محاسبه-تناژ-تاور-کرینهمه-آنچه-که-باید-درباره-تاور-کرین-بدانید

محاسبه تناژ تاور کرین / همه آنچه که باید درباره تاور کرین بدانید

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

در سراسر دنیا تاورکرین ها (جرثقیل های برجی) نقش بسیار مهمی در کمک به وظیفه ی بلند نمودن و همچنین حمل بارهای بسیار سنگین ایفا نموده اند، که در خیلی از مکان ها همچون اماکن ساختمانی، بنادر و کشتی سازی، و نیز محل کار صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.بنابراین نحوه محاسبه تناژ تاور کرین هامورد توجه افرادبسیار زیادی قرار گرفته است.

در دنیای پیشرفته ی امروزی انواع مختلفی از جرثقیل برجی در بازار موجود است. بهتر است بدانید که جرثقیل ها به طور ویژه برای محیط هایی که از آن استفاده می گردد طراحی شده اند. یکی از متداول ترین انواع جرثقیل ها، تاور کرین یا جرثقیل برجی می باشد. جرثقیل های برجی به طور عمده در مکان های ساختمانی استفاده می شود. و در تولید بناهای متنوع خود را ثابت نموده است. در این مقاله قصد داریم که در ارتباط با محاسبه تناژ تاور کرین با شما عزیزان صحبت کنیم.

منظور از تناژ تاور کرین چیست؟

جرثقیل های برجی یا تاور کرین ها دارای انواع مختلفی هستند و در شرایط متنوعی استفاده می شوند. به همین دلیل می توان گفت که تاورکرین ها دارای تناژ های مختلفی می باشند که هر کدام از آن ها ظرفیت های گوناگونی راا دارا می باشند. هر تناژ و ظرفیت جهت روند کاری ویژه ای قابل استفاده می باشد. ظرفیت های بالابری جرثقیل برج به عوامل مختلفی وابسته است.

محدودیت مربوط به زیاد شدن وزن از پایه ی جرثقیل های برجی آغاز می شود. هر کدام از اجزای تاورکرین بر روی ظرفیت بالابری جرثقیل برجی اثرگذار است. در واقع می توان گفت که تناژ تاورکرین قابلیت به خصوصی از آن را نشان خواهد داد که بر اساس آن ظرفیت جرثقیل مشخص می گردد. نحوه ی محاسبه تناژ تاور کرین در ادامه ی مطلب توسط شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس بیان شده است.

بررسی تناژ تاور کرین (جرثقیل برجی)

در این مقاله قصد داریم که در خصوص تناژ تاور کرین ها و نحوه محاسبه تناژ تاور کرین ها که مربوط به مطلب بعدی است، صحبت نماییم و آن ها را مورد بررسی قرار دهیم. بهتر است بدانید که هر جرثقیل برجی دارای نمودار بار می باشد که به صورت خلاصه ، تناژ و قابلیت جرثقیل های برجی را در جزئیات مربوط به مشخصات آن و نحوه ی تغییر دادن ظرفیت مربوط به آسانسور حین در نظر گرفتن زاویه و فاصله، مشخص می نماید.

به این نکته دقت کنید که اگر چنان چه از نمودار بارگیری و تناژ‌ اطلاعی نداشته باشید، قطعا جرثقیل مشکلاتی را برای شما به وجود خواهد آورد.

در واقع می توان گفت که بررسی نکردن نمودار مربوط به محاسبه تناژ ‌تاور کرین شما عزیزان را با ظرفیت بسیار زیاد و یا بسیار کم مواجه سازد، که قطع به یقین مشکل ساز خواهد بود. همه ی افراد از اپراتور مربوط به جرثقیل تا ناظرین کار و حتی اشخاص مربوط به قسمت فروش هم بایستی اطلاع داشته باشند که چطور یک نمودار تاور کرین را می خوانند. به طور معمول این نمودار ابعاد مربوط به تاور کرین را نشان خواهد داد.

داده های متنوعی از جرثقیل برجی، در این نمودارها بررسی می شود که شامل ابعاد فرمان، وزن حمل و نقل و تناژ می باشد. آگاهی کامل از این اطلاعات به خصوص در شرایطی که تاور کرین در یک جای محدود مشغول به کار است، بسیار حیاتی می باشد. چرا که تناژ و ظرفیت با توجه به مولفه های مختلف، متفاوت می باشد. به منظور فراگرفتن نحوه ی محاسبه تناژ تاور کرین گروه تجاری ققنوس را تا انتهای بحث یاری فرمایید.

نحوه محاسبه تناژ تاور کرین

اگر شما همراهان گرامی جهت کسب و کار خود تمایل دارید که جرثقیل برجی مناسب را انتخاب کنید، ضروری است که تناژ تاور کرین ها را با دقت بسیار زیادی بررسی نمایید. به منظور محاسبه تناژ تاور کرین ها به بررسی مولفه های مختلفی نیاز است. دقت داشته باشید که همواره بیشترین ظرفیت با کوتاه ترین بالابر اندازه گرفته می شود.

در خصوص محاسبه ی تناژ تاور کرین یا جرثقیل های برجی باید به زاویه ی بالا بردن هم مورد توجه قرار گیرد. البته باید ظرفیت مربوط به بالابر در زمان حمل و نقل بررسی شود. مهم ترین و اصلی ترین جنبه ی عملکرد ایمن جرثقیل ها، استفاده ی صحیح از نمودار های باربری می باشد. در هنگام محاسبه تناژ جرثقیل های برجی ضروری است که اصلاحات فنی، شعاع  مربوط به باربری، تعیین ظرفیت خالص و ناخالص و غیره بررسی گردد.

دقت داشته باشید که که برای محاسبه تناژ تاور کرین ها بهترین کار این است که به شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس مراجعه فرمایید. مشاوران و کارشناسان این شرکت در خصوص محاسبه تناژ جرثقیل برجی و انتخاب تاور کرین ها به شما کمک زیادی خواهند نمود.

نحوه تعیین وزنه تعادل تاور کرین

در مبحث قبلی با نحوه محاسبه تناژ تاور کرین ها به طور کامل آشنا شدید. در ادامه ی بحث گروه تجاری ققنوس در خدمت شما عزیزان می باشد. از آن جایی که در محاسبه نمودن وزنه ی تعادل جرثقیل برجی، نیروها در زوایه های نود درجه اعمال می گردند، مولفه ی sin θ مساوی با sin  نود درجه و یا sin  یک می باشد.

با استفاده از معادله ی گشتاور برای وزن و نیروی تلاش، دو هزار پوند ضرب در پنجاه فوت یا صد هزار پوند می باشد. به طور مثال جهت بلند نمودن وزنه ی ده کیلویی پنج کیلوگرم نیرو نیرو لازم است.  همچنین برای بلند نمودن 1 کیلوگرم وزن ۱۰ وات نیرو لازم است. برای پاسخ به این سوال که چند نیوتن برای بلند نمودن صد کیلوگرم نیاز است؟ از شما دعوت می کنیم که جدول تبدیل زیر را مطالعه نمایید:

جدول تبدیل
هشتاد کیلوگرم نیرو برابر است با ۷۸۴٫۵۳۲ نیوتوندو کیلوگرم نیرو برابر است با ۱۹٫۶۱۳۳ نیوتون
نود کیلوگرم نیرو برابر است با ۸۸۲٫۵۹۸۵ نیوتونسه کیلوگرم نیرو برابر است با ۲۹٫۴۲ نیوتون
صد کیلوگرم نیرو برابر است با ۹۸۰٫۶۶۵ نیوتونچهار کیلوگرم نیرو برابر است با ۳۹٫۲۲۶۶ نیوتون

لیست انواع جرثقیل برجی

در مباحث قبل با نحوه محاسبه تناژ تاور کرین، نحوه تعیین وزنه تعادل تاور کرین و غیره آشنا شدید در این مبحث می خواهیم که لیست انواع جرثقیل برجی  را به شما عزیزان معرفی کنیم. انواع جرثقیل های برجی عبارتند از:

جرثقیل های برجی خود نصب شونده و یا خود کششی

با توجه به اینکه در مبحث قبلی در خصوص چگونگی محاسبه تناژ تاور کرین ها صحبت کردیم، می توان گفت که این نوع جرثقیل ها سرعت نصب بسیار بالایی به نسبت دیگر مدل ها دارند و همچنین توانایی و قابلیت حمل بار با سرعت زیادی را نیز دارا می باشند. علاوه بر این جرثقیل برجی خود نصب شونده قدرت نصب و راه اندازی و پیش ران را از موتور مخصوص و ژنراتور دریافت می کند که داخل سیستم آن قرار گرفته و کمک قابل توجهی به ارائه ی خدمات و قدرت مانور خواهد نمود.

