لیست-استاندارد-های-حمل-و-نقل-زمینیتمام-نکاتی-که-باید-بدانید

لیست استاندارد های حمل و نقل زمینی / تمام نکاتی که باید بدانید

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

امروزه رعایت استاندارد های حمل و نقل زمینی در روش حمل ‌و نقل زمینی یکی از محبوب ‌ترین و پرکاربردترین روش ‌های حمل ‌و نقل و ترانزیت برای برآورده نمودن نیاز بازرگانان می باشد. در این روش امکان نقل و انتقال کالاها با استفاده از زیرساخت‌ های زمینی مانند جاده و راه‌آهن، به ‌وسیله ی کامیون و قطار فراهم می گردد.

در اکثر موارد صاحبان بار و تجار حمل و نقل جاده ای را به‌عنوان یک روش مکمل برای حمل‌ونقل دریایی و هوایی در نظر می گیرند. با شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس جهت آشنایی با استانداردهای حمل و نقل جاده ای و استانداردهای ایزو همراه باشید.

استاندارد های حمل و نقل زمینی

لیست استاندارد های حمل و نقل زمینی

همان طور که مطلع هستید از مهم ‌ترین قسمت های تجارت بین المللی، حمل و نقل است که از طریق روش ‌های مختلفی انجام می گردد. بهتر است بدانید که یکی از قدیمی‌ ترین روش‌های حمل و نقل، حمل و نقل جاده‌ای می باشد که دارای شرایط و قوانین خاصی است. این ضوابط به عنوان راهنما برای حمل بهتر کالاها و انتقال آن ‌ها به مقصد مورد نظر استفاده می شود. در ادامه ی این بحث، استانداردهای حمل و نقل جاده ‌ای و استانداردهای ایزو را بیان خواهیم نمود.

مزایا و معایب حمل و نقل زمینی چیست؟

در این بحث شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس علاوه بر استانداردهای حمل و نقل جاده ‌ای و استانداردهای ایزو، شما همراهان ارجمند را با مزایا و معایب حمل و نقل زمینی نیز آشنا خواهد نمود.

مزایای حمل و نقل زمینی

  • برای مسافت های کوتاه مناسب می باشد.
  • حمل و نقل زمینی به سرمایه ی کمتر نیاز دارد.
  • حمل و نقل زمینی به عنوان فیدر برای دیگر روش های حمل و نقل مانند دریایی، راه آهن و هوایی عمل خواهد کرد..
  • خدمات به صورت درب به درب انجام می گردد.
  • خدمات حمل و نقل زمینی و جاده ای بسیار انعطاف پذیر است.
  • در این روش احتمال خسارت و آسیب به کالا کمتر است.
  • در حمل و نقل زمینی تاجران می توانند اختیار وسایل نقلیه ی زمینی و قدرت خرید داشته باشند.
  • در صورت ارسال سریع بار، حمل و نقل زمینی و جاده ای از حمل ریلی و حمل دریایی مناسب تر است
  • در مناطق روستایی نیز خدمات ارائه می دهد.
  • نسبت به دیگر روش های حمل و نقل، در هزینه ی بسته بندی صرفه جویی می شود.
  • هزینه ی نگه داری و بهره برداری درحمل و نقل زمینی نسبتا کمتر است.

معایب حمل و نقل زمینی

  • پس از وقوع زلزله با توجه به امکان فرونشست جاده ها، روش حمل و نقل زمینی مناسب نمی باشد.
  • حمل و نقل زمینی نسبت به دیگر روش های حمل و نقل دارای سازمان یافتگی کمتری می باشد.
  • در حمل و نقل زمینی احتمال تصادف و خرابی وسایل نقلیه بیشتر است.
  • در شرایط نامساعد جوی و فصل های بارانی و هنگام وقوع سیل، جاده ها ایمنی لازم را نخواهند داشت.
  • روش حمل و نقل زمینی برای تردد در مسافت های طولانی و ترافیک های حجیم نامناسب است.

استانداردهای حمل و نقل جاده ای چیست؟

امروزه با توجه به افزایش قابل توجه استفاده از حمل و نقل زمینی ، به منظور افزایش امنیت و سلامت کالا، شرایط و استانداردهایی تنظیم شده است که می‌تواند به عنوان راهنما برای رانندگان و کارفرمایان مورد استفاده قرار گیرد. این ضوابط در چند فصل تهیه شده‌ است. در ادامه ی بحث قوانین و استانداردهای حمل و نقل جاده ای و همچنین استانداردهای ایزو را به شما عزیزان معرفی می کنیم.

فصل 1: مدارک لازم برای رانندگان

رانندگانی که در زمینه ی حمل و نقل زمینی مشغول به فعالیت هستند، علاوه بر دارا بودن مدارک عمومی همچون گواهینامه، بیمه ی شخص ثالث و غیره باید مدارک دیگری هم به همراه داشته باشند که این مدارک عبارتند از:

دفترچه ی کار

در استانداردهای حمل و نقل جاده ای و استانداردهای ایزو به همراه داشتن دفترچه ی کار، یکی از مدارک بسیار مهم می باشد. این مدرک برگه ی فعالیت رانندگان است که به استناد ماده ی شش قانون الزام، توسط پلیس راه درج می ‎‌شود و بر اساس تبصره ی ذیل ماده ی شش قانون الزام تردد، حمل کالا بدون آن ممنوع می باشد. چنان چه رانندگان این مدرک را همراه نداشته باشند، سازمان مربوطه می ‌تواند در صورت تخلف راننده، او را در هر نوبت تا شش ماه جریمه و دفترچه ی راننده را ضبط نماید.

کارت هوشمند شناسایی

داشتن کارت هوشمند تصویردار یکی دیگر از مدارک مورد نیاز رانندگان در استانداردهای حمل و نقل جاده ای و استانداردهای ایزو می‌ باشد. این مدرک توسط سازمان حمل و نقل زمینی، برای تسهیل در نقل و انتقال و شناسایی رانندگان بین شهری و همچنین کنترل رانندگان در هنگام تردد از مبدا تا مقصد مورد نظر صادر می‎ شود.

به همراه داشتن کارت وابستگی

رانندگانی که برای یک شرکت، فالیت می‌ کنند، باید کارت وابستگی داشته باشند تا مشخص گردد که وسیله ی نقلیه برای کدام یک از شرکت‌ های حمل و نقل می ‌باشد. بهتر است بدانید که این مدرک توسط خود شرکت‌ صادر می‌شود و رانندگان برای اخذ آن، باید به واحدهای مشخص کارت وابستگی در شرکت مربوطه مراجعه نمایند.

کارت سلامت روحی و جسمی

یکی از مدارکی که طبق استانداردهای حمل و نقل جاده ‌ای و استانداردهای ایزو الزامی است، کارت سلامت روحی و جسمی می ‌باشد. کلیه ی رانندگان حمل و نقل زمینی، باید با مراجعه به وزارت بهداشت و درمان، نسبت به دریافت این مدرک اقدام کنند و هنگام سفرکارت را همراه داشته باشند. اگر شرکتی بدون این مدرک، به راننده‌  مسافر و یا بار بسپارد، به استناد بندهای ب، ج و ه ماده ی سه آیین نامه ی حمل بار و مسافر، متخلف محسوب می شود و شرکت مربوطه برای برخورد قانونی به کمیسیون ماده ی دوازده معرفی می گردد.

کارت مربوط به شناسایی ناوگان حمل و نقل

در کارت شناسایی ناوگان حمل و نقل، مشخصات وسیله ی نقلیه بیان شده است. هدف اصلی این کارت جمع آوری اطلاعات ناوگان و مسائل جانبی مانند صدور کارت آمار و برچسب مختص هماهنگی با پلیس راه و شرکت‌ های حمل و نقل به منظور هدایت ناوگان فاقد کارت شناسایی به مراکز آمارگیری می باشد.

دفترچه ی مدت زمان کار و بازرسی سرعت

دفترچه ی مدت زمان کار و بازرسی سرعت مدرکی است که از سمت نیروی انتظامی برای رانندگان واجد شرایط قسمت مسافربری صادر می گردد که طبق آن مدت زمان کار رانندگان در طول سفر و زمان تعویض آن‌ ها مشخص و تخلف رانندگان در آن ثبت می‌ شود. طبق استانداردهای حمل و نقل جاده ‌ای استانداردهای ایزو همراه داشتن این مدرک در حین مسیر الزامی می باشد و در صورت بروز تخلف، برای مدت کوتاهی از آن‌ ها ضبط می ‌شود.

فصل دوم: تجهیزات لازم مربوط به خودرو

بر طبق استانداردهای حمل و نقل جاده ‌ای و استانداردهای ایزو رانندگان باید تجهیزات جانبی خودرو را تهیه نمایند و هنگام سفر آن‌ ها را همراه داشته باشند. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس مهم‌ ترین این تجهیزات را به شرح زیر بیان نموده است.

جعبه ی کمک ‌های اولیه

در جعبه ی کمک های اولیه اسباب و لوازم مورد نیاز برای درمان قرار داده شده است.

علامت های ایمنی

علائم مربوط به ایمنی هنگام تصادفات و خرابی وسیله ی نقلیه، برای هشدار دادن به سایر وسایل نقلیه که از محل مربوطه عبور می‌ نمایند، استفاده می گردد. این علائم شامل مثلث چراغ چشمک زن، شبرنگ، و غیره می ‌باشد.

کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی باید دارای علامت استاندارد باشد و ظرفیت آن هم کمتر از ده کیلوگرم نباشد. علاوه بر این مهلت اعتبار آن باید توسط سازمان مسئول تایید شود.

دستگاه تاخوگراف

دستگاه تاخوگراف سرعت وسایل نقلیه و مدت زمان کار راننده و مسیر طی شده در واحد زمان را مشخص و ثبت می نماید. این دستگاه طبق ماده شصت آیین نامه راهنمایی و رانندگی و ماده چهار آیین نامه نقل و انتقال بار، برای وسایل نقلیه مسافری و باری الزامی می باشد. به این نکته توجه داشته باشید که کلیه ی این وسایل باید به تاخوگراف مجهز باشند.

زنجیر چرخ

 طبق استانداردهای حمل و نقل جاده ‌ای و استانداردهای ایزو در فصل های سرد سال، خودروهای باربری، باید زنجیر چرخ به تعداد مناسب را به همراه داشته باشند.

لاستیک آجدار

بهتر است بدانید که لاستیک ‌های وسایل نقلیه، باید متناسب با وزن کل خودرو و دارای نشان استادارد باشند. استفاده از لاستیک ‌های کوچک‌ و یا بزرگ ‌تر از مقداری که در کارت شناسایی وسیله ی نقلیه درج شده باشد، ممنوع می باشد. علاوه بر این استفاده از لاستیک ‌های توپر تحت هیچ شرایطی برای وسایل نقلیه ی باری و مسافری مجاز نیست.

استاندارد ISO 39001 چیست؟

ISO 39001 یکی از استانداردهای حمل و نقل جاده ‌ای است. استانداردهای ایزو همچون ISO 39001 جهت مدیریت ایمنی در حمل و نقل جاده ‌ای برای اولین بار در سال 2008 مورد بررسی قرار گرفتند و در سال 2012 با مسئولیت کمیته ی فنی سازمان جهانی استاندارد برای کاهش تلفات و مصدومیت ‌های تصادفات جاده ‌ای تهیه شد.

اجرای استاندارد ISO 39001  به تشکیل نظام تردد جاده ‌ای و قراردادن سازمان‌ ذی ربط در جایگاه افزایش ایمنی ترافیک و همچنین کاهش آمار تلفات و مجروحین تصادفات جاده‌ ای نیازمند است. استانداردهایISO 39001  می‌ تواند در دسترس کلیه ی سازمان‌ های خصوصی و دولتی که با نظام تردد جاده ‌ای مرتبط باشند، قرار گیرد. البته بهره ‌مندی از این نوع استاندارد به رعایت نکات خاصی نیازمند است که در ادامه ی این مقاله شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس آن ‌ها را بیان می‌کند.

  • ارائه ی گزارش‌ مربوط به روند افزایش متوالی ایمنی ترافیک
  • آشکار نمودن انطباق با این نوع از استاندارد جهانی
  • اطمینان از منطبق نمودن حمل و نقل جاده ‌ای کشور با نظام مربوط به مدیریت ایمنی ترافیک جاده‌ ای
  • پایه‌ گذاری، اجرا، توجه نمودن و افزایش نظام مدیریت ایمنی ترافیک جاده ‌ای
  • مشاهده و ارزش ‌گذاری تعداد تصادفات، تلفات و مجروحین حوادث مربوط به حمل و نقل
  • مشاهده و ارزش‌گذاری حوادث مربوط به ایمنی ترافیک جاده‌ ای

توجه داشته باشید که با استفاده از این نوع استاندارد، ایمنی مسافران و بار تا حد زیادی افزایش خواهد یافت و هم در سازمان ‌های مربوطه و هم از نظر کاربران مرتبط با خدمات، یک نوع اعتماد در ایمنی ترافیک و جاده ایجاد می گردد. در استانداردهای حمل و نقل جاده ‌ای و استانداردهای ایزو (ISO 39001) در ده بند زیر ارائه شده است.

  • اجرا
  • ارزیابی عملکرد
  • اصطلاحات و تعاریف مربوطه
  • برنامه ‌ریزی
  • بهبود کار
  • پشتیبانی
  • دامنه ی کاربرد
  • رهبری
  • محتوای سازمان
  • مراجع الزامی و اساسی

گواهینامه ایزو چه کمکی به تجارت حمل و نقل ما میکند؟

کار در صنعت مربوط به حمل ‌و نقل به این معنا است که باید یک سرویس باکیفیت را به‌ وقت و به ‌صورت دائمی ارائه داد. سیستم ‌های مدیریت فرایندها و رویه ‌های قدرتمند را می توان برای افزایش کیفیت خدمات، حداقل نمودن اثرات زیست محیطی و افزایش کارایی کسب ‎‌و کار معرفی نمود. بهتر است بدانید که دریافت گواهینامه ی ایزو در استانداردهای حمل و نقل جاده ای و استانداردهای ایزو، به افراد در کسب مزیت های رقابتی و برنده ‌شدن در مناقصات کمک خواهد نمود.

مزایای اخذ استاندارد ایزو

اخذ استانداردهای حمل و نقل جاده ای از جمله استاندارهای ایزو می ‌توانند مزایای زیادی را به همراه داشته باشند. از جمله مزایای اخذ استاندارد ایزو می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ارائه ی کارآمد خدمات و محصولات
  • افزایش دامنه ی تجارت
  • افزایش مدیریت مربوط به ریسک‌ های امنیتی
  • افزایش تجارت با تسریع در نقل و انتقال کالا از مرزها
  • بهبود عملکردهای زیست محیطی مربوط به زنجیره ی تامین افراد
  • رعایت ضوابط و مقررات
  • کاهش هزینه ‌های مربوطه

سازمان‌های حمل و نقل جاده‌ای چه مسئولیت هایی در قبال بار و کالای حمل شده دارند؟

سازمان‌ های مربوط به نقل و انتقال بار، مسئولیت‌ های بسیار سنگینی در قبال سلامت بار مربوطه دارند. در استانداردهای حمل و نقل جاده ‌ای و استانداردهای ایزو به حفظ سلامت و امنیت بار اشاره ی مستقیم شده است و ضوابط محکمی برای این کار در نظر گرفته شده است.

هنگام انتقال بار، مسئولیت کل بار بر عهده ی رانندگان است. آن ‌ها باید به بهترین شکل و در زمان تعیین شده، بار را به مقصد کارفرما برسانند معمولا وظیفه ی بیمه نمودن بارها بر عهده ی سازمان ‌های حمل و نقل می ‌باشد.

طبق استانداردهای حمل و نقل جاده‌ ای و استانداردهای ایزو در شرایط خاص، با توجه به توافق میان مالکان بار و حمل کنندگان، ممکن است که کارفرما درخواست بیمه ی اضافی بر روی بار را داشته باشد و یا اینکه شرکت بیمه ‌ای که سازمان معرفی می‌ کند را قبول نداشته باشد، در این صورت طبق توافقات صورت گرفته خود کارفرما می تواند بار را بیمه نماید و یا پیشنهاد شرکت بیمه ی دیگری بدهد که این کار نیز روی هزینه‌ های حمل و نقل اثرات زیادی دارد.

سوالات متداول

کارت هوشمند شناسایی به چه منظور صادر می شود؟

این مدرک توسط سازمان حمل و نقل زمینی، برای تسهیل در نقل و انتقال و شناسایی رانندگان بین شهری و همچنین کنترل رانندگان در هنگام تردد از مبدا تا مقصد مورد نظر صادر می‎ شود.

دستگاه تاخوگراف چیست؟

تاخوگراف دستگاهی است که سرعت وسایل نقلیه و مدت زمان کار راننده و مسیر طی شده در واحد زمان را مشخص و ثبت می نماید.

استاندار ISO 39001 در چه سالی مورد بررسی قرار گرفت؟

استاندار ISO 39001 جهت مدیریت ایمنی در حمل و نقل جاده ‌ای برای اولین بار در سال 2008 مورد بررسی قرار گرفت و در سال 2012 با مسئولیت کمیته ی فنی سازمان جهانی استاندارد برای کاهش تلفات و مصدومیت ‌های تصادفات جاده ‌ای تهیه شد.

سیستم ‌های مدیریت فرایندها و رویه ‌های قدرتمند را به چه منظور می توان معرفی کرد؟

سیستم ‌های مدیریت فرایندها و رویه ‌های قدرتمند را می توان برای افزایش کیفیت خدمات، حداقل نمودن اثرات زیست محیطی و افزایش کارایی کسب ‎‌و کار معرفی نمود.

نتیجه گیری

در این مطلب از وب ‌سایت شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، استانداردهای حمل و نقل جاده ‌ای و استانداردهای ایزو همچونISO 39001  را بیان کرد. همان طور که در این بحث گفته شد این شرایط و ضوابط، به عنوان راهنما برای رانندگان و شرکت ‌های مربوط به حمل و نقل هستند که می ‌توانند ایمنی حمل بار را در زمان حمل و نقل افزایش دهند.

با استفاده از خدمات شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در حوزه ی حمل و نقل جاده ای می‌توانید کالاهای خود را به تمام نقاط جهان ارسال نمایید. این شرکت با استفاده از به روزترین استانداردهای جهانی و نیز بهره ‌گیری از بهترین وسایل حمل و نقل، بار شما را در کمترین زمان و با هزینه ی ناچیز، به مقصد مورد نظر برساند.

5/5 - (1 امتیاز)
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *