کنوانسیون-بین-المللی-دریایی

کنوانسیون بین المللی دریایی + معرفی انواع آن

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

حمل گروپاژ از چین | مزایا، معایب و مهمترین نکات حمل

EFS در کشتیرانی / 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

کشتی چارتری | بیان شرایط و ویژگی های کشتی چارتری

حمل بار با واگن مسقف + مشخصات فنی و نحوه حمل بار

نحوه محاسبه نرخ کرایه حمل دریایی چگونه است؟ (راهنمای کامل)

حمل کالا از بندر شیامن + مزایا و معایب حمل بار از بندر شیامن

واردات کالا از روسیه / مراحل، روش ها و مهمترین نکات

کلوزبندی بیمه باربری چیست؟ ( راهنمای 0 تا 100)

هزینه lss در حمل دریایی | راهکارهای کاهش هزینه lss

ارزیابی گمرکی + اهداف و مهمترین وظایف ارزیاب گمرک

حمل بار فله از چین / انواع بار فله در حمل و نقل دریایی از چین

مهمترین بنادر تجاری چین | دلایل اهمیت بنادر تجاری چین

حمل بار از بندر تایچنگ / مراحل حمل، روش ها و امکانات تایچنگ

حمل هوایی باتری چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

ترانزیت فرودگاهی + تفاوت پرواز ترانزیتی، مستقیم و بدون توقف

شماره پلمپ کانتینر + انواع رنگ در پلمپ کانتینر و کاربرد آنها

ارسال بار از آفریقا | بهترین روش ارسال کدام است؟

بزرگترین بنادر کانتینری جهان (معرفی 10 مورد از مهمترین بنادر)

تفاوت لجستیک و زنجیره تامین | 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

آشنایی با انواع بوژی کش + کاربرد آن ها در صنعت حمل و نقل

اظهارنامه اجمالی در گمرک + تفاوت آن با مانیفست

مشاور بازرگانی کیست + اهمیت آن در کسب و کارهای بین المللی

وزن خالص و ناخالص کالا + تفاوت ها و تاثیر وزن کالا بر ترخیص آن

ممنوعیت های پست درب به درب + مهم ترین نکات و قوانین

VGM در حمل و نقل + نحوه محاسبه تاییدیه وزن کانتینر

معرفی بهترین تنگه های بین المللی جهان ( راهنمای 0 تا 100)

وزن حجمی بار هوایی | اهمیت محاسبه آن در حمل و نقل

ترخیص کار گمرک کیست؟ ( چرا به آن نیاز دارید)

حمل بار با جامبوبگ چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

انوانتر در گمرک؛ راهنمای کامل جهت موفقیت در تجارت

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

اقیانوس ها و دریاها راه های ارتباطی بین قاره های مختلف جهان هستند. بخش بزرگی از اقتصاد جهانی و حمل و نقل از طریق دریا انجام می شود. بنابراین حفظ ایمنی و سهولت کار در این موارد بسیار مهم است. به همین دلیل جامعه بین المللی با تعریف قوانین مختلف در قالب کنوانسیون بین المللی دریایی سعی در برقراری نظم در این نقطه از جهان دارد.

کنوانسیون بین المللی دریایی مجموعه‌ای از موافقت نامه‌هایی هستند که حقوق کشورهای مختلف برای استفاده از آب های بین المللی را تعریف می‌کنند. این توافقنامه ها موضوعاتی مانند آب های سرزمینی، مناطق انحصاری اقتصادی، حقوق شهروندی، وضعیت بین المللی، آلودگی اقیانوس ها، امنیت دریایی، همکاری های بین المللی و بسیاری مسائل دیگر را در بر می گیرد. در ادامه این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در رابطه با کوانسیون دریایی صحبت خواهیم کرد.

تاریخچه کنوانسیون بین المللی دریایی

تاریخچه کنوانسیون بین المللی دریایی به قرن نوزدهم باز می گردد. در آن زمان، کشورهای صنعتی شروع به توسعه تجارت خود با کشتیرانی در اقیانوس ها کردند. در همین زمان اولین کنفرانس بین المللی حقوق دریاها در سال 1890 در لاهه برگزار شد. در این کنفرانس، چندین قانون و موافقت نامه توسط اعضا، امضا شد.

پس از جنگ جهانی دوم، کشورها، نیاز به گسترش و هماهنگ کردن برخی از قوانین بین المللی دریا را احساس کردند. به همین دلیل، سازمان ملل چندین کنفرانس برای تجدید نظر در قوانینی که قبلاً در لاهه تصویب شده بود، ترتیب داد. اولین کنفرانس در سال 1958 در ژنو برگزار شد که منجر به تصویب چهار کنوانسیون شد:

  • کنوانسیون آب های سرزمینی
  • کنوانسیون فلات قاره
  • کنوانسیون آب های آزاد
  • کنوانسیون شیلات و حفاظت از منابع زنده دریایی

پس از این که دور دوم مذاکرات و کنفرانس سازمان ملل در سال 1960 به نتیجه نرسید، دور سوم این مذاکرات از سال 1973 تا 1982 ادامه یافت که در نهایت به تصویب کنوانسیون بین المللی دریایی منجر شد. این کنوانسیون به شکلی بسیار گسترده، قانون اساسی دریا را در 320 ماده و 9 پیوست ایجاد کرد. کنوانسیون بین المللی دریا حاوی مقررات جامعی در مورد موضوعاتی مانند حقوق کشورهای ساحلی و غیرساحلی، اکتشاف علمی دریا، حفاظت از محیط زیست دریایی، استفاده صلح آمیز از آب های بین المللی، توسعه و همکاری بین المللی و حل و فصل اختلافات می باشد.

 این کنوانسیون در سال 1982 به امضای همه اعضا رسید و در سال 1994 لازم الاجرا شد. در حال حاضر 168 کشور عضو این کنوانسیون هستند. پروتکل های زیادی طی سال ها به کنوانسیون های دریایی بین المللی اضافه شده اند و برخی از موضوعات آن ها همچنان بحث برانگیز است.

انواع کنوانسیون های دریایی

صنعت دریانوردی یک تجارت بین المللی است. به همین دلیل، دستورالعمل های یکسانی را باید در سراسر جهان در بخش های مختلف صنعت اجرا کرد و سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) از ابتدا روی آن کار کرده است. کنوانسیون بین المللی دریایی به انواع مختلفی از جمله کنوانسیون ایمنی، جستجو و نجات، مسئولیت مدنی، اندازه گیری ظرفیت کشتی ها دسته بندی می شوند. هر کدام از این کنوانسیون ها دارای ویژگی های خاص خود هستند که در ادامه در رابطه با آن ها توضیح خواهیم داد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در تماس باشید.

کنوانسیون بین المللی ایمنی جان در دریا

در حالی که اقیانوس ها منبع صلح و آزادی برای انسان ها هستند، محیطی پیچیده و تا حدودی مرموز دارند که می تواند زندگی انسان ها را با چالش های جدی و حتی گاهی اوقات تهدیدهای بزرگی را به همراه داشته باشد. به منظور کنترل و کاهش این خطرات، جامعه بین المللی کنوانسیون دریایی را به مجموع موافقت نامه های بین‌المللی در دریا برای حفاظت از ایمنی و جان مردم اضافه کرد. این کنوانسیون که به اختصار SOLAS نامیده می شود، دارای 160 عضو است و به عنوان یکی از قدیمی ترین و مهم ترین کنوانسیون های بین المللی در حوزه دریایی شناخته می شود. به طور کلی این کنوانسیون اصول و مسائل مهمی را برجسته می کند:

تجهیزات ایمنیکنوانسیون بین المللی ایمنی جان در دریا توصیه می‌کند که همه کشتی ها و شناورها به تجهیزات آتش نشانی، نجات غریق، تجهیزات حفاظتی، تجهیزات اضطراری و آزمایش ها مجهز شوند.
آموزش و آمادگیاین توافق بر لزوم اجرای برنامه های آموزشی و آمادگی برای خدمه نیروی دریایی توسط دولت ها تاکید می کند تا آن ها را قادر به عملکرد مناسب در شرایط بحرانی کند.
بازرسی و کنترل SOLAS قوانینی را برای بازرسی و کنترل تجهیزات دریایی تعیین می کند و ایمنی کامل این ناوگان را تضمین می کند.
تجهیزات ارتباطیکنوانسیون بین المللی دریایی همچنین مستلزم آن است که همه ناوگان از تجهیزات ارتباطی موثر و قابل اعتماد استفاده کنند.

کنوانسیون بین المللی جستجو و نجات دریایی

حفاظت از گونه های در حال انقراض در دریاها و اقیانوس ها بسیار مهم است. کنوانسیون بین المللی دریایی با ارائه دستورالعمل‌ها و قوانین عملیات نجات به کشورها کمک می‌کند تا به شیوه‌ای هماهنگ و کارآمد کار کنند و جان افراد را در هنگام بلایا نجات دهند.

کنوانسیون نجات دریایی تمامی مراکز امداد و نجات را از هر گونه تلفات دریایی مطلع خواهد کرد. سپس منابعی را برای عملیات جستجو و نجات تخصیص می دهد. همچنین از کشورهای منطقه حادثه دیده، برای مشارکت در عملیات جستجو و نجات دعوت می کند. عملیات امداد و نجات با استفاده از تجهیزات و فناوری های مدرن با حداکثر سرعت و دقت ممکن انجام می شود.

کنوانسیون بین المللی مسئولیت مدنی

کنوانسیون بین المللی مسئولیت مدنی که به اختصار ICCPR نامیده می شود، یکی از مهم ترین اسناد حقوق بشری و جزء انواع کنوانسیون بین المللی دریایی است که برای تضمین و حمایت از حقوق فردی و سیاسی طراحی شده است. آنها در کنوانسیون بین المللی دریایی بر اهمیت حقوق بشر برای همه مردم فارغ از نژاد، مذهب، جنسیت و عوامل دیگر تاکید کردند. یکی از مهمترین جنبه های کنوانسیون منع تبعیض است.

در این قرارداد به همه مردم حق برخورداری از آزادی های مدنی و سیاسی داده شده است. این اصل واقعاً حقوق همه افراد را بدون توجه به خصوصیات شخصی آن ها تضمین می کند. در کنوانسیون بین‌المللی حقوق شهروندی، علی رغم تعهد بین‌المللی، همه دولت ها موظفند با اتخاذ تدابیر مناسب و تضمین عدم محرومیت احدی از این حقوق، این حقوق را برای شهروندان خود فراهم کنند.

 این توافقنامه همچنین تدابیری را برای حل و فصل اختلافات و نقض حقوق بشر تعیین می کند. کنوانسیون بین المللی حقوق بشر از توسعه نهادهای دموکراتیک با حفظ هماهنگی بین حقوق بشر و تأکید بر مسئولیت بین المللی دولت ها برای حفاظت از کرامت انسانی حمایت می‌کند.

کنوانسیون اندازه گیری ظرفیت کشتی ها

کشتی ها به عنوان وسیله حمل و نقل دریایی نقش مهمی در اقتصاد جهانی دارند. برای حفظ ایمنی در دریا، اندازه گیری اندازه و ظرفیت کشتی ها بر اساس کنوانسیون بین المللی دریایی ضروری است. به همین منظور در سال 1960 کنوانسیون بین المللی برای اندازه گیری ظرفیت کشتی ها تنظیم شد. هدف اصلی این کنوانسیون تعیین مقادیر و ابعاد خاص برای اندازه گیری ظرفیت کشتی ها است تا اطمینان حاصل شود که این ابعاد مطابق با استانداردهای بین المللی است. درواقع کنوانسیون اندازه گیری استحکام کشتی ها گام مهمی در افزایش ایمنی و بهره وری دریانوردی در کشتیرانی برداشته است. همه این موارد در نهایت منجر به حفظ امنیت دریایی می شود:

استفاده از گمرک و عوارضاندازه گیری توانایی کشتی ها در تشخیص گمرک و عوارض در دریا بسیار مهم است. این اطلاعات به استفاده از بهترین مقدار هزینه های مختلف برای هر قایق کمک می کند.
انطباق با استانداردهای بین المللیاز طریق این اندازه گیری ها و تعریف استانداردهای خاص، انصاف و برابری در رقابت بین المللی حمل و نقل دریایی برقرار خواهد شد.
جلوگیری از تقلبدر کنوانسیون بین المللی دریایی ظرفیت کشتی ها به قوانینی برای اندازه گیری و گزارش دقیق محموله نیاز دارد. نتیجه این اقدام جلوگیری از تقلب و دستکاری اطلاعات توسط کشتی ها و تضمین اطلاعات صحیح به مقامات دریایی می باشد.

تاثیر کنوانسیون های حمل و نقل دریایی

دریاها و اقیانوس ها منابع بی پایان زیبایی و اسرار دنیای زیر آب هستند. اما به عنوان محیط های پویا و پیچیده، خطراتی را برای مردم و تجهیزات دریایی نیز به همراه دارند. به منظور مدیریت این خطرات و حفاظت از حیات دریایی، کنوانسیون هایی ایجاد شده است. تأثیر کنوانسیون بین المللی دریایی بسیار گسترده و متنوع است و شاهد اثربخشی آن در حوزه های مختلف حقوقی، اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی هستیم. از طرفی ممکن است هر از چند گاهی مشکلات جدیدی در محیط های دریایی ایجاد شود.

مسائلی مانند تغییرات اقلیمی، ذوب شدن یخچال های طبیعی، گرم شدن زمین، فعالیت های غیرقانونی در دریا، آلودگی دریا، تحریم های دریایی توسط چندین کشور و مسائل مشابه تنها از طریق کنوانسیون های دریایی بین‌المللی قابل حل است. با تصویب قوانین جدید بیشتر این مشکلات حل شده و از مشکلات جامعه جهانی کاسته شده است. گاهی اوقات، کشورها در تفسیر برخی از قوانین دریایی متفاوت هستند. این کنوانسیون ها به کاهش درگیری ها و جلوگیری از تشدید درگیری ها کمک می کند.

این کنوانسیون ها با تعیین حقوق دولت ها و تنظیم حمل و نقل دریایی و فعالیت های اقتصادی می توانند تأثیر مثبتی بر روابط بین کشورها داشته باشند. کنوانسیون بین المللی دریایی نیز با تعیین قوانین حفاظت از محیط زیست دریایی تأثیر مهمی بر حفاظت از آب و هوای اقیانوسی دارد. قوانین مهم در زمینه جلوگیری از صید غیرقانونی، رهاسازی نفت، گاز و سایر منابع دریایی به مدیریت پایدار منابع دریایی کمک می کند و تأثیر عمده ای در حفظ محیط زیست جهان و منابع آن خواهد داشت.

سوالات متداول

تاریخچه کنوانسیون بین المللی دریایی به چه زمانی بر می گردد؟

این کنوانسیون به قرن نوزدهم و زمانی که کشورهای صنعتی تجارت خود را به وسیله کشتیرانی توسعه دادند، باز می گردد. در سال 1890 همزمان با توسعه کشتیرانی در کشورها کنفرانس بین المللی حقوق دریاها نیز برگزار شد. این کنوانسیون دارای قوانین و مقرراتی همچون حقوق کشورهای ساحلی و غیرساحلی، حفاظت از محیط زیست و … می باشد.

در کنوانسیون بین المللی ایمنی جان چه مسائلی مهم است؟

در این کنوانسیون مسائلی همچون تجهیزات ایمنی، آموزش و آمادگی، بازرسی و کنترل و همچنین تجهیزات ارتباطی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

کنوانسیون بین المللی مسئولیت مدنی چیست؟

این کنوانسیون یکی از اسناد مهم در حقوق بشر است که حقوق فردی و سیاسی افراد را تضمین می کند. در این کنوانسیون تمامی دولت ها باید با تدابیر درست و مناسب حقوق مورد نیاز شهروندان را فراهم کنند. همچنین راه حل هایی را برای حل مشکلات و اختلافات حقوق بشری مشخص می کند.

در کنوانسیون اندازه گیری ظرفیت کشتی ها چه مواردی منجر به ایجاد امنیت در دریاها می شود؟

این کنوانسیون با استفاده از عوارض گمرکی، تطبیق با استانداردهای بین المللی و جلوگیری از نقض قوانین و تقلب، ایمنی را برای کشتی ها و دریاها فراهم می کند.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با کنوانسیون بین المللی دریایی آشنا کنیم. این کنوانسیون دارای قوانین و ویژگی های منحصر به فرد خود است که نظم و امنیت را برای اقتصاد جهان برقرار می کند. هدف از این کنوانسیون ایجاد استانداردها و قوانینی برای کار دریانوردان و ایجاد رضایت آن ها در بالاترین سطح است. انواع مختلفی از کنوانسیون ها را در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس به شما توضیح دادیم. اما برای آشنایی بیشتر با این توافقنامه به شما پیشنهاد می کنیم با کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در تماس باشید.

همچنین شرکت ما خدمات متنوعی را در زمینه ارسال بار دریایی، زمینی و هوایی، ترخیص کالا و حمل بار ته لنجی ارائه می دهد که می توانید با راهنمایی های کارشناسان ما از این خدمات بهره مند شوید.

4/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x