اظهارنامه اجمالی در گمرک

اظهارنامه اجمالی در گمرک + تفاوت آن با مانیفست

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

اظهارنامه اجمالی در گمرک یکی از مهم ترین مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک می باشد و در زمان ترخیص کالا باید ارائه شود. در واقع این اظهارنامه شامل مشخصات محموله ورودی یا خروجی از کشور می باشد. این محموله می تواند محموله کشتی، هواپیما یا کامیون باشد.اطلاعات عمومی بار شامل توضیحات کامل محموله و کالا، حامل بار و مشخصات شرکت حمل و نقل در اظهارنامه درج شده است. اگر قصد دارید در رابطه با اظهارنامه اجمالی گمرک اطلاعاتی کسب کنید در ادامه این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در رابطه با اظهارنامه اجمالی، مانیفست و تفاوت این دو، صحبت خواهیم کرد؛ بنابراین تا انتها همراه ما باشید.

آشنایی با اظهارنامه اجمالی
آشنایی با اظهارنامه اجمالی

تعریف اظهارنامه اجمالی در گمرک

طبق قوانین و مقررات موجود در کار گمرکی: «اظهارنامه اجمالی در گمرک به سندی اطلاق می شود که شرکت حمل و نقل فهرست کلی کالاهایی را که باید در هنگام ورود یا خروج وسیله نقلیه به کشور تخلیه یا بارگیری شود، ارائه می دهد و باید در زمان ترخیص کالا، این سند را به همراه داشته باشید.» در این سند اطلاعات محموله از قبیل تعداد بسته، وزن محموله، ملیت محموله، نوع انبار بار و … ثبت می شود. علاوه بر این، اطلاعات مربوط به وسیله نقلیه باری نیز ممکن است درج شود، مانند مبدا سفر، مقصد نهایی، نام وسیله نقلیه باری، بیمه، شماره سفر، ملیت وسیله نقلیه، پرچم و غیره.

بنابراین اظهارنامه اجمالی در گمرک شامل اطلاعات محموله و همچنین داده های هواپیمایی است که قرار است توسط گمرک فرودگاه بارگیری و ترخیص شود. اظهارنامه اجمالی همراه با مانیفست در گمرک ارسال می شود. در ایران بیشتر از حروف اختصاری استفاده می شود و بسیاری از مردم تفاوت این دو خط را نمی دانند. برای درک بهتر این اسناد، در ادامه این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، به تعریف کلی مانیفست اشاره می کنیم. در هر صورت اگر اطلاعات کافی برای اظهارنامه ندارید، بهتر است از افراد حرفه ای و متخصص کمک بگیرید تا هزینه های بیشتری نداشته باشید.

کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، با سال ها تجربه در زمینه ترخیص کالا، به شما در تهیه این مدارک کمک خواهند کرد. بنابراین پیشنهاد می شود جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تماس بگیرید.

تعریف مانیفست

تا این قسمت از مقاله شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، در رابطه با اظهارنامه اجمالی در گمرک صحبت کردیم. در این بخش می خواهیم تعریفی از مانیفست را در اختیار شما همراهان عزیز قرار دهیم. همچنین لازم است بدانید که مانیفست سندی است که حاوی اطلاعات کلی در مورد محصولات است و این اطلاعات را به گمرک ارائه می دهد. در واقع باید توجه داشت که این اطلاعات باید از محموله صادراتی و وارداتی صحیح باشد.

به عنوان مثال، مقدار کالا، نوع کالا، استفاده از کالا، روش و نوع بسته بندی، تعداد کالا در هر بسته، ترکیب محصول، آدرس کالا و گیرنده کالا و غیره را می توان در مانیفست ارائه کرد. همچنین دانستن این نکته ضروری است که در سطح ایران، مانیفست ها مفید تر از اظهارنامه ها هستند. بنابراین پیشنهاد می کنیم برای اینکه در گمرک با هزینه های گزاف و مشکلات مواجه نشوید، بهتر است در ابتدای کار از یک فرد آگاه و کارآمد در محل استفاده کنید تا بتوانید واردات و صادرات را انجام دهید.

به کمک کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، ترخیص کالا از گمرک در کمترین زمان ممکن و با هزینه کمتر انجام دهید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شرکت ما تماس حاصل فرمایید.

تعریف مانیفست کالا
تعریف مانیفست کالا

آیا اظهارنامه اجمالی در گمرک برای ترخیص کالا ضروری می باشد؟

برای بارگیری و تخلیه کالا در گمرک کالای وارداتی و صادراتی باید اظهار شود. اظهارنامه اجمالی در گمرک، به این معنی است که اطلاعات مربوط به محموله به شکلی که در قانون امور گمرکی مشخص شده است به گمرک منتقل می شود. خلاصه اظهارنامه به صورت کتبی تنظیم و توسط متصدی حمل و نقل بین المللی هنگام ورود یا خروج وسیله نقلیه تهیه و ارائه می شود. خلاصه اظهارنامه هواپیما نیز بر اساس مشخصات هواپیمای باربری و حامل در گمرک فرودگاه تکمیل و اظهار می شود.

 یعنی کلیه فعالیت های مربوط به ترخیص کالا از خارج از کشور باید طبق قوانین و مقررات مربوط به امور گمرکی باشد. یکی از این قوانین، پیش نویس و بیانیه ای است که باید ارسال کنید. بر اساس ماده 59 قانون گمرکی، تنها در صورت تسلیم اظهارنامه گمرکی کالا توسط صاحب کالا به گمرک، امکان تخلیه کالا و صدور مجوز ترخیص وجود دارد. سپس در صورت مطابقت اظهارنامه، کالا از گمرک ترخیص می شود. به عبارت ساده، مالک موظف است بسته خود را به گمرک ارائه و مشخصات و اطلاعات تفصیلی آن را اعلام کند.

سپس گمرک کالا را بررسی می کند و در صورت عدم مغایرت با اظهارنامه، مجوز مناسب برای تخلیه کالا داده می شود. اگر اظهارنامه با کالای واقعی مطابقت نداشته باشد، فاقد اعتبار است و ممکن است کالای قاچاق محسوب شود. بنابراین می توان گفت عدم رعایت خلاصه اعلامیه محموله و هواپیما نیز غیرقانونی بوده و جریمه و خسارت را به دنبال دارد.

ضرورت اظهارنامه اجمالی در گمرک برای ترخیص کالا
ضرورت اظهارنامه اجمالی در گمرک برای ترخیص کالا

تفاوت اظهارنامه اجمالی در گمرک و مانیفست

در مورد تفاوت اظهارنامه اجمالی در گمرک و مانیفست می توان گفت اظهارنامه سندی است که سازمان حمل و نقل به کمک آن فهرست کلی کالاهایی را که باید هنگام ورود وسیله نقلیه به داخل یا خارج از کشور تخلیه یا بارگیری شود ارائه می کند. همچنین در این سند اطلاعات کالا، تعداد بسته ها، وزن کالا، نوع بسته بندی کالا، ملیت کالا و مواردی از این قبیل آمده است.

یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کنید این است که علاوه بر این، اطلاعات مربوط به حامل نیز گنجانده شده است، اما بر خلاف آن، مانیفست سندی است که در آن اطلاعات محصول به درستی و کاملا دقیق درج شده است که شامل موارد زیر است: نوع محصول، مواد محصول، آدرس مالک و گیرنده و غیره.

لازم است بدانید که برخی از تجار و بازرگانان آن مانیفست را بارنامه می نامند. در نتیجه، شباهت های فراوان بین اظهارنامه اجمالی و مانیفست وجود دارد که بهتر است آن ها را در نظر بگیرید. اظهارنامه اجمالی و مانیفست تفاوت های فراوانی دارند، زیرا مانیفست اطلاعات دقیق تری در مورد کالا در گمرک ارائه می دهد و اظهارنامه اطلاعات بیشتری در مورد شرکت حمل و نقل دارد. جهت آشنایی بیشتر با تفاوت این دو اصطلاح، با کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در ارتباط باشید.

تفاوت اظهارنامه اجمالی با مانیفست
تفاوت اظهارنامه اجمالی با مانیفست

جمع بندی

همانطور که اشاره کردیم اظهارنامه اجمالی در گمرک یکی از مدارک لازم واردات و صادرات می باشد. صاحب محموله موظف است به منظور تخلیه یا بارگیری محموله، خلاصه اظهارنامه هواپیما را به گمرک فرودگاه گزارش دهد. این سند باید با محصولات مطابقت داشته باشد. در صورت وجود مغایرت بین اظهارنامه و کالای تجاری، کالا جریمه می شود و ممکن است کالا به عنوان کالای قاچاق تلقی شود. اطلاعاتی مانند وسیله حمل و نقل، مبدا، مقصد، تعداد بسته ها، نوع کالا، وزن، مقدار کاغذ، شماره شناسایی و غیره باید در این سند درج شود.

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس با سالها تجربه در امر صادرات و واردات و ارائه خدمات متنوع در زمینه ارسال بار هوایی، زمینی و دریایی، حمل بار ته لنجی ، ترخیص کالا، حمل درب به درب کالا و کادری مجرب در کنار شماست. چنانچه سوالی در رابطه با اظهارنامه و مانیفست دارید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

اظهارنامه اجمالی در گمرک چیست؟

اظهارنامه اجمالی در گمرک به سندی گفته می شود که شرکت حمل و نقل فهرست تمام کالاهایی که باید هنگام ورود و خروج، تخلیه و یا بارگیری شود، قرار می دهد؛ همچنین اظهارنامه اجمالی در هواپیما شامل تمامی اطلاعات محموله و داده های هواپیمایی که باید توسط گمرک فرودگاه بارگیری و ترخیص شود؛ می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اظهارنامه اجمالی در هواپیما با متخصصین ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تماس بگیرید.

مانیفست چیست؟

مانیفست به سندی اطلاق می شود که در آن تمامی اطلاعات مربوط به محصولات ارائه می شود. تمامی این اطلاعات باید به صورت کاملا دقیق و درست باشد. بهتر است برای پیشگیری از هزینه های گزاف و مشکلات، از کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس کمک بگیرید.

به چه دلیل اظهارنامه اجمالی برای ترخیص کالا ضروری است؟

از آنجایی که برای تخلیهبار، کالا باید اظهار شود، در اظهارنامه اجمالی باید تمام اطلاعات مربوط به محموله در اختیار گمرک قرار بگیرد. اظهارنامه به صورت کتبی تنظیم می شود بنابراین در وارد کردن اطلاعات باید دقت بسیار زیادی داشته باشید. ضروری ست برای جلوگیری از جریمه و خسارت، تمام قوانین گمرکی برای ارسال کالاهای صادراتی و وارداتی را رعایت کنید.

اظهارنامه اجمالی با مانیفست چه تفاوتی دارد؟

اظهارنامه سندی است که سازمان حمل و نقل فهرست کلی از کالاهایی که تخلیه و بارگیری می شود، ارائه می دهد. علاوه بر آن مانیفست سندی می بشد که در آن اطلاعات محصول همانند نوع، مواد، آدرس مالک و آدرس گیرنده به درستی و ذقیق درج می شود. مانیفست نسبت به اظهارنامه اجمالی اطلاعات دقیق تری از کالا را در اختیار گمرک قرار می دهد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *