پروفرما-چیست

پکینگ لیست چیست و چرا به آن نیاز دارید؟

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

حمل گروپاژ از چین | مزایا، معایب و مهمترین نکات حمل

EFS در کشتیرانی / 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

کشتی چارتری | بیان شرایط و ویژگی های کشتی چارتری

حمل بار با واگن مسقف + مشخصات فنی و نحوه حمل بار

نحوه محاسبه نرخ کرایه حمل دریایی چگونه است؟ (راهنمای کامل)

حمل کالا از بندر شیامن + مزایا و معایب حمل بار از بندر شیامن

واردات کالا از روسیه / مراحل، روش ها و مهمترین نکات

کلوزبندی بیمه باربری چیست؟ ( راهنمای 0 تا 100)

هزینه lss در حمل دریایی | راهکارهای کاهش هزینه lss

ارزیابی گمرکی + اهداف و مهمترین وظایف ارزیاب گمرک

حمل بار فله از چین / انواع بار فله در حمل و نقل دریایی از چین

مهمترین بنادر تجاری چین | دلایل اهمیت بنادر تجاری چین

حمل بار از بندر تایچنگ / مراحل حمل، روش ها و امکانات تایچنگ

حمل هوایی باتری چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

ترانزیت فرودگاهی + تفاوت پرواز ترانزیتی، مستقیم و بدون توقف

شماره پلمپ کانتینر + انواع رنگ در پلمپ کانتینر و کاربرد آنها

ارسال بار از آفریقا | بهترین روش ارسال کدام است؟

بزرگترین بنادر کانتینری جهان (معرفی 10 مورد از مهمترین بنادر)

تفاوت لجستیک و زنجیره تامین | 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

آشنایی با انواع بوژی کش + کاربرد آن ها در صنعت حمل و نقل

اظهارنامه اجمالی در گمرک + تفاوت آن با مانیفست

مشاور بازرگانی کیست + اهمیت آن در کسب و کارهای بین المللی

وزن خالص و ناخالص کالا + تفاوت ها و تاثیر وزن کالا بر ترخیص آن

ممنوعیت های پست درب به درب + مهم ترین نکات و قوانین

VGM در حمل و نقل + نحوه محاسبه تاییدیه وزن کانتینر

معرفی بهترین تنگه های بین المللی جهان ( راهنمای 0 تا 100)

وزن حجمی بار هوایی | اهمیت محاسبه آن در حمل و نقل

ترخیص کار گمرک کیست؟ ( چرا به آن نیاز دارید)

حمل بار با جامبوبگ چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

انوانتر در گمرک؛ راهنمای کامل جهت موفقیت در تجارت

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

پکینگ لیست به عنوان یکی از اصطلاحاتی در نظر گرفته می‌شود، که در دنیای بازرگانی همواره بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. لازم به ذکر است که شناخت درست این اصطلاحات می‌تواند راهنمای بسیار مناسبی برای ما در انجام امورات بازرگانی و تجاری به محسوب شود .در مقاله از سوی شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس قصد داریم تا درباره سند بین المللی به نام پکینگ لیست صحبت کنیم.

به طور خلاصه میتوان گفت این سند دارای اطلاعات مهمی در مورد کالای صادراتی و یا وارداتی ما می‌باشد، که این اطلاعات باید به شکل دقیقی در آن ذکر شده باشد. در ادامه مقاله به بررسی دقیق ترین این اصطلاح خواهیم پرداخت. پس تا انتهای مقاله لطفا همراه ما باشید.

پکینگ لیست چیست؟

پکینگ لیست به عنوان سندی بین المللی در نظر گرفته می‌شود، که در آن اطلاعات ضروری وارداتی و یا صادراتی مانند چگونگی بسته بندی، نوع بسته، ابعاد کالا ، وزن کالا و مواردی از این‌ قبیل ذکر می‌گردد. پکینگ لیست را بایستی به همراه  فاکتور تجاری ارائه کرد، اما لازم است بدانید که سند Packing list به طور قطع نمی‌تواند جایگزین فاکتور تجاری شود.

لازم به ذکر است در زبان فارسی Packing list – معادل لیست صورت و یا عدل بندی ذکر گردیده است. بنابراین اگر در هنگام انجام امورات تجاری و بازرگانی با چنین اصطلاحی روبرو شدید باید بدانید که این دو با یکدیگر تفاوتی ندارند. همچنین تهیه لیست عدل بندی یا پکینگ لیست امری ضروری می‌باشد و تهیه آن به انجام درست و آسان فرایند حمل و نقل بین المللی و تجاری کمک  شایانی می‌کند و موجب افزایش سرعت روند کار خواهد شد.

لازم است بدانید علاوه بر لیست عدل بندی، صورت حساب بسته، دفتر تحویل ، برگه بسته‌بندی و لیست مشتری از دیگر نام های پکینگ لیست می‌باشد.

چرا باید از سند پکینگ لیست یا Packing list  استفاده کنید؟

لازم است بدانید که یکی از اسناد و مدارکی که معمولاً توسط فروشنده بایستی تهیه گردد، که نوع بسته بندی در کالا را مشخص و بیان میکند، با عنوان پکینگ لیست شناخته می‌شود. لازم به ذکر است که مشخصات ظاهری و همچنین محتویات داخل هر بسته از یک بارنامه در صورت متنوع بودن کالا ها از جمله مواردی هستند که در این سند وارداتی ذکر می‌گردد.

در واقع می‌توان گفت پکینگ لیست دارای اطلاعات و توضیحات مربوط به این هر محموله میباشد، از این رو به عنوان یکی از ضروری ترین اسناد و مدارک جهت ارائه به گمرک در آخرین مراحل ترخیص کالا از گمرک در نظر گرفته می‌شود که در صورت متفاوت بودن محتویات داخل بسته ها حتماً بایستی تحویل اداره گمرک گردد.

 لازم است بدانید علاوه بر گمرک کشور مقصد این سند نیز هنگام بازرسی توسط شرکت بازرگانی و ترخیص از کشور مبدا نیز هم مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد گرفت. به طور کلی در پکینگ لیست به صورت مجزا تمام کالاهای موجود در بار، مانند وزن کالا، حجم کالا، تعداد هر قلم از کالاها به طور کامل و دقیق ذکر شده است که شما با استفاده از این سند متوجه انواع کالاها که در کانتینری و یا محموله وجود دارند، خواهید شد و می‌توانید وزن ناخالص و وزن خالص، تعداد کالا و نیز و حجم هر کدام از کالاها را به طور دقیق مورد ارزیابی قرار دهید.

پکینگ لیست بایستی هنگام انجام تشریفات گمرکی صادرات و واردات کالا به گمرکات کشور مبدا و مقصد ارائه گردد. پکینگ لیست به عنوان فهرستی جدول بندی شده در نظر گرفته می‌شود که در هر ردیف از آن به تعداد اقلام و در هر ستون‌ به خصوصیات برای هر محصول پرداخته است.

لازم است بدانید که یکی از خدمات شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، اخذ مجوزات و مدارک لازم جهت انجام تشریفات گمرکی از سازمان های گوناگون میباشد، از این رو میتوانید جهت اخذ مدارکاتی مانند پکینگ لیست از متخصصان ما در این گروه کمک بگیرید.

چه اطلاعاتی در لیست عدل بندی یا پکینگ لیست درج می‌شود؟

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، پکینگ لیست با نام‌های دیگری نیز شناخته می‌شود که علاوه بر لیست عدلبندی، این سند را با نام های دیگری مانند صورت‌حساب بسته بندی ، لیست مشتری، دفتر تحویل و با لیست حمل‌ونقل نیز مورد خطاب قرار می‌دهند. همچنین گفته شد که در پکینگ لیست جزئیات زیادی را از انواع کالای موجود در محموله را در اختیار دو طرف معامله و یا کسانی که به گونه‌ای نقشی در چگونگی حمل‌ونقل، نظارت و یا تحویل کالا دارند قراد می‌دهد، که این اطلاعات شامل موارد زیر میگردد.

  • اطلاعاتی در مورد وزن خالص کالای موجود در بار به همراه ارائه جداگانه وزن ناخالص هر کدام از اقلام
  • ثبت اسم و عنوان کالا به همراه شماره و نیز تاریخ صدور برگه
  • ثبت شرح کالاهای موجود در قرارداد
  • ارائه نام و آدرس فروشنده به صورت دقیق و کامل
  • ارائه اسم ، آدرس و نیز شماره تلفن خریدار کالا
  • ارائه نحوه هزینه پرداخت اسناد به شکل اعتباری یا نقدی
  • ارائه اسم کشور‌مبدأ و نیز مقصد محموله
  • ثبت شماره کالا یا LC در زمان انجام خرید که به صورت اعتبار اسنادی در نظر گرفته می‌شود.

کاربرد پکینگ لیست در حمل و نقل کالا

لازم است بدانید پکینگ لیست به عنوان یک سند حمل و نقل نیز در نظر گرفته می‌شود، اما گاهی ممکن است یک سند حمل و نقل در گمرک بسیاری از کشورها از اهمیت بالایی برخوردار نباشد و به صورت یک قانون اجباری مورد استفاده قرار نگیرد، اما به طور کلی وجود یک سند حمل و نقل کالا مزایاو کاربردهای بسیار زیادی را برای تاجران و بازرگانان به همراه خواهد داشت که در ادامه مقاله به برخی از مهمترین کاربردهای پکینگ لیست خواهیم پرداخت.

  • لازم است بدانید که اطلاعات موجود در پکینگ لیست موجب میگردد، تا چگونگی ارسال و همچنین دریافت محصولات فیزیکی فهرست شده برای خریداران و فروشندگان تایید شود و این امر به سرعت انجام امورات گمرکی کمک می‌کند.
  • همچنین وجود پکینگ لیست به عنوان یکی از اسناد حمل و نقل کالا به علت دارا بودن خاصیت ردیابی و شناسایی اطلاعات گوناگون جهت استفاده از سفارشات ارائه شده در بسته بندی های گوناگون بسیار پرکاربرد و حائز اهمیت است.
  • پکینگ لیست وظیفه و عملکری شبیه بارنامه دارد از این رو می‌توان از این مدرک به عنوان بارنامه نیز استفاده کرد.
  • تکمیل پکینگ لیست در حمل و نقل کالا منجر به ارائه جزئیات بیشتری برای بخش اطلاعات صادرات و واردات الکترونیکی در سیستم خودکار خواهد شد.
  • صدور سند پکینگ لیست می‌تواند به عنوان راهنما جهت شمارش تعداد کالاها و محموله ها مورد استفاده قرار بگیرد.
  • پکینگ لیست به وارد کردن اطلاعات محموله و کالا های وارداتی و صادراتی به ماموران و کارگزاران گمرک کشور مقصد کمک بسیار شایانی می‌کند.
  • از پکینگ لیست نیز می‌توان جهت دریافت بارنامه در حمل و نقل بین المللی استفاده کرد.

کاربرد پکینگ لیست در ترخیص کالا

وجود پکینگ لیست به عنوان یکی از اسناد مهم و ضروری در تجارت بین المللی در نظر گرفته می‌شود، چرا که این سند کاربردها و مزایای مهمی را هنگام عمل ترخیص کالا برای بازرگانان به همراه داشت. از این رو در در ادامه به کاربردهای پکینگ لیست در زمان ترخیص کالا خواهیم پرداخت.

اطمینان از محتویات درون بسته بندی کالاها

لازم به ذکر است قبل از اینکه بسته و محموله مورد نظر مهر و موم گردد، بایستی تمامی اقلام داخل بسته بندی کالاها، در پکینگ لیست درج شود. با توجه به این امر که پکینگ لیست تعداد دقیق اقلام فیزیکی موجود در بسته بندی را ذکر می‌کند، بایستی اطلاعات آن به شکل کاملاً شفاف و دقیق با کالای مد نظر باشد. همچنین پس از مطابقت کالا با اطلاعات ثبت شده در برگه پکینگ لیست ، می‌توان پکینگ لیست را چاپ و آن را در جعبه محموله ها قرار داد.

موجب سازماندهی بهتر کالا خواهد شد.

برگه بسته‌بندی کالا ها یا همان پکینگ لیست می‌تواند به اندازه ثبت سفارش کالاها و همچنین چگونگی آن‌ها، در ساماندهی و انجام فرایند های تجاری به فروشنده و نیز به خریدار کمک شایانی کند. این مسئله به ویژه هنگامی که یک سفارش در جعبه‌های گوناگون تقسیم‌ بندی شده است ، اهمیت بسیار بیشتری پیدا خواهد کرد.

کمک به شناسایی کالاهای آسیب دیده

لازم است بدانید این پکینگ لیست‌ها هستند که منجر به شناسایی اقلام آسیب دیده و مرتب کردن آن‌ها می‌شوند، چرا که پکینگ لیست می‌تواند به عنوان سند پشتیبانی، منجر شود که صدور بازپرداخت هزینه محموله ها یا ارسال مجدد کالاهای مشابه با سرعت بیشتری انجام بگیرد.

موجب تأیید نهایی کالاهای دریافتی

اسناد بسته‌بندی یا همان پکینگ لیست ها به عنوان مهر تأییدی جهت دریافت محموله های سفارشی منطبق با هزینه پرداختی می‌باشند. این برگه ها جهت شناسایی کالاهای مفقود شده و یا از بین رفته در کنار دریافت کامل و دقیق سفارش بسیار کمک کننده و مهم هستند.

نمونه قالب پکینگ لیست

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد پکینگ لسیت ها به عنوان یکی از اسناد و مدارک مهم گمرکی به شمار میرود. از این‌رو تهیه پکینگ لیست بسیار مهم و ضروری می‌باشد. لازم است بدانید که پکینگ لیست هم مانند سیاهه های تجاری از دارای الگو و ساختار خاص و مشخصی تشکیل نشده است و طراحی آن به شکل های گوناگون و متنوعی انجام می‌پذیرد‌. لازم به ذکر است که اطلاعات تکمیلی پکینگ لیست به طور کلی شامل موارد زیر میگردد:

Box / Pollet No:

این بخش مربوط به تعیین نوع بسته بندی مثلاً بسته بندی به شکل چوبی، فلزی، کارتنی و غیره می‌باشد.

البته بایستی به این نکته توجه داشته باشید که تعداد کالا در سیاهه تجاری یا همان اینویس درج میگردد و تنها نوع بسته‌بندی و همچنین تعداد بسته ها در پکینگ لیست وارد خواهد شد.

Dimension / Cm:

این بخش مربوط به ابعاد بسته به طور مثال ارتفاع، طول و یا عرض که بر حسب سانتی‌متر اندازه گیری می‌شود، می‌باشد.

Gross Weight / Kg:

این بخش مربوط به وزن هر بسته بعد از بسته‌بندی بر حسب کیلوگرم می‌باشد

Net Weight / Kg:

این بخش مربوط به وزن خالص کالا پیش از عملیات بسته‌بندی بر حسب کیلوگرم است .

پکینگ لیست ( packing list ) به چه معناست؟

پکینگ لیست به عنوان یکی از اسناد بین‌المللی در نظر گرفته می‌شود، که در آن اطلاعات ضروری صادراتی و وارداتی مانند نحوه بسته بندی کالا، نوع کالا، ابعاد کالا، وزن کالا و مواردی از این قبیل درج می‌شود.

در پکینگ لیست یا فهرست عدل بندی چه اطلاعاتی بایستی درج گردد؟

ثبت اسم و عنوان کالا به همراه شماره صدور برگه، ارائه نام و آدرس فروشنده، ارائه آدرس و شماره تلفن خریدار، نوع بسته بندی کالا، وزن کالا ابعاد کالا و مواردی از این قبیل در پکینگ لیست نوشته می‌گردد.

در هر ستون و ردیف پکینگ لیست چه مواردی درج می‌گردد؟

هر ردیف از پکینگ لیست به تعداد اقلام تخصیص می یابد و ستون های آن به ویژگی های محصولات اشاره دارد. لازم به ذکر است که بایستی در بخش ویژگی‌های محصول به طور کامل به شرح کالا بپردازید.

مهمترین کاربرد پکینگ لیست در زمینه حمل و نقل چیست؟

از پکینگ لیست می‌توان در ارائه جزئیات بیشتری برای انواع کالاهای موجود در بار استفاده کرد. همچنین پکینگ لیست موجب تسهیل در وارد کردن اطلاعات محموله نیز می‌شود . همچنین اطمینان از محتویات درون بسته بندی، سازماندهی کالا و مواردی از این قبیل نیز به عنوان کاربرد پکینگ لیست ذکر می‌گردد.

جمع بندی

همانطور که در این مطلب نیز اشاره شد ارائه مدارک و اسناد مورد نیاز به عنوان یکی از مهمترین مراحل در انجام امور گوناگون به ویژه معاملات تشریفاتی و تجاری و همچنین ترخیص کالا از گمرک در نظر گرفته می‌شود. لازم است بدانید به عنوان کسی که در زمینه صادرات و واردات کالا فعالیت میکند، یا قصد فعالیت در این زمینه را دارد، قطعاً ارائه این اسناد و مدارک به سازمان های گوناگون مربوطه جهت صدور اجازه ادامه فعالیت گمرکی بسیار مهم و ضروری است.

فهرست عدل بندی یا پکینگ لیست نیز به عنوان یکی از مدارک مهم جهت ترخیص کالا از گمرک و همچنین انجام صحیح امورات تشریفاتی گمرکی در نظر گرفته می‌شود، که ارائه آن در کنار مجوزهای ترخیص کالا لازم است، چرا که این اسناد موجب شفافیت فعالیت فروشنده و همچنین در تسهیل روند ارسال، بازرسی گمرکی، حمل و نقل کالا و همچنین تحویل کالا به مشتری بسیار تاثیرگذار است.

به عنوان کلام پایانی لازم به ذکر است که شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس با بیش از 9 سال سابقه در زمینه حمل و نقل بین المللی به عنوان یکی از فعالان حوزه تجارت خارجی در ایران در نظر گرفته می‌شود .

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس امکان حمل کالا از سرتا سر کشور را در کمتر 5 روز کاری برای شما تاجران و بازرگانان عزیز فراهم آورده، از این رو می‌توانید انجام امورات مربوط به حمل و نقل بین المللی را با خیالی آسوده به کارگزاران ما در این شرکت بسپارید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x