جرثقیل های برجی کمک نصب شونده یا کمک کششی

در این مدل از جرثقیل برجی منبع تغذیه ی انرژی حرکتی، منبع خارجی یا همان برق است. همانند جرثقیل خود نصب شونده، این مدل نیز قابلیت جا به جایی به صورت خودکار بار را نخواهد داشت و باید توسط سیستم حمل شونده ی ویژه، حمل و نقل انجام گردد. این نوع جرثقیل ها ابعاد و جسه ی بزرگی دارند و به منظور جا به جایی اجسام سنگین و بزرگ در ارتفاعات مورد استفاده قرار می گیرند و دارای مدل های مختلفی می باشند که شامل: جرثقیل های برجی کمک نصب شونده ی صلیبی و جرثقیل های برجی کمک نصب شونده بوم خشک و یا سری  Rمی باشند.

جرثقیل های برجی ثابت

این نوع جرثقیل ها هیچ گونه خصوصیت و قابلیت ویژه ای ندارند و در موارد بسیار معمولی مورد استفاده قرار می گیرند.

جرثقیل های برجی متحرک

جرثقیل های برجی متحرک مقداری پیشرفته تر و با قابلیت های بیشتر و به روزتری نسبت به نوع ثابت می باشند جرثقیل های متحرک بوم تلسکوپی هیدرولیکی متصل شده به پلتفرم را دارا می باشند.

جرثقیل های برجی بالا رونده

جرثقیل های برجی بالا رونده بسیار مخصوص هستند و با زیاد شدن ارتفاع ساختمان بالا می روند. یکی از ویژگی ها و نقاط قوت آن پوشش گسترده ی محور z می باشد. به همین دلیل این دستگاه در برج سازی، پل‌سازی و نیز ساخت‌ آسمان‌خراش ‌ها استفاده می گردد.

جرثقیل های برجی ریلی

جرثقیل های برجی ریلی همان طور که از نامشان پیداست، بر روی ریل حرکت می کنند و به منظور ساخت و تعمیر راه های ریلی کاربرد بسیار زیادی دارند.

آشنایی با اجزای تشکیل دهنده جرثقیل برجی

پس از آشنا شدن با نحوه ی محاسبه تناژ تاور کرین ها بهتر است که با اجزای  تشکیل دهنده ی تاور کرین ها یا همان جرثقیل های برجی نیز آشنا شوید. بهتر است بدانید که تمامی جرثقیل های برجی جهت انجام یک هدف خاص در دستگاه مورد نظر نصب شده اند و از لحاظ ساختاری دارای اجزای ثابتی می باشند. اجزای اصلی جرثقیل برجی عبارت است از :

پایه ی جرثقیل

از آن جایی که محاسبه تناژ تاور کرین مسئله ی بسیار مهمی است، می توان گفت که جرثقیل های برجی دارای انواع متفاوتی هستند، پایه ی جنسی ثابت خواهند داشت. به عنوان مثال در شرایطی که جرثقیل برجی ثابت باشد، در پایه ی آن بتن می ریزند. پایه قسمتی است که خیلی از قطعات جرثقیل همانند بازوها به ان وصل شده اند. مستحکم بودن در پایه ی تاور کرین ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار اسن. به همین دلیل ان را با موادی پر خواهند کرد که مقاومت بیشتری نسبت به دیگر مصالح و مواد داشته باشد.

دکل جرثقیل

سازی ای شبکه ای با ابعاد مربعی شکل می باشد که وظیفه ی آن رساندن جرثقیل برجی به ارتفاع مناسب می باشد. این ارتفاع به طول فلش و بازو هم وابسته دارد. غاین ماژول با پیچ به هم متصل شده است و از این طریق بار را به ارتفاع مورد نظر می رساند. وزن و ابعاد دکل در انواع جرثقیل های برجی متفاوت می باشد. در بخش فوقانی دکل، گرداننده ای موجود است که سبب چرخش سیصد و شصت درجه ی جرثقیل در ان قسمت می گردد.

لبه ی جرثقیل

لبه ی جرثقیل مقطعی مثلثی شکل از جنس فلز می باشد که مسئولیت ان تامین کردن برد و یا شعاع لازم است. می توان از این قسمت جهت جا به جایی پرسنل با کمربند ایمنی به منظور مونتاژ، بازبینی و همچنین نگهداری در امتداد لبه استفاده نمود. این قطعه مجهز به کابل ایمنی می باشد که کمربند ایمنی کارکنان به ان وصل می شود.

وزنه ی تعادل جرثقیل

وزنه ی تعادل سازه ای پیش ساخته از جنس بتن می باشد که در لبه ی جرثقیل برای تثبیت وزن قرار گرفته است. وزنه در هنگام کار و استراحت جرثقیل، تعادل را برقرار خواهد نمود.

قلاب جرثقیل

قلاب نیز قطعه ی مکانیکی می باشد که بار به ان وصل می شود و از چند پولی و یک قلاب تشکیل شده است که برای جا به جایی بار از ان استفاده می گردد.

فلش جرثقیل

به فلش جرثقیل برجی، بازوی عامل و یا جیب هم گفته می شود که وظیفه ی جا به جایی بار و تعیین کردن فاصله ی افقی ان نسبت به دکل را بر عهده دارد. از کنار هم قرار گرفتن چندین استراچکر جیب به وجود می اید که با پیچ به هم وصل شده اند.

کاربرد تاور کرین در صنعت کشتی سازی

جرثقیل برجی نوعی دستگاه می­باشد که مجهز به طناب سیمی یا زنجیر و طناب بالابر است که هم برای بلند نمودن و پایین کشیدن مصالح و هم اینکه به منظور حرکت افقی آن ها استفاده می شود. جرثقیل برای بالا بردن اجسام سنگین و حمل آن ها به دیگر نقاط مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا جرثقیل های برجی را با استفاده از بتن بر روی زمین ثابت می کنند و یا اینکه به کناره ی ساختمان وصل می کنند.

اکثرا از تاور کرین ها در ساخت ساختمان های بسیار بلند استفاده می شود. جرثقیل های برجی یا تاور کرین ها، بیشترین میزان استفاده را در دنیای امروزی دارند. به همین دلیل شناخت کامل نحوه محاسبه تناژ تاور کرین ها از اهمیت به سزایی برخوردار است.

 بهتر است بدانید که از تاور کرین ها در صنعت کشتی سازی نیز استفاده می شود، با توجه به مباحث مربوط به محاسبه تناژ تاور کرین ها می توان گفت که آن ها قابلیت جابجایی بیست تن بار را دارند.

همان طور که مستحضر هستید از جرثقیل برجی بیشتر برای بلند نمودن بارها به ارتفاعات بسیار زیاد، به خصوص در صنعت کشتی سازی و بلند نمودن کانتینر در بندر استفاده می گردد. به طور کلی تاور کرین ها دارای کاربردهای مختلفی هستند که شامل: استفاده در صنعت ساختمان سازی، برج سازی، پل سازی، صنعت کشتی سازی و حمل کالا در بنادر، سد سازی، سیلو سازی  و غیره می باشد.

سوالات متداول

مهم ترین جنبه ی عملکرد ایمن جرثقیل ها، چیست؟

مهم ترین و اصلی ترین جنبه ی عملکرد ایمن جرثقیل ها، استفاده ی صحیح از نمودار های باربری می باشد.

در هنگام محاسبه تناژ تاور کرین ها چه مواردی باید بررسی شود؟

در هنگام محاسبه تناژ جرثقیل های برجی ضروری است که اصلاحات فنی، شعاع  مربوط به باربری، تعیین ظرفیت خالص و ناخالص و غیره بررسی گردد.

به چه دلیل جرثقیل های برجی بالا رونده در برج سازی، پل‌سازی و نیز ساخت‌ آسمان‌خراش ‌ها استفاده می شوند؟

جرثقیل های برجی بالا رونده بسیار مخصوص هستند و با زیاد شدن ارتفