شماره کوتاژ چیست؟

شماره کوتاژ چیست؟ (هر آنچه نیاز است بدانید)

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

فرض کنید شما مدیر یک شرکت بازرگانی هستید و به‌تازگی یک قرارداد بزرگی را برای صادرات کالاهای خود به کشور همسایه امضا کرده‌اید. این معامله رشد قابل‌توجهی برای شرکت شما دارد؛ اما باید با اجرای صحیح فرایندهای گمرکی آشنا باشید تا بتوانید راحت‌تر با مشکلات و پیچیدگی‌ها روبه‌رو شوید.

شماره کوتاژ یکی از اصطلاحات کاربردی در فرآیندهای گمرکی است که به شما کمک می‌کند بتوانید پیگیری به‌موقع برای محموله‌های وارداتی و صادراتی داشته باشید. همچنین این کد هشت‌رقمی، نقش حیاتی در پرداخت عوارض، انجام فرایندهای گمرکی ترخیص کالا ایفا می‌کند؛ درست است که کوتاژ به نظر عجیب و غریب است؛ اما باید بدانید اصلا اینطور نیست.

باتوجه‌به تحقیقات کارشناسان ما در شرکت ققنوس حمل، بیش از 70% از کشورها در سطح جهانی از سیستم الکترونیکی برای فرآیندهای گمرکی خودشان استفاده می کنند. این آمار اهمیت استفاده از این شماره را نشان می‌دهد. به همین منظور، این مقاله را برای شما همراهان عزیز، جمع آوری کردیم تا بتوانید با استفاده از اطلاعاتی که در اختیارتان قرار می دهیم، راحت تر در مسیر تجارت بین المللی فعالیت کنید. بنابراین به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم، این مقاله را از دست ندهید.

کوتاژ یعنی چه؟

کوتاژ یک اصطلاح تخصصی در حوزه تجارت بین‌المللی است که معنای دقیق آن، شماره شناسایی منحصربه‌فرد برای کالاهای وارداتی و صادراتی است. این شماره به‌عنوان یک ابزار کلیدی در فرایندهای گمرکی عمل می‌کند که نقش بسیار مهمی در مدیریت و پیگیری محموله‌ها دارد.

زمانی که وجود محموله‌ای در گمرک گزارش شود، شماره کوتاژ به آن تعلق می‌گیرد. این شماره به‌عنوان یک شناسنامه برای محموله در سیستم گمرک ثبت می‌شود که می‌توانید تمام مراحل ترخیص، پرداخت عوارض، بررسی اسناد و سایر امور مربوط به محموله را انجام دهید. شما بدون این شماره نمی‌توانید فرایند ترخیص کالا را به‌راحتی طی کنید.

این شماره به گمرک کمک بسیار زیادی می‌کند تا بتواند به طور دقیق و مؤثر محموله‌ها را پیگیری کرده و از قانونی‌بودن معاملات اطمینان حاصل کند. همچنین بازرگانان و شرکت‌های وارداتی می‌توانند با استفاده از این شماره به محموله دسترسی داشته باشند.

اما سؤال مطرح می‌شود که شماره کوتاژ چیست؟ و چگونه می‌توانیم این شماره را دریافت کنیم؟ عنوان اصلی مقاله هم همین مسئله است. کوتاژ را به شما عزیزان معرفی کردیم تا آمادگی اندکی برای پاسخ به این سؤالات پیدا کنید. مطالبی که در ادامه در اختیارتان قرار می‌دهیم، به درک بهتر این مفاهیم کمک خواهد کرد.

شماره کوتاژ چیست؟

همان‌طور که گفتیم، شماره کوتاژ یک کد یا شناسه منحصربه‌فردی است که به یک محموله وارداتی و صادراتی اختصاص داده می‌شود. این شماره به طور مستقیم برای مراحل مختلف ترخیص کالا، بررسی اسناد و پرداخت عوارض مورداستفاده قرار می‌گیرد. این کد با محموله در ارتباط است و تمامی اطلاعات مربوط به آن را در سیستم گمرک ثبت می‌کند. این شماره به‌منظور پیگیری و تسهیل فرایند ترخیص کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما سؤال اینجاست که محل درج این شماره در برگه اظهارنامه کجاست؟

محل درج کد کوتاژ معمولاً در اسناد گمرکی و تجاری مربوط به محموله و در بالای فرم اظهارنامه گمرکی هست. درج این شماره روی اسناد بسیار مهم است؛ زیرا تمامی مراحل ترخیص و بررسی کالا، به این شماره بستگی دارد؛ بنابراین این شماره نقش مهمی در فرایندهای گمرکی دارد.

حال که با شماره کوتاژ آشنا شدیم، باید بگویم که نام‌های مختلفی برای این شماره در نظر گرفته شده که برای آشنایی بیشتر توصیه می‌کنیم در ادامه این مقاله را دنبال کنید.

اسامی دیگر شماره کوتاژ

شماره کوتاژ در بخش‌های مختلفی از فرایندهای گمرکی برای پیگیری کالا و تسهیل فرایند ترخیص کالا استفاده می‌شود. کسانی که به این کد تکیه می‌کنند، مانند بازرگانان و مأموران گمرک، اصطلاحات مختلفی را در حوزه تجارت بین‌الملل ارائه کرده‌اند. اسامی دیگر کد کوتاژ عبارت است از:

  • کد شناسایی گمرکی
  • شماره مرجع گمرکی
  • شماره ترخیص کالا
  • کد کوتاژ گمرکی
  • شماره پیگیری
  • شناسه گمرکی
  • شماره ارجاع گمرکی
  • کد شناسایی محموله

از اسامی مختلفی برای این شماره استفاده می‌کنند؛ اما این موضوع که بدانید کجا باید از این شماره استفاده کنید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین منظور در بخش بعدی به کاربرد این شماره خواهیم پرداخت.

کاربرد شماره کوتاژ گمرکی

شماره کوتاژ کاربردهای مختلفی دارد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

کاربرد توضیحات تکمیلی
شناسایی منحصربه‌فرد کالاهااین شماره به‌عنوان یک شناسه منحصربه‌فرد عمل کرده و به گمرک کمک می‌کند تا محموله را به طور دقیق شناسایی و پیگیری کند.
پیگیری وضعیت محمولهبا استفاده از این شماره، شرکت‌ها و بازرگانان می‌توانند وضعیت محموله‌ها را در مراحل مختلف پیگیری کنند.
پرداخت عوارض گمرکیاین شماره به‌عنوان مرجع اصلی برای پرداخت‌های قانونی گمرکی عمل می‌کند و تمام محاسبات مربوط به عوارض و مالیات‌های گمرکی با این شماره انجام می‌شود.
ثبت و نگهداری سوابقاین کد به شرکت‌ها کمک می‌کند تا اطلاعات مربوط به محموله را در سیستم خود به‌صورت دقیق نگهداری کنند. 
ارتباط با سیستم گمرکیاین شماره در سیستم ارتباطی گمرکی، ارتباط بین داده‌های مختلف را تسهیل می‌کند.
تسریع فرآیند ترخیصبا استفاده از این شماره، گمرک می‌تواند به‌سرعت اسناد و اطلاعات مربوط به محموله را بررسی و فرایندهای ترخیص را آسان کند.
کاربرد شماره کوتاژ

همان‌طور که تا اینجای مقاله متوجه شدید، شماره کوتاژ یکی از الزامات اصلی در فرایندهای تجاری و بین‌المللی است. دریافت شماره کوتاژ به‌صورت مرحله‌ای شامل چندین مرحله کلیدی می‌شود که شما باید پس از آماده‌سازی مدارک مورد نیاز، برای دریافت شماره این مراحل را طی کنید. در ادامه به بررسی بیشتر این مراحل می‌پردازیم.

نحوه دریافت شماره کوتاژ

برای دریافت شماره کوتاژ مراحل مختلفی را باید پشت سر بگذارید. ترتیب این مراحل بسیار مهم است؛ زیرا در صورت رعایت آن، به‌راحتی می‌توانید به این شماره برسید. مراحل دریافت این شماره شامل:

مرحله یک: تکمیل اظهارنامه گمرکی

در این مرحله باید اظهارنامه گمرکی را تکمیل کنید. در این اظهارنامه اطلاعات دقیق درباره محموله درج می‌شود. این فرم باید با دقت بالا پر شود و تمام جزئیات مربوط به کالا، کشور مبدأ و مقصد باید نوشته شود. اگر اطلاعات ثبت شده نادرست باشد فرایند دریافت شماره برای شما به تأخیر می‌افتد.

مرحله دو: ارائه مدارک به گمرک

پس از تکمیل فرم اظهارنامه، باید مدارک را به همراه فرم به گمرک ارائه دهید. گمرک این مدارک را بررسی و اطلاعات موجود را تأیید می‌کند.

مرحله سه: دریافت شماره کوتاژ

در این مرحله گمرک شماره‌ای را تحت عنوان شماره کوتاژ به محموله اختصاص می‌دهد. از این شماره به‌عنوان یک کد می‌توانید برای شناسایی و پیگیری محموله‌های تجاری استفاده کنید.

با انجام این مراحل، شماره مورد نظر برای کالا را دریافت می‌کنید و می‌توانید از تمام فرایندهای گمرکی به طور کامل استفاده کنید. اما در ابتدای این بخش گفتیم که قبل از تکمیل فرم اظهارنامه، نیاز است یک‌سری مدارک را تکمیل و ارائه کنید. در ادامه با این مدارک بیشتر آشنا می‌شویم.

مدارک مورد نیاز جهت تنظیم شماره کوتاژ

برای اینکه بتوانید کالاهای وارداتی را از گمرک ترخیص و جمع‌آوری کنید، باید اظهارنامه گمرکی را تنظیم کنید. به همین منظور نیاز است یک‌سری مدارک را برای تنظیم شماره کوتاژ تهیه کنید. این مدارک شامل:

  • بارنامه
  • بیمه‌نامه
  • کارت بازرگانی
  • مجوز کسب‌وکار
  • سند خرید کالا
  • فاکتور خرید و فروش
  • مجوز ثبت سفارش

بسته به نوع تجارت کالا (وارداتی یا صادراتی)، شماره کوتاژ نیز متفاوت است. در صورت واردات کالا، این کد واردات برای شما تنظیم می‌شود. در صورت صادرات کالا باید کد کوتاژ صادراتی تعیین شود و پس از تنظیم اظهارنامه برای ثبت آن، صاحب محموله یا نماینده قانونی وی باید مبلغی را پرداخت کند که بسته به کالا متفاوت است.

علاوه بر مدارک موردنیاز، دانستن نحوه دریافت کد کوتاژ، بااهمیت بسیار بالایی همراه است. به همین منظور، مراحلی که در ادامه توضیح می‌دهیم، فرایند دریافت این کد را برایتان راحت‌تر می‌کند.

نحوه دریافت کد کوتاژ گمرکی

برای دریافت کد کوتاژ مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا باید برای ثبت شماره کوتاژ گمرک اظهارنامه تنظیم کنید. برای تنظیم اظهارنامه باید کلیه اطلاعات صاحب کالا به‌درستی وارد شود. در اظهارنامه لازم است اطلاعات کالا و قیمت آن نیز به‌درستی نوشته شود. پس از واردکردن درست اطلاعات، اظهارنامه باید توسط گمرک دریافت شود. در این مرحله محموله توسط گمرک به‌صورت فیزیکی کنترل و ارزیابی می‌شوند.

در مرحله بعد شخص ارزیابی‌کننده کالا را چک کرده و در نهایت متن قانون را به همراه هزینه پرداختی امضا کرده و در اختیار متخصص خدمات ارزیابی قرار می‌دهد. در نهایت اظهارنامه در سامانه EPL ثبت می‌شود و به صاحب کالا یک کد هشت‌رقمی اختصاص می‌یابد.

در این زمان که شماره کوتاژ را در دست دارید، برای استعلام این کد، دوراه وجود دارد که در ادامه به شما عزیزان توضیح می‌دهیم.

شیوه استعلام شماره کوتاژ

برای استعلام شماره کوتاژ دو روش وجود دارد:

روش اول: استعلام به‌صورت آنلاین

 یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای استعلام کوتاژ استفاده از سامانه جامع تجارت ایران است. برای این کار به این سامان مراجعه می‌کنید و بعد از واردکردن اطلاعات، وارد حساب کاربردی خودتان می‌شوید.

سپس در این مرحله به قسمت صادرات رفته و استعلام کوتاژ را انتخاب می‌کنید.

پس از آن شماره اظهارنامه گمرکی را در این بخش وارد کرده و جستجو را می‌زنید. به این روش اطلاعاتی همچون شماره‌سریال کوتاژ در صفحه نمایش داده می‌شود.

روش دوم: استعلام به‌صورت حضوری

 زمانی که به اینترنت دسترسی ندارید یا نمی‌توانید به‌صورت آنلاین شماره‌سریال کوتاژ را استعلام کنید، به گمرک محل اظهارنامه گمرکی مراجعه کرده و از کارمند گمرک، کد کوتاژ را درخواست می‌کنید.

آنچه در این مطلب خواندید…

اگر شما هم مدیر یک شرکت بازرگانی بزرگ هستید که می‌خواهید کالاهای خودتان را به کشورهای همسایه صادر کنید، شماره کوتاژ مثل یک نجات‌دهنده برای کسب‌وکار شماست. این شماره یک ابزار حیاتی در سیستم الکترونیکی گمرک است که به فرایندهای گمرکی و ترخیص کالا کمک بسیار زیادی می‌کند.  

در این مقاله از شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی ققنوس حمل، سعی کردیم به طور کامل، دررابطه‌با شماره‌سریال کوتاژ و نحوه دریافت و استعلام آن صحبت کنیم. امیدواریم با استفاده از این مقاله، بتوانید مشکلاتی که در زمینه ترخیص کالا جلوی راه شماست را از بین ببرید. برای انجام فرایندهای گمرکی و ترخیص کالا نیز می‌توانید از خدمات ققنوس حمل در این زمینه استفاده کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با متخصصان ما تماس بگیرید. نظرات و پیشنهادهای شما عزیزان به جمع‌آوری بهتر مقالات به ما کمک می‌کند. منتظر نظرات شما هستیم.

سؤالات متداول

شماره کوتاژ چیست؟

این شماره یک کد شناسایی منحصربه‌فرد است که به محموله‌های گمرکی اختصاص داده می‌شود.

چگونه می‌توان شماره‌سریال کوتاژ را دریافت کرد؟

با تکمیل اظهارنامه گمرکی و ارسال مدارک موردنیاز به گمرک، می‌توانید کد کوتاژ را دریافت کنید.

شماره کوتاژ در فرایندهای گمرکی چه نقشی دارد؟

شما با استفاده از این شماره می‌توانید محموله را پیگیری کرده و فرایند ترخیص سریع محموله را مدیریت کنید.

برای تنظیم شماره کوتاژ چه مدارکی نیاز است؟

مدارکی که باید تهیه کنید شامل: بارنامه، بیمه‌نامه، کارت بازرگانی، مجوز کسب‌وکار، سند خرید کالا، فاکتور خریدوفروش است.

5/5 - (2 امتیاز)
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *