اینویس-در-حمل-و-نقل--آشنایی-کامل-با-جزئیات-پروفرما-اینویس

اینویس در حمل و نقل / آشنایی کامل با جزئیات پروفرما اینویس

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

از ضروری ترین اسناد و مدارکی که باید برای نقل و انتقال های بین المللی یک مرسوله تهیه کرد ، سیاهه تجاری خرید (سند اینویس در حمل و نقل ) و لیست عدل بندی (پکینگ لیست) می باشد. مطابق قوانین تهیه پروفرما اینویس به عهده فروشنده محصولات است، فروشنده باید مشخصاتی همچون نوع، ماهیت بار، تعداد، ابعاد، کد تعرفه گمرکی، ارزش هرقلم کالا، ارزش کل مرسوله و … را در قالب Invoice و Packing List برای صدور مجوز صادرات به گمرک ارائه دهد، بنابراین فروشنده وظیفه دارد این اسناد را مهر کرده و به امضا فرد مجاز در شرکت برساند. به طور کلی صحت مشخصات درج شده در صورتحساب و لیست عدل بندی را تضمین کند.

 واجب است فروشنده محصول برای انجام تشریفات گمرکی صادرات، سند اینویس و لیست عدل بندی را به گمرک کشور صادر کننده ارائه دهد، خریدار نیز باید این مدارک را به هنگام ترخیص محصولات در مقصد به گمرک کشور وارد کننده ارائه دهد. برای درک بهتری از این سند در حمل و نقل با ادامه این مطلب از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همراه باشید.

اینویس به چه معناست؟

سند اینویس، سیاهه خرید یا فاکتور (Commercial Invoice) نوعی سند تجاری و صورتحساب مهم در تشریفات گمرکی به حساب می آید و پروفرما اینویس تفاوت هایی دارد. هر محصولی که از کشورهای دیگر تهیه می شود دارای صورتحساب اینویس هستند که ارزش محصول خریداری شده و میزان آن را نشان خواهد داد.

بر پایه قوانین جهانی نقل و انتقال بار، این سند حتما طی تشریفات گمرکی توسط فروشنده یا صادر کننده محصول تهیه خواهد شد و به نام خریدار زده می شود. فروشنده بعد از تنظیم صورتحساب اینویس باید آن را به امضا و تایید فرد مسئول این کار در شرکت خود برساند و بعد اینویس را برای گمرک بفرستد. از طرفی دیگر خریدار محصول نیز باید سند اینویس را موقع ترخیص بار از گمرک کشور مقصد برای بررسی و تایید ارائه دهد.

منظور از اسناد حمل چیست؟

همان طور که گفته شد اسناد و مدارک باربری از مهم ترین و اصلی ترین مدارک در تجارت و بازرگانی جهانی می باشند و به دو دسته اسناد باربری  متعارف و اسناد باربری خاص تقسیم خواهند شد. سند اینویس در گروه اسناد باربری متعارف قرار دارد و در کلیه تجارت و بازرگانی ‌ها از اسناد مهم و ضروری تلقی می شود نام دیگر آن فاکتور است.

از انواع اسناد باربری رایج در هر تجارت می توان گواهی مبدا، گواهی آزمایش و بازرسی، پکینگ لیست، بیمه نامه، بارنامه، پروفرما اینویس و…. نام برد. اسناد خاص نیز شامل مدارکی می باشد که به صورت مجزا برای هر محصول از طرف گمرک با اطلاعیه ها و بخشنامه ها در خواست داده خواهد شد.

 تاجران و بازرگانان گرامی باید قبل از اقدام به تجارت و بازرگانی محصولی بخشنامه ها و اطلاعیه های مربوط به آن محصول را مطالعه کنند تا در موقع  ترخیص بار از گمرک با مشکل مواجه نشوند و ترخیص در کمترین زمان و با کمترین هزینه را تجربه کنند.

مشخصات لازم در اینویس

در این مطلب که بیشتر درباره اینویس و پروفرما اینویس می باشد، باید دانست که برعکس کلیه اسناد گمرکی که همگی ساختاری از پیش تعیین شده دارند سند اینویس این طور نیست و فاقد ساختاری از پیش تعیین شده است. فروشنده قادر است مطابق سلیقه خود این سند را تنظیم کند ولی یک سری قوانین و مقررات در این باره وجود دارد که فروشنده ملزم به رعایت آن می باشد. به عنوان نمونه کلیه مشخصات درج شده بر روی سند اینویس باید بر روی کاغذی که دارای مارک شرکت فروشنده است ثبت شود. همچنین باید این مشخصات تاریخ صدور دارا باشند. شماره اینویس و مسلسل از مهم ترین مشخصات می باشند.

 مشخصات مربوط به فروشنده که شامل اسم شرکت، آدرس پستی، تلفن و …. است نیز باید ثبت شده باشد. به این ترتیب اطلاعات گیرنده بار نیز درج شود. کد تعرفه گمرکی از دیگر اطلاعات مهم و مورد نیاز در اینویس است و برای رعایت کردن اصول تجاری لازم است درج شود، قیمت کل بار، قیمت واحد محصول، تعداد محصول، مشخصات محصول و ردیف خدمات همگی اطلاعاتی هستند که باید در سند سیاهه تجاری خرید درج شود.

لیست انواع اینویس در حمل و نقل

علاوه بر سند اینویس که شرح داده شد، بعضی اوقات خریدار محصول مشخصات دیگری را نیز در این سند می نویسد که بر حسب آن سه نوع دیگر اینویس ایجاد می شود نا گفته نماند اینویس و پروفرما اینویس تفاوت هایی باهم دارند که در ادامه این مقاله بیشتر درباره آن ها توضیح خواهیم داد. اطلاعات این سه سند را با هم مرور خواهیم کرد.

سیاهه یا اینویس گواهی شده (Cerified Invoice)

فروشندگان این نوع از سند اینویس باید مرسوله را طبق قرارداد و از طرف کشور، که ممنوع نمی باشد، تایید کنند. معمولا این نوع از سند باید به تایید و امضای اتاق بازرگانی محل یا یک مقام مسئول رسیده باشد.

سیاهه یا اینویس تائید شده (Legalised Invoice)

در این نوع از سند اینویس فروشندگان باید به جز دریافت تایید و امضای اتاق بازرگانی منطقه، تایید و امضای سفارت یا کنسولگری کشور خریدار را هم أخذ کنند. این نوع از سند به درخواست خریداران برخی کشورهای خاورمیانه تهیه و تنظیم خواهد شد.

سیاهه یا اینویس کنسولی (Cosular Invoice)

اینویس کنسولی یک نوع فرم چاپی می باشد که باید توسط سفارتخانه ‌های کشور صادر کننده کالا تکمیل و مهر شود و هزینه آن را نیز تقبل کند. اینویس کنسولی به درخواست بعضی خریداران کشورهایی همچون کشورهای آمریکای جنوبی تهیه و تنظیم خواهد شد.

تفاوت اینویس و پروفرما اینویس

سند اینویس یک سندی رسمی می باشد و بر خلاف آن پروفرما اینویس جنبه رسمی ندارد. در واقع شرایط درج شده در پروفورما اینویس قابل تغییر می باشد. ناگفته نماند بعد از تایید شرایط، طرفین قرارداد( صادر کننده و وارد کننده) وظیفه دارند که مفاد این سند را رعایت کنند. به طور معمول پروفورما اینویس را بعد از أخذ لیست تعرفه ها تنظیم خواهند کرد در واقع به این معناست که خریدار از فرد صادر کننده استعلام قیمت خواهد کرد و بعد از بررسی آن سند اینویس را تهیه و تنظیم می کند.

همان طور که گفته شد اینویس نوعی سند رسمی محسوب می شود اما پروفروما اینویس رسمیت ندارد و تنها برای آگاهی قبلی می باشد. مشخصاتی که در این سند نوشته می شود معمولا می توان تغییر داد. ولی بعد از تایید شرایط مندرج در آن توسط طرفین معامله، قوانین آن باید رعایت شوند. پروفروما اینویس معمولا بعد از أخذ قیمت از فروشنده تنظیم خواهد شد.

مشخصات لازم در پروفرما اینویس

مشخصات موجود در این سند، برای ثبت سفارش محصول بسیار ضروری می باشد که عبارت است از؛

  • شماره و تاریخ پروفورما
  • مدت زمان اعتبار
  • مشخصات کامل محصول به طور دقیق
  • وزن، تعداد و ابعاد محصول با ذکر واحد اندازه گیری
  • قیمت واحد محصول
  • کد تعرفه گمرکی (HS Code)
  • اطلاعات کامل فروشنده
  • اطلاعات کامل خریدار
  • تعیین شرایط نقل و انتقال و تحویل کالا
  • تعیین وسیله نقلیه و مشخصات بسته ‌بندی مرسوله
  • تعیین شرایط پرداخت
  • مشخصات مبدا
  • مشخصات مقصد نهایی محصول

پکینگ لیست و اینویس چه تفاوتی با هم دارند؟

همانطور که گفتیم سند اینویس و پروفرما اینویس دارای تفاوت هایی هستند اکنون درباره تفاوت اینویس و پکینگ لیست صحبت خواهیم کرد. در واقع اینویس را یک سند کلی باید تلقی کنیم که بر مشخصات اساسی فرایند صادرات کالا از یک مکان به مکانی دیگر و از طرف یک شرکت یا فرد به شرکت یا فردی دیگر تمرکز می کند.

بر عکس این سند،  پکینگ ‌لیست بیشتر بر روی مشخصات مرسوله تمرکز دارد.در سیاهه عدل بندی یا پکینگ ‌لیست کلیه مشخصات کالا همچون نوع، تعداد، ابعاد، وزن خالص و ناخالص ذکر خواهد شد. فاکتور و عدل‌ نامه  از اصلی ترین و مهم ترین اسناد نقل و انتقال در طی انجام تشریفات گمرکی می باشند.

مشخصات لازم در لیست عدل بندی

 بیشتر مشخصات مندرج در لیست عدل بندی با مشخصات مندرج در سند اینویس مشابه هم هستند و بقیه مشخصات را مشخصات کالا و بسته ‌بندی تشکیل خواهد داد.

مشخصات مشترک لیست عدل بندی و فاکتور

  • اطلاعات فرستنده
  • اطلاعات گیرنده
  • تاریخ
  • شماره
  • ردیف محصول
  • شرح معینی از محصول

مشخصات غیرمشترک لیست عدل بندی و فاکتور

  • مشخصات مربوط به ابعاد مرسولات
  • مشخصات مربوط به وزن خالص هر بسته
  • مشخصات مربوط به وزن ناخالص هر بسته

سوالات متداول

سند اینویس چیست؟

سند اینویس، سیاهه خرید یا فاکتور (Commercial Invoice) نوعی سند تجاری و صورتحساب مهم در تشریفات گمرکی به حساب می آید و پروفرما اینویس تفاوت هایی دارد. هر محصولی که از کشورهای دیگر تهیه می شود دارای صورتحساب اینویس هستند که ارزش محصول خریداری شده و میزان آن را نشان خواهد داد.

پروفرما اینویس با سیاهه تجاری خرید چه تفاوتی دارد؟

 اینویس یک سندی رسمی می باشد و بر خلاف آن پروفورما اینویس جنبه رسمی ندارد. در واقع شرایط درج شده در پروفورما اینویس قابل تغییر می باشد. ناگفته نماند بعد از تایید شرایط، طرفین قرارداد( صادر کننده و وارد کننده) وظیفه دارند که مفاد این سند را رعایت کنند. به طور معمول پروفورما اینویس را بعد از أخذ لیست تعرفه ها تنظیم خواهند کرد.

منظور از اسناد حمل چیست؟

همان طور که گفته شد اسناد و مدارک باربری از مهم ترین و اصلی ترین مدارک در تجارت و بازرگانی جهانی می باشند و به دو دسته اسناد باربری  متعارف و اسناد باربری خاص تقسیم خواهند شد، از انواع اسناد باربری رایج در هر تجارت می توان گواهی مبدا، گواهی آزمایش و بازرسی، پکینگ لیست، بیمه نامه، بارنامه، پروفرما اینویس و…. نام برد.

لیست انواع اینویس در حمل و نقل کدامند؟

 بعضی اوقات خریدار محصول مشخصات دیگری را نیز در این سند می نویسد که بر حسب آن سه نوع دیگر اینویس ایجاد می شود که شامل سیاهه یا اینویس گواهی شده (Cerified Invoice)، سیاهه یا اینویس تائید شده (Legalised Invoice) و سیاهه یا اینویس کنسولی (Cosular Invoice) می باشد.

جمع بندی

بدون اطلاع از اسناد تجاری در نقل و انتقال های جهانی انجام  بازرگانی و صادرات و واردات غیر ممکن است. اسناد تجاری نقل و انتقال همچون سند اینویس و پروفرما اینویس در حمل و نقل بسیار حائز اهمیت هستند و برای انجام تشریفات گمرکی و ترخیص محصول اسنادی مهم و ضروری شمرده می شوند. آشنایی با اسناد تجارت بین‌ الملل و روش تهیه و تنظیم آنها به بازرگانان کمک خواهد کرد که عملیات تجاری خود را در زمان مشخص و بدون اتلاف وقت انجام دهند.

اگر علاقه دارید درمورد اسناد و قوانین نقل و انتقال های بین المللی بیشتر اطلاع داشته باشید یا برای واردات و صادرات بار از وجود کارشناسان مجرب بهره مند شوید، پیشنهاد می‌ کنیم با کارشناسان شرکت حمل و نقل بین ‌المللی ققنوس در ارتباط باشید. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس با داشتن سال ها تجربه، یکی از مراجع تخصصی در زمینه نقل و انتقال های کالا به روش های زمینی، هوایی، حمل و نقل دریایی و ریلی است.

شما عزیزان می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با مشاوران این شرکت تجاری و بازرگانی تماس بگیرید و به صورت رایگان مشاوره دریافت کنید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *