اصطلاحات-رایج-تجارت-بین-المللی

اصطلاحات رایج تجارت بین المللی

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

هر بازرگانی لازم است که از قوانین و اصطلاحات رایج تجارت بین المللی که مورد استفاده و مورد قبول تمام کشورها است، به طور کامل آگاهی داشته باشد و باید بداند که اینکوترمز چیست؟ در واقع در سند اینکوترمز اصطلاحات رایج بین‌المللی مورد نیاز جهت تجارت بیان شده است. در طی سال ‌های متمادی برای بازرگانان در زمینه حمل‌ و نقل بین ‌المللی، اینکوترمز به منظور یکسان‌ نمودن مفاهیم استاندارد مربوط به تجارت بین‌المللی، یک منبع پرکاربرد محسوب می گردد.

همان‌طور که می دانید اصطلاحات اینکوترمز، از پیش تعیین گردیده اند و چند سال یک بار نیز به منظور رفاه بیشتر روابط تجارت بین ‌المللی، اصلاح و به روزرسانی خواهند شد. در این مقاله از سری مقالات شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، با پرکاربردترین اصطلاحات تجارت بین المللیآشنا خواهید شد؛ امید است بتوانیم در راستای آگاه نمودن و اطلاع رسانی شما مخاطبان عزیز گامی هرچند کوچک برداشته باشیم.

اصطلاحات رایج تجارت بین المللی

آشنایی با اصطلاحات رایج تجارت بین المللی

اصطلاحات تجارت بین المللی در رشد و توسعه شما عزیزان بسیار نقش اساسی را ایفا می کند. افراد جهت رفع نیازهای خود و مبادله ی کالاهای متنوع در کل دنیا، پس از گذر از دوران خرید و فروش به صورت سنتی به یک راه حل اساسی نیاز داشتند، همین امر سبب شد که بحث تجارت بین ‌الملل مطرح گردد. با راه‌اندازی نمودن تجارت بین‌ المللی صادرات و واردات کالا صورت گرفته و بازارها نیز رونق چشمگیری داشته اند.

بهتر است بدانید که اصطلاحات اینکوترمز به دو دسته ی اصلی و کلی تقسیم می گردد که دارای معنای متنوعی می باشند. اصطلاحات مربوط به باربری دریایی و کشتیرانی و همچنین انواع روش‌های حمل از جمله ی این اصطلاحات می باشد. جهت آشنایی کامل در زمینه ی اصطلاحات تجارت بین المللی شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس را همراهی فرمایید.

لیست اصطلاحات تجارت بین المللی

در عرصه ی صادرات کالا و خدمات، بازاریابی بین المللی دارای اصطلاحات تجارت بین المللی خاصی می ‌باشد. با توجه به این که در بازارهای داخلی اکثر شما همراهان عزیز فعالیت نموده ‌اید، هر حوزه‌ زبان مخصوص خود را دارا می‌ باشد.

در این مبحث می‌خواهیم به اصطلاحات اینکوترمز که یک اصل مهم از زبان تجارت بین المللی است، برسیم. به ‌عنوان یک بازرگان و یا یک تاجر تسلط شما بر اصطلاحات تجارت بین‌المللی امری اجتناب‌ ناپذیر است. بر مبنای نوع حمل و نقل، اصطلاحات تجارت (قوانین) به دو دسته ی کلی تقسیم می گردند. دسته ی اول قوانینی است که روش های متنوع حمل و نقل را بررسی می کند. دسته ی دوم نیز قوانینی را شامل می شود که حمل و نقل دریایی را بررسی می کند .

تحویل درب کارخانه  (EXW) Ex Works

در EXW فروشنده ی مورد نظر، بار را در محل تولید و یا این که در انبار کالا به خریدار تحویل خواهد داد و کل مسئولیت ها و هزینه ها همچون حمل و نقل، بارگیری، بیمه، ریسک خراب شدن بار و گمرک بر عهده ی خریدار مورد نظر می باشد.

تحویل رایگان در مبدأ مورد نظر  (FCA) Free Carrier

در این مورد از اصطلاحات تجارت بین المللی، بعد از ترخیص صادراتی، فروشنده بار را در محل تعیین شده به حمل کننده از طرف خریدار تحویل می نماید. از آن جایی که محل تحویل کشور خریدار است، بارگیری با خریدار می باشد و این امر نقطه ی ریسک فرایند می باشد. هزینه ی حمل بار و بیمه با خریدار مربوطه است، همچنین معمولاً عقد قرارداد حمل بار و بیمه بر عهده ی خریدار می باشد.

هزینه ی حمل پرداخت شده  (CPT) Carriage paid to

از دیگر اصطلاحات اینکوترمز CPT است. این قاعده نوعی حمل مرکب است، که فروشنده ی مورد نظر کالا را تهیه، حمل داخلی و ترخیص صادراتی می نماید، هزینه های مربوط به ترخیص صادراتی را نیز خود پرداخت خواهد کرد. علاوه بر این تا مقصد نهائی را حمل کننده ی بار انتخاب، و قرارداد را منعقد و کرایه را تا محل نیز مشخص می نماید. بنابراین در قرارداد به عنوان مقصد نهائی هزینه را پرداخت می کند.

زمانی که کالا تحویل اولین حمل کننده می گردد، خطر و مسئولیت فروشنده خاتمه می یابد. علاوه بر این پرداخت هزینه ی بیمه و منعقد کردن قرارداد بازرسی با خریدار محترم است.

هزینه و بیمه ی حمل پرداخت شده  (CID) Carriage and insurance paid

این قاعده به این معناست که با اخذ مجوزهای صادراتی از کشور و ترخیص صادراتی، فروشنده کالا را به حمل کننده ی مربوطه تحویل می دهد. همچنین کرایه ی حمل کالا تا مقصد را نیز پرداخت نموده و کالا را تا مقصد بیمه می کند، در این نوع از اصطلاحات اینکوترمز هزینه بیمه هم در نهایت توسط فروشنده پرداخت می شود.

تحویل در پایانه  (DAT) Delivered at Termina

از اصطلاحات تجارت بین الملل می توان به DAT اشاره کرد که در آن فروشنده کل هزینه های نقل و انتقال (هزینه ی صادرات، حمل، تخلیه از حامل اصلی در بندر مقصد مربوطه و همچنین هزینه های بندر مقصد) و تمامی ریسک ها تا پایانه ی مقصد را عهده دار خواهد بود. علاوه بر این پایانه مکان تبادل کالا، می تواند بندر و یا فرودگاه تلقی گردد. ضمناً حقوق ورود، مالیات و هزینه های گمرک به عهده ی خریدار است.

تحویل در نقطه ی تعیین شده (DAP) Delivered At Place

از جمله ی اصطلاحات تجارت بین المللی DAP است که می تواند برای کل حالت های حمل و نقل و یا فرآیندی که در آن بیشتر از یک حالت حمل و نقل وجود دارد، استفاده گردد. مسئول هماهنگ نمودن حمل و تحویل بار، آماده سازی برای تخلیه بار از وسیله ی نقلیه در محل مورد توافق، فروشنده می باشد. در این مورد پوشش بیمه و پرداخت کردن مالیات بر عهده ی فروشنده نمی باشد.

تحویل در مقصد با پرداخت نمودن حقوق و عوارض گمرکی (DDP) Delivered duty paidx

در این نوع از اصطلاحات اینکوترمز، در کشور خریدار، فروشنده مسئولیت تحویل کالا در محل قید شده را بر عهده دارد و پرداخت کل هزینه های انتقال بار به مقصد همچون مالیات و حقوق ورودی بر عهده او می باشد. بیشترین تعهدات در فروشنده و کمترین تعهدات در خریدار، مربوط به این ترم است.

تحویل در کنار کشتی (FAS) Free alongside

مکان خاتمه ی ریسک فروشنده کنار کشتی در بندر می باشد. همچنین این نوع از اصطلاحات اینکوترمز، مسئولیت عقد و پرداخت هزینه ی حمل، بیمه و همچنین بازرسی بر عهده ی خریدار است.

تعهد سلامت کالا بین خریدار و فروشنده (FOB) Free on board

در بندر مبدأ فروشنده وقتی بار را از روی نرده ی کشتی عبور داد، ریسک خود را به طور کامل خاتمه داده است. عقد قرارداد حمل از بندر تحویل، هزینه ی حمل، بیمه و نیز بازرسی بر عهده ی خریدار می باشد.

هزینه و کرایه ی حمل (CFR) Cost and freight

از دیگر اصطلاحات تجارت بین المللی CFR است. فروشنده ی مورد نظر بایستی ترابری بار را از طریق دریا به بندر مربوطه ترتیب دهد و نیز هزینه ی حمل و نقل با فروشنده است.

هزینه، کرایه و بیمه ی حمل  (CIF) Cost, insurance and freight

در این روش ترابری کالا از طریق دریایی به بندر مقصد مورد نظر انجام می شود. در این میان بار مورد نظر وقتی از روی نرده ی کشتی بارگیری می گردد، مسئولیت فروشنده پایان می یابد. علاوه بر این هزینه ی حمل و بیمه و نیز عقد قرارداد با فروشنده ی گرامی می باشد.

دلایل اهمیت اینکوترمز

بهتر است بدانید که مهمترین علت اهمیت اینکوترمز تعیین دقیق حدود هزینه ها و تعهدات در فرآیند تجارت بین الملل میان فروشنده، خریدار و نیز اشخاص حقوقی و یا حقیقی دخیل در فرآیند تجارت است. اینکوترمز در واقع برای توافق در حمل و نقل و دیگر مسئولیت‌های تجارت بین المللی، نقش خریدار و فروشنده را تعریف می کند.

علاوه بر این برای تاجران بین المللی بسیار با اهمیت است که با اصطلاحات تجارت بین المللی به طور کامل آگاه باشند. اینکوترمز تجارت را مطمئن می ‌کند، مثلا اگر تولیدکننده و یا اینکه صادرکننده‌ی بار بخواهد محموله ی خود را به خریدار درب کارخانه و یا دیگر مکان ها تحویل دهد، بایستی طی یک قرارداد تجارت نحوه ی تحویل کالا و محل آن را کاملا شرح دهد. این موارد اهمیت اصطلاحات اینکوترمز را مشخص می نماید.

 در قراردادها و اسناد مربوطه، تولیدکننده و یا صادرکننده‌ باید ذکر نماید که بر مبنای کدام یک از حالت ها و اصطلاحات اینکوترمز قصد دارد محموله را به خریدار تحویل بدهد. به این ترتیب با استفاده از اینکوترمز و اصطلاحات تجارت بین المللی مربوط به آن، دیگر تفسیر شخصی از قرارداد مورد نظر امکان پذیر نمی باشد و طرفین با خیال راحت می‌ توانند، به یک سند واحد استناد نمایند و هیچ مشکلی هم مشکلی پیش نیاید.

مزایای استفاده از اصطلاحات تجارت بین المللی

در روند تجارت استفاده از اصطلاحات تجارت بین المللی می تواند هم برای خریداران و هم برای فروشندگان مزایای زیادی را به دنبال داشته باشد. به طور کلی یازده قانون اصلی و تعدادی هم قانون فرعی، قوانین و اصطلاحات اینکوترمز را تشکیل می دهد، به طوری که کل وظایف خریداران و فروشندگان و مسئولیت ها را با توجه به کل شرایط معامله مشخص می نماید و میزان ابهام این اشخاص در خصوص قوانین و مسئولیت ها کاهش می یابد.

وجود قوانین اینکوترمز و اصطلاحات مربوط به آن سبب می شود که در زمینه ی تجارت بین المللی، خریداران و فروشندگان کالاهای تجارت پاسخ خیلی از سوالات خود را به دست آورند.  از جمله مزایای پیروی نمودن از اصطلاحات اینکوترمز در تجارت این است که این قوانین با بیانیه های مربوط به آن تعیین می نماید که:

  • چگونه کالا و فاکتور فروش را، فروشنده تهیه کند و خریدار مورد نظر چه مبلغی را بایستی بپردازد.
  • کی و در کجا، فروشنده محموله ی تجارت را باید به خریدار تحویل نماید و ریسک مربوط به تجارت را به وی منتقل کند.
  • وظیفه ی تهیه مدارک به منظور واردات و صادرات کالا به عهده ی کدام یک از طرفین است.

سوالات متداول

اصطلاحات تجارت بین المللی چیست؟

اصطلاحات تجارت یا به عبارتی اصطلاحات اینکوترمز مجموعه ‌ای از شرایط و قوانین هستند که به وسیله ی اتاق بازرگانی وضع می‌ شوند و با استفاده از این قواعد، وظایف طرفین معاملات به صورت واضح بیان می شود.

اصطلاحات اینکوترمز به چند دسته تقسیم بندی می شوند؟

اصطلاحات اینکوترمز شامل دو دسته ی اصلی و کلی می باشند که معنای متفاوتی را در بر می گیرند. اصطلاحات مربوط به انواع روش‌های حمل و اصطلاحات متناسب با باربری دریایی و کشتیرانی از جمله ی این اصطلاحات است.

حمل مرکب شامل کدام یک از اصطلاحات تجارت بین المللی می باشد؟

CPT (هزینه ی حمل پرداخت شده) نوعی حمل مرکب است، که فروشنده ی مورد نظر وظیفه ی تهیه، حمل داخلی و ترخیص صادراتی کالا را بر عهده دارد، همچنین هزینه های مربوط به ترخیص صادراتی را نیز وی پرداخت می نماید.

مهم ترین علت اهمیت اینکوترمز چیست؟

تعیین دقیق حدود هزینه ها و تعهدات در فرآیند تجارت بین الملل، مهم ترین علت اهمیت اینکوترمز میان فروشنده، خریدار و نیز اشخاص حقوقی و یا حقیقی دخیل در فرآیند تجارت به حساب می آید.

جمع بندی

در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس به بررسی و معرفی انواع اصطلاحات تجارت بین المللی پرداختیم تا بازرگانان و تاجران که قصد فعالیت تجارت و منعقد نمودن قراردادهای بازرگانی را دارند، با شناخت کافی و تسلط بر اصلی ترین اصطلاحات اینکوترمز و گمرکی در خصوص شرایط حمل و تحویل بار به خریدار، به تجارت بپردازند.

بهتر است بگوییم که اصطلاحات تجارت یا اینکوترمز مجموعه ‌ای از شرایط و قوانین هستند که به وسیله ی اتاق بازرگانی وضع می‌ شوند و وظایف طرفین معاملات، با استفاده از این قواعد به صورت کاملا شفاف و واضح بیان می گردد. بنابراین آشنایی با این گونه اصطلاحات را در اولویت قرار دهید و با کمک متخصصان مجرب شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس  به ترخیص بار خود از گمرک های کشور بپردازید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *