آشنایی-کامل-با-اصطلاحات-بارنامه-دریایی

آشنایی کامل با اصطلاحات بارنامه دریایی

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

از آن جایی که حدود نود درصد جابجایی کالاها در سراسر جهان در سطح بین الملل از طریق کشتی انجام می گردد، می توان گفت که حمل و نقل دریایی یکی از مهم ترین روش های حمل کالا محسوب می شود. علاوه بر این روش های حمل بار مختلفی موجود است که هر کدام از آن ها مزایای خاص خودد را دارا می باشند.

در حوزه ی تجارت بین‌ الملل از جمله حمل و نقل دریایی از اصطلاحاتی برای تسهیل در ارتباطات استفاده می گردد. این اصطلاحات شامل: فعالیت فورواردی، فاس، بارنامه ی دریایی و غیره می باشد. هر کدام از این مفاهیم در تجارت دارای اهمیت فراوانی هستند. بنابراین تجار محترم باید با آن ها آشنایی پیدا کنند. اصطلاحات بارنامه دریایی سال های زیادی است که توسط سازمان بین المللی دریانوردی  (IMO) قید شده است.

بنابراین اصطلاحات بارنامه دریایی به عنوان مرجع قانون‌گذاری در کشورهای مختلف تایید گردیده است. بهتر است بدانید هر کشوری که از طریق آب‌های بین المللی قصد تجارت را دارد، به طور قطع باید عضو این سازمان باشد. با انجام این کار صاحبان بار و تجار عزیز در حمل و نقل دریایی به هیچ وجه دچار مشکل نخواهند شد. اگر شما عزیزان قصد دارید که اطلاعات بیشتری در زمینه ی حمل و نقل دریایی و اصطلاحات مربوط به آن داشته باشید به شما پیشنهاد می کنیم که شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس را تا انتهای این مقاله همراهی بفرمایید.

اصطلاحات بارنامه دریایی

لیست اصطلاحات بارنامه دریایی

یکی از مهم ترین اسنادی که در حمل و نقل دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، مرور اصطلاحات در بارنامه‌ها می باشد. با توجه قوانین دولتی وجود بارنامه برای حمل و نقل الزامی می باشد. این نوع بارنامه ها دارای بند و مفاد متنوعی هستند. در بارنامه بخش‌های مختلف حمل و نقل دریایی واضح و روشنبیان گردیده است. اما با این وجود خیلی از اصطلاحات برای بازرگانان و صاحبان بار نامفهوم است.

به همین دلیل برای عزیزانی که قصد دارند وارد حوزه حمل و نقل دریایی شوند و کالاهای مورد نظر خود را با کشتی و از طریق حمل و نقل آبی جا به جا نمایند آشنایی با کلیه ی اصطلاحات بارنامه دریایی ضروری می باشد.

قالب، اصطلاحات و متن بارنامه ها با هم تفاوت دارند. در عین حال در تمامی بارنامه ها که مالکیت کالا را هنگام سفر مشخص می‌کند، اصطلاحات مشترکی وجود دارد. با شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همراه باشید تا شما را با اصطلاحات بارنامه دریایی آشنا نماید.

اصطلاح فاس  Fas

 یکی از اصطلاحات رایج در حمل و نقل دریایی اصطلاح فاس  Fasمی باشد. این اصطلاح به فرآیند تحویل کالا در کنار کشتی نام گرفته است. هنگامی که کشتی حامل بار، محموله ی تجاری مورد نظر را از مبدا به بندر کشور مقصد برساند. کالای تجاری از درون کشتی خارج و در کنار کشتی روی اسکله قرار خواهد گرفت و طبق قانون مسئولیت محموله تجاری از فرد فروشنده به خریدار منتقل خواهد شد. بهتر است بدانید که طبق مقررات تعهد فروشنده با قرار دادن محموله ی مورد نظر کنار کشتی، روي اسکله و یا به اصطلاح بارج به پایان خواهد رسید.

اصطلاح ترانشیپ

یکی دیگر از اصطلاحات بارنامه دریایی که به وفور در حمل و نقل دریایی مورد استفاده قرار می گیرد ترانشیپ است. بهتر است بدانید هنگامی که محموله ی تجاری در مسیر حمل و نقل دریایی از کشتی اولیه به کشتی ثانویه انتقال داده شود از اصطلاح ترانشیپ استفاده می گردد. در واقع ترانشیپ یعنی ابتدا کالا به یک مقصد میانی حمل گردد و بعد به مقصد اصلی انتقال داده شود و زمانی استفاده می شود که مسیر مستقیم برای حمل کالا به مقصد وجود نداشته باشد و صاحبان بار مجبور شوند که نوع وسیله ی نقلیه را برای حمل کالا تعویض نمایند.

اصطلاح سی اند اف

 در حمل و نقل آبی اصطلاح سی اند اف ارزش بار به همراه هزینه نقل و انتقال است. این اصطلاح زمانی استفاده می گردد که فروشنده ی کالا هزینه ی مربوط به حمل و نقل محموله ی تجاری را پرداخت می کند. ولی در عین حال اگر چنان چه خسارتی در طی حمل و نقل به کالای تجاری وارد گردد هزینه ی خسارت به عهده ی خریدار کالا می باشد. سی اند اف در حمل و نقل دریایی به حوزه ی قیمت اشاره دارد. این اصطلاح یکی از عواملی است که در تصمیم گیری نقش بسیار پر رنگی را ایفا می کند.

اصطلاح کریر

در این مقاله شما را با این نوع اصطلاح بارنامه دریایی به طور کامل آشنا می کنیم. کریردر واقع متصدی و یا حامل حملی است که حمل و نقل فیزیکی بار را برعهده خواهد گرفت. حاملان و متصدیان حمل یا شخصیت حقوقی دارند و یا اینکه شخص حقیقی هستند که در قانون های مختلفی از آن نام برده خواهد شد. شرکت‌های هواپیمایی، کشتیرانی، جاده‌ای و ریلی متنوعی موجود است که به شکل کریری مشغول به فعالیت هستند. به این موضوع توجه کنید که وسیله های حمل و نقل به این شرکت ها تعلق دارد و قرارداد مورد نظر را با شرکت و یا شخص فرستنده ی محموله امضا می نمایند.

اصطلاح فوب

این اصطلاح در حمل و نقل دریایی به معنای تحویل بار بر روی عرشه ی کشتی است. هنگامی که از طریق کشتی محموله ی وارداتی مورد نظر به بندر کشور مقصد برسد و روی عرشه ی کشتی تحویل خریدار داده شود و کالا از  داخل کشتی تخلیه گردد، دیگر هیچ گونه مسئولیتی بر عهده ی فروشنده نمی باشد و از آن به بعد در صورت هرگونه خسارت به محموله ی تجاری پرداخت هزینه بر عهده ی فرد خریدار است. بهتر است بدانید که این نوع از اصطلاحات بارنامه دریایی در حمل و نقل آبی دارای کاربرد بسیار فراوانی می باشند.

اصطلاح اکس شیپ

اصطلاح اکس شیپ در حمل و نقل دریایی به معنای  تحویل از کشتی مورد نظر است. هنگامی که فروشنده محموله ی تجاری را روی عرشه کشتی در اختیار فرد خریدار قرار می دهد از این اصطلاح استفاده می کنیم.

دقت داشته باشید که کشتی مورد نظر قطعا باید همان کشتی حمل و نقل کننده ی محموله باشد. بنابر این می توانیم نتیجهبگیریم که هر خسارتی که پیش آید تا قبل از تحویل بار بر عهده ی فرد فروشندهی کالا می باشد. برای آشنایی با اصطلاحات بارنامه دریایی و راهنمایی کامل در این زمینه با شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همراه باشید.

بارنامه دریایی چیست؟

همان طور که مطلع هستید حمل و نقل دریایی جابجا نمودن کالا از یک نقطه ی مشخص (مربوط به کشور مبدا) به یک نقطه ی دیگر (مربوط به کشور مقصد) می باشد. این فرآیند طبق یک سری قوانین خاص انجام خواهد گرفت. بهتر است بدانید که جابجایی های مربوط به کشورهای بین المللی را شرکت‌های حمل و نقل دولتی و یا خصوصی انجام می دهند.

شرکت‌ های مربوطه شامل شخصیت‌های حقوقی و حقیقی می باشند که حمل و نقل بارهای مورد نظر را به شکل فورواردی انجام می دهند. شاید برای شما نیز سوال باشد که در اصطلاحات بارنامه دریایی فعالیت فورواردی چیست. فرایندی که کلیه ی امور مربوط به جا به جایی محموله مانند صدور بیمه باربری، صدور بارنامه دریایی، قبض انبارداری، پروفرمای حمل و بیمه ی باربری از طریق شرکت حمل کننده ی کالا به منظور انجام یک سری تشریفات مثل ترخیص بار از گمرک ها انجام می‌گیرد فعالیت فورواردی نام دارد.

با توجه به مطالبی که راجع اصطلاحات بارنامه دریایی برای شما توضیح داده شد. باید بگوییم که همانند بارنامه های هوایی و زمینی سندی که از طریق شرکت حمل و نقل کالا و یا نماینده ی آن بعد از دریافت نمودن هزینه از مشتری صادر می‌شود را بارنامه دریایی می نامند. در بارنامه دریایی اطلاعاتی مانند نوع کالا، وزن کالا، مبدا و مقصد جا به جایی بار و دیگر شرایطی که بین خریدار و فروشنده توافق می شود، درج می گردد.

بارنامه حمل بار دریایی دارای انواع مختلفی می باشد که در ادامه ی بحث به آن ها اشاره خواهیم نمود. بارنامه Direct B/L(مستقیم)، بارنامه Through B/L (سراسری)،  بارنامه Liner B/L (سرویس‏های منظم دریایی)، بارنامه Chartet Party B/L (چارتر)، بارنامه Combined Transport B/L (حمل مرکب فیاتا)، بارنامه Dirty B/L (بارنامه مقید)، بارنامه Transhipment B/L (ترانشیپ)، بارنامه Clean B/L (تمیز)، بارنامه Unclean B/L (غیرتمیز)، بارنامه Negotiable B/L (قابل انتقال)، بارنامه Nonnegotiable B/L (غیر قابل انتقال) و… از انواع بارنامه های دریایی می باشد.

اطلاعات درج شده در بارنامه

همان طور که گفتیم سندی که از طریق شرکت حمل و نقل دریایی و یا نماینده قانونی آن بعد از دریافت نمودن کالا و اطمینان کامل از پرداخت هزینه های مربوط به حمل بار صادر می گردد را بارنامه ی دریایی می نامند. جزئیات کامل محموله و همچنین فرد فرستنده ی کالا در این نوع بارنامه ها قید می شود و با امضا نمودن برگه توسط فرمانده ی کشتی و تحویل محموله به مقصد مورد نظر کلیه ی تعهدات لازم انجام می شود.

این سند هنگام ترخیص کالا از گمرک دارای اهمیت بسیاری زیادی می باشد. به همین دلیل تنظیم آن به دقت زیادی نیاز دارد. در این مقاله شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس پیش تر شما را با اصطلاحات بارنامه دریایی آشنا نموده است در ادامه نیز به اطلاعات درج شده در بارنامه دریایی اشاره کرده است که عبارتند از:

  • ابعاد واندازه های محموله ی مورد نظر
  • بندر مبدا و یا به اصطلاح بندر بارگیری کالا
  • تاریخ صدور و همچنین تاریخ امضای بارنامه حمل و نقل دریایی
  • شماره مرجع ویژه (سفارش خرید): از جمله کدهای با اهمیتی که باید در بارنامه ی دریایی ثبت گردد کد تعرفه گمرکی یا HS Code است. این کد در کشورهای مختلف، کاملا متفاوت است، بنابراین شماره‌های مرجع ویژه را باید دریافت در هر کشوری به صورت جداگانه دریافت نمود.
  • شرح کامل جزئیات بار مثل نوع و تعداد بسته بندی ها
  • شماره ی سفر و نام کشتی حامل بار
  • فرد ابلاغ کنند ی کالا (فردی که از خبر رسیدن کالا به مقصد مورد نظر اطلاع پیدا می کند).
  • علامت ها و شماره‌های مربوط به کالاهای کانتینری
  • مکان دریافت نمودن کالا
  • مشخصات کانتینر
  • مقصد مربوط به تحویل کالا
  • نام و همچنین آدرس فرد فرستنده و گیرنده
  • نماینده ی صاحب بار
  • نرخ کرایه ی حمل کالا
  • وزن محموله ی تجاری

سوالات متداول

در بین اصطلاحات بارنامه دریایی اصطلاح فوب چیست؟

این اصطلاح در حمل و نقل دریایی به معنای تحویل بار بر روی عرشه ی کشتی است.

فعالیت فورواردی به چه معناست؟

فرایندی که کلیه امور مربوط به جا به جایی محموله مانند صدور بیمه باربری، صدور بارنامه دریایی، قبض انبارداری، پروفرمای حمل و بیمه ی باربری از طریق شرکت حمل کننده ی کالا به منظور انجام یک سری تشریفات مثل ترخیص بار از گمرک ها انجام می‌گیرد فعالیت فورواردی نام دارد.

انواع بارنامه دریایی چیست؟

بارنامه Direct B/L(مستقیم)، بارنامه Through B/L (سراسری)،  بارنامه Liner B/L (سرویس‏های منظم دریایی)، بارنامه Chartet Party B/L (چارتر)، بارنامه Combined Transport B/L (حمل مرکب فیاتا)، بارنامه Dirty B/L (بارنامه مقید)، بارنامه Transhipment B/L (ترانشیپ)، بارنامه Clean B/L (تمیز)، بارنامه Unclean B/L (غیرتمیز)، بارنامه Negotiable B/L (قابل انتقال)، بارنامه Nonnegotiable B/L (غیر قابل انتقال) و… از انواع بارنامه های دریایی می باشد.

کد تعرفه گمرکی چیست؟

از جمله کدهای با اهمیتی که باید در بارنامه ی دریایی ثبت گردد کد تعرفه گمرکی یا HS Code است. این کد در کشورهای مختلف، کاملا متفاوت است، بنابراین شماره‌های مرجع ویژه را باید دریافت در هر کشوری به صورت جداگانه دریافت نمود.

جمع بندی

همان طور که قبلا هم به این موضوع اشاره کردیم سندی که توسط شرکت حمل و نقل همراه با اطلاعات فراوان مانند شرایط حمل محموله، نوع و جنس کالا، وزن کالا و شرایط تحویل بار صادر می شود و بدون وجود آن، حمل بار دریایی هیچ گونه ارزش و اعتبار قانونی ندارد، بارنامه دریایی نام دارد. بنابراین باید مورد توجه صاحبان کالا و بازرگانان قرار گیرد.

در این مقاله شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس شما را با انواع اصطلاحات بارنامه دریایی و مفهوم آن به منظور حمل بار دریایی و انجام ترخیص کالا از گمرک پرداخت. شما عزیزان می توانید جهت انجام مشاوره تخصصی با کارشناسان مربوطه در ارتباط باشید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *