انواع بوژی کش

آشنایی با انواع بوژی کش + کاربرد آن ها در صنعت حمل و نقل

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

قبل از اینکه جزئیات انواع بوژی کش را توضیح دهیم، لازم است بدانید که حمل و نقل زمینی رایج ترین روش حمل بار است که به دلیل در دسترس بودن، هزینه کم و انعطاف پذیری مدیریت جاده، مهم ترین و بهترین روش حمل کالا در سراسر جهان می باشد. بنابراین در اکثر کشورها و به ویژه در ایران بیش از 90 درصد حمل و نقل کالا و مسافر به صورت زمینی انجام می شود.

وسایل نقلیه مختلفی برای حمل و نقل کالا از طریق جاده و زمین از تریلی و کامیون گرفته تا بوژی وجود دارد که هم در صنعت حمل و نقل جاده ای و هم در صنعت حمل و نقل ریلی نقش ارزنده ای دارند. در ادامه این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، در رابطه با بوژی کش ها، ویژگی ها، کاربرد و انواع آن صحبت خواهیم کرد.

انواع بوژی کش ها در صنعت حمل و نقل
انواع بوژی کش ها در صنعت حمل و نقل

انواع بوژی کش ها در صنعت حمل و نقل

در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، به حمل و نقل زمینی به ویژه حمل و نقل فوق سنگین می پردازیم که یکی از وسایل مهم آن بوژی می باشد. بوژی ها انواع مختلفی دارد که شما می توانید با توجه به وزن بسته، هر کدام از آن ها را برای حمل انتخاب کنید. در حالت کلی بوژی ها به انواع بوژی کش جاده ای و ریلی تقسیم می شود که هر کدام از آن ها، ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد.

در ادامه این مقاله، در رابطه با انواع بوژی کش های جاده ای صحبت خواهیم کرد. چنانچه سوالی در رابطه با بوژی کش ها دارید، می توانید از کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس بپرسید.

تعریف بوژی کش

 قبل از بررسی انواع بوژی کش، بهتر است تعریفی از بوژی داشته باشیم. بوژی یک کلمه فرانسوی است که در لغت به معنای محور است. بوژی به سیستم متحرک قطار (حمل کننده) اطلاق می شود و از یک قاب (تیرهای طولی و عرضی)، مجموعه فنر (تعلیق)، مجموعه چرخ و محور، مجموعه ترمز (یک سیستم ترمز کمکی داخلی ) تشکیل شده است. بوژی وزن واگن را به طور مساوی در سرتاسر خط توزیع می کند و حرکت واگن را در هنگام عبور از طاق ها آسان تر می کند، حمل بار با استفاده از بوژی، ایمنی سفر، سهولت جابجایی واگن ها بین خطوط راه آهن با عرض مسیرهای مختلف و افزایش ظرفیت بارگیری را برای شما فراهم می کند.

بوژی نوعی واگن یا کفی گاری است که شبیه به کمر شکن می باشد اما دارای تعداد زیادی چرخ است، به این معنی که دارای محورهای زیادی می باشد که تعداد آنها متناسب با مقدار کالا و حمل آن است. این وسیله برای کاهش فشار جاده طراحی و ساخته شده است .

لیست انواع بوژی کش های جاده ای

تا اینجای مقاله، در رابطه با انواع بوژی کش ها در صنعت حمل و نقل صحبت کردیم و تعریفی از بوژی کش را در اختیارتان قرار دادیم. همانطور که گفتیم، بوژی کش ها در دو نوع جاده ای و ریلی هستند که در این بخش می خواهیم به انواع بوژی کش های جاده ای بپردازیم. بوژی کش های جاده ای، گاری های عظیم و قدرتمندی هستند که برای حمل بارهای بسیار سنگین در جاده ها استفاده می شوند. این غول های آهنی در انواع مختلف با ظرفیت های مختلف بارهای سنگینی را به نقاط مختلف حمل می کنند. انواع بوژی های جاده ای عبارت است از :

بوژی دو محورهاین بوژی ها در طول 16 متر، عرض 2.7 متر ساخته می شود که می توانید بارهای با وزن 40 تن را با استفاده از آن، حمل کنید.
بوژی سه محورهاین بوژی ها برای حمل بارهای با وزن 50 تن مناسب هستند که در طول 18 متر و عرض 3 متر طراحی و ساخته می شود.
بوژی پنج محورهطول این بوژی ها 50 متر هستند که می توانید محموله های 62 تنی را جابه جا کنید
بوژی هشت محورهاز این بوژی ها برای جابه جایی بارهای بسیار سنگین با وزن 100 تن و در ساعت های به خصوصی مورد استفاده قرار می گیرد.
بوژی یازده محورهاین بوژی ها برای حمل بارهای با وزن 96 تن و در طول 11 متر و عرض 3 متر طراحی و ساخته می شود.
 انواع بوژی کش های جاده ای
انواع بوژی کش های جاده ای

اصلی ترین ویژگی های بوژی کش

انواع بوژی کش ها ویژگی های مختلفی دارد که اصلی ترین آن ها عبارت است از :

  • شبیه به کمر شکن: انواع بوژی کش ها شبیه به کمر شکن ها است، اما محورها و چرخ های بیشتری دارد.
  • ظرفیت بار بالا: یک بوژی کش می تواند محموله های بیش از 100 تن وزن را جابه جا کند.
  • قدرت مانور زیاد: با داشتن چرخ های زیاد (معمولاً بین 16 تا 24)  قدرت مانور بالایی دارند و می توانند به راحتی در پیچ ها و مسیرهای باریک حرکت کنند و از آسیب به جاده جلوگیری کنند.
  • سرعت کم: به دلیل وزن زیاد و تعداد چرخ ها، کامیون های بوژی با سرعت کم حرکت می کنند.
  • نیاز به مجوز مربوطه: برای حمل بار با بوژی ، مجوزهای ویژه پلیس راهور و وزارت راه و شهرسازی الزامی است.
  • قدرت موتور عالی: کامیون بوژی مجهز به موتور بسیار قدرتمندی است تا بتواند بارهای سنگین را به راحتی جابجا کند.
  • سایز بزرگ: بوژی کش ها ابعاد بزرگی دارند و به همین دلیل برای تردد در جاده نیاز به مجوزهای ویژه دارند.
مهمترین ویژگی های بوژی کش
مهمترین ویژگی های بوژی کش

دلایل استفاده از بوژی کش ها در صنعت حمل و نقل

کمی پیش تر توضیح دادیم که بوژی کش ها در صنعت حمل و نقل جاده ای و ریلی مورد استفاده قرار می گیرد. در یک کلام، بوژی به عنوان یکی از اجزای اصلی حمل و نقل جاده ای، نقش مهمی در ایمنی مسافرین و بار دارد. دلایل مختلفی وجود دارد که از انواع بوژی کش ها در حمل و نقل استفاده می کنند که این دلایل شامل:

افزایش ظرفیت بار

 بوژی با باربری محوری پیوسته ظرفیت بار بیشتری را فراهم می کند.

سهولت در گردش

 عبور روان قطارها از منحنی ها و قوس ها به دلیل وجود بوژی است.

ایمنی مسیر

 بوژی با تثبیت و متعادل کردن گاری از انحرافات و حوادث جلوگیری می کند.

توزیع یکنواخت وزن

بوژی با توزیع وزن واگن در امتداد خطوط ریلی حرکت نرم و ایمن را تضمین می کند.

قابلیت تعویض واگن ها

بوژی ها امکان جابجایی آسان واگن ها بین خطوط راه آهن با عرض های مختلف را فراهم می کنند.

کاربردهای بوژی کش ها در حمل و نقل

انواع بوژی کش ها در صنعت حمل و نقل کاربردهای متنوعی دارد که از جمله این کاربردها می توانیم به:

تجهیزات سنگین نیروی دریایی مانند کشتی ها، زیردریایی ها و تجهیزات دریایی،قطعات زمینی سنگین مانند تانک، اسلحه، تجهیزات جنگی، تجهیزات غول پیکر سنگین مانند هواپیما، جنگنده و هلیکوپتر، تجهیزات نیروگاه مانند توربین های عظیم، ژنراتورها و ترانسفورماتورهای عظیم، اکتشاف معدن زیرزمینی مانند بیل مکانیکی و ماشین آلات معدن، خانه های متحرک مانند نصب و سازه های ویژه اشاره کنیم.

برای آشنایی بیشتر و کسب اطلاعات در رابطه با کاربرد انواع بوژی کش ها، با کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تماس بگیرید.

قوانین و مقررات حمل بارهای ترافیکی با بوژی کش

تمامی روش های حمل و نقل دارای قوانین و مقررات می باشند که برای تسهیل در فرآیند حمل و نقل، رعایت این قوانین و مقررات لازم و ضروری است. قوانین موجود برای حمل بارهای ترافیکی با انواع بوژی کش ها عبارت است از:

حداکثر سرعت

با توجه به حساسیت کار، حداکثر سرعت بوژی 30 کیلومتر بر ساعت ثابت شده است. در برخی موارد، ممکن است لازم باشد با سرعت 5 کیلومتر در ساعت نیز پیش بروید.

ساعات تردد

 تردد بوژی کش فقط بین ساعات 6 صبح مجاز است. تا ساعت 6 بعد از ظهر و در روزهای تعطیل، تردد در جاده ها مجاز نیست.

اسکورت

همیشه باید از دو اسکورت، یکی در جلو و دیگری در عقب برای حمل بار با بوژی استفاده شود.

محدودیت پل

تردد کامیون با بار با وزن کل 96 تن بر روی پل های با عرض کمتر از 10 متر ممنوع است.

هماهنگی

 قبل از جابجایی بوژی کش ها باید با کنترل ترافیک و پلیس راه هماهنگی لازم انجام شود.

مسیرهای جایگزین

اگر مسیر نمی تواند وزن بوژی کش را تحمل کند، باید فوراً یک مسیر پایین تر جایگزین انتخاب شود.

بیمه نامه

 باید بیمه نامه معتبر و رسمی همراه داشته باشد.

مهم ترین نکات حمل بار با بوژی کش

برای جابه جایی بار با استفاده از بوژی کش ها، باید به یکسری نکات و مقرراتی که در این زمینه وجود دارد دقت کرده و رعایت کنید. مهم ترین نکات حمل بار با انواع بوژی کش ها عبارت است از:

برنامه ریزی دقیق حمل و نقل بار

شما نیاز است با توجه به تعداد مجور، نوع و وزن بار، بوژی کش مناسب را انتخاب کنید. همچنین باید زمان دقیق بارگیری و تحویل بار را مشخص کنید تا بتوانید در زمان مناسب بار را به مقصد مشتری خود تحویل دهید

بررسی وضعیت آب و هوا در جاده

قبل از حرکت، باید به شرایط آب و هوایی توجه داشته باشید چرا که در صورت بارش باران و برف، باید مراقبت های لازم را انجام دهید. از شیب جاده، ایمنی پل، زوایای چرخش و ترافیک جاده غافل نشوید.

آمادگی برای حوادث غیر منتظره

باید به همراه خود وسایل مورد نیاز همانند جعبه ابزار، قطعات، جک ها و سایر تجهیزات لازم برای تعمیر خودرو را به همراه داشته باشید. همچنین برای تغییرات ناگهانی آب و هوا، به همراه داشتن وسایل مورد نیاز همچون لباس گرم، چتر و …. لازم و ضروری است.

رانندگی ایمن و پیشگیری از تصادف

با رعایت محدودیت سرعت، حفظ فاصله خود با سایر وسایل نقلیه و همچنین تابلو ها و علائم راهنمایی و رانندگی از وقوع حادثه پیشگیری کنید.

مهم ترین نکات حمل بار با بوژی کش
مهم ترین نکات حمل بار با بوژی کش

جمع بندی

 همانطور که در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس گفتیم، بوژی نقش مهمی در حمل و نقل ریلی و جاده ای ایفا می کند و امکان جابجایی آسان و ایمن را برای شما فراهم می کند. همچنین از بوژی برای حمل و نقل طیف وسیعی از محموله ها از جمله مواد معدنی، محصولات کشاورزی و محصولات صنعتی استفاده می شود. استفاده از این روش برای جابه جایی بارها، مستلزم داشتن اطلاعات و آگاهی کامل است که ما در این مقاله به طور کامل تمام ویژگی ها و مشخصات انواع بوژی کش ها را برایتان توضیح دادیم.

کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، به شما عزیزان در زمینه ارسال بار به روش زمینی، ریلی، دریایی، حمل بار ته لنجی، حمل درب به درب کالا و … خدمات متنوعی را ارائه می دهد. همچنین برای دریافت راهنمایی های لازم برای استفاده از بوژی کش ها می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

انواع بوژی کش های جاده ای کدام اند؟

بوژی کش های جاده ای در انواع بوژی دو محوره، سه محوره، پنج محوره، هشت محوره و یازده محوره طراحی و ساخته می شود که شما می توانید با توجه به نوع و وزن بار، هر کدام از این بوژی ها را انتخاب کنید.

در صنعت حمل و نقل به چه دلایلی از بوژی کش ها استفاده می کنند؟

دلایل استفاده از بوژی کش ها عبارت است از: افزایش ظرفیت بار، سهولت در گردش، ایمنی سفر، توزیع یکنواخت وزن و قابلیت تعویض واگن.

از بوژی کش ها در چه صنایعی استفاده می شود؟

از انواع بوژی کش ها در تجهیزات نیروی دریایی، قطعات سنگین زمینی، تجهیزات غول پیکر، تجهیزات نیروگاه، اکتشاف معدن زیرزمینی و سازه های متحرک استفاده می کنند.

در استفاده از بوژی کش ها به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

برای استفاده از انواع بوژی کش ها در صنعت حمل و نقل باید به برنامه ریزی دقیق حمل و نقل بار، بررسی شرایط آب و هوایی، داشتن آمادگی لازم برای حوادث غیرمنتظره و رانندگی ایمن و پیشگیری از تصادف توجه داشته باشیم

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *