مرکب فیاتا در حمل دریایی | ویژگی ها و قوانین آن را بشناسید

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

احتمالا شما تا به حال حداقل یکبار هم که شده، نیاز به ارسال بار به شهر یا کشور دیگه­ای پیدا کرده­اید. ارسال بار آن هم با بارنامه یک مسئله مهم در صنعت حمل و نقل به حساب می آید. هر بارنامه­ای ویژگی­های خاص خود را دارد. یکی از این بارنامه­ها، بارنامه حمل مرکب فیاتا در حمل دریایی است که شما به بهترین نحو می­توانید کارهای مربوط به حمل و نقل را انجام دهید.

شاید شما  هم مانند خیلی از بازرگانان اطلاعاتی را در  رابطه با بارنامه حمل کالا نداشته باشید. به همین خاطر قبل از اینکه بخواهید باری را به کشورهای دیگر جابه­جا کنید، اولین قدمی که باید بردارید این است که اطلاعاتی در رابطه با بارنامه حمل کالا داشته باشید.

به طور کلی هر روشی که بخواهید انتخاب کنید، بارنامه خاص خود را دارد. بارنامه فیاتا زمانی صادر می­شود که شما بخواهید همزمان از چندین روش حمل و نقل برای ارسال بار استفاده کنید. بنابراین اگر جز افرادی هستید که می­خواهید از چند روش استفاده کنید، تا انتها با شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همراه باشید.

بارنامه حمل مرکب فیاتا در حمل دریایی

بارنامه حمل مرکب فیاتا در حمل دریایی

قبل از اینکه بخواهیم بارنامه حمل مرکب فیاتا را برای شما عزیزان تعریف کنیم، بهتر است بدانید در اصل، فیاتا چیست؟ درواقع فیاتا بزرگترین سازمان غیردولتی در بخش حمل و نقل با نفوذ در سراسر جهان است. در حال حاضر بیش از صد شرکت حمل و نقل ایرانی وابسته به فیاتا هستند. دولت قوانین حمل و نقل بین المللی را به دقت زیر نظر دارد. بنابراین، شرکت­های حمل و نقل باید تمام جزئیات را به طور دقیق و واضح در بارنامه فیاتا مشخص کنند.

حال که با مفهوم فیاتا آشنا شدیم، بهتر است بدانید بارنامه حمل مرکب فیاتا، در واقع یک نوع بارنامه حمل کالا است و زمانی صادر می­شود که کالا از طریق زمین، دریا یا هوا حمل می شود. در عوض، در این بارنامه کالای شما باید با وسایل حمل و نقل مختلف از مبدا به مقصد حمل شود. این نوع بارنامه دارای ارزش بالایی بوده و مطابق با الزامات اتاق بازرگانی است.

در بارنامه حمل مرکب فیاتا، شرکت ارائه دهنده باید به طور مفصل به شما عزیزان توضیح دهد که چگونه محموله به هر مقصدی منتقل می شود و از چه روش های دیگری برای تحویل آن استفاده می شود.

بهتر است این نکته را هم بدانید که، در این بارنامه کلیه جزئیات باید به طور دقیق و واضح ثبت شود. اگر قصد ارسال بار به روش زمینی، دریایی یا هوایی را دارید و می­خواهید از بارنامه حمل کالا استفاده کنید، شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در این زمینه می تواند به شما همراهان گرامی کمک کند.

ویژگی­ های بارنامه حمل مرکب

 شما عزیزان اگر قصد استفاده از بارنامه فیاتا را دارید، مهمترین نکته ای که باید درمورد بارنامه فیاتا بدانید ویژگی های اصلی و مهم این سند است که بسیار مهم، ارزشمند و بااعتبار خواهد بود.

اگر ما بخواهیم درباره  ویژگی­ها و خصوصیات بارنامه حمل مرکب فیاتا با شما عزیزان صحبت کنیم و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم، اولین نکته­ای که باید بدانید این است که این بارنامه حمل کالا، یک سند امنیتی قابل فروش است که توسط اتاق بازرگانی بین المللی تایید شده است. درواقع این موضوع باعث افزایش ارزش این بارنامه شده است.

نکته دیگری که در مورد این بارنامه بسیار حائز اهمیت است و باید به آن توجه کرد، رعایت کلیه قوانین و مقررات و  همچنین، به صورت یکسان شامل اعتبار اسناد میباشد که مورد تایید اتاق بازرگانی بین المللی و تایید و پذیرش کلیه بانک ها می باشد. این موضوع بارنامه حمل مرکب فیاتا را بسیار ارزشمند و معتبر می کند.

