تفاوت فریت بار با کارگو (freight Vs cargo)

تفاوت فریت بار با کارگو (freight Vs cargo)

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

برای شرکت‌ها و افرادی که به تازگی صادرات و واردات را شروع کرده اند، دو اصطلاح فریت بار و کارگو، مبهم است و ممکن است از نظر عملکرد، این دو روش را یکسان در نظر بگیرند. گرچه، این دو اصطلاح شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند؛ اما تفاوت فریت بار با کارگو بسیارجزیی اما در عین حال مهم است که دانستن آن، بازدهی کار شما را بالا می‌برد. همچنین درک زمینه‌های مختلفی که در این اصطلاحات استفاده می‌شود، می‌تواند به جلوگیری از سردرگمی به شما کمک کند. در نتیجه این موضوع اهمیت اطلاع از تفاوت فریت بار و کارگو را بالا می‌برد.

البته اگر با این دو مفهوم آشنایی ندارید لازم به هیچ نوع نگرانی نیست؛ زیرا ما در این مقاله که از سوی شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس حمل نوشته شده است، قرار است به شما کمک کنیم تا با درک بهتر این اصطلاحات، شک و شبهه تفاوت فریت بار با کارگو را برطرف کنید. در ادامه این مطالب ما را همراهی کنید.

فریت بار (freight) به چه معناست؟

یکی از مشکلاتی که بسیاری از مسافران در سفرهای طولانی با آن روبرو هستند، اضافه بار است. در این مواقع، فریت بار به مسافران کمک می‌کند تا بارهای اضافی خود را، از طریق گمرک به مقصد ارسال کنند. ارسال بار به روش فریت بار، هزینه کمتری را تا مقصد برای شما دارد. به همین دلیل، مقرون به صرفه است و بسیاری از مسافران از آن استفاده می‌کنند.از تفاوت فریت بار با کارگو، در هزینه حمل است. فریت بار در واقع اصطلاحی است که برای پرداخت هزینه حمل و نقل برخی کالاها استفاده می‌شود.

همانطور که می‌دانید، وزن باری که هر مسافر می‌تواند در هواپیما حمل کند، بسیار محدود است و در صورتی که وزن بار از حد مجاز بیشتر شود، باید به عنوان مسافر هزینه اضافی پرداخت کنید.با توجه به اینکه این هزینه، معمولاً زیاد است و در سفرهای بین المللی، به دلار و یورو پرداخت می‌شود، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند بار اضافی را به عنوان بار مسافر، به مقصد ارسال کنند.بنابراین؛ اگر می‌خواهید کالای شخصی خود را از این مسیر به مقصد ارسال کنید، باید هنگام انتقال و دریافت کالا، اطلاعات کافی در مورد قوانین مربوط به کالا، چه در ایران و چه در کشور مقصد داشته باشید، تا کالا در مقصد با مشکلات مواجه نشود. به عنوان مثال، اگر بار شما در لیست ممنوعه در کشور مقصد باشد، ممکن است نتوانید به آن دسترسی داشته باشید.

از فریت بار برای بارهای اضافه مسافران استفاده می‌شود.

کارگو (cargo) به چه معناست؟

در حمل و نقل هوایی، سریع‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای حمل بار، کارگو است. یکی از تفاوت فریت بار با کارگو، در حجم بار است که در ادامه هم بیشتر در رابطه با آن صحبت خواهیم کرد. کارگو، برای انواع محموله‌های سنگین و حجیم و همچنین محصولات الکترونیکی و دارویی قابل استفاده است. در این روش، کالاهای سنگین با وزن بیش از 30 کیلوگرم در هر واحد با استفاده از هواپیماهای غیر مسافربری حمل و نقل می‌شوند. به طور کلی، کالاهایی که وزن واحد آنها بیش از 30 کیلوگرم باشد را نمی توان با وسایل دیگری مانند بار یا مسافر ارسال کرد.

کارگو، به کالاها یا محصولاتی اطلاق می‌شود که از یک مکان به مکان دیگر (از مبدأ تا مقصد) توسط حمل‌ونقل بین‌المللی هوایی، زمینی یا دریایی حمل می‌شوند با این حال، امروزه  این اصطلاح برای انواع کالاها، از جمله کالاهایی که با قطار، کامیون یا کانتینر حمل می‌شوند نیز استفاده می‌شود.

با توجه به تعریفی که از کارگو داشتیم، در زبان فارسی به معنای «بار یا محموله» است و زمانی که بخواهید کالاهای حجیم و حساس را حمل کنید، می‌توانید از این روش استفاده کنید.

 با توجه به نتایجی که تا این لحظه از تعاریف جزئی و تفاوت فریت بار با کارگو گرفتیم، متوجه می‌شویم تفاوت‌هایی بین این دو روش وجود دارد. به همین منظور؛ در ادامه جدولی را به شما ارائه می‌دهیم که در درک بهتر این موضوع کمک خواهد کرد.

تفاوت فریت بار با کارگو (freight Va cargo)

یکی از تفاوت‌های فرهنگی اصلی بین دو روش فریت بار با کارگو؛ در نوع وسیله نقلیه یا نوع حمل و نقل است. در جدول زیر تفاوت فریت بار با کارگو را بیشتر توضیح می‌دهیم.

فریت بارکارگو نوع وسیله نقلیه
+_ کامیون
+_قطار
_+هواپیما
_+کشتی
تفاوت فریت با کارگو

بنابراین؛ به بیان ساده‌تر، در تفاوت فریت بار با کارگو می‌توانیم به این اشاره کنیم که، فریت بار به کالاهایی گفته می‌شود که از طریق روش زمینی و با وسیله کامیون و قطار حمل می‌شود. در حالیکه، فریت بار به کالاهایی اطلاق می‌شود که از طریق راه‌های هوایی و دریایی و با کمک هواپیما و کشتی، جابه‌جا می‌شود.

علاوه بر تفاوت فریت بار با کارگو که در جدول فوق می‌بینید، این دو روش در برخی از موارد مشترک هستند. وجه اشتراک فریت بار و کارگو، در این است که هر دو به حمل و نقل بار اشاره دارند و هر دو در مورد ارسال کالاهای تجاری صحبت می‌کنند.

در مواردی که تا اینجای مقاله به شما عزیزان گفتیم، در رابطه با تفاوت فریت بار با کارگو صحبت کردیم. به عنوان تداوم بحث‌های قبلی، حال به سراغ فاکتورهایی می‌رویم که در انتخاب فریت بار و کارگو کمک بسیار زیادی به شما می‌کند. در ادامه، با ما همراه باشید.

تفاوت فریت بار با کارگو در نوع وسیله نقلیه است.

انتخاب بین فریت بار و کارگو به چه فاکتورهایی بستگی دارد؟

تا اینجای این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، در رابطه با تفاوت فریت بار با کارگو صحبت کردیم. جدای از تفاوت‌هایی که این دو روش با یکدیگر دارند، برای انتخاب هر کدام شما باید برخی از فاکتورها در نظر بگیرید. این فاکتورها شامل هزینه حمل، زمان حمل و حجم کالا است که در ادامه، با هم بررسی می‌کنیم.

هزینه

از تفاوت فریت بار با کارگو، می‌توانیم به هزینه نوع حمل و نقل اشاره کنیم. نرخ حمل و نقل، بین رو‌ش‌های حمل‌و‌نقل متفاوت است. هزینه‌ها، بسته به وزن و حجم محموله شما، مسافت مورد نیاز برای سفر، برنامه‌ریزی مسیر و میزان پر بودن یک کانتینر محاسبه می‌شود. حمل‌ونقل هوایی، گرانترین گزینه حمل‌ونقل است، اما سریع‌ترین راه، حمل هوایی است.

اگر در ارسال بار خود عجله دارید، حمل بار از طریق حمل و نقل هوایی، بهترین گزینه است. اگر زمان بیشتری برای حمل بار دارید اما می‌خواهید هزینه کمتری را بپردازید، حمل و نقل دریایی ممکن است برای شما بهتر باشد؛ زیرا به طور قابل توجهی ارزان‌تر از حمل و نقل هوایی است. برای هر نوع حمل و نقل، روش‌های مختلفی برای محاسبه هزینه حمل و نقل وجود دارد:

  1. حمل‌‌‌و‌نقل هوایی: با استفاده از وزن؛ قابل پرداخت است، به طوری که وزن و ابعاد یک محموله محاسبه می‌شود.
  2. حمل‌و‌نقل جاده ای: این هزینه‌ها، به طور کلی بر اساس وزن و مسافت است.
  3. حمل‌و‌نقل دریایی: هزینه حمل‌و‌نقل دریایی را برای کانتینر پرداخت می‌شود.

حمل‌و‌نقل هوایی و دریایی، علاوه بر هزینه فریت دارای هزینه گمرکی و مقصد می‌باشد. حمل‌و‌نقل جاده‌ای، ممکن است هزینه‌های عوارض بین دولت‌ها و کشورها داشته باشد. هزینه‌های ذخیره سازی نیز بسته به کشور، روش حمل‌و‌نقل و اندازه حمل، متفاوت است. ذخیره‌سازی در بنادر دریایی، می‌تواند گران‌تر از ذخیره‌سازی جاده باشد.

مدت زمان حمل و نقل

در تفاوت فریت بار با کارگو، نباید از مدت زمان حمل‌و‌نقل غافل شویم. در بین روش‌های ارسال، حمل هوایی سریع‌ترین روش است. حمل بار، بسته به مسافت بین 8 تا 72 ساعت امکان‌پذیر است. برخی از مسیرهای طولانی‌تر یا جایگزین، ممکن است تا 7 روز طول بکشد.

حمل‌و‌نقل از طریق دریا، بیشتر طول می‌کشد. برای مسیرهای اصلی حمل و نقل دریایی، بسته به شرایط آب و هوایی و سرعت کشتی، تحویل ممکن است 13 تا 15 روز طول بکشد. مسیرهای طولانی‌تر، ممکن است تا دو ماه طول بکشد. حمل‌و‌نقل جاده‌ای، بسته به مسافت، عوارض و ازدحام در توقفگاه‌ها می‌تواند از چند ساعت تا چند روز طول بکشد.

حجم و وزن کالا

وزن و اندازه محموله‌ای که حمل می‌کنید، به طور قابل توجهی بر گزینه‌های حمل‌و‌نقل شما تأثیر می‌گذارد و یکی از فاکتورهای مهم در تفاوت فریت بار با کارگو است. بار هوایی، با توجه به فضای محدود هواپیماهای باری، محدودیت بیشتری در میزان حمل‌و‌نقل دارد. اکثر خطوط هوایی، نوع باری که حمل می‌کنند را به همین دلیل محدود می‌کنند.

در فریت بار و کارگو، مواد خطرناک، از جمله مواد قابل اشتعال، خورنده، مواد منفجره، بیولوژیکی و برخی از لوازم پزشکی را حمل نمی‌شود.مگر اینکه دستورالعمل‌های دقیق را رعایت کنند.

حمل‌و‌نقل دریایی، می‌تواند بارهای بسیار بزرگ‌تر و سنگین‌تری را در یک سفر حمل کند، در حالی که، حمل‌و‌نقل جاده‌ای می‌تواند بارهای کوچک‌تری را حمل کند. هر حامل، دارای دستورالعمل‌های ایمنی، بهداشت و کیفیت است که باید هنگام حمل‌و‌نقل مواد خطرناک رعایت کنید.

آسیب‌پذیری و ارزش محصول نیز مهم است. برای محموله‌های گران قیمت و شکننده، حمل و نقل هوایی و زمینی ترجیح داده می‌شود.

مهمترین تفاوت فریت بار و کارگو در هزینه و روش حمل و نقل است.

آنچه در این مطلب خواندید…

همانطور که در طول مقاله به شما عزیزان در رابطه با تفاوت فریت بار با کارگو توضیح دادیم، کارگو برای کالاهای تجاری استفاده می‌شود که می‌توانید از طریق راه‌های هوایی و دریایی، محموله را جابه‌جا کنید.؛ اما فریت بار، به کالاهایی گفته می‌شود که به وسیله کامیون و قطار و از راه زمینی منتقل می‌شوند.فریت بار، ارتباط مستقیمی با جنبه‌های مالی حمل و نقل کالا دارد. به‌عنوان یک حمل‌کننده، درک تفاوت‌های بین حمل و نقل، می‌تواند به شما کمک کند از سردرگمی و اشتباهات احتمالی در ارتباط با حمل‌ونقل خود با یک فرستنده بار یا ارائه‌دهنده جلوگیری کنید. برای انتخاب بهترین روش حمل و آشنایی بیشتر با تفاوت فریت بار با کارگو، با تیم پشتیبانی شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس حمل در ارتباط باشید.اگر نظری در رابطه با مقاله دارید، با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

فریت بار چیست؟

زمانی که بخواهید در سفرهای طولانی کالایی را با خود ببرید، برای جلوگیری از اضافه بار از فریت بار استفاده می‌کنید. فریت بار هزینه کمتری را برای شما تا مقصد به همراه دارد و مقرون به صرفه تر است.

کارگو چیست؟

سریع‌ترین و مطمئن‌ترین راه حمل بارهای سنگین و حجیم، کارگو است که می‌توانید با استفاده از هواپیما و کشتی، محموله خود را جابه‌جا کنید.

فریت بار و کارگو در چه زمینه‌ای با یکدیگر تفاوت دارند؟

تفاوت فریت بار با کارگو، در نوع وسیله نقلیه برای حمل کالا است. در فریت بار از کامیون و قطار و در کارگو از هواپیما و کشتی برای جابه‌جایی بار استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر فریت بار در روش حمل زمینی و کارگو در روش حمل هوایی و دریایی، کاربرد دارند.

انتخاب فریت بار و کارگو به چه عواملی بستگی دارد؟

برای اینکه ببینید فریت بار مناسب‌تر است یا کارگو علاوه بر دانستن تفاوت فریت بار با کارگو، باید به عواملی مانند، هزینه حمل، مدت زمان حمل و حجم باری که می‌خواهید حمل کنید، توجه داشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *