کسر-تخلیه-در-قانون-امور-گمرکی

کسر تخلیه در قانون امور گمرکی | شناخت دیدگاه ها و راه های جلوگیری از آن

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

حمل گروپاژ از چین | مزایا، معایب و مهمترین نکات حمل

EFS در کشتیرانی / 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

کشتی چارتری | بیان شرایط و ویژگی های کشتی چارتری

حمل بار با واگن مسقف + مشخصات فنی و نحوه حمل بار

نحوه محاسبه نرخ کرایه حمل دریایی چگونه است؟ (راهنمای کامل)

حمل کالا از بندر شیامن + مزایا و معایب حمل بار از بندر شیامن

واردات کالا از روسیه / مراحل، روش ها و مهمترین نکات

کلوزبندی بیمه باربری چیست؟ ( راهنمای 0 تا 100)

هزینه lss در حمل دریایی | راهکارهای کاهش هزینه lss

ارزیابی گمرکی + اهداف و مهمترین وظایف ارزیاب گمرک

حمل بار فله از چین / انواع بار فله در حمل و نقل دریایی از چین

مهمترین بنادر تجاری چین | دلایل اهمیت بنادر تجاری چین

حمل بار از بندر تایچنگ / مراحل حمل، روش ها و امکانات تایچنگ

حمل هوایی باتری چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

ترانزیت فرودگاهی + تفاوت پرواز ترانزیتی، مستقیم و بدون توقف

شماره پلمپ کانتینر + انواع رنگ در پلمپ کانتینر و کاربرد آنها

ارسال بار از آفریقا | بهترین روش ارسال کدام است؟

بزرگترین بنادر کانتینری جهان (معرفی 10 مورد از مهمترین بنادر)

تفاوت لجستیک و زنجیره تامین | 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

آشنایی با انواع بوژی کش + کاربرد آن ها در صنعت حمل و نقل

اظهارنامه اجمالی در گمرک + تفاوت آن با مانیفست

مشاور بازرگانی کیست + اهمیت آن در کسب و کارهای بین المللی

وزن خالص و ناخالص کالا + تفاوت ها و تاثیر وزن کالا بر ترخیص آن

ممنوعیت های پست درب به درب + مهم ترین نکات و قوانین

VGM در حمل و نقل + نحوه محاسبه تاییدیه وزن کانتینر

معرفی بهترین تنگه های بین المللی جهان ( راهنمای 0 تا 100)

وزن حجمی بار هوایی | اهمیت محاسبه آن در حمل و نقل

ترخیص کار گمرک کیست؟ ( چرا به آن نیاز دارید)

حمل بار با جامبوبگ چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

انوانتر در گمرک؛ راهنمای کامل جهت موفقیت در تجارت

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

اگر شما هم جزء تاجرانی هستید که کار واردات و صادرات را انجام می دهند، باید با کسر تخلیه در قانون امور گمرکی آشنایی داشته باشید. درواقع کسر تخلیه در قانون امور گمرکی یکی از تخلفات گمرکی است که اکثر بازرگانان آن را می دانند. مواردی وجود دارد که تعداد واحدهای وارداتی از مبدأ مجاز و سفارش نسبت به اظهارنامه گمرکی، کل محموله یا حقوق گمرکی کمتر یا بیشتر باشد.

ضمناً طبق قانون بحث کسر یا ابطال اضافی مطرح می شود. در صورت تخلیه اضافی، شما کافیست بسته یا بسته های اضافه را ثبت کنید. هنگام کسر تخلیه گمرک مطابق ماده 110 این قانون جزای نقدی تعیین می شود. اگر میخواهید اطلاعات بیشتری در رابطه با کسر تخلیه و تخلفات گمرکی کسب کنید، تا انتهای این مطلب همراه شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس باشید.

آشنایی با کسر تخلیه در قانون امور گمرکی

همانطور که گفتیم، کسر تخلیه گمرک یکی از تخلفات گمرکی در قانون گمرک است. بنابراین اگر کسر تخلیه در قانون امور گمرکی را مرتکب شوید، ممکن است روند ترخیص کردن کالا برای شما به تأخیر بیفتد. همچنین می تواند مشکلات و جریمه هایی را برایتان به همراه داشته باشد. می توان گفت هر ساله بسیاری از افرادی که از کشور های دیگر کالا وارد می کنند، عمدا یا ناخواسته با این قانون شکنی مواجه می شوند.

این افراد بخاطر همین تخلفات گمرکی با یکسری چالش روبرو هستند؛ کسر تخلیه در قانون امور گمرکی شامل مواردی است که تعداد بسته های وارداتی از مبادی مجاز و قانونی نسبت به اظهارنامه رایج، بارنامه عمومی یا بارگیری کالا کاهش یا افزایش یافته است. در چنین مواردی طبق قانون، کسر تخلیه گمرک یا کسر اضافی انجام می شود.

دیدگاه گمرک نسبت به کسر تخلیه

یکی از مواردی که در کسر تخلیه در قانون امور گمرکی استفاده می شود، ارزش گذاری بر اساس وزن کالا است. بنابراین از دید گمرک، هنگام توزین محموله در محدوده درب خروجی گمرک، در صورتی که بین وزن ارسالی روی ترازو و وزن مشخص شده تفاوت وجود داشته باشد و کاهش وزن قابل توجهی احساس شود.

مشکل در فرآیند تخلیه به وجود می آید که کسر تخلیه گمرک در نظر گرفته می شود و یکی از تخلفات گمرکی به حساب می آید. بر اساس بخشنامه بانک مرکزی این تفاوت در صورتی قابل قبول است که 3 درصد باشد. اما اگر  این تفاوت و تخلفات گمرکی بیشتر باشد صاحب بار باید جریمه بپردازد که به صورت زیر جریمه ها در نظر گرفته می شوند:

  • در صورتی که وزن محموله روی ترازو کمتر از وزن اعلام شده باشد از تخلفات گمرکی است که در اینجا دلار آزاد باید علاوه بر مبلغ ارز نیمایی که دریافت شده است خریداری و به بانک مرکزی واریز شود. به دلیل تفاوت زیاد بین درآمد غیر نقدی و نقدی، این عمل باعث کاهش حاشیه سود صاحب محموله می شود.  
  • اگر وزن بار روی ترازو بیشتر از وزن اعلام شده باشد دلیل دیگری در کسر تخلیه در قانون امور گمرکی  است که باید صاحب بار جریمه را پرداخت کند. تامین کننده باید مبلغی را به عنوان جریمه برای بار اضافی بپردازد که در مقایسه با مقداری که باید برداشته شود بسیار ناچیز خواهد بود.

دیدگاه بانک ها نسبت به کسر تخلیه

کمی قبل تر دیدگاه گمرک نسبت به کسر تخلیه در قانون امور گمرکی را به شما گفتیم. در اینجا بهتر است دیدگاه بانک ها نسبت به کسر تخلیه گمرک و تخلفات گمرکی را هم بدانید. زمانی که ورود کالا و بار توسط سیستم بانکی ثبت می شود، باید یک روش پرداخت را مشخص کنید. باید یادآور شد که اعتبار اسنادیLC  قبل از تحریم ها استفاده می شد.

اعتبار اسنادی قولی است که بانک به خریدار و فروشنده می دهد. در صورتی که خریدار به دلیل این سند قیمت خرید را پرداخت نکند، مبلغ باقی مانده یا کامل باید توسط بانک به خریدار پرداخت شود. البته در این زمینه بانک تا زمانی که تاییدیه تحویل کالای خریداری شده را دریافت نکند، اقدام به پرداخت نخواهد کرد.

بنابراین بانک خود را مالک کالای مذکور خواهد دانست. به همین دلیل در کسر تخلیه در قانون امور گمرکی، پرداخت ها تا زمان انتقال مالکیت از طریق تسویه حساب بانکی با مشتری و تایید بارنامه بدون تعهد به صورت سفارش پستی یا برات انجام می شود. از زمانی که سامانه ثبت سفارش و سامانه کامل معاملات و فرآیند یکپارچه سازی برای آنها استقرار پیدا کرد، بررسی اسناد قرارداد و تامین مالی نیز بر عهده بانک قرار گرفت.

درواقع با ثبت هرگونه اطلاعات مربوط به کالا به عنوان اظهار کننده در سامانه ثبت سفارش، این اطلاعات به سامانه بانک نیز وارد می شود. زیرا در این مرحله بانک باید با تخصیص و ارائه وجه و ارائه کد رهگیری اظهارنامه برای بررسی کالا و تایید کلیه اطلاعات و مدارک اقدام کند.

وظایف بانک در ازای کسر تخلیه

بانک ها علاوه بر دیدگاهی که نسبت به کسر تخلیه در قانون امور گمرکی دارند، وظایفی را هم در ازای کسر تخلیه گمرک  و تخلفات گمرکی دارند که در ادامه آن را بررسی می کنیم.

بانک ها نسبت به اطلاعات ثبت شده توسط مالک و اظهارکننده کاملا بی طرف هستند و فقط مسئول بررسی اسناد می باشند.  اگر بانک در حین بررسی مدارک و اطلاعات متوجه این موضوع شود که ارز خارج شده از کشور یا سهمیه صادراتی با مقدار محموله و کالاهای وارداتی مطابقت ندارد، به انتشار کسر تخلیه در قانون امور گمرکی ادامه می دهد؛ زیرا بانک باید آگاهانه به عنوان نماینده دولت عمل کند.

نحوه تامین ارز مورد نظر و مقدار کالای وارداتی در ازای آن نیز باید به دقت بررسی شود که این هم به عهده بانک می باشد.

 در صورتی که غرفه های تخلیه از بانک به گمرک منتقل شود و اظهار کننده کسر تخلیه گمرک بتواند مشکل را حل و مجوز را ثبت کند، می تواند از سامانه برای فسخ تعهد مجوز بگیرد، بانک نیز لغو تعهد را اعلام می کند.

اما اگر گمرک نظری در مورد تخفیف داشته باشد، صاحب کالا باید بدهی را تسویه کرده و به بانک پرداخت کند. گاهی اوقات هم در جایی که کالا تخفیف دارد، ممکن است صاحب کالا ادعا کند که مشکل به دلیل اطلاعات نادرست در اظهارنامه است.  برای حل مشکل کسر تخلیه در قانون امور گمرکی (تخلفات گمرکی) هم موضوع پس از مکاتبه بانک با گمرک بررسی می شود.

در خصوص سهمیه صادراتی لغو شده نیز باید توجه داشته باشید که به ازای هر مقدار سهمیه صادراتی لغو شده باید کالا وارد شود. به هر حال، در صورت واردات کمتر، واردکننده باید به بانک مالیات بپردازد. زیرا صادرکننده با واگذاری کالای صادراتی به واردکننده تعهد دیگری ندارد و تعهد هزینه لازم برای بازگشت به کشور بر عهده واردکننده است.

مدت زمان رفع تعهد به بانک

برای مدت زمان رفع تعهد به بانک در زمینه کسر تخلیه در قانون امور گمرکی، اگر شما، اظهارکننده کالا باشید، باید از لحظه ضمانت اجباری، ظرف مدت سه ماه بدهی ها را پرداخت و تسویه کنید. البته این مدت بسته به شرایط گاهی ممکن است تمدید شود. مثلا معامله گران با سابقه کار خوب و یا مشکلاتی مانند طولانی بودن زمان تحویل به بانک اعلام و مهلت ارائه مجوز تمدید می شود.

 محدودیت زمانی طبق بخشنامه های بانک مرکزی معمولاً زمانی محدود می شود تا گردش پول به سرعت شروع شود، با توجه به تحریم ها باید بار به سرعت به خارج از کشور منتقل شود. اما در صورتی که اظهارکننده کسر تخلیه گمرک نسبت به تسویه تعهد به بانک اقدام به موقع انجام ندهد، بانک پرونده مربوطه را به تعزیرات حکومتی ارجاع می دهد و بنابراین صاحب کالا دارای سابقه منفی و قرمز در سیستم بانکی خواهد بود.

راهکارهایی برای جلوگیری از ایجاد کسر تخلیه

 راهکارهای بسیاری برای جلوگیری از ایجاد کسر تخلیه در قانون امور گمرکی وجود دارد. اگر بخواهیم یکی از راهکارها را به شما توضیح دهیم می توانیم اینطور بگوییم که برای جلوگیری از مواجه شدن با کسر تخلیه گمرک و پرداخت تخلفات گمرکی نیاز است، کلیه اطلاعات و مدارک از جمله پکینگ لیست نهایی که فروشنده به صاحب کالا ارائه می دهد، کامل و صحیح باشد. در چنین شرایطی، در صورت وجود اختلاف وزن، صاحب کالا این اجازه را خواهد داشت تا طبق وزن نهایی، ثبت سفارش را تصحیح کند؛ زیرا مجوز ورود و ثبت سفارش با توجه به وزن ناخالص کالا پیش از ارسال آن انجام می شود.

سوالات متداول

دیدگاه گمرک نسبت به کسر تخلیه چیست؟

از آنجایی که ارزش گذاری بر اساس وزن کالا، یکی از موارد کسر تخلیه گمرک می باشد، از دید گمرک تخلفات گمرکی در صورتی قابل قبول است که تفاوت آن 3 درصد باشد. در صورتی که تفاوت بیشتر باشد، صاحب بار باید در دوحالت جریمه را پرداخت کند. اولین حالت زمانی است که وزن بار روی ترازو کمتر از وزن اعلام شده باشد و دومین حالت زمانی که وزن بار روی ترازو بیشتر از وزن اعلام شده باشد.

بانک ها نسبت به کسر تخلیه چه دیدگاهی دارند؟

دیدگاه بانک نسبت به کسر تخلیه در قانون امور گمرکی زمانی است که ورود کالا یا بار، توسط سیستم های خود بانک ثبت شده باشد. در این حالت بانک خود را مالک کالا می داند و پرداخت ها تا زمان انتقال مالکیت به صورت سفارش پستی یا برات براساس اعتبار اسنادی قابل انجام است. اعتبار اسنادی نیز سندی است که بانک به خریدار یا فروشنده می دهد.

برای رفع تعهد به بانک چه مدت زمان لازم است؟

مدت زمان رفع تعهد به بانک در کسر تخلیه گمرک، سه ماه است که در این مدت شما از لحظه ضمانت اجباری، بدهی ها را پرداخت کنید. این مدت زمان بستگی به شرایط دارد و ممکن است مجدد تمدید شود.

بانک ها چه وظایفی در ازای کسر تخلیه گمرک دارند؟

بانک ها نسبت به کسر تخلیه در قانون امور گمرکی یکسری وظایف دارند که از جمله میتوان به بی طرفی اشاره کرد. طوری که بانک ها فقط مسئول بررسی اسناد هستند. اگر بانک ها هنگام بررسی اسناد، متوجه عدم مطابقت ارز خارج شده از کشور با مقدار کالا شوند، کسر تخلیه گمرک را منتشر می کنند.

جمع بندی

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با کسر تخلیه در قانون امور گمرکی آشنا کنیم. همانطور که گفته شد، کسر تخلیه گمرک، یکی از تخلفاتی است که در  قانون گمرک انجام می شود.

هر ساله هم بسیاری از افراد تحت عنوان بازرگان و تاجر، زمانی که بخواهند کالایی را از کشوری به کشور دیگر وارد کنند، یا با خواست خود و یا بدون خواست خود، ممکن است دچار این تخلفات گمرکی شوند و با این قانون شکنی مواجه شوند؛ که در این صورت نیاز است جریمه ای را بابت این موضوع به گمرک پرداخت کنند. اما گمرک و بانک، دیدگاه های متفاوتی را نسبت به تخلفات گمرکی دارند که در این مقاله آن ها را توضیح دادیم.

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، در زمینه حمل و نقل، ترخیص، هزینه حمل و نقل در خدمت شما عزیزان خواهد بود. بنابراین اگر سوالی در رابطه با کسر تخلیه و دیگر موارد مربوط به تجارت بین المللی دارید، می توانید از کارشناسان حرفه ای و مجرب شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس کمک بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x