انواع کشتی های فیدر

انواع کشتی های فیدر | نقش آن ها در حمل و نقل

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

در این مقاله به این موضوع که انواع کشتی های فیدر کدامند و چرا این نوع کشتی ها نقش مهمی در تجارت بین المللی دارند صحبت خواهیم کرد. کشتی های فیدر، کشتی های کوچکی هستند که بار را بین بنادر کوچک تر و بزرگتر حمل می کنند. این کشتی ها به‌ عنوان پیوندهای مهم بین بنادر ساحلی کوچک و بزرگ، مسیر های کوتاه کشتیرانی و بین بنادر در مناطق مجاور را تردد می کنند.

این کشتی ها بخش مهمی از شبکه حمل و نقل بین المللی هستند و نقاط مختلف جهان را به هم متصل می کنند. آنها همچنین می توانند زنجیره تامین را بهینه کنند. اگر قصد حمل محموله با کشتی های فیدر را دارید به شما توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با انواع این کشتی ها و مزایا و معایب، این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس را دنبال کنید تا اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهیم.

آشنایی با انواع کشتی های فیدر
آشنایی با کشتی های فیدر

آشنایی با انواع کشتی های فیدر

انواع کشتی های فیدر به کشتی های بزرگ تر مانند کشتی های کانتینری و تانکرها متصل می‌شوند و محموله‌ای را که برای این کشتی ها به مقادیرکافی نرسیده اند، تحویل می گیرند و به مقصد نهایی می رسانند. بنابراین به این کشتی ها خطوط تغذیه می گویند. این کشتی ها عمدتاً برای رفع نیازها و جابجایی محموله های حمل شده توسط کشتی های بزرگ تر، از بنادر اصلی به بنادر فرعی و مناطق باری که کشتی های بزرگ تر نمی توانند به آنجا برسند، استفاده می شود.

 کشتی فیدر فقط یکی از کشتی باری است که اکثر سازمان ها، شرکت های تجاری بزرگ و همچنین بازرگانان از متقاضیان حمل بار با انواع کشتی های فیدر هستند. در ادامه لیستی از کشتی های فیدر در اختیارتان قرار می دهیم و هر یک را با هم بررسی می کنیم.

لیست انواع کشتی های فیدر

امروزه انواع کشتی های فیدر وجود دارد که بر اساس ویژگی ها و قابلیت های فنی آنها طبقه بندی می شوند. البته ممکن است انواع کشتی های تغذیه کننده یا فیدر برای هر کشور و منطقه متفاوت باشد، اما در زیر به چند نوع متداول برای شما اشاره می کنیم:

معرفی انواع کشتی های فیدر
معرفی انواع کشتی های فیدر

 کشتی چند منظوره (Multipurpose Feeders)

این فیدرها مجهز به تجهیزات بارگیری مختلف بوده و قابلیت انتقال بارهای مختلف را برای شما ایجاد می کند. از این کشتی ها معمولا برای حمل و نقل محموله های عمومی مانند کانتینر، محموله دستی، محموله پروژه و مایعات استفاده می شود.

کشتی های مخصوص حمل کانتینر (Container Feeders)

این کشتی ها برای حمل کانتینر استفاده می شوند و به عنوان حمل و نقل پورت تو پورت مورد استفاده قرار می گیرند. ظرفیت این کشتی ها برای حمل بار بین 200 تا 3000 توناژ است.

کشتی ‌های رول-آنر (Roll-On/Roll-Off Feeders )

کشتی های رول-آن عمدتاً برای حمل و نقل وسایل نقلیه مانند اتومبیل، کامیون و هر وسیله نقلیه استفاده می شود. این کشتی ها دارای رامپ بارگیری هستند که به شما امکان می دهد ماشین ها و سایر تجهیزات را به راحتی در کشتی بارگیری و جابه جا کنید.

کشتی های دسترسی عمودی (Vertical Access Feeders)

کشتی های دسترسی عمودی که یکی از انواع کشتی های فیدربرای حمل بارهای سنگین و بزرگ مانند تجهیزات صنعتی، قطعات ساختمانی، لوازم خانگی و سایر محموله های بزرگ استفاده می شود. این فیدرها دارای جرثقیل یا سیستم بارگیری و تخلیه بسیار قوی هستند.

کشتی های فیدر بر اساس اندازه خود به فیدر کوچک، فیدر مکس، پاناماکس، پاناماکس سریع، پاناماکس جدید و پاناماکس بسیار بزرگ تقسیم می شوند که هر کدام دارا ویژگی ها و مشخصات فنی متفاوتی هستند. به طور کلی ظرفیت یک فیدر برای حمل کانتینر از 300 تا 1000 واحد کانتینری متغیر می باشد.

مزایا و معایب کشتی های فیدر

همانطور که گفته شد فیدرها در حمل و نقل بار اقیانوسی برای انتقال بار از بنادر اصلی به بنادر فرعی استفاده می شوند. برخلاف کشتی های بزرگتر، انواع کشتی های فیدر معمولا ظرفیت کمتری دارند و می توانند به بنادر کوچکتر و آب های کم عمق وارد شوند. کشتی های فیدر دسترسی آسان تر، کاهش هزینه ها و بهینه سازی استفاده از حمل و نقل دریایی در سطوح مختلف اقتصادی را تسهیل می کنند. این کشتی ها مزایا و معایبی دارند که در ادامه با هم بررسی می کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در تماس باشید.

مزایا و معایب استفاده از کشتی های فیدر
مزایا و معایب استفاده از کشتی های فیدر

مزایای کشتی های فیدر

همانطور که گفته شد، این کشتی ها دارای مزیت هایی برای اکثر سازمان ها و شرکت های تجاری بزرگ است که مورد توجه اکثر بازرگانان و تاجران قرار گرفته است. از مزیت های این کشتی ها عبارت اند از:

کاهش هزینه

استفاده از کشتی های تغذیه کننده هزینه حمل و نقل کالا را کاهش می دهد زیرا این کشتی ها ظرفیت حمل کمتری نسبت به کشتی های بزرگتر دارند.

عدم نیاز به بارگیری مجدد

انواع کشتی های تغذیه کننده به شرکت های حمل و نقل اجازه می دهد تا محموله خود را مستقیماً از بندر مبدأ به بندر مقصد ارسال کنند، نه اینکه پس از رسیدن به بندر اصلی، آن را به کشتی های دیگر منتقل کنند.

صرفه جویی در زمان و هزینه

انواع کشتی های فیدر تعداد سفرها و مسیرهای طولانی ناوگان های بزرگ اقیانوسی را کاهش می دهند و در زمان و هزینه ها صرفه جویی می کنند.

انعطاف ‌پذیری بیشتر

انواع کشتی‌های تغذیه‌کننده، به‌عنوان رابط مستقیم بین بنادر بزرگ دریایی و بنادر فرعی، به شرکت‌های کشتیرانی اجازه می‌دهند تا پایانه‌های کشتیرانی ساحلی را به راحتی و بدون محدودیت تغییر دهند.

معایب کشتی های فیدر

 علاوه بر مزیت هایی که کمی پیش تر گفته شد، استفاده از این کشتی ها دارای یکسری معایب است که بهتر است قبل از جا به جایی بار در رابطه با آن آگاهی داشته باشید. از معایب کشتی های فیدر می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

محدودیت ظرفیت

به طور کلی، این شناورها از نظر ظرفیت بزرگتر و کوچکتر از کشتی های بزرگ هستند.

افزایش هزینه

به عنوان مثال، تعداد سفرهای بیشتر برای حمل بار و همچنین هزینه آماده سازی و بارگیری در کوچکترین بندر، هزینه حمل و نقل با این نوع کشتی را افزایش می دهد.

متقاضیان حمل بار با کشتی فیدر

متقاضیان انواع کشتی های فیدر معمولا افراد و شرکت هایی هستند که نیاز به حمل محموله های کوچک در خطوط دریایی نیمه رسمی و خطوط تجاری کوچک دارند. متقاضیان اصلی این کشتی ها عبارتند از:

کسب و کار صنعتی

کسب و کارهای صنعتی درواقع شرکت هایی هستند که مصارف صنعتی دارند و می خواهند مواد اولیه تولید یا محصولات خود را بین بنادر یا دریاهای مختلف حمل و جابه جا کنند.

تجار و توزیع کنندگان

عمده فروشان و خرده فروشان که نیاز به حمل اقلام کوچک و ارسال آنها به مقاصد سراسر جهان دارند، می توانند از انواع کشتی فیدر استفاده کنند.

شرکت های لجستیک

شرکت های لجستیک و حمل و نقل لجستیک به عنوان واسطه بین مجتمع های صنعتی و تجار عمل می کنند و به دنبال راه حل هایی برای حمل بارهای کوچک به مقصد نهایی خود هستند. به همین دلیل از کشتی های فیدر استفاده می کنند.

شرکت های تولید محدود

شرکت های تولید محدود، شرکت های کوچکی هستند که از حمل و نقل فیدر برای ورود به بازارهای جدید و صادرات یا واردات استفاده می کنند.

مهمترین مراحل عملکرد کشتی فیدر

عملکرد انواع کشتی های فیدر و عملکرد دقیق هر کشتی به سطح خدمات کشتی ها و ویژگی های بنادر و مسیرهایی که از طریق آنها عبور می کند، بستگی دارد. دریاچه ها و مناطق ساحلی اغلب از کشتی های مختلف برای حمل کالا به بنادر اصلی استفاده می کنند. در واقع، فیدرها نقش ارتباط موثر با بنادر مقصد را برای انتقال محموله به کشتی‌های بزرگ‌تر که مایل به عبور از این بنادر هستند، ایفا می‌کنند. در ادامه این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، مهمترین مراحل عملکرد کشتی فیدر را به شما معرفی می کنیم.

مراحل عملکرد کشتی فیدر
مراحل عملکرد کشتی فیدر

مرحله اول: بارگیری محموله

 در این مرحله کشتی تغذیه کننده در یک بندر کوچک بارگیری محموله را انجام می دهد.

مرحله دوم: حرکت دریایی

در مرحله بعد کشتی تغذیه کننده به سمت بندر اصلی حرکت می کند و سپس برای تخلیه بار در بندر اصلی توقف می کند. تمام محموله ها می تواند متعلق به یک بندر نباشد و کشتی تغذیه کننده ممکن است پس از تخلیه به بندر دیگری برود.

مرحله سوم: تخلیه محموله

در این مرحله کشتی تغذیه کننده محموله را در بندر اصلی تخلیه می کند. پس از تخلیه، معمولاً آنها را برای بارگیری کشتی های بزرگتر ذخیره می کند.

مرحله چهارم: تحویل محموله

در نهایت، برخی از کشتی های تغذیه کننده می توانند محموله را مستقیماً به مقصد نهایی تحویل دهند. در غیر این صورت محموله به یک کشتی بزرگتر منتقل می شود که برای حمل و نقل طولانی تر استفاده می شود. همه کشتی ها را نمی توان به یک بندر متصل کرد. در این صورت پس از تخلیه بخشی از محموله به سایر بنادر اصلی می رود. برای آشنایی بیشتر با این مراحل با شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در ارتباط باشید.

جمع بندی

شرکت های کشتیرانی استفاده از انواع کشتی های فیدر را بخش مهمی از زنجیره حمل و نقل دریایی می دانند. این شناورها نقش مهمی در حمل و نقل محموله های کوچک و متوسط ​​دارند. یکی از اهمیت کشتی های فیدر امکان هماهنگی و ارتباط بین بنادر بزرگ و کوچک است. این کشتی ها همچنین خدمات حمل و نقل دریایی مهمی را به بنادر کوچکی ارائه می کنند که معمولاً نمی توانند کشتی های بزرگتر را در خود جای دهند.

علاوه بر این، کشتی های فیدر بار را از بنادر کوچک و بنادر ساحلی به بنادر بزرگ و از آنجا به سایر نقاط جهان منتقل می کنند. در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، سعی کردیم اطلاعاتی جامع و کامل از کشتی های فیدر در اختیارتان قرار دهیم. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، آماده ارائه خدمات در زمینه حمل و نقل به ویژه حمل و نقل دریایی و حمل بار ته لنجی به شما عزیزان است. چنانچه سوالی در رابطه با انواع کشتی های فیدر دارید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

متقاضیان حمل با کشتی فیدر چه کسانی هستند؟

متقاضیان حمل با انواع کشتی های فیدر کسب و کار های صنعتی، عمده فروشان، خرده فروشان، شرکت های لجستیک و شرکت های تولید محدود هستند که هر کدام با توجه به کسب و کار خود می توانند از این کشتی ها استفاده کنند.

استفاده از کشتی های فیدر چه مزیت هایی دارد؟

از مزیت های استفاده از انواع کشتی های فیدر می توانیم به اقتصادی بودن آن، انعطاف پذیر بون، دسترسی راحت و آسان و همچنین کاهش ازدحام در بندر های اصلی اشاره کنیم.

معایب استفاده از کشتی های فیدر چیست؟

ظرفیت بسیار کم این کشتی ها نسبت به کشتی های کانتینری بسیار بزرگ، زمان تحویل بسیار طولانی تر، تاخیر در حمل بار به دلیل شرایط بد آب و هوایی، از معایب استفاده از انواع کشتی های فیدر می باشد.

مهمترین مراحل عملکرد کشتی های فیدر چیست؟

در مرحله اول این کشتی ها بار را در بندر کوچکی بارگیری می کنند. بعد از بارگیری به سمت بندر اصلی حرکت کرده و بعد از تخلیه بار در بنادر اصلی، محموله ها برای بارگیری در کشتی های بزرگ تر ذخیره می شوند. در مرحله آخر هم کشتی فیدر بعد از بارگیری محموله، به سمت مقصد حرکت می کند.

5/5 - (1 امتیاز)
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *