انوانتر در گمرک

انوانتر در گمرک؛ راهنمای کامل جهت موفقیت در تجارت

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

انوانتر یک کلمه فرانسوی است که از سال ها قبل توسط گمرکات بلژیکی استفاده می شود. انوانتر در گمرک، به معنای صورت برداری از کالای مرسوله در انبار گمرک می باشد. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که در زمینه واردات و صادرات کالا فعالیت می کنید و یا قصد ورود به این حوزه را دارید، بهتر است اطلاعات کافی در مورد انوانتر داشته باشید. در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، قصد داریم شما را با اصطلاح انوانتر، انواع، مراحل، چالش ها و نکاتی که در این زمینه وجود دارد، آشنا کنیم. بنابراین؛ به شما توصیه می کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با اصطلاح انوانتر در گمرک
آشنایی با اصطلاح انوانتر در گمرک

معرفی انوانتر در گمرک

مفهوم انوانتر در گمرک عبارت است از بردن کالا به انبار، که زیر نظر ماموران گمرک صورت می گیرد. در این مرحله، ثبت کننده هر اقدام انجام شده روی بسته ها را ثبت و یک نسخه از آن را به انبار تحویل می دهد. در اوانتر که به طور سنتی از زمان بلژیکی ها در 110 سال پیش دیده می شود، صاحب کالا می تواند قبل از اظهار کالا یا تعیین هزینه از کالای خود بازدید کند.

طبق تعریف انوانتر، مالک یا نماینده قانونی وی حق دارد با درخواست کتبی و ارائه اسناد مالکیت و ترخیص کالا از گمرک، قبل از اظهارنامه کالای خود را مشاهده نموده و بسته ها را وزن کرده و محتویات آنها را ببیند. این اقدام برای اطمینان از مشخصات محصول همانند نوع، جنس، اندازه، وزن، ارزش و …  ضروری می باشد.

انواع انوانتر در گمرک

انوانتر در گمرک انواع مختلفی دارد که با توجه به زمان و شکل محموله، مشخص می شود. در این بخش از مقاله شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، در رابطه با انواع انوانتر صحبت خواهیم کرد. انواع انوانتر گمرک عبارت است از :

انوانتر قبل از اظهار گمرکی

این نوع ارزیابی زمانی انجام می شود که کالا به گمرک اظهار نشده باشد و صاحب کالا بخواهد قبل از اظهار، کالا را ببیند و از مشخصات آن مطلع شود.

انوانتر بعد از اظهار گمرکی

 این نوع انوانتر دقیقا برعکس انوانتر قبل از اظهار می باشد. این انوانتر زمانی انجام می شود که کالا به گمرک اظهار شده باشد و صاحب کالا بخواهد پس از اظهار، کالا را ببیند و مشخصات را تایید کند.

انوانتر الکترونیکی

کالا به صورت الکترونیکی به گمرک اظهار می شود و این لیست زمانی تهیه می شود که صاحب کالا بخواهد کالا را به صورت الکترونیکی ببیند و مشخصات آن را تایید کند.

انواع انوانتر در ترخیص کالا
انواع انوانتر در ترخیص کالا

مراحل انوانتر در گمرک

 در بخش های قبلی تعریفی از انوانتر در گمرک و انواع آن ارائه کردیم. در این قسمت بهتر از با مراحل انوانتر آشنا شوید. مراحل انوانتر و یا به طور کلی مراحل اظهار و ترخیص کالا شامل موارد زیر است:

درخواست انوانتر

در این مرحله ابتدا باید درخواست خود را به گمرک ارسال کنید و تایید آن را تضمین کنید. برای این کار، باید فرم درخواست موجودی کالا را پر کرده و به همراه بارنامه و سایر مدارک لازم به گمرک تحویل دهید.

تعیین زمان و مکان انوانتر                                     

گمرک پس از دریافت درخواست شما، زمان و مکان مناسبی را برای انوانتر تعیین و به شما اطلاع می دهد. معمولاً موجودی در انبارهای گمرکی یا سایر مکان های مجاز انجام می شود.

حضور در محل انوانتر

برای تهیه اقلام مورد نیاز برای موجودی، باید در زمان و مکان تعیین شده حاضر شوید. برای اینکار باید تمام بسته ها را باز کنید و محتویات آن را به مامور گمرک نشان دهید.

صورت برداری کالا

ماموران گمرک کالاهای شما را بازرسی می کنند و اطلاعات آنها را ثبت می کنند. مامور گمرک، می تواند در مورد محصول سوال بپرسد یا نمونه هایی از محصول را برای آزمایش بگیرد. همچنین؛ ممکن است از شما مدارک اضافی یا تاییدیه های لازم را بخواهد.

تحویل صورت انوانتر

پس از پردازش کالا، مامور گمرک یک فرم از موجودی کالا را ارائه می دهد که حاوی اطلاعاتی در مورد کالا از قبیل نوع، جنس، مقدار، وزن، ارزش و غیره می باشد. شما باید این فرم را بررسی کرده و در صورت درست بودن آن را امضا کنید. این فرم انوانتر برای اظهار کالا به گمرک استفاده می شود.

فرآیند انوانتر در گمرک
فرآیند انوانتر در گمرک

اسناد و مدارک لازم جهت انوانتر در گمرک

برای انوانتر در گمرک لازم است مدارک مورد نیاز به گمرک تهیه و ارائه شود. اسناد و مدارک لازم جهت انوانتر عبارت است از:

  • بارنامه
  • فاکتور مورد نیاز جهت حمل و نقل تجاری
  • گواهی تایید محصول
  • گواهی استاندارد محصول
  • سایر اسناد مربوط به کالا

تهیه و به همراه داشتن این مدارک فرآیند حمل و نقل و ترخیص کالا از گمرک را برای شما راحت تر می کند. بنابراین برای تهیه مدارک لازم جهت انوانتر، می توانید از کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس کمک بگیرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر از کارشناسان ما کمک بگیرید.

چالش های انوانتر در گمرک

در دنیای مدرن که تجارت بین المللی به اوج خود رسیده، ترخیص کالا به یکی از مشکلات اصلی تجارت تبدیل شده است. با افزایش حجم تجارت و واردات، بهره مندی از فرآیند ترخیص کالا سریع تر و کارآمدتر از گمرک، اهمیت بیشتری پیدا می کند. تجارت بین المللی دارای پیچیدگی ها و قوانین سختگیرانه ای است که باید بر آنها مسلط بود. برای این کار بهتر است از تجربیات کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس استفاده نمایید. برخی از مشکلات و چالش های انوانتر در گمرک عبارتند از:

  • آسیب احتمالی به کالا
  • تفاوت وزن و محتوای کالا
  • تاخیر در تسویه حساب و ترخیص کالا

مهمترین نکات انوانتر در گمرک

برای انوانتر در گمرک، باید نکات و راه حل ها را بشناسید تا بتوانید از مشکلات و چالش های احتمالی آن جلوگیری کنید و فرآیند ترخیص را بهینه کنید. مهمترین نکاتی که باید رعایت کنید عبارت است از :

  • چنانچه در هنگام باز و بسته شدن بسته به محتویات آسیب وارد شود، گمرک مسئولیتی در قبال آن ندارد و هیچ گونه خسارت، معافیت از حقوق گمرکی، سود بازرگانی، حقوق گمرکی و هزینه ای پرداخت نخواهد شد.
  • فردی که برای انجام این وظیفه تعیین شده است باید اطمینان حاصل کند که فقط اقدامات درخواست شده و مورد توافق صاحب محموله انجام می شود و از انجام هر گونه اقدام دیگری خودداری می کند.
  • پس از بازکردن بسته ها، کلیه اطلاعات دقیق کالای موجود در بسته یا بسته هایی که صاحب کالا به آن نیاز دارد، مانند بسته های پر و خالی، وزن خالص، نوع، جنس، کمیت، کمیت و سایر جزییات از جمله این موارد باید باشد. نوشته شود.
  • کارگزار رسمی گمرکی که برای ترخیص کالا تعیین شده است، می تواند با ارائه درخواست کتبی به گمرک و ارائه اسناد مالکیت قبل از اظهار کالا به گمرک، کالا و محتویات آن را بررسی کند. هدف از این عملیات تأیید صحت پیام ارسال شده توسط صاحب محصول و اطمینان از مطابقت محتوا با پیام ضبط شده است.

مزایای انوانتر در گمرک

انوانتر یکی از حقوق صاحب کالا است که باید از آن استفاده کند. انوانتر در گمرک برای یک واردکننده یا صادرکننده مزایای زیادی دارد. البته، شما باید شرایط و ضوابط را بدانید و از آسیب احتمالی جلوگیری کنید. برای این کار به شما توصیه می کنیم با کارشناسان با تجربه ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس مشورت کنید. مزایای انوانتر عبارت است از :

تضمین سلامت و کیفیت محصولبه کمک انوانتر، می توانید از سلامت و کیفیت کالای خود مطمئن شوید و از هرگونه آسیب، کاهش وزن یا محتوا، تقلب یا تغییر کالا مطلع شوید.
رعایت سفارش و قراردادبا انوانتر، می توانید اطمینان حاصل کنید که با محصولی که سفارش داده اید و شرایط قرارداد مطابقت دارد.
تعیین عوارض گمرکی و مالیاتیبه کمک انوانتر، می توانید مالیات و هزینه های محموله خود را به طور دقیق محاسبه کنید و از پرداخت هزینه کم یا زیاد خودداری کنید.
انتخاب روش اطلاع رسانی مناسببا انوانتر، می توانید بر اساس نوع، مقدار، ارزش و سایر شرایط کالا، روش اظهار کالای خود را انتخاب کنید و از انتخاب روش نامناسبی که می تواند منجر به تاخیر، جریمه یا ممنوعیت گمرکی شود، خودداری کنید.
افزایش سرعت و کارایی تخلیهبا انوانتر، میتوانید فرآیند تأیید محموله خود را سریعتر و کارآمدتر کنید و از اتلاف وقت، انرژی و هزینه به دلیل تأخیر یا خطاهای تأیید جلوگیری کنید.
مزایای انوانتر در ترخیص کالا
مزایای انوانتر در ترخیص کالا

جمع بندی

همانطور که در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس گفتیم، انوانتر در گمرک امری ضروری نیست و صاحبان کالا می توانند از انجام آن منصرف شوند. اما این موضوع جزو حقوق صاحب کالا می باشد و توصیه می شود برای جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی در ترخیص کالا از آن استفاده شود .همچنین در این مقاله به انواع و مراحل انوانتر نیز اشاره کردیم.

برای استفاده از این روش بهتر است از یک شرکت حمل و نقل معتبر کمک بگیرید. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، خدمات متنوعی را در زمینه انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا به شما عزیزان ارائه می دهد. بنابراین اگر سوالی در رابطه با انوانتر دارید، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

در گمرک انوانتر چه مراحلی دارد؟

مراحل انوانتر شامل: درخواست انوانتر، تعیین زمان و مکان انوانتر، حضور در محل، صورت برداری کالا و تحویل صورت انوانتر می باشد. برای انجام به موقع و درست این مراحل با شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس هماهنگ کنید.

مدارک مورد نیاز برای انوانتر شامل چه مواردی می شود؟

برای انوانتر نیاز است اسناد و مدارکی همانند بارنامه، فاکتور تجاری، گواهی تایید و استاندارد محصول و سایر اسناد مورد نیاز مربوط به کالا را تهیه کنید.

چه مشکلات و چالش هایی با انوانتر همراه است؟

از مشکلاتی که با انوانتر همراه است می توانیم به آسیب احتمالی به کالا، تفاوت وزن و محتوای کالا و تاخیر در ترخیص کالا اشاره کنیم.

مزایای انوانتر چیست؟

از مزیت های انوانتر عبارت است از تضمین سلامت و کیفیت محصول، رعایت سفارش و قرارداد، تعیین عوارض گمرکی و مالیاتی، انتخاب روش اطلاع رسانی و افزایش سرعت و کارایی ترخیص کالا. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تماس بگیرید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *