انواع کشتی های نفتکش

تمام آنچه که درباره انواع کشتی های نفتکش لازم است بدانید

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

نفتکش ها و استفاده از آنها در حمل و نقل دریایی بسیار حائز اهمیت است و به عنوان اساس حمل و نقل بین المللی شناخته می شود. از این رو، انواع کشتی های نفتکش وجود دارد که در این مقاله در رابطه با آن ها توضیح خواهیم داد. حمل و نقل انواع مواد با انواع نفتکش ها یا تانکرها به دلیل ویژگی های منحصر به فرد حمل و نقل دریایی از جمله ظرفیت حمل بالا، هزینه نسبتا پایین، قابلیت حمل بارهای سنگین و حجیم، دسترسی به بنادر و عدم وجود موانع در مقایسه با حمل و نقل هوایی یا حمل و نقل زمینی بسیار موفق بوده است.

در این مقاله با شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همراه باشید تا شما را با انواع تانکرهای تجاری و ویژگی های آنها آشنا کنیم.

معرفی انواع کشتی های نفتکش
معرفی انواع کشتی های نفتکش

آشنایی با انواع کشتی های نفتکش

انواع کشتی های نفتکش وجود دارد که نقش مهمی در حمل و نقل انرژی جهان دارند. این کشتی ها معمولا دارای مخازن بزرگی هستند که در جلوی کشتی قرار دارند و از اقدامات ایمنی پیشرفته برای جلوگیری از نشت نفت استفاده می کنند. تانکرهای نفتی به دلیل حمل محموله های سوخت بسیار خطرناک هستند و باید بر اساس استانداردهای ایمنی دقیق کنترل شوند.

 تانکرها بر اساس عوامل مختلفی از جمله هدف، نحوه استفاده، اندازه و ابعاد و غیره به دسته های مختلفی طبقه بندی می شوند. نفتکش ها در صنایع دریایی برای حمل و نقل نفت و فرآورده های آن استفاده می شوند. طبقه بندی مخازن نفت بر اساس نوع هیدروکربن قابل حمل اعم از بنزین، گازوئیل، نفت سفید است. در ادامه این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، انواع کشتی نفتکش و ویژگی هر کدام را به شما معرفی می کنیم.

نفتکش های حمل فرآورده های نفتی

امروزه نحوه حمل فرآورده های نفتی، یکی از دغدغه های اصلی برای بازرگانان می باشد. نفتکش های حمل فرآورده های نفتی، یکی از انواع کشتی های نفتکش است که امروزه برای حمل سوخت و تجهیزات نفتی، مورد استفاده قرار می گیرد. این تانکرها باید طبق استانداردها و رویه های ایمنی تعیین شده کار کنند. تعمیر و نگهداری سوخت و تجهیزات نفتی در تانکرهای حمل فرآورده های نفتی نیز نقش مهمی در جلوگیری از حوادث و آلودگی محیط زیست دارد. این شناورها از تجمع فرآورده های نفتی در بنادر جلوگیری می کنند.

کشتی های حمل فرآورده های نفتی
کشتی های حمل فرآورده های نفتی

نفتکش حامل نفت خام

انواع کشتی های نفتکش به ویژه تانکرهای نفت خام، وظیفه انتقال نفت خام از میادین نفتی به پالایشگاه ها و صنایع پالایشگاهی را بر عهده دارند. این کشتی ها دارای مخازن بزرگ نفت برای جلوگیری از آلودگی و هدر رفتن نفت در حین حمل و نقل هستند. روش های ایمنی؛ سیستم های حفاظتی قوی؛ تجهیزات تست دقیق و تجهیزات پیشرفته؛ برای جلوگیری از بازشوها و سازه های نوار نقاله مانند پمپ های آبیاری و سیستم های اتوماسیون و استفاده از تسمه مهم است. به طور کلی تانکرهایی که نفت خام را حمل می کنند باید از مقررات و استانداردهای ایمنی برای جلوگیری از حوادث و آسیب های زیست محیطی پیروی کنند.

نفتکش های CHEMICAL

تانکرهای شیمیایی کشتی های بزرگی هستند که در دسته انواع کشتی های نفتکش قرار می گیرند و  برای حمل مواد شیمیایی مانند آمونیاک، استات، فسفات، بنزن، تولوئن و غیره استفاده می شوند. این نوع نفتکش ها دارای تجهیزات و وسایل ایمنی ویژه برای جلوگیری از آسیب های زیست محیطی ناشی از مواد شیمیایی هستند تا از احتمال بروز حوادثی مانند نشت یا عوارض این مواد جلوگیری شود. جالب است بدانید که روکش های نفتی روی تانکرها نشان دهنده محتویات آنهاست. به عبارت دیگر، هر تانکر مواد شیمیایی برای حمل انواع خاصی از مواد شیمیایی استفاده می شود.

نفتکش های SLURRY

این تانکرها که یکی از انواع کشتی های نفتکش می باشد، برای انتقال آب رقیق نشده یا زباله های نفتی مانند مواد جامد مانند زغال سنگ، کود و غیره استفاده می شود. حمل و نقل این مواد با استفاده از تانکرهای سنتی دشوار و پرهزینه است و به همین دلیل این کشتی ها بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. علاوه بر این، با استفاده از این نوع نفتکش، هزینه های حمل و نقل، مصرف انرژی و انتشار گازهای گلخانه ای به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. برای آشنایی بیشتر با این نوع از نفتکش ها با کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تماس بگیرید.

نفتکش های LNG

از انواع کشتی های نفتکش برای حمل و نقل نفت می توان به مخازن LNG اشاره کرد که مخفف گاز طبیعی مایع هستند. این نوع نفتکش را نوعی تانکر گاز طبیعی مایع (LNG) می نامند. گاز مایع با فشار و حرارت دادن، به گاز طبیعی تبدیل می شود و حجم آن در شرایط عادی تقریباً 1/60 برابر حجم گاز طبیعی است.

 به دلیل اشتعال پذیری این نوع هیدروکربن، از تانکرهای LNG برای انتقال گاز طبیعی مایع با تجهیزاتی مانند مخازن و سیستم های خنک کننده استفاده می شود. این تانکرها عموماً برای انتقال گاز طبیعی مایع از کشورهای تولیدکننده به کشورهای مصرف کننده استفاده می شوند. با توجه به اینکه میزان گاز طبیعی در میدان بسیار زیاد است، استفاده از LNG به عنوان یکی از بهترین راه های انتقال گاز طبیعی شناخته می شود.

کشتی های LNG
کشتی های LNG

تانکرهای شناور

در انواع کشتی های نفتکش مخازن شناور اغلب برای حمل و نقل کالاهای فله مانند نوشیدنی ها، بازیافت پلاستیک، سایر مواد شیمیایی و همچنین نفت و فرآورده های نفتی (مانند بنزین و گازوئیل) استفاده می شوند. این تانکرها عموماً از بدنه استوانه ای و کابینی برای راننده تشکیل شده اند. تانکرهای شناور مجهز به لاستیک های مخصوص فشار قوی هستند که پایداری و لرزش مایع را تضمین می کند و در عین حال از آن در برابر ضربه محافظت می کند.

 در صنعت نوشیدنی، خنک کننده های روغنی شناور اغلب برای انتقال آب، آب میوه ها و نوشابه های گازدار استفاده می شود. با استفاده از این نوع تانکرها می توان این محصولات را در مقادیر زیاد به صورت ایمن و کارآمد حمل کرد.

انواع کشتی های نفتکش بر اساس اندازه

علاوه بر کاربرد، پارامتر دیگر برای طبقه بندی یک تانکر، اندازه و ابعاد آن است. بر این اساس انواع کشتی های نفتکش بر اساس ابعاد عبارتند از:

کشتی VLCCیک کشتی بزرگ شناور با قابلیت حمل 250 هزار تن نفت خام
کشتی ULCCیک تانکر شناور بسیار بزرگ که قادر به حمل 500000 تن نفت خام است.
کشتی پاناماکستانکرهای شناور با قابلیت عبور از کانال پاناما
کشتی AFRAMAXنوعی تانکر شناور با بار بسیار سنگین (از 80 تا 120 هزار تن)
کشتی SUEZMAXیک کشتی شناور که قادر به عبور از کانال سوئز است.
انواع کشتی های نفتکش بر حسب اندازه
انواع کشتی های نفتکش بر حسب اندازه

تجهیزات انواع کشتی های نفتکش

با توجه به اطلاعاتی که پیش تر در رابطه با انواع کشتی های نفتکش در اختیار شما قرار دادیم، بهتر است بدانید که این نوع کشتی ها دارای تجهیزات بسیاری هستند که این تجهیزات عبارت است از:

مخازن سوختاین مخازن برای حمل و ذخیره سوخت در قایق استفاده می شود و باید از نوعی باشد که در برابر آسیب و انفجار محافظت کند.
پمپ هاپمپ ها برای پمپاژ سوخت به داخل و خارج از قایق استفاده می شوند.
سیستم های دفاعیاین سیستم ها شامل سیستم های اطفاء حریق، اعلام حریق، اعلام حریق و سیستم های امنیتی می باشد.
سیستم هوااین سیستم برای تامین هوای پاک داخل کشتی استفاده می شود.
سیستم تصفیه آباین سیستم برای استفاده از آب در کشتی برای مصارف داخلی استفاده می شود.
سیستم کنترل و نظارتاین سیستم برای کنترل و نظارت بر تجهیزات داخل کشتی استفاده می شود.
سیستم های انتقال نفتاین سیستم ها شامل لوله های انتقال، شیرهای باز و بسته و سیستم های کنترل جریان نفت می باشد.
سیستم های ایمنی دریانوردیاین سیستم ها شامل رادار، GPS،ALS  و سایر سیستم هایی است که برای اطمینان از ایمنی کشتی استفاده می شوند.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی یکی از مهم ترین انواع کشتی های نفتکش پرداختیم. همانطور که خواندید، انواع تانکرهای نفتی برای حمل فرآورده های نفتی مانند نفت خام، بنزین، گازوئیل و سایر فرآورده های نفتی تصفیه شده از طریق دریا طراحی شده اند. این کشتی‌ها می‌توانند محموله‌های فرآورده‌های نفتی را از سایر کشورها مستقیماً به کشورهای مقصد بدون توقف برای ترخیص کالا از گمرک در بنادر انتقال دهند. برای آشنایی بیشتر با انواع کشتی های نفتکس شما می توانید از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس کمک بگیرید.

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، خدمات متنوعی را در زمینه ارسال بار دریایی، حمل بار ته لنجی، حمل درب به درب کالا ارائه می دهد. چنانچه سوالی در رابطه با انواع کشتی نفتکش دارید، با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

کشتی های حمل فرآورده های نفتی چه ویژگی هایی دارند؟

یکی از انواع کشتی های نفتکش، کشتی های حمل مخصوص فرآورده های نفتی است که برای حمل سوخت و تجهیزات نفتی استفاده می شود. این کشتی ها باید کاملا به صورت ایمن و طبق استاندارد فعالیت کنند. برای جلوگیری از حوادث و آسیب به محیط زیست باید در تعمیر و نگهداری این کشتی ها توجه زیادی داشته باشید.

انواع کشتی های نفتکش کدامند؟

انواع نفتکش ها شامل، نفتکش های حمل فرآورده های نفتی، نفتکش های حمل نفت خام، نفتکش های CHEMICAL نفتکش های SLURRY، نفتکش های LNG و تانکرهای شناور که می توانید برای آشنایی با هر کدام از این کشتی ها، با کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در ارتباط باشید.

بر اساس اندازه چه نوع نفتکش هایی وجود دارد؟

نفتکش های VLCC، ULCC، پانامکس، AFRAMAX و SUEZMAX جزو انواع کشتی نفتکش بر اساس اندازه هستند که با داشتن اطلاعات کافی درباره هر کدام از این نفتکش ها می توانید کشتی مناسب را انتخاب کنید.

تجهیزات کشتی های نفتکش شامل چه مواردی می شود؟

تجهیزات کشتی های نفتکش شامل مخازن سوخت، پمپ ها، سیستم دفاعی، سیستم هوا، سیست تصفیه آب، سیستم کنترل و نظارت، سیستم انتقال نفت و سیستم ایمنی دریانوردی می شود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *