10-مورد-از-اصطلاحات-رایج-حمل-بار-دریایی

10 مورد از اصطلاحات رایج حمل بار دریایی

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

در ایران‌ به راحتی می توان به آب های آزاد دسترسی داشت، به همین دلیل بسیاری  از تجار و بازرگانان از طریق حمل بار دریایی مشغول به تجارت هستند. باید به این نکته توجه داشت تاجران برای تسهیل در جا به جایی کالاهای خود لازم است با یکسری از اصطلاحات رایج حمل بار دریایی آشنایی کامل داشته باشند که در این مقاله قصد داریم شما را با این اصطلاحات بیشتر آشنا کنیم. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همه ی خدمات حمل و نقل دریایی را به مشتریان خود ارائه می دهد، پس با ما همراه باشید.

اصطلاحات رایج حمل بار دریایی

یکی از اصطلاحات حمل و نقل دریایی که بسیار پرکاربرد می باشد فرابر است. این واژه نام یک کشتی است که با آن مسافر حمل و نقل می کنند. به طور معمول فرابر جزئی از حمل بار دریایی که به صورت عمومی انجام می پذیرد محسوب می شود. فرابرها با جا به جا کردن مسافر از یک دریا به دریایی دیگر به طور مداوم در حال رفت و آمد هستند و به عنوان یک پل کاربرد دارند.

بارنامه

از دیگر اصطلاحات حمل و نقل دریایی می توان به بارنامه اشاره کرد. بارنامه به یک قراردادی گفته می شود که بین فردی که قرار است کالا را ارسال کند و فردی که مسئولیت حمل بار را به عهده دارد تنظیم می شود. به طور کلی بارنامه نوعی رسید دریافت کالا محسوب می شود و در روش های حمل بار دریایی ، هوایی و زمینی  قابل استفاده است. نکته قابل توجه این است که نوعی مالکیت کالا نیز به حساب می آید و می توان توسط آن کالای مورد نظر را معامله کرد‌. پس از این که بارنامه در سیستم ثبت شد هیچ گونه ادعایی قابل قبول نیست. زمانی که کالا دچار آسیب شود با ارائه این سند می توان تقاضای دریافت خسارت از شرکت بیمه داشت و همچنین این سند را می توان به افراد دیگر انتقال داد.

خطوط کشتیرانی منظم

یکی دیگر از اصطلاحات حمل و نقل دریایی خطوط کشتیرانی منظم است که به شرکت هایی گفته می شود کشتی دارند و از برنامه ی منظمی برای حمل بار دریایی برخوردار هستند. این شرکت ها در بین بندرهای از پیش تعیین شده رفت و آمد دارند. کشتی های موجود در این شرکت ها به واسطه برنامه ای که از پیش تدارک دیده شده در خطوط منظم و در یک مسیری مشخص مشغول به حمل بار هستند. اداره ی خط از اصلی ترین بخش های سازمانی این شرکت ها محسوب می شود. به طور کلی مسئولیت دریافت سود در این خطوط و تنظیم برنامه برای رفت و آمد کشتی ها، اداره کردن نمایندگی های مربوطه چه در داخل و چه در خارج را به عهده دارد.

یکی از کارهای دشوار این شرکت ها اداره کردن یک خط می باشد و لازم است در هر تردد اطلاعات و اسناد حمل بار دریایی فراوانی برای چندین محموله تهیه کرد. خطوط کشتیرانی منظم  همانطور گفته شد از مهمترین اصطلاحات حمل و نقل دریایی به حساب می آید که دارای ویژگی های مهمی  است که به شرح زیر می باشد:

  • در هنگام‌ سفر بنادر مبدأ و از قبل نیز بنادر مقصد تعیین شده است.
  • کل فضای بارگیری در خطوط منظم مختص یک صاحب کالا نیست و انواع کالاها که صاحبان مختلفی دارند فضای موجود در کشتی را پر خواهند کرد.
  • معمولا چندین کشتی از یک شرکت در مسیری مشخص فعالیت دارند و هر کدام در فاصله زمانی معینی، بندرهایی که مد نظر دارند را تحت پوشش خود قرار می دهند.
  • دو عمل تخلیه و بارگیری کالا توسط کشتی هایی که بنادر را تحت پوشش دارند، انجام می شود.
  • قیمت خطوط کشتیرانی منظم بسیار بالاتر از کشتی هایی است که اجاره شده اند. خطوط کشتیرانی منظم برای این که هزینه ها را کاهش دهد در تلاش است، تعداد کمتری بنادر را تحت پوشش قرار دهد.
  • امکان دارد افرادی که گرداننده خطوط کشتیرانی منظم هستند، مالک یا کسی که کشتی را اجاره کرده است از مالکان دیگر یا خریدار فضای موجود برای بارگیری بر روی کشتی های دیگر خطوط باشد.
  • افرادی که مشتری خطوط کشتیرانی هستند همان فرستنده های کالا محسوب می شوند.
  • فرستندگان کالا ممکن است بارفرابر، حمل‌کنندگان بدون کشتی یا صاحب کالا باشند. کشتی های دارای برنامه ‌ی منظم  کشتی‌های گذری هستند که برنامه‌ ی منظمی ندارند و بین بنادر مشخص رفت ‌و آمد نمی کنند. از این کشتی ها بیشتر در حالت اجاره یا اجاره ی دربست  استفاده می شود.

حمل کننده

واژه حمل کننده نیز از دیگر اصطلاحات حمل و نقل دریایی می باشد. حمل کننده به فردی گفته می شود که وقتی کرایه ی حمل بار دریایی را دریافت می کند، در مقابل بار را از یک نقطه به نقطه ای دیگر را انتقال می دهد که خود به دو بخش حمل کننده عمومی و حمل کننده خصوصی تقسیم می شود.

حمل کنندگان بدون کشتی

یکی دیگر از اصطلاحات حمل و نقل دریایی که می توان به آن اشاره کرد حمل کنندگان بدون کشتی می باشد. منظور از این واژه حمل کنندگانی است که مالک کشتی نیستند اما خدمات کشتیرانی را ارائه می دهند. به طور کلی این حمل کنندگان بخشی از ظرفیت کشتی را به عنوان ارسال کننده کالا خریداری می کنند، سپس به عنوان حمل بار دریایی (حمل کننده) در اختیار دیگر گیرندگان قرار می دهند و به آن ها اجاره می دهند. این افراد هر بار که فضای تحت مالکیت خود را اجاره می دهند از مشتری هزینه حمل دریافت می کنند. حمل کنندگان بدون کشتی به صورت جداگانه از طرف شرکت خود بارنامه برای مشتری ثبت می کنند.

حمل کننده ی خصوصی

اصطلاحات حمل و نقل دریایی بسیار متنوع هستند که در این بین می توان به حمل کننده ی خصوصی در حمل بار دریایی اشاره کرد. در واقع فرد حامل با مشتری مد نظر خود قرارداد مخصوصی تنظیم می کند. این امکان وجود دارد حمل کننده خصوصی یکسری از مسئولیت ها را از دوش خود بردارد، مثلا صاحبی که کشتی خود را به فردی کرایه می دهد و در قراردادی که بین طرفین تنظیم شده خود را از برخی از مسئولیت ها جدا می کند به عنوان حمل کننده ی خصوصی شناخته می شود.

فرستنده ی کالا

از دیگر اصطلاحات حمل و نقل دریایی می توان به فرستنده ی کالا اشاره کرد. در واقع فردی است که محصول را برای خود و یا از طرف فرد دیگری، به عنوان حمل بار دریایی می فرستد.

بار فرابر (فریت فورواردر)

از پرکاربردترین اصطلاحات حمل و نقل دریایی می توان بار فرابر (فریت فورواردر) را نام برد. در واقع این واژه به عنوان یک واسطه در زنحیره ی خطوط حمل بار دریابی عمل می کند و ترتیب می دهد که کالای فرد دیگری حمل شود. بار فرابر خدمات متنوعی را ارائه می دهد که می توان به مواردی همچون ارائه ی مشاوره در مورد مسیر و روش حمل، رزرو فضا بر روی کشتی یک حمل کننده، پرداخت کرایه ی حمل، تهیه ی اسناد گمرکی، ترخیص کالا، بسته‌ بندی، انبار داری، بیمه ی ترانزیت، حمل کالا، دسته بندی و بار بندی کانتینر اشاره کرد.

گیرنده ی کالا

گیرنده کالا نیز از اصطلاحات حمل و نقل دریایی می باشد. بنابراین فردی که قرار است کالا  به روش حمل بار دریایی برایش فرستاده شود را گیرنده کالا خطاب می کنند، همچنین این شخص ممکن است خریدار، کارگزار یا حتی نماینده قانونی خریدار باشد.

دریافت کننده

دریافت کننده از اصطلاحات حمل و نقل دریایی می باشد. در واقع به شخصی گفته می شود که در بندری که قرار است تخلیه کالا انجام شود، محصول را از کسی که حمل بار دریایی را انجام داده است دریافت می کند. لازم به ذکر است که گاهی اوقات امکان دارد خود صاحب کالا این مسئولیت را به عهده بگیرد و یا این که  یک بار فرابر برای این کار در نظر بگیرند.

صاحب کالا این مسئولیت را به عهده بگیرد و یا این که  یک بار فرابر برای این کار در نظر بگیرند.

ارائه بارنامه چه کاربردهایی دارد؟

از کاربردهای بارنامه این است که نوعی سند مالکیت به حساب می آید و با ارائه آن در صورت آسیب دیدن کالاها می توان از شرکت بیمه خسارت دریافت کرد، همچنین با در دست داشتن آن می توان کالاها را معامله کرد.

حمل کننده به چه کسی گفته می شود؟

یکی از اصطلاحات حمل و نقل دریایی این است، به فردی که حمل بار دریایی را در ازای دریافت کرایه انجام می دهد حمل کننده می گویند.

حمل کنندگان بدون کشتی و حمل کننده ی خصوصی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

حمل کنندگان بدون کشتی افرادی هستند که مالک کشتی نیستند و تنها بخشی از آن را خریداری کرده اند تا به دیگران اجاره دهند، اما حمل کننده ی خصوصی فردی است که با مشتری قراردادی خصوصی تنظیم می کند و یکسری مسئولیت ها را از دوش خود بر می دارد.

بارفرابر چه خدماتی را به مشتریان ارائه می دهد؟

بارفرابر خدماتی همچون ارائه ی مشاوره در مورد مسیر و روش حمل، رزرو فضا بر روی کشتی یک حمل کننده، پرداخت کرایه ی حمل، تهیه ی اسناد گمرکی، ترخیص کالا، بسته‌ بندی، انبار داری، بیمه ی ترانزیت، حمل کالا، دسته بندی و باربندی کانتینر را به مشتریان ارائه می دهد.

جمع بندی

در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس نگاهی به اصطلاحات حمل و نقل دریایی پرداختیم. شرح برخی از اصطلاحات حمل بار دریایی سبب شد تا مشتریان گرامی شناخت کاملی پیدا کنند. یکی از اصلی ترین و مهم ترین روش های حمل و نقل در زمینه تجارت بین المللی حمل و نقل دریایی می باشد، به همین خاطر حجم زیادی از محصولات وارداتی از مسیر دریایی به کشور ایران وارد می شوند. اگر شما عزیزان تصمیم دارید در این زمینه فعالیت داشته باشید، بهتر است قبل از شروع با این اصطلاحات به خوبی آشنا شوید تا در طی فرآیند تجارت با مشکل رو به رو نشوید. شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان مجرب شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در ارتباط باشید.

در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس نگاهی به اصطلاحات حمل و نقل دریایی پرداختیم. شرح برخی از اصطلاحات حمل بار دریایی سبب شد تا مشتریان گرامی شناخت کاملی پیدا کنند. یکی از اصلی ترین و مهم ترین روش های حمل و نقل در زمینه تجارت بین المللی حمل و نقل دریایی می باشد، به همین خاطر حجم زیادی از محصولات وارداتی از مسیر دریایی به کشور ایران وارد می شوند. اگر شما عزیزان تصمیم دارید در این زمینه فعالیت داشته باشید، بهتر است قبل از شروع با این اصطلاحات به خوبی آشنا شوید تا در طی فرآیند تجارت با مشکل رو به رو نشوید. شما عزیزان می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان مجرب شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در ارتباط باشید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *