مراحل-واردات-کالا

مراحل واردات کالا

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

حمل گروپاژ از چین | مزایا، معایب و مهمترین نکات حمل

EFS در کشتیرانی / 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

کشتی چارتری | بیان شرایط و ویژگی های کشتی چارتری

حمل بار با واگن مسقف + مشخصات فنی و نحوه حمل بار

نحوه محاسبه نرخ کرایه حمل دریایی چگونه است؟ (راهنمای کامل)

حمل کالا از بندر شیامن + مزایا و معایب حمل بار از بندر شیامن

واردات کالا از روسیه / مراحل، روش ها و مهمترین نکات

کلوزبندی بیمه باربری چیست؟ ( راهنمای 0 تا 100)

هزینه lss در حمل دریایی | راهکارهای کاهش هزینه lss

ارزیابی گمرکی + اهداف و مهمترین وظایف ارزیاب گمرک

حمل بار فله از چین / انواع بار فله در حمل و نقل دریایی از چین

مهمترین بنادر تجاری چین | دلایل اهمیت بنادر تجاری چین

حمل بار از بندر تایچنگ / مراحل حمل، روش ها و امکانات تایچنگ

حمل هوایی باتری چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

ترانزیت فرودگاهی + تفاوت پرواز ترانزیتی، مستقیم و بدون توقف

شماره پلمپ کانتینر + انواع رنگ در پلمپ کانتینر و کاربرد آنها

ارسال بار از آفریقا | بهترین روش ارسال کدام است؟

بزرگترین بنادر کانتینری جهان (معرفی 10 مورد از مهمترین بنادر)

تفاوت لجستیک و زنجیره تامین | 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

آشنایی با انواع بوژی کش + کاربرد آن ها در صنعت حمل و نقل

اظهارنامه اجمالی در گمرک + تفاوت آن با مانیفست

مشاور بازرگانی کیست + اهمیت آن در کسب و کارهای بین المللی

وزن خالص و ناخالص کالا + تفاوت ها و تاثیر وزن کالا بر ترخیص آن

ممنوعیت های پست درب به درب + مهم ترین نکات و قوانین

VGM در حمل و نقل + نحوه محاسبه تاییدیه وزن کانتینر

معرفی بهترین تنگه های بین المللی جهان ( راهنمای 0 تا 100)

وزن حجمی بار هوایی | اهمیت محاسبه آن در حمل و نقل

ترخیص کار گمرک کیست؟ ( چرا به آن نیاز دارید)

حمل بار با جامبوبگ چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

انوانتر در گمرک؛ راهنمای کامل جهت موفقیت در تجارت

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

در ابتدای مقاله لازم است بدانید جهت موفقیت در تجارت و انجام درست مراحل واردات کالا بایستی یک سری نکات مهم و کلیدی درباره واردات کالا بدانید تا بتوانید بدون ایجاد مشکل و دردسر تجارت خود را به سرانجام برسانید. همانطور که میدانید شما اجازه واردات هر قسم کالایی را ندارید و جهت انجام این کار نیازمند دانستن نکات مفیدی هستید که دانستن این نکات در تجارت بسیار مهم و ضروری است.

از این رو در این مقاله از سوی شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس سعی نمودیم تا به طور کلی به معرفی قوانین و اصول واردات کالا بپردازیم و مراحل ثبت سفارش جهت واردات کالا را به همراه مدارک مورد نیاز آن به شما معرفی کنیم. پس در ادامه همراه ما بمانید.

لیست مراحل واردات کالا

لازم به ذکر است جهت انجام درست مراحل واردات کالا بایستی با مراحل گام به گام واردات کالا آشنایی داشته باشید از این رو در ادامه این بخش از مقاله با ما همراه باشید.

مرحله اول: اخذ کارت بازرگانی معتبر

دریافت کارت بازرگانی به عنوان اولین مرحله جهت انجام واردات کالا شناخته میگردد. در این زمینه لازم است بدانید که بایستس بازرگانان تازه کار به سازمان های معتبر مراجعه کرده و نسبت به گرفتن و دریافت کارت بازرگانی خود اقدام کند.

مرحله دوم: انتخاب زمینه فعالیت تجاری

پس از اخذ کارت بازرگانی لازم است تا در مراحل بعدی زمینه و حوزه فعالیت خود را در مورد واردات کالا تعیین کنید. تعیین زمینه و حوزه فعالیتی میتواند به چند شکل انجام گردد، به عنوان نمونه بعضی افراد تمایل دارند تنها با یک کشور ویژه و خاص فعالیت داشته باشند و اما سایر افراد ممکن است تمایل داشته باشند تا با کشورهای گوناگون ارتباط برقرار کرده، در نتیجه کالاهای گوناگونی را به کشور خود وارد کنند.بنابراین پیش از هر چیز لازم است که حوزه فعالیتی خود را انتخاب نموده و یک روش ثابت و دائم جهت تجارت خود در نظر بگیرید.

مرحله سوم: آشنایی با اصول و مقررات واردات کالا

همانطور که پیشتر گفته شد بعضی قوانین و بخشنامه ها بر حسب نیاز کشورها مرتبا در حال تغییر هستند، در نتیجه جهت پیشبرد یک تجارت اقتصادی لازم است واردکننده کالا به صورت روزانه اطلاعات مربوط به حیطه فعالیت خود را مطالعه کرده و اطلاعات خود را در این زمینه به روز رسانی کند.

مرحله چهارم: انتخاب کشور جهت واردات کالا

در این مرحله بایستی فرد کشورهای گوناگون را بررسی کرده و با مشتریان گوناگون در کشورهای مختلف وارد مذاکره شوید.اکنون پیش از بررسی کشورهای مختلف میتوانید تصمیم بگیرید که واردات کالا از کشوری می تواند برای تجارت شما مناسب و پر سود باشد.

مرحله پنجم درخواست دریافت پیش فاکتور یا پروفرما

درخواست و ارسال پیش فاکتور به عنوان یکی از فرایندهای مهم مراحل واردات کالا به شمار میرود که بعدا از آن میتوان جهت ثبت سفارش استفاده نمود. در واقع میتوان گفت پیش فاکتور سندی است که توسط فروشنده برای خریدار ارسال میگردد که در آن در مورد مشخصات کامل کالا توضیح داده شده است.

مرحله ششم: ثبت سفارش کالا

ثبت سفارش نیز به عنوان  یکی از مهمترین مراحل واردات کالا محسوب میگردد و در این مرحله لازم است تا واردکننده محصول به سامانه ثبت سفارش وزارت صمت مراجعه نموده و درخواست خود را جهت واردات کالای مورد نظر ارائه کند، زیرا که بعضی از کالاها ممکن است دارای ممنوعیت وارداتی باشند. از این رو لازم است تا قبل از خرید کالا و انجام سایر مراحل واردات کالا درخواست واردات کالا توسط کارشناسان وزارت صمت بررسی گردد تا هیچ نوع کالایی خارج از اصول و مقررات داخلی کشور خریداری نگردد.

مرحله هفتم: تخصیص ارز بین المللی به کالا

در این مرحله بایستی واردکننده کالا اقدام به تهیه ارز نماید. تهیه ارز غالبا به چندین شیوه گوناگون صورت میگیرد و عموما دولت به بعضی از کالاهای ضروری ارز ترجیحی یا ارز دولتی اختصاص داده میشود تا بستر مناسبی جهت انجام فرآیندهای واردات کالا ایجاد کند.

مرحله هشتم: انجام امورات مربوط به حمل و نقل و بیمه کالا

حمل و نقل کالاها همواره به شیوه های مختلفی از جمله شیوه هایی مانند حمل و نقل جادهای ، ریلی، دریایی و هوایی انجام میگردد که بایستی  با توجه به مبدا کالا و توافق با فروشنده ها یکی از این شیوه ها را انتخاب کنید. فروشنده و  خریدار با انتخاب مناسب روش حمل و نقل کالا بایستی را با استفاده از اصول بین المللی اینکوترمز را انجام دهند.

مرحله آخر: ترخیص  کالا از گمرک

پس از انجام مراحل بالا، محصول خریداری شده وارد گمرک میگردد، اکنون لازم است تا شخص با آگاهی کامل از قوانین ترخیص کالا به گمرک مراجعه نموده و با ارائه مدارک مورد نیاز اقدام به ترخیص کالا از گمرک کند.

واردات کالا چه قوانینی دارد؟

این قانون از جمله اصلیترین و مهمترین قوانین پایه ای در حوزه های گوناگون تجارت میباشد که  در سال ۱۳۷۲ تصویب شد.

قوانین جدید صادرات و واردات کالا به کشور

بدون هیچ تردیدی میتوان گفت یکی از اصول و قوانین اصلی در زمینه تجارت، مجموعه قوانین و مقررات صادرات و واردات کالا میباشد که در سال ۱۳۷۲ به وسیله مجلس شورای اسلامی به تصویب رسانده شد. این اصول پایه قوانین زمینه تجارت ایران را تشکیل میدهد. نکته بسیار مهم در این زمینه این است که این مجموعه اصول دارای ۲۴ ماده گوناگون بوده و به بیان کلیات و خط قرمزهای مربوط به حوزه های تجاری در آن پرداخته شده است.

به روز ترین آیین نامه اجرایی قانون و مقررات صادرات و واردات کالا

مسئله مهمی که جهت بررسی قوانین  و اصول واردات کالا باید در مورد آن بدانید این است که پس از آن که مجلس اقدام به تدوین قوانین جامع و کاملی در حوزه صادرات و واردات نمود، در سال ۱۳۷۳ هیئت وزیران تلاش نمود تا آیین نامهای جدیدی در حوزه قوانین نوشته شده که به تصویب رسیده است ، را در حوزه واردات کالا اجرایی نماید

خروجی این مسئله منجر به پدید آمدن آیین نامه اجرایی قانون و مقررات صادرات و واردات شده میباشد که این آیین نامه در 46 ماده تنظیم و طراحی شده است و در آن شاهد به وجود آمدن نکات اجرایی مختلفی در زمینه واردات کالا به داخل کشور هستیم. علاوه بر این موارد یکی از مهمترین قوانین واردات کالا این موضوع است که قبل از اقوام جهت واردات کالا به این مورد که کالا در لیست ممنوعه قرار ندارد نیز باید توجه داشته باشید.

واردات کالا به چند بخش تقسیم میشود؟

لازم است بدانید واردات کالا شامل دو بخش اصلی میگردد که هر کدام از این بخش ها دارای زیر مجموعه هایی نیز میباشند. در ادامه مقاله به بخش های واردات کالا میپردازیم.

بخش اول مراحل واردات کالا مربوط  بازرگانی و نامه نگاری میشود که این مراحل عبارتند از:

  • انجام نامه های مربوطه برای درخواست قیمت مناسب
  • درخواست  اطلاعات وپروفایل فروشنده و کاتالوگ های مربوط به کالا
  • چانه زنی برای قیمت و اخذ تخفیف های لازم
  • نهایی نمودن سفارش کالا
  • اخذ  پروفرما و سایر مدارکات مورد نیاز
  • هماهنگی جهت بازرسی و استاندارد اجباری کالا

بخش دوم مراحل واردات کالا مربوط به ترخیص کالا

  • انجام درست ثبت سفارش کالا
  • دریافت و اخذ مجوزهای لازم
  • دریافت اصل اسناد مربوط به حمل از فروشنده
  • پیگیری نمودن کالا به گمرکات و دریافت اعلامیه لازم برای ورود کالا
  • ارائه دور اظهاری
  • پرداخت نمودن حقوق و عوارض گمرکی و سایر هزینه های مربوط به ترخیص کالا از گمرک
  • حمل کالا به انبارها  بعد از ترخیص

نکات مهم برای شروع واردات کالا

مهمترین نکات برای شروع واردات به شرح زیر میباشد. این نکات شامل موارد زیر میشود:

برای اینکه بتوانید کالاهای خود را از کشوری به کشور خود وارد کنید، نیاز به اخذ مجوزات مورد نیاز و تایید صلاحیت آن کالا میباشد که بسیار لازم می باشد. بنابراین پیش از انتخاب هر نوع کالایی جهت شروع مراحل واردات و ترخیص کالا بایستی، درباره قوانین مربوط به واردات آن اطلاعات خود را به روزرسانی کنید. همچنین در این زمینه باید دقت داشته باشید اگر کالاهای انتخابی شما در لیست کالاهای مجاز جهت واردات و صادرات نباشند شما نمیخواهید توانست آن را تحت هیچ شرایطی وارد و یا صادر نماید.

همچنین از دیگر نکات مهم جهت شروع واردات کالا ، مستند سازی میباشد . چرا که یکی از اجزای  چیدمان طرح تجاری، چیدمان استراتژیک تجارت میباشد.

واردات کالا شامل چه مشکلاتی است؟

واردات کالا مانند سایر حوزههای تجارت بین الملل به تخصص کافی نیازمند میباشد و مشکلات واردات کالا معمولا برای بازرگانان و تاجران چالش برانگیز بوده است. از این رو به منظور جلوگیری و یا حل این مشکلات ، بازرگانان بایستی اطلاعات کافی و به روزی داشته باشند. لازم به ذکر است به علت وجود تحریمهای ناعادلانه موجب ایجاد مشکلاتی در زمینه واردات کشور شده است.  بعضی از این مشکلات شامل: زیاد بود ارزش، کسر تخلیه کالا، تفاوت تعرفه بین دو کشور ، مدت زمان انبارداری، زمان بر بودن دریافت مجوز ورود یا ثبت سفارش کالا، تخصیص ارز از بانک مرکزی و هزینه دموراژ، اخذ مجوزات وارداتی کالا و ترخیص میباشد.

همچنین با توجه به فرایند واردات و قوانین و کشوری و کشوری ارتباطات بین المللی، غالبا واردات کالا به کشور با مشکلاتی روبرو میباشد.

لیست هزینه و تعرفه های مورد نیاز جهت واردات

وارد کننده والا جهت واردات ملزم به پرداخت هزینه میباشد. کلیه مبالغی که وارد کننده بایستی پرداخت کند شامل موارد زیر میگردد:

  • برچسب زنی محصولات
  • بیمه کل محصولات
  • هزینه¬های مربوط به اعتبارسنجی
  • هزینه خرید کالای وارداتی
  • هزینه بیمه نامه
  • حقوق و تعرفه گمرکی
  • هزینه مربوط به توقف کانتینر
  • هزینه وزارت راه
  • هزینه حمل و نقل بین المللی و یا داخلی

سوالات متداول

مهمترین هزینه ها جهت واردات کالا چیست؟

این هزینه ها شامل برچسب زنی محصولات و بسته بندی آنها، بیمه محصولات، خرید کالاهای وارداتی، هزینه بیمه نامه، حقوق و تعرفه گمرکی، هزینه مربوط به توقف کانتینر، هزینه وزارت راه و مواردی از این قبیل میشود.

مهمترین مشکل واردات کالا چیست؟

اصلی ترین و مهمترین مشکل واردات کالا به علت تحریم های نامحدود که علیه کشور ما وضع شده است میباشد که این امر موجب زیادبود ارزش، کسر تخلیه و موارد مشابه آن شده است.

واردات کالا چه مراحلی را شامل میشود؟

اخذ کارت بازرگانی معتبر، انتخاب زمینه فعالیت،  آشنایی با مقررات واردات کالا، انتخاب کشور جهت واردات کالا، درخواست پروفرما  و مواردی از این قبیل میشود.

بخش های مختلف واردات کالا کدامند؟

بخش اول  واردات کالا مربوط به بازرگانی و نامه نگاری و بخش دوم مربوط به انجام امورات مربوط به ترخیص کالا از گمرک میشود.

جمع بندی

اگرچه واردات کالا فرصتهای بسیار خوب و همچنین سود مناسبی را برای تاجران به همراه دارد، اما واردات کالا با خطرات زیادی نیز مواجه است. همچنین واردکنندگان کالا نیز ممکن است در این زمینه درگیر مشکلات مختلفی شوند. از این رو ما با شما توصیه میکنیم که پیش از اقدام به واردات کالا خطرات واردات  کالا را شناسایی نموده و مدیریت کنید تا بتوانید آن ها را به حداقل مقدار خود برسانید.

همچنین لازم به ذکر است با توجه به تغییر دائمی قوانین گمرکی و نیز وابستگی واردات کالا به اطلاعات تخصصی و به روز، جهت جلوگیری از هرگونه آسیب هنگام واردات و نیز جهت جلوگیری و یا کاهش هزینههای اضافه واردات کالا میتوانید از کارشناسان فعال در این حوزه کمک بگیرید. همچنین در انتهای مقاله توجه شما را به مهمترین خدمات شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس جلب مینمایم ،این شرکت با سابقه دیرینه در زمینه حمل و نقل هوایی، دریایی، زمینی و مواردی از این قبیل میتوان یاری رسان شما تاجران و بازرگانان تازه کار فعال در این حوزه باشد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x