 ویژگی مهم دیگری که شما باید بدانید این است که در این بارنامه صادرکننده نه تنها خود در قبال تحویل کالا مسئول است، بلکه خود را در قبال هر نوع عملکرد و مشکلات عمده و عوامل مؤثر بر حمل و نقل، مسئول می­داند و این قضیه را میپذیرد که اگر مشکلی در این راه پیش آمد، خود خسارت آن را جبران کند.

نکته بعدی که در این زمینه باید به آن توجه کنید و بسیار مهم است، این است که می توان آن را به عنوان حواله صادر کرد و پذیرفت. این بارنامه حمل کالا باید فقط برای نمایندگی های مجاز فیاتا صادر شود، در غیر این صورت بارنامه حمل مرکب فیاتا باطل است.

تفاوت بارنامه حمل مرکب و بارنامه سراسری در چیست؟

همانطور که پیش­تر با بارنامه حمل مرکب فیاتا آشنا شدید، باید به شما بگویم، بارنامه سراسری نیز، همانند بارنامه مرکب فیاتا است. یعنی در این بارنامه حمل کالا هم از چندین روش برای جابه­جایی بار استفاده می­شود. اما هر روشی یکسری تفاوت­­هایی را با هم دارد. در ادامه به تفاوت بین بارنامه حمل مرکب و بارنامه سراسری می­پردازیم.

  • بارنامه سراسری توسط شرکت حمل کننده صادر می شود. صدور سند حمل و نقل تلفیقی بر عهده فورواردر یا نماینده حمل و نقل است.
  • در حمل و نقل سراسری، تمام مسئولیت ها در دو طرف حمل و نقل بر عهده حامل است. در واقع، حامل نقش مهمی به عنوان گیرنده در هر طرف محموله ایفا می کند. در حمل و نقل مرکب، عامل وظیفه حمل و نقل زمینی و دریایی را بر عهده دارد. در واقع تمامی برنامه ریزی های حمل بار از ابتدا تا انتها بر عهده فرستنده است.
  • برای اعضای سازمان فیاتا سند حمل مرکب کالا صادر خواهد شد. اما بارنامه سراسری به هیچ سازمانی وابستگی ندارد.
  • §         بارنامه مرکب وابسته به بارنامه سراسری است. به این معنی که پس از رسیدن کالا به بندر، باربری باید تمامی حساب های خود را تسویه کند و از شرکت حمل کننده اجازه بگیرد. در غیر این صورت ممکن است محموله از گمرک خارج نشود.
  • با حمل و نقل سراسری امکان تحویل کانتینر خالی به مقصد وجود دارد. اما در طول حمل و نقل مرکب، کانتینر خالی به محل مبدا تحویل داده می شود.

اطلاعات مندرج در بارنامه فیاتا

شما برای اینکه بخواهید یک بارنامه حمل مرکب فیاتا را تهیه کنید، باید داخل این بارنامه یکسری موارد و اطلاعات مربوط به کالا قرار دهید تا فرایند ارسال بار شما به خوبی انجام شود. در ادامه به چند مورد از این اطلاعات در بارنامه حمل کالا اشاره می­کنیم:

  • فرستنده
  • طرف ابلاغ
  • محل دریافت مرسوله
  • نام وسیله حمل کننده
  • بندر بارگیری در صورت نیاز
  • بندر محل تخلیه در صورت نیاز
  • مکان تحویل
  • علائم و اعدد
  • تعداد و ماهیت بسته ‌ها
  • شرح محصول
  • وزن و ابعاد طبق اظهار ارسال کننده
  • نفع منظور شده برای ارسال کننده، در تحویل به‌ موقع
  • ارزش محصول طبق گفته ارسال کننده
  • کرایه نقل و انتقال
  • پس‌ کرایه
  • مسئولیت و نحوه پوشش بیمه محصول
  • تعداد نسخه اصلی بارنامه
  • مشخصات کامل تحویل گیرنده بار
  • تاریخ و محل صدور
  • امضا و مهر

قوانین بارنامه حمل مرکب فیاتا

باید به شما بگوییم، همیشه برای هر کاری یکسری قوانین و مقررات وجود دارد که شما را وادار به رعایت آن می­کند. بارنامه حمل مرکب فیاتا هم دارای قوانین و مقرراتی است که شما نیاز است آن­ها را بدانید و تا حد امکان رعایت کنید. در ادامه به تعدادی از این قوانین  در زمینه  بارنامه حمل کالا می­پردازیم.

قوانینی که وجود دارد این است که، در اولین قدم شما باید بدانید که مجوز کنترل، انتشار و توزیع آنها منحصراً به انجمن های ملی حمل و نقل بار که اعضای فیاتا هستند اعطا می شود. همچنین، مسئولیت انتشار این اسناد به زبان انگلیسی، بر اساس فرم و محتوا مطابق فرم اصلی بر عهده انجمن بارفرابری می باشد. همچنین شما باید حتما شماره سریال را در فرم درج کنید؛ چون که این کار بسیار حائز اهمیت می باشد و از مهمترین قوانین بارنامه فیاتا به حساب می آید.

 همچنین بهتر است بدانید که قبل از تکثیر فرم، سازمان های عضو باید یک نسخه کاغذی را برای تایید به دبیرخانه فیاتا ارسال کنند. قانون بعدی که در بارنامه حمل کالا وجود دارد و شما باید بدانید این است که این اسناد توسط انجمن های هر کشور عضو بین اعضا توزیع می شود و برای نظارت بر صدور آنها، انجمن ها آمار استفاده از این فرم ها را ثبت و ضبط می کنند.

اسناد FCT، FCR، FWR، FBL و SDT حق تکثیر انحصاری فیاتا است و شرکت ها و موسسات مجاز به تکثیر آنها نیستند.

این قوانینی که در این بخش به شما معرفی کردیم،  قوانینی هستند که در بارنامه حمل مرکب فیاتا وجود دارد و شما اگر بخواهید این بارنامه را تهیه کنید باید این قوانین را بدانید.

سوالات متداول

منظور از بارنامه حمل مرکب فیاتا چیست؟

همانطور که در این مقاله هم گفتیم، بارنامه حمل مرکب فیاتا، در واقع یک نوع بارنامه حمل کالا می باشد و زمانی که کالا از طریق زمین، دریا یا هوا حمل می شود، صادر خواهد شد. درواقع، در این بارنامه مرسوله باید با وسایل حمل و نقل مختلف از مبدا به مقصد حمل شود.

مهمترین ویژگی بارنامه حمل مرکب چیست؟

بارنامه حمل مرکب در واقع یک سند امنیتی است که توسط اتاق بازرگانی بین المللی تایید می شود و مشتری حق فروش آن را دارد. این موضوع مهمترین ویژگی بارنامه حمل مرکب به شمار می رود که باعث می شود بارنامه مشتری ارزش بسیار زیادی پیدا کند.

مهمترین قانون در حمل فیاتا که باید انجام شود کدام است؟

در حالت کلی شش نوع قانون وجود دارد که در این مقاله به آن پرداختیم. اما مهمترین و با اهمیت ­ترین قانونی که می­توانیم به شما بگوییم ، این است که حتما باید شماره سریال در فرم درج شده باشد، که این کار هم الزامی می باشد و هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

اصلی­ترین تفاوت حمل مرکب و حمل سراسری در چیست؟

مهمترین تفاوتی که می­توانیم به آن اشاره کنیم این است که در حمل سراسری، همه مسئولیت­ها به عهده حمل کننده است. اما در حمل مرکب، تمام مسئولیت­ها و برنامه­ریزی­ها برای حمل بار به عهده فرستنده می باشد.

جمع ­بندی

در این مقاله اطلاعاتی را در رابطه با بارنامه حمل مرکب فیاتا و در حالت کلی بارنامه حمل کالا در اختیار شما عزیزان قرار دادیم. همانطور که گفته شد در واقع بارنامه حمل فیاتا، بارنامه­ای است که شما وقتی بخواهید برای ارسال کالا از روش دریا، زمین یا هوا استفاده کنید، بهتر است آن را تهیه کنید.

همچنین تفاوت­هایی هم این بارنامه با بارنامه سراسری دارد که در این مقاله به طور مفصل به آن پرداختیم. اما در این میان، شرکت حمل ونقل بین المللی ققنوس، در زمینه حمل و نقل، ترخیص و کلیه خدماتی که در ارسال کالا وجود دارد، در اختیار شماست. همچنین می­توانید برای تهیه بارنامه حمل و مرکب فیاتا نیز، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *