ورود-موقت-کانتینر-به-چه-معناست؟

ورود موقت کانتینر به چه معناست؟

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

امروزه بسیاری از شرکت‌ها به دنبال کاهش هزینه‌های واردات و ترخیص هستند؛ به نحوی که بسیاری از این شرکت‌ها با به کارگیری اصول و قواعد خاص در تلاشند تا هزینه‌های واردات را کاهش دهند. یکی از مشهور ترین و بهترین این عوامل کلیدی در کاهش هزینه‌ها، ورود موقت کانتینر است؛ به طور کلی می‌توان گفت سالانه بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار کالا به وسیله ورود موقت کانتینر در سطح جهان جابجا می‌شوند‌. این آمار و ارقام نشان دهنده اهمیت ویژه و بی‌مثال ورود موقت کانتینر در تسهیل تجارت جهانی و بین‌المللی است؛ که قابل چشم پوشی نیست.

از این رو در دنیای پرشتاب امروز اگر قصد پویایی تجارت خود را دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم در این مقاله که از سوی کارشناسان گروه تجاری ققنوس حمل به نگارش درآمده است؛ همراه ما باشید، زیرا در این مقاله قصد داریم تا شما را با تعریف کامل ورود موقت کالا، مراحل و مدارک مورد نیاز جهت انجام این فرایند آشنا کنیم. همچنین در ادامه قرار است به نکات کلیدی و بسیار خوبی در این زمینه اشاره کنیم؛ پس اگر قصد دارید تا در این زمینه اطلاعات بیشتری را به دست آورید؛ به شما دوستداران و همراهان ققنوس حمل پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

ورود موقت کانتینر چیست؟

ورود موقت کانتینر یک مفهوم کلیدی در حمل و نقل بین‌المللی است، اما دقیقا به چه معناست؟

در اصل، ورود موقت کانتینر به شرکت ها این اجازه را می‌دهد تا کالا را برای مدت محدود بدون پرداخت عوارض، مالیات و یا هر هزینه‌ای، وارد کنند. این سیستم در شرایطی ایده‌آل است که کالا به طور دائم در کشور مقصد باقی نماند. واردات موقت می‌تواند هدف متفاوتی داشته باشد، از نمایش محصول در نمایشگاه تا استفاده از ماشین آلات در پروژه‌های خاص. با این حال، این سیستم ابزار ارزشمندی برای شرکت‌هایی است که به دنبال آزمایش بازار، شرکت در رویدادهای بین‌المللی و یا تکمیل پروژه بدون هزینه هستند.

ورود موقت کانتینر انعطاف‌پذیری و کارایی بالایی را ارائه می‌دهد و به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا به سرعت با نیازهای متغیر بازار و فرصت‌های تجاری سازگار شوند.

اگر قصد ورود موقت کالا را دارید قبل از هر اقدامی باید بررسی کنید که در چه صورتی می‌توانید از این رویه گمرکی استفاده کنید. چون اگر بدون اطلاعات درست، کالا را وارد کنید ممکن است مشکلات زیادی در گمرک برای شما پیش بیاید. به همین دلیل به نکاتی که در ادامه برای شما عزیزان آماده کردیم، توجه داشته باشید.

در چه صورتی می‌توان از ورود موقت کالا استفاده کرد؟

با توجه به اینکه در دهه‌های گذشته امور مربوط به واردات کالا پیشرفت چندانی نکرده امروزه با پیشرفت زیادی همراه است و ورود موقت کالا یکی از رویه‌های جدید و موثر در تجارت بین‌المللی است. شاید بپرسید چرا گمرک چنین رویه‌ای را بدون پرداخت هزینه تنظیم کرده است؟ بهتر است بگوییم، این سیستم کمک بسیار زیادی به شما می‌کند و اصلی‌ترین دلیل برای ورود موقت کالا مواردی است که در زیر به آن اشاره می‌کنیم:

  • شرکت‌ها و سازمان‌های مختلفی هستند که قصد دارند محصولات خودشان را در بازار جهانی به نمایش بگذارند؛ می‌توانند برای شرکت در برخی از نمایشگاه های بین المللی از واردات موقت کالا استفاده می‌کنند.
  • برخی از سازمان‌ها از سیستم ورود موقت برای توسعه پروژه های صنعتی یا عمرانی استفاده می‌کنند.
  • برای موسساتی که به دنبال انجام تحقیقات علمی و آموزشی هستند، ورود موقت کانتینرمی‌تواند کمک کننده باشد.
  • از سیستم ورود موقت کانتینر برای استفاده از تجهیزات و ابزار خاص منند ماشین آلات مورد استفاده در حفاری معدن استفاده می‌شود.

تا اینجای مقاله به احتمال زیادی تصمیم خودتان را گرفتید که از ورود موقت کالا استفاده کنید یا خی؟ اگر قصد واردات موقت کالا را دارید با توجه به داده‌های بخش‌های قبلی این سوال مطرح می‌شود که چه مراحلی را باید طی کنیم؟ به همین دلیل توجه به نکات بخش بعدی مقاله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

مهمترین مراحل ورود موقت کالا                                   

همانطور که می‌دانید فرآیند واردات کالا با پیچیدگی‌های بسیار زیادی همراه است. این پیچیدگی‌ها و مشکلات در ورود موقت کانتینر هم وجود دارد. به همین دلیل در این بخش از مقاله مهم‌ترین مراحل ورود موقت کالا را معرفی می‌کنیم.

مرحله یک: تعیین هدف ورود موقت کالا

یکی از مهم‌ترین مراحل ورود موقت کالا، تعیین هدف ورود کالا است. در این مرحله شما باید مشخص کنید که برای چه منظوری و در چه زمینه‌ای قصد دارید کالا را وارد کنید. تعیین هدف در ورود موقت کالا، باعث می‌شود که از هزینه‌های اضافی جلوگیری شود.

مرحله دوم: تهیه اسناد و مدارک مورد نیاز

به همراه داشتن اسناد و مدارک مورد نیاز در فرآیند حمل و نقل به ویژه در ورود موقت کالا، از اهمیت بسزایی برخوردار است. به همین دلیل باید تمامی اسناد و مدارک از حمل کالا تا ترخیص کالا نیاز است را تهیه کنید.  این اسناد شامل، فاکتور تجاری، بیمه نامه، لیست بسته‌بندی گواهی مبدا، پرفورما کالا، مجوزات مورد نیاز، کارت بازرگانی، ضمانت‌نامه و … می‌باشد که به همراه داشتن این مدارک، فرآیند ورود موقت را برایتان تسهیل می‌کند.

مرحله سوم: بررسی کالا و انجام رویه های گمرکی

در این مرحله با توجه به قوانین و مقررات گمرک، نیاز است کالای مورد هدفتان را به خوبی بررسی کنید. شما در این مرحله بر اساس رویه‌های گمرکی می‌توانید کالای معینی را در شرایطی معین  وارد کنید. به همین دلیل بررسی رویه‌های گمرکی در ورود موقت کانتینر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

مرحله چهارم: صادرات مجدد کالا

بعد از تهیه اسناد و بررسی کالا، نوبت به صادرات مجدد کالا می‌رسد. در این بخش شما باید کالایی که وارد کردید، ظرف مدت معینی که توسط گمرک تعیین شده، کالا را به خارج از کشور برگردانید.

برای اینکه تمام این مراحل برای ورود موقت کالا به درستی و بدون هیچ مشکلی انجام شود، نیاز است یک‌سری مدارک و اسنادی را به همراه داشته باشید. به همین منظور در ادامه لیستی از اسناد مورد نیاز برای ورود موقت را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

لیست اسناد مورد نیاز برای ورود موقت کانتینر

همانطور که گفتیم برای ورود موقت کانتینر مدارک و مجوزهایی لازم است که برای تهیه آنها می‌توانید از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس حمل کمک بگیرید. مدارک مورد نیاز شامل:

فاکتور تجاری کالا

در فاکتور تجاری اطلاعاتی در رابطه با محصول یا کالای فروخته شده است و این سند توسط فروشنده به نمایندگی از خریدار صادر می‌شود. به فاکتور تجاری عموما، لیست خرید نیز می‌گویند. این سند فاکتوری است که هزینه کالا بر اساس آن برای مشتری واریز می‌شود.

لیست عدل بندی

لیست عدل بندی یا همان لیست بسته‌بندی سندی است که در آن شکل و محتویات هر محموله مشخص شده است. این لیست حاوی اطلاعات دقیق یک محموله است و یکی از مهم‌ترین اسناد برای ارزیابی دقیق کالا توسط ماموران گمرک است.

بیمه نامه کالا

بیمه حمل و نقل کالا، بیمه‌ای است که در آن بیمه‌گذار حق بیمه را در هنگام حمل کالا از مکانی به مکان دیگر در صورت مفقود و یا آسیب دیدن کالا پرداخت می‌کند. بر اساس این سند بیمه‌گر نیز هزینه‌های مربوط به آن ریسک را متقبل می‌شود و خسارت آن را می‌پردازد.

دریافت مجوز ورود موقت کالا

ورود موقت کالا یک رویه گمرکی است که به کالاهای مشخص شده در قانون گمرک اجازه می‌دهد تا در مدت کوتاه و تحت شرایط ویژه وارد کشور شوند. این کالاها باید در مدتی که توسط گمرک معین می‌شود از کشور خارج شود. 

گواهی مبدا

گواهی مبدا سندی است که برای تایید کشور سازنده یا مبدا کالا در تجارت بین المللی، صادر می‌شود. این سند توسط مراجع ذی‌صلاح در کشور مبدا تنظیم و صادر می‌شود و مبنای اصلی تعیین حقوق گمرکی و مالیاتی، انجام امور بانکی و اثبات مبدا کالاهای صادراتی می‌باشد.

علاوه بر این نکاتی که تا اینجا مطرح شد، مهم است به یاد داشته باشید که در ورود موقت کالا، زمان نقش بسیار اساسی را ایفا می‌کند. یعنی شما باید بدانید که هر کالا را در چه مدت می‌توانید پیش خودتان نگه دارید. به همین دلیل در بخش بعدی، این موضوع را با هم بررسی می‌کنیم.

مدت زمان مورد نیاز برای ورود موقت کانتینر

در ورود موقت کانتینر بهتر است به این نکته مهم توجه داشته باشید که در هنگام ورود کالا به گمرک مدت نگهداری آن در پروانه گمرکی و مجوزها ثبت می‌شود. این مدت یکسال نیست و با توجه به هدف درآمد متفاوت می باشد. برای مثال:

برای کالاهای نمایشگاهی، محصولاتی که برای نمایشگاه وارد می‌شوند معمولا اقامت کوتاهی دارند و این مدت به حدود یک ماه می‌رسد، و یا برای ساخت نیروگاه و تاسیسات، تجهیزات وارداتی برای ساخت نیروگاه، ممکن است ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول بکشد.

لازم است به این نکته هم توجه کنیم که مجوز ورود موقت کالا بر اساس مدت زمان مورد انتظار صادر می‌شود و می‌تواند در صورت درخواست پیمانکار، تمدید شود.

آنچه در این مطلب خواندید…

در این مقاله از ققنوس حمل تلاش کردیم تا شما عزیزان را با ورود موقت کانتینر بیشتر آشنا کنیم و به تمامی سوالاتی که در این زمینه در ذهنتان است، پاسخ بدیم. ورود موقت کالا برای شرکت‌های مناسب است که می‌خواهند بدون پرداخت هزینه و مالیات، کالا را برای مدت محدودی وارد کنند. بر اساس این رویه گمرکی، کالا باید مدت زمان مشخص از کشور خارج شود.

ما در طول مقاله تمام مراحل و شرایط ورود موقت کالا را به طور کامل توضیح دادیم اما ممکن است بعد از مطالعه سوال و ابهامی وجود داشته باشد که پاسخ آن را پیدا نکرده باشید. به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم، اگر سوالی دارید با تیم پشتیبانی ما در ارتباط باشید.

نظرات و پیشنهادات شما در رابطه با این مقاله خیلی می‌تواند به ما در جمع‌آوری بهتر اطلاعات کمک کند. منتظر پیشنهادات شما عزیزان در این صحفه هستیم.

سوالات متداول

ورود موقت کانتینر چیست؟

اگر شرکتی بخواهد کالایی را در مدت زمان مشخصی استفاده کند و به فروش برساند به طوری که هیچ هزینه و عوارضی بابت ورود کالا پرداخت نکند، می‌تواند از رویه گمرکی به نام ورود موقت کالا استفاده کند.

برای ورود موقت کالا چه مراحلی را باید طی کنیم؟

برای اینکه فرآیند ورود موقت کالا به راحتی و درستی برای شما انجام شود باید به مراحل مختلفی از جمله تعیین هدفتان از ورود کالا، تهیه مدارک و مجوزات مورد نیاز، بررسی کالا و انجام رویه‌های گمرکی و در نهایت صادرات مجدد کالا توجه ویژه‌ای داشته باشید.

چه مدارکی برای ورود موقت کالا مورد نیاز است؟

اسناد و مدارکی که باید به همراه داشته باشید شامل: فاکتور تجاری، لیست بسته بندی، بیمه نامه، مجوزات و گواهی مبدا می‌باشد.

مدت زمان ورود موقت کانتینر چقدر است؟

 برای ورود موقت کالا زمان مشخصی در نظر گرفت نشده و بر اساس نوع کالا و هدف شما مشخص می‌شود. به طور کلی این زمان می‌تواند بین یک ماه و یا یک سال باشد.

5/5 - (3 امتیاز)
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *