آشنایی با قبض انبار گمرکی

آشنایی با قبض انبار گمرکی (راهنمای کامل)

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که قبض انبار گمرکی چیست و چه کاربردی دارد؟ 

برای پاسخ به این سوال در ادامه همراه ما باشید.

درست همانطور که هر خانه ای نیاز به مدیریت و نظم دارد، هر بندر نیز نیازمند قبض انبار است تا نظم و کارایی بهتری را فراهم کند. قبض انبار گمرکی، یک سند قانونی است که از طرف شرکت حمل و نقل برای فرستنده صادر می‌شود و در آن نوع، مقدار و مقصد محموله مشخص خواهد شد. در واقع این قبض انبار که در بازارهای آتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، کمیت و کیفیت برخی کالاها را در یک مرکز تایید شده، تضمین می‌کند.

علاوه بر قبض گمرکی ، برای ترخیص کالا به قبض انبار الکترونیکی هم نیاز دارید که در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس حمل ، در رابطه نحوه دریافت آن صحبت خواهیم کرد. بنابراین، برای آشنایی بیشتر با قبض انبار گمرک، الکترونیکی و قبض انبار دستی تا انتها با ما همراه باشید.

قبض انبار گمرکی چیست؟

قبض انبار گمرکی، یک سند مالی است که از طرف گمرک صادر می‌شود و کالاهایی که به کشور وارد شده و در انبار نگهداری می‌شوند را نشان می‌دهد. این قبض، به عنوان مدرکی برای در دسترس بودن  و موقت بودن محصول است و به بازرگانان  اجازه می‌دهد تا کالاهای خود را تا تکمیل مراحل و دستورالعمل های واردات و ترخیص کالا در انبار، نگهداری کنند. فاکتور انبار گمرکی، حاوی اطلاعاتی از قبیل نام تاجر، شماره فاکتور، تاریخ دریافت کالا در انبار گمرکی، توضیحات و تعداد کالا، شماره سریال کالا، بارنامه و امضا کارمند گمرک می‌باشد.

به طور کلی، می‌توان گفت قبض انبار در هر کجای دنیا معتبر بوده و می‌توانید از آن برای ترخیص کالا از گمرک استفاده کنید. قبض انبار ، تحت قوانین و مقررات خاصی است که همین دلیل، این قبض را با ارزش و معتبر می‌کند. قبض انبار، یک سند الزام آور قانونی است که تمام اطلاعات برای رسیدگی دقیق محموله به متصدی حمل را قرار می‌دهد. در صورت لزوم، می‌توان از این سند در اختلافات نیز استفاده کرد. در ادامه به بررسی انواع قبض انبار می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

قبض انبار گمرکی یکی از مدارک اصلی برای ترخیص کالا است.

انواع قبض انبار گمرکی

قبض انبار گمرکی، دارای انواع مختلفی از قبیل قبض انبار اولیه، قبض انبار تفکیک و قبض انبار قابل معامله می‌باشد که در ادامه این مقاله آن ها را به شما معرفی می‌کنیم.

قبض انبار اولیه

هنگام ورود کالا به انبار اوراق قرضه یا انبارهای خصوصی، رسید قبض اولیه صادر می‌شود. در صورت صدور این فاکتور، انباردار موظف است اطلاعات مربوط به کالا را در اسناد فروش و حمل و نقل وارد کند.

قبض انبار تفکیکی

این فاکتور، زمانی صادر می‌شود که ترخیص کالا به دلایل نامعلومی مجاز نباشد. همچنین، اگر کالای حمل شده با وسایل حمل و نقل متعلق به مشتریان مختلف باشد، یا به عبارت دیگر، اگر گروهی باشد، سند انبار از نوع قبض انبار تفکیکی صادر می‌شود.

قبض انبار قابل معامله

بر خلاف موارد قبلی، این قبض در صورتی که قوانین و مقررات به درستی انجام شود، قابل معامله خواهد بود. به عبارت دیگر، می توانید این قبض را به راحتی معامله و یا واگذار کنید.

حال که با انواع قبض انبار آشنا شدید، شاید برایتان سوال باشد که چرا باید این قبض را دریافت کنیم؟

در ادامه به بررسی این مورد می پردازیم.

چرا باید قبض انبار گمرکی دریافت کنید؟

هنگام بررسی کالا باید قبض انبار را نیز به گمرک ارایه دهیم.

تا اینجای مقاله متوجه شدید که قبض انبار گمرکی چیست و انواع آن کدام است. قبض انبار، کاربردهای متنوعی دارد که در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

یکی از دلایل دریافت قبض انبار، مالیات مناسب آن است. از آنجایی که از قبض انبار برای نگهداری بخش زیادی از کالاهای تولیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد، جزئی از درآمد یا هزینه های سازمان محسوب می‌شود. همچنین، با استفاده از قبض انبار می‌توانید سود حاصله را پیش‌ بینی کنید. به این صورت که وقتی شما محصول خود را به انبار منتقل می‌کنید، می‌توانید به راحتی از کمیت و کیفیت آن مطلع شوید. این قبض، به صورت مستمر صادر می شود که به وسیله آن می‌توانید درآمد و موجودی فروش خود را بررسی کنید.

برای دیده شدن بهتر کسب و کارتان، می‌توانید از قبض انبار گمرکی استفاده کنید. این قبض به شما کمک خواهد کرد که بتوانید راحت تر نسبت به آینده کسب و کارتان، تصمیمات بهتر بگیرید. اکثر بازرگانان برای راحتی در امورات حسابداری، از قبض انبار استفاده می‌کنند. یکی از کاربردهای مهم قبض انبار، کمک به انبارگردانی است. به طوری که این قبض، به انباردار در رابطه با مطلع شده از موجودی کالا کمک خواهد کرد.

اما مهمترین دلیل که شما باید قبض انبار گمرک را تهیه کنید، کاهش هزینه ها است. با استفاده از قبض انبار، شما از موجودی کالا در انبار با خبر شده و از خرید دوباره کالا خودداری می‌کند. بدین صورت، هزینه‌ها کاهش می‌یابد. قبل از دریافت قبض انبار باید به نکاتی در رابطه با درج اطلاعات مناسب توجه کنید که در ادامه به این نکات اشاره خواهیم کرد.

قبض انبار شامل چه اطلاعاتی می باشد؟

در قبض انبار گمرکی، اطلاعات مختلفی ثبت می‌شود که در ادامه نکات مربوط به این اطلاعات را در اختیارتان قرار می‌دهیم:

محل انبار

یکی از مهم‌ترین مواردی که در این سند باید به آن اشاره شود، مربوط به محل نگهداری کالا می‌باشد. ذکر محل دقیق انبار، یک ویژگی مشترک است که در تمام فاکتورهای انبار مشاهده می‌شود.

تاریخ صدور گواهی

ذکر این مورد از منظر حقوقی نیز بسیار حائز اهمیت است که باید رعایت شود و در صورت بروز مشکلات حقوقی،  حل مشکلات مربوط به آنها را بسیار تسهیل می‌کند. همچنین، باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که این تاریخ باید به طور منظم مورد بررسی قرار بگیرید.

نوع ذخیره سازی محصول

این قسمت، از دیگر موضوعات مهم ذکر شده در قبض انبار گمرکی می‌باشد و علاوه بر ذخیره‌سازی، برای حسابداری انبار و هزینه‌ها بسیار مهم است.

امضای انباردار

امضای انباردار، یکی از مهم‌ترین قسمت های قبض انبار است. این امضا علاوه بر قانونی بودن، در صورت بروز خطایی در انبار، فرد مسئول را شناسایی می‌کند. اگر قبض انبار امضا نشده باشد، سند معتبری نیست و قابل اعتماد نمی‌باشد.

علاوه بر مواردی که پیشتر ذکر شده، سایر موارد عبارتند از: شماره بارگیری، سقف ورود کالا، نوع کالای ذخیره شده، شماره فاکتور هر انبار، نوع بسته‌بندی، تعداد کالای انبار شده، وزن هر کالا، شرکت حمل و نقل، تاریخ تحویل کالا و …  در این سند باید مشخص شود.

همانطور که قبلا ذکر شد، برای ثبت اطلاعات در قبض الکترونیکی و دستی رعایت تمام نکات فوق لازم و ضروری است. در ادامه قبض انبار الکترونیکی را به شما معرفی می کنیم.

قبض انبار گمرکی در روند انجام حمل و نقل کالا نقش مهمی دارد.

قبض انبار الکترونیکی چیست؟

همانطور که پیشتر توضیح دادیم، قبض انبار گمرکی یکی از مهم‌ترین اسنادی است که برای ترخیص کالا باید به همراه داشته باشید. یکی از بهترین و مهم‌ترین روش‌های صدور این قبض، قبض انبار الکترونیکی است که با استفاده از نرم افزارهای حرفه‌ای حسابداری انجام می شود. قبض انبار الکترونیکی، دقت بسیار بالاتری نسبت به قبض‌های دیگر دارد و می توان اطلاعات را به صورت همزمان ثبت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر، توصیه می‌کنیم با پشتیبانان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس حمل تماس بگیرید. در ادامه نحوه دریافت قبض انبار الکترونیکی را توضیح خواهیم کرد.

 نحوه دریافت قبض انبار الکترونیکی

برای دریافت قبض انبار گمرکی که به صورت الکترونیکی می‌باشد، باید به سامانه صدور قبض در گمرکات مراجعه کنید. در ادامه مراحل دریافت قبض الکترونیکی را توضیح خواهیم داد:

مرحله اول

در ابتدا باید وارد سیستم epl شده و بعد از ورود به حساب کاربری به قسمت پروفایل بروید.

مرحله دوم

در این مرحله، باید رسید قبض الکترونیکی را از قسمت چاپ قبض انبار دریافت کنید. به این نکته باید توجه داشته باشید که باید مواردی همچون: شماره ملی شرکت حمل و نقل، نام گمرک، شماره بارنامه حمل دریایی، هوایی و زمینی و همچنین شماره فهرست باید به طور کاملا دقیق در سامانه ثبت شود.

در هنگام چاپ رسیدهای انبار، در سامانه epl ممکن است خطاهایی رخ دهد که عبارت است از:

شخص یا شرکتی در سیستم ثبت نشده است:

در این حالت، باید به بخش فناوری اطلاعات گمرک مراجعه کنید و اطلاعات دارنده مجوز را در سامانه انبار ثبت کنید.

شما نمی‌توانید این رسید را چاپ کنید:

شما باید وکالتنامه الکترونیکی داشته باشید که می توانید از پنل بررسی وضعیت ثبت مجوز، بررسی کنید.

بارنامه مربوطه در سیستم آپلود نشده است:

شماره فاکتور یا کد شرکت مخابراتی را با حروف بزرگ و کوچک وارد کنید.

پس از دریافت قبض انبار، بهتر است از قبض استعلام بگیرید. در ادامه نحوه استعلام قبض انبار از گمرک را با هم بررسی می کنیم.

نحوه استعلام قبض انبار از گمرک

همانطور که می‌دانید، دریافت قبض انبار گمرکی یکی از مراحل بسیار مهم در ترخیص کالا است که باید طبق قانون و مقررات گمرکی انجام دهید. در واقع با این مدرک، می‌توانید ثابت کنید که کالای خود در انبار سالم است. برای پیگیری قبض انبار، ابتدا وارد سامانه شده و پس از وارد کردن اطلاعات خواسته شده، می‌توانید استعلامی از قبض انبار خود دریافت کنید.

در صورتی که به مشاوره در این زمینه نیاز دارید، می‌توانید با کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس حمل در ارتباط باشید. همچنین، برای دریافت و استعلام قبض نیز می توانید از ما کمک بگیرید.

تفاوت قبض انبار دستی و الکترونیکی

تا اینجای مقاله، در رابطه با انواع قبض انبار گمرکی و قبض انبار الکترونیکی صحبت کردیم. در این بخش، می‌خواهیم به تفاوت بین قبض انبار دستی و الکترونیکی بپردازیم.

هر نوع فاکتور یا قبض انبار گمرکی که مبدأ دریافت کننده کالا را ارائه می‌کند، یک سند قانونی محسوب می‌شود و فردی که این مدارک را به همراه داشته باشد، به عنوان صاحب کالا شناخته می‌شود. بهتر است بدانید که قبض انبار الکترونیکی، فقط برای برخی از درگاه‌های مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان رابط، بین اظهار محصول و فهرست الکترونیکی عمل می‌کند.

به طور کلی، می‌توان گفت که تفاوت اصلی فاکتور دستی با فاکتور انبار الکترونیکی در این است که سند دستی ،به شکل کاغذی بوده و گاهی اوقات دست نوشته و توسط انباردار یا گیرنده کالا تحویل می‌شود. زمانی که قبض انبار الکترونیکی را به همراه داشته باشید، به نوعی نسبت به محموله ها و محصولات حق مالکیت دارید.

لازم به ذکر است که در بسیاری از انبارها یا بنادر گمرکی صورتحساب انبار الکترونیکی به صورت مجازی صادر می‌شود و مسائل ارتباطی، مانند تحویل کالا و سایر موارد مرتبط از طریق این فاکتورها انجام می‌شود.

در ادامه ممکن است برایتان این سوال پیش بیاید که مدت زمان نگهداری کالا در انبار چه مدت است؟

در ادامه این موضوع را با هم بررسی می کنم.

مدت زمان نگهداری کالا در انبار های گمرک

در صورتی که قصد صادرات یا واردات کالا به کشوری را دارید، باید کالا را به انبار گمرک انتقال داده و قبل از پایان مدت مجاز نگهداری در انبار گمرکی، نسبت به ترخیص کالا با کمک قبض انبار گمرکی اقدام نمایید. امروزه ترخیص کالا از گمرک سخت‌ترین مرحله واردات یا صادرات محسوب می شود و این امر به دلیل تعدد مجوزها و شرایط تایید از جمله ثبت سفارش گمرکی، اخذ تاییدیه از بانک مرکزی و اخذ مجوز می‌باشد. به طور کلی، مدت مجاز برای نگهداری کالا در انبارهای گمرک سه ماه است. اما در حمل بار هوایی چنانچه بار شما تجاری باید بین 10 تا 15 روز و برای بارهای غیر تجاری 5 تا 7 روز زمان برای ترخیص لازم است.

آنچه در این مطلب خواندید…

 در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس حمل، در رابطه با انواع قبض انبار گمرکی و نحوه دریافت قبض الکترونیکی صحبت کردیم. با توجه به مواردی که گفته شد، تنظیم قبض انبار گمرکی که یک سند رسمی است، برای تجار و بازرگانان بسیار مهم و حائز اهمیت تلقی می‌شود. بنابراین، در نحوه دریافت و اطلاعاتی که در این قبض می‌کنیم، باید دقت بسیار بالایی داشته باشیم.

برای این کار، می‌توانید از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس حمل کمک بگیرید. شما می‌توانید در زمینه حمل بار هوایی، حمل بار زمینی، حمل بار دریایی، ترخیص کالا، انجام فرآیندهای گمرکی و …. از خدمات شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس حمل استفاده کنید. چنانچه بعد از خواندن مقاله سوالی داشتید، کامنت بگذارید. کارشناسان ما در اولین فرصت پاسخگوی شما عزیزان هستند.

سوالات متداول

قبض انبار گمرکی چیست؟

قبض انبار گمرک، یک سند قانونی می‌باشد که توسط گمرک صادر شده و نشان دهنده کالاهایی است که در انبار نگهداری می‌شود. بازرگانان، برای ترخیص کالا باید حتما این قبض را به همراه داشته باشند.

انواع قبض انبار گمرکی کدامند؟

قبض انبار، در انواع قبض اولیه، تفکیکی و قابل معامله وجود دارد که با توجه به شرایط هر کدام از آن صادر می‌شود.

چه اطلاعاتی در قبض انبار باید ثبت شود؟

در قبض انبار، اطلاعاتی همچون محل انبار، تاریخ صدور سند، هزینه های ذخیره سازی و نگهداری، و امضای انبار دار باید درج شود.

مدت زمان نگهداری کالا در انبار چقدر است؟

به طور کلی، مدت زمان نگهداری سه ماه است اما برای کالاهای تجاری 10 تا 15 روز و کالاهای غیر تجاری 5 تا 7 روز زمان تعیین شده است.

5/5 - (3 امتیاز)
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *