کاربرد-پکینگ-لیست-در-واردات-کالا-و-حمل-و-نقل-بین-المللی

کاربرد پکینگ لیست در واردات کالا و حمل و نقل بین المللی

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

حمل گروپاژ از چین | مزایا، معایب و مهمترین نکات حمل

EFS در کشتیرانی / 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

کشتی چارتری | بیان شرایط و ویژگی های کشتی چارتری

حمل بار با واگن مسقف + مشخصات فنی و نحوه حمل بار

نحوه محاسبه نرخ کرایه حمل دریایی چگونه است؟ (راهنمای کامل)

حمل کالا از بندر شیامن + مزایا و معایب حمل بار از بندر شیامن

واردات کالا از روسیه / مراحل، روش ها و مهمترین نکات

کلوزبندی بیمه باربری چیست؟ ( راهنمای 0 تا 100)

هزینه lss در حمل دریایی | راهکارهای کاهش هزینه lss

ارزیابی گمرکی + اهداف و مهمترین وظایف ارزیاب گمرک

حمل بار فله از چین / انواع بار فله در حمل و نقل دریایی از چین

مهمترین بنادر تجاری چین | دلایل اهمیت بنادر تجاری چین

حمل بار از بندر تایچنگ / مراحل حمل، روش ها و امکانات تایچنگ

حمل هوایی باتری چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

ترانزیت فرودگاهی + تفاوت پرواز ترانزیتی، مستقیم و بدون توقف

شماره پلمپ کانتینر + انواع رنگ در پلمپ کانتینر و کاربرد آنها

ارسال بار از آفریقا | بهترین روش ارسال کدام است؟

بزرگترین بنادر کانتینری جهان (معرفی 10 مورد از مهمترین بنادر)

تفاوت لجستیک و زنجیره تامین | 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

آشنایی با انواع بوژی کش + کاربرد آن ها در صنعت حمل و نقل

اظهارنامه اجمالی در گمرک + تفاوت آن با مانیفست

مشاور بازرگانی کیست + اهمیت آن در کسب و کارهای بین المللی

وزن خالص و ناخالص کالا + تفاوت ها و تاثیر وزن کالا بر ترخیص آن

ممنوعیت های پست درب به درب + مهم ترین نکات و قوانین

VGM در حمل و نقل + نحوه محاسبه تاییدیه وزن کانتینر

معرفی بهترین تنگه های بین المللی جهان ( راهنمای 0 تا 100)

وزن حجمی بار هوایی | اهمیت محاسبه آن در حمل و نقل

ترخیص کار گمرک کیست؟ ( چرا به آن نیاز دارید)

حمل بار با جامبوبگ چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

انوانتر در گمرک؛ راهنمای کامل جهت موفقیت در تجارت

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

یکی از اصطلاحاتی که در واردات کالا و حمل و نقل بین المللی بسیار پرکاربرد است، پکینگ لیست می باشد که به آن لیست عدل بندی نیز گفته می شود.

پکینگ لیست در واردات کالا باید ارائه داده شود، که همانند پروفرما اینویس فروشنده کالا آن را باید صادر کند. در واقع به واسطه این سند مشخصات مرسوله ضمانت می شود. با توجه به حساسیت بالای این سند، شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تصمیم دارد تمامی نکاتی که یک تاجر باید درباره پکینگ لیست بداند را مورد بررسی قرار دهد، پیشنهاد ما این است که تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

پکینگ لیست در واردات کالا

پکینگ لیست چیست؟

پکینگ لیست در واردات کالا بسیار حائز اهمیت است، در واقع در نقل و انتقالات بین المللی و ترخیص کالا ارائه این مدرک الزامی می باشد. این لیست عدل بندی را باید فروشنده محصول تهیه کند و در آن تمامی مشخصات کالا اعم از نوع و مقدار آن و نحوه بسته بندی محصول را درج کند‌. هر فردی که کالا را تحویل می گیرد، مرسوله را باید با لیست عدل بندی تطابق دهد و از صحت آن مطمئن شود.

در حالت کلی پیش فاکتور و پکینگ لیست (packing list) را با هم باید ارائه داد و هیچکدام جایگزین دیگری نخواهد شد. پکینگ لیست با عناوین متفاوتی همچون برگه بسته بندی، صورت حساب بسته، لیست حمل و نقل، برگه تحویل، رسید مشتری و دفتر حمل به کار برده می شود.

به طور کلی ارائه پکینگ لیست در واردات کالا در دو مرحله بسیار ضروری می باشد

اولین مرحله زمانی است که خریدار نقل و انتقال مرسوله خود را به یک شرکت حمل و نقل واگذار می کند. به عنوان مثال اگر تاجران تصمیم دارند که حمل و نقل بار خود را به شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس بسپارند، لازم است که پکینگ لیست را ارائه دهند، زیرا بدون آن نمی توان قیمت حمل بار را محاسبه کرد.

دومین مرحله ارائه پکینگ لیست (packing list) در واردات کالا هنگام ترخیص و انجام امورات گمرکی می باشد. از اهداف مهم لیست عدل بندی این است که مقدار و تعداد کالایی که قرار است بارگیری شود را تعیین می کند.

چرا باید برای واردات کالا از پکینگ لیست استفاده کنید؟

پکینگ لیست در واردات کالا از آن جهت بسیار اهمیت دارد که بدون ارائه این سند فرآیند ترخیص کالا از گمرک انجام نمی شود و همین طور مشخصات درج شده در سند برای ثابت کردن بارنامه داخلی بسیار کاربردی است. در فهرست عدل بندی تمام نیاز های تجار ثبت می شود. موارد درج شده در پکینگ لیست (packing list ) این امکان را فراهم می کند که بتوان مشخصات را در بانک ها وارد کرد.

هنگام ثبت جزئیات محصول در سامانه اینترنتی لازم نیست در پی مشخصات کالا باشید، زیرا همه اطلاعات در لیست عدل بندی درج شده است و به واسطه این اطلاعات دیگر لزومی به مراجعه به قسمت الکترونیکی صادرات نخواهد بود‌. از این مدرک معتبر می توان برای ضمانت بازپرداخت تحت اعتبار اسنادی استفاده کرد، بنا به دلایل ذکر شده باید از پکینگ لیست استفاده شود.

فرق بین پکینگ لیست و پیش فاکتور

لحظه اول هر شخصی که به این دو سند نگاه کند هیچ تفاوتی را متوجه نخواهد شد، اما هر سند کاربرد خود را دارد و هیچ کدام را نمی توان جایگزین دیگری کرد.

از تفاوت های بارز این دو سند می توان به کاربرد پیش فاکتور برای ارزیابی امور مالی اشاره کرد که در پکینگ لیست در واردات کالا معمولا هم مشخصات شیوه پرداخت هزینه درج شده است و هم این که مشخصات تکمیلی در رابطه با محصولات در آن ثبت شده است. در واقع پیش فاکتور رسیدی است که در آن بر روی شیوه پرداخت هزینه ها تمرکز شده است تا این که روی دریافت محصول متمرکز باشند. پیش فاکتور یک سند رسمی به حساب می آید ولی پکینگ لیست ( packing list ) بیشتر به چک لیست شباهت دارد، اما هر دو مدرک به طور یکسان مهم هستند.

کاربرد پکینگ لیست در حمل و نقل بین المللی

استفاده از پکینگ لیست در واردات کالا بسیار مهم است و کاربرد های فراوانی را در پی دارد که شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در ادامه آن ها را بازگو خواهد کرد:

  1. یکی از کاربرد های این سند ارائه تمام جزئیات مرسوله می باشد.
  2. با به کار بردن پکینگ لیست کالاهای ارسالی ساماندهی می شوند.
  3. از کاربردهای لیست عدل بندی می توان به پیدا کردن محصولات خسارت دیده در کمترین زمان ممکن اشاره کرد.
  4. با استفاده از این سند در کشور مقصد می توان به شمارش کالا پرداخت.
  5. از کارایی این سند می توان تسریع در درج اطلاعات در سامانه الکترونیکی اشاره کرد.
  6. برای أخذ بارنامه بین المللی می توان از پکینگ لیست (packing list ) استفاده کرد.
  7. این سند نوعی مدرک بارنامه محسوب می شود.
  8. مشخصات لازم برای دریافت گواهی مبدأ را ارائه می دهد.
  9. برای پرداخت اعتبار اسنادی این مدرک نوعی ضمانت به حساب می آید.

مواردی که در پکینگ لیست باید رعایت شوند

پکینگ لیست در واردات کالا به دلایلی حائز اهمیت است که همه ی اطلاعات کالا را در خود جای داده است و با ارائه این اطلاعات فرآیند تجارت و ترخیص کالا قابل انجام است.

به این خاطر باید در ثبت مواردی همچون نوع و تعداد کالا، شیوه بسته بندی، روش حمل و نقل مرسوله، مشخصات کامل فروشنده، مشخصات کامل خریدار، وزن خالص و ناخالص محصول، شیوه پرداخت هزینه مرسوله، کشور تولید کننده و محل بارگیری مرسوله، کشور مقصد و تخلیه بار، شماره و تاریخ صدور فاکتور بسیار دقت کرد.

در هنگام تهیه پکینگ لیست واجب است که مشخصات مرسوله  به طور دقیق ثبت شود و این موارد را حتما باید رعایت کرد:

مشخصات فروشنده و خریدار کالا

این مورد از اصلی ترین مواردی است در هنگام تهیه پکینگ لیست در واردات کالا باید به آن توجه داشت که شامل اطلاعات دقیق فروشنده و خریدار و آدرس آن ها می باشد.

شیوه حمل بار

از دیگر مشخصات‌ لازم برای تهیه پکینگ لیست در واردات کالا می توان به روشی که برای حمل بار(دریایی، زمینی، هوایی) انتخاب می شود اشاره کرد.

لیست کالاهای ارسال شده

درج لیست کالاهای ارسال شده نیز هنگام تنظیم پکینگ لیست در واردات کالا بسیار اهمیت دارد. زیرا خریدار توسط این اطلاعات کالاها را بررسی می کند و اگر با لیست مطابقت داشته باشد، کالاها را دریافت خواهد کرد.

نحوه تهیه پکینگ لیست

برای تنظیم پکینگ لیست در واردات کالا بهتر است از لیست های گوناگون کمک گرفت. حدوداً نیمی از مشخصاتی که در فهرست عدل بندی باید ثبت شود، همان مشخصاتی است که فروشنده در پیش فاکتور یا همان پروفرما اینویس درج کرده است. پکینگ لیست همانند پروفرما باید توسط فروشنده تهیه و تنظیم شود.

پکینگ لیست ( packing list) حاوی اطلاعاتی همچون شماره ردیف، نام و آدرس کامل فروشنده و خریدار، کشور تولید کننده و محل بارگیری مرسوله، شماره و تاریخ صدور فاکتور،  در صورت خرید با اعتبار اسنادی (شماره LC )، شیوه پرداخت هزینه، وزن خالص و ناخالص محصول، شماره قرارداد، شماره کانتینر، شرح کالا، تعداد و ابعاد کالا، مشخصات فنی و… می‌ باشد که در هنگام تهیه باید این مشخصات در آن درج شده باشد.

سوالات متداول

پکینگ لیست در واردات کالا چیست؟

این فرم‌ یک سند تلقی می شود که در آن اطلاعات جامع و کاملی در مورد محصولات درج شده است و باید در هنگام ترخیص کالا ارائه داده شود.

فهرست عدل بندی توسط چه کسی تهیه می شود؟

فهرست عدل بندی که نام دیگر آن  پکینگ لیست است، همانند پروفرما توسط فروشنده تهیه و تنظیم می شود.

پکینگ لیست ( packing list )حاوی چه اطلاعاتی می باشد؟

پکینگ لیست در واردات کالا حاوی نام و آدرس کامل فروشنده و خریدار، کشور تولید کننده و محل بارگیری محصولات، شماره و تاریخ صدور فاکتور، شماره LC و روش پرداخت.

نام های دیگر پکینگ لیست کدامند؟

دفتر تحویل، لیست مشتری، برگه بسته بندی، لیست حمل و نقل، صورت حساب بسته از دیگر نام های پکینگ لیست یا همان فهرست عدل بندی کالا می باشد.

جمع بندی

به طور کلی در تجارت های بین المللی یک سری مدارک باید ارائه داده شوند تا فرآیند حمل و نقل و ترخیص کالا با مشکل مواجه نشود، یکی از این مدارک پکینگ لیست یا فهرست عدل بندی می باشد که عناوین گوناگونی دارد. پکینگ لیست در واردات کالا روند ترخیص محصولات را سرعت می بخشد و به واسطه آن اگر کالا دچار آسیب شده باشد به راحتی پیدا می شود.

از این جهت که برای موفقیت در تجارت های بین المللی باید قوانین و مقررات گمرکی را کامل یاد گرفته باشید، پیشنهاد می کنیم با استفاده از خدمات شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس خود را برای تجربه یک تجارت پر سود آماده کنید.

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس با داشتن چندین سال سابقه از بهترین شرکت های حمل و نقل در کشور جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود که می تواند تمامی خدمات در حوزه تجارت را در کوتاه ترین زمان ممکن با قیمتی مقرون به صرفه و بهترین کیفیت برای شما عزیزان انجام دهد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x