تفاوت حمل بار هوایی با حمل زمینی به زبان ساده

تفاوت حمل بار هوایی با حمل زمینی به زبان ساده

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

تصور کنید که یک شرکت فناوری بزرگ در نیویورک باید به سرعت لوازم الکترونیکی حیاتی را به کارخانه‌ای در توکیو ارسال کند. آیا حمل و نقل زمینی انتخاب درستی خواهد بود یا حمل هوایی؟ ‌

حمل و نقل زمینی را می‌توان ‌به لاک‌پشتی تشبیه کنیم که با اطمینان و بازدهی بالا به مقصد می‌رسد. در حالی که حمل و نقل هوایی، مانند شاهینی است که در سریع‌ترین زمان به مقصد و هدف خودش می‌رسد. طبق آمارهای بدست آمده تنها 1 % از حجم کل بار جهانی را حمل هوایی تشکیل می‌دهد که ارزش آن 35 % بیش‌تر از ارزش کل کالاهاست.

انتخاب هر کدام از روش‌های زمینی و هوایی در حمل و نقل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و تاثیر بسزایی بر روی زمان، هزینه و کارایی انتقال کالا می‌گذارد. با توجه به این مقایسه، شما کدام یک از روش ها را انتخاب می کنید؟ برای تصمیم درست و آشنایی بیشتر با تفاوت حمل بار هوایی با حمل زمینی به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتها این مطلب از سوی گروه ققنوس حمل همراه ما باشید.

حمل بار هوایی ( Air Freight) : پرسرعت ترین

حمل بار هوایی

در انتخاب مناسب‌ترین روش برای حمل کالا دانستن تفاوت حمل بار هوایی با حمل زمینی کمک بسیار زیادی به شما می‌کند. در این مقاله ابتدا حمل هوایی و بعد از آن حمل زمینی را با تمام مزایا و معایب به شما معرفی می‌کنیم.

حمل و نقل هوایی سریع‌ترین روش حمل و نقل است که آن را برای حمل و نقل فوری و کالاهای با ارزش بالا، ایده‌آل می‌کند. به طور کلی هواپیماهای باری پهنای بیشتری از انواع هواپیماهای معمولی دارند و همچنین هواپیماهای باری دارای چرخ های بیشتر و درب‌های بزرگ هستند تا محموله‌های مختلف در داخل و در حین حمل و نقل نگهداری شوند. این روش دارای مزایا و معایبی می‌باشد که در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.

مزایا

از تفاوت حمل بار هوایی با حمل زمینی می‌توانیم به سرعت، امنیت و دسترسی جهانی در حمل هوایی اشاره کنیم که مزایا این روش حمل و نقل است.

سرعت

از تفاوت حمل بار هوایی با حمل زمینی می‌توانیم به سرعت بالای حمل هوایی اشاره کنیم. حمل و نقل هوایی یک سیستم سریع و کارآمد است و برای حمل و نقل مسافر و بار استفاده می‌شود. به عبارت دیگر حمل و نقل هوایی بالاترین سرعت را در بین تمامی شیوه‌های حمل‌و‌نقل دارد و امروزه جابجایی مسافران در مسافت‌های طولانی تقریبا توسط این شیوه حمل و نقل انجام می‌شود.

امنیت

فرودگاه‌ها و خطوط هوایی تدابیر امنیتی شدیدی را برای کاهش خطر سرقت و آسیب اجرا می‌کنند.

دسترسی جهانی

خدمات حمل و نقل هوایی می‌تواند تقریباً به هر مقصدی در سراسر جهان برسد، از جمله مناطق محصور در خشکی و دورافتاده غیرقابل دسترس توسط سایر مسیرها.

معایب

علاوه بر مزایا حمل بار به روش هوایی دارای معایبی هم می‌باشد که شامل:

هزینه

هزینه حمل‌ونقل یکی از تفاوت حمل بار هوایی با حمل زمینی است که قبل از انتخاب این دو روش باید توجه زیادی به آن داشته باشید. حمل‌و‌نقل هوایی به عنوان گران‌ترین گزینه حمل‌و‌نقل در نظر گرفته می‌شود. هزینه زیاد این روش به دلیل هزینه‌های بالای سوخت، مالیات فرودگاهی و اقدامات امنیتی است. از این رو، از حمل هوایی اغلب برای حمل و نقل با ارزش بالا و حجم کم استفاده می‌شوند.

محدودیت ظرفیت

در تفاوت حمل بار هوایی با حمل زمینی محدودیت ظرفیت به چشم می‌خورد. به این صورت که هواپیماها ظرفیت کمتری برای حمل بار نسبت به کشتی‌ها یا کامیون‌ها دارند. این امر باعث می‌شود حمل و نقل هوایی برای بارهای بزرگ، حجیم یا سنگین کمتر مناسب باشد.

تاثیرات محیطی

حمل‌ونقل هوایی در مقایسه با حمل‌ونقل دریایی و زمینی ردپای کربن بالاتری دارد و آن را به گزینه‌ای سازگار با محیط زیست تبدیل می‌کند. قبل از اینکه بخواهید اقدام به ارسال بار به روش هوایی کنید، باید بدانید که کدام کالاها برای ارسال بار با این روش ایده‌آل و مناسب هستند. اطلاع از این کالاها، در جابجایی ایمن محموله‌ها تاثیر بسیار زیادی دارد. به همین منظور در ادامه لیستی از کالاهای ایده‌آل را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

حمل بار هوایی برای چه کالاهایی ایده آل است؟

همانطور که گفتیم حمل هوایی، سریع‌ترین، ایمن‌ترین و در دسترس‌ترین روش در بین سایر روش‌ها است. محصولاتی که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم، در لیست بهترین و ایده‌آل ترین کالاها برای حمل بار هوایی قرار می‌گیرند.

  • محصولات با ارزش بالا مانند لوازم الکترونیکی و دارویی
  • کالاهای فاسد شدنی که نیاز به تحویل سریع دارند، مانند محصولات تازه و گل
  • اسناد فوری و محموله‌های حساس به زمان

همانطور که از عنوان مقاله هم متوجه شدید، قصد ما از جمع آوری این مطالب، معرفی تفاوت حمل بار هوایی با حمل زمینی است. تا اینجای مقاله در رابطه با حمل هوایی صحبت کردیم. در ادامه به بررسی حمل بار زمینی، مزایا و معایب و همچنین بررسی کالاها ایده‌آل می‌پردازیم.

حمل بار زمینی(Land Freight): انعطاف پذیر ترین

حمل‌ونقل زمینی که شامل حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی می‌شود، گزینه‌های تحویل انعطاف پذیر و مستقیم را ارائه می‌دهد که حمل زمینی را به یک انتخاب همه کاره برای بسیاری از تاجران تبدیل می‌کند. به همین دلیل  منعطف بودن حمل زمینی را می‌توانیم یکی از تفاوت حمل بار هوایی با حمل زمینی بدانیم. روش حمل بار به روش زمینی محبوب‌ترین روش به حساب می‌آید. این روش همانند روش حمل هوایی دارای مزایا و معایبی است که دانستن آن ها کمک بسزایی به شما می‌کند.

مزایا

مزایا حمل زمینی بار عبارت است از:

انعطاف پذیری

کامیون‌ها و قطارها گزینه‌های مسیر انعطاف‌پذیری را ارائه می‌کنند و خدمات تحویل درب به درب را فعال می‌کنند. این مزیت به ویژه برای حمل و نقل محلی و منطقه‌ای مفید است.

هزینه

یکی از تفاوت حمل بار هوایی با حمل زمینی می‌توانیم به هزینه حمل و نقل اشاره کنیم. یکی از بزرگترین مزایای حمل و نقل زمینی هزینه نسبتا پایین آن در مقایسه با سایر روش‌های حمل‌و‌نقل مانند هوایی یا دریایی است.. این روش برای مشاغلی که می‌خواهند هزینه‌‌های لجستیک خود را کاهش دهند می‌تواند جذاب باشد. حمل‌و‌نقل زمینی معمولاً ارزان‌تر از حمل‌ونقل هوایی است و می‌تواند برای مسافت‌های کوتاه تا متوسط ​​سریع‌تر از حمل‌ونقل دریایی باشد.

دسترسی آسان

حمل‌ونقل زمینی می‌تواند به مناطق بدون فرودگاه یا بنادر برسد، که آن را برای تحویل آخرین مقصد در مناطق شهری و روستایی ایده‌آل می‌کند.

خدمات منظم

حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی خدمات مکرر و منظمی را ارائه می‌دهد و حمل بار زمینی را به گزینه‌های قابل اعتمادی برای عملیات زنجیره تامین هماهنگ تبدیل می‌کند.

معایب

در قسمت قبل، مزیت‌های حمل زمینی را گفتیم. اما بهتر است از معایب آن نیز غافل نشویم. معایب حمل بار زمینی عبارت است از:

سرعت

سریعتر از حمل‌ونقل دریایی در مسافت‌های طولانی، حمل‌ونقل زمینی کندتر از حمل‌ونقل هوایی است، به خصوص برای محموله‌های بین المللی در مسافت‌های طولانی.

گنجایش

کامیون‌ها و قطارها در مقایسه با کشتی‌ها فضای بار محدودی دارند که می‌تواند برای محموله‌های بسیار بزرگ یا فله یک نقطه ضعف باشد.

تاثیرات محیطی

اگرچه حمل‌ونقل زمینی بهتر از حمل‌ونقل هوایی است، اما همچنان در انتشار گازهای گلخانه‌ای نقش دارد، به ویژه حمل‌ونقل جاده‌ای که به شدت به سوخت‌های فسیلی وابسته است.

حمل بار زمینی برای چه کالاهایی ایده آل است؟

از آنجایی که حمل‌ونقل زمینی برای کالاها روشی انعطاف پذیر است، اما نقش عمده‌ای در تجارت بین‌المللی ندارد. یعنی از این روش می‌توانید کالاها را از شهری به شهر دیگر جابجا کنید. به همین منظور برخی از کالاها را می‌توانید به کشورهای دیگر ارسال کنید. در ادامه کالاهای ایده‌ال که بسیار هم در تفاوت حمل بار هوایی با حمل زمینی به چشم می‌آید، در اختیارتان قرار می‌دهیم.

  • کالاهای حجیم و سنگین
  • ماشین آلات
  • مصالح ساختمانی
  • محصولاتی که می‌توان به صورت منعطف و مستقیم حمل کرد
  • محصولاتی که نیاز به حمل‌ونقل منظم و مکرر دارند.

آنچه در مطلب خواندید…

در پایان این بررسی جذاب و مقایسه‌ای، به وضوح متوجه می‌شویم که انتخاب بین حمل و نقل هوایی و زمینی به نیازها و شرایط خاص هر حمل و نقل بستگی دارد. حالا نوبت شماست که تصمیم بگیرید کدام یک از این روش ها را انتخاب کنید. اگر به سرعت و دقت نیاز دارید، حمل و نقل هوایی همان شاهین چابکی است که با سرعتی باور نکردنی، محموله ما را به مقصد می‌رساند. این روش برای کالاهای حساس، فاسدشدنی و موارد اضطراری بی نظیر است.

از سوی دیگر اگر به دنبال روشی اقتصادی و مطمئن برای حمل بارهای بزرگ و غیرضروری هستید، حمل و نقل حمل و نقل زمینی است که با ثبات و هزینه کمتر، بار شما را به مقصد می رساند. این روش برای کالاهای حجیم و سنگین بهترین گزینه است. حال از شما ‌می‌پرسیم:

کدام روش برای نیازهای شما مناسب‌تر است؟ آیا تجربه‌ای در استفاده از هر یک از این روش‌ها دارید که بخواهید با ما به اشتراک بگذارید؟  نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید که در شرایط مختلف، چگونه انتخاب می‌کنید. دنیای حمل و نقل گسترده و پویاست و همیشه می توان از تجربیات دیگران نکات آموزنده آموخت؛ همچنین می‌توانید تمامی خدمات حمل بار هوایی را به ما در گروه بزرگ ققنوس حمل بسپارید و با خیالی آسوده به سایر جنبه های بیزینس پرسود خود بپردازید. همچنین فراموش نکنید که ما منتظر شنیدن نظرات شما هستیم.

سوالات متداول

حمل بار هوایی چه مزایایی دارد؟

سرعت، امنیت و دسترسی جهانی از مزایای حمل بار به روش هوایی است.

چه کالاهایی برای حمل بار به روش هوایی مناسب است؟

از طریق حمل‌ونقل هوایی می‌توانید محصولات با ارزش مانند لوازم الکترونیکی و دارویی، کالاهای فاسد شدنی و اسناد فوری را به راحتی و در سریع‌ترین زمان جابجا کنید.

حمل بار زمینی چه معایبی دارد؟

از معایب حمل بار زمینی می‌توانیم به سرعت، پنجایش و تاثیرات محیطی اشاره کنیم. این معایب یکی از چندین تفاوت حمل بار هوایی با حمل زمینی می‌باشد. برای انتخاب بهترین روش با کارشناسان ما در شرکت ققنوس حمل در ارتباط باشید.

در حمل بار زمینی جابجایی کدام کالاها ایده آل تر است؟  

در حمل زمینی برای ارسال کالاهای حجیم و سنگین، ماشین آلات، مصالح ساختمانی و محصولاتی که نیاز به ارسال مستقیم و منظم دارد استفاده می‌شود.

5/5 - (3 امتیاز)
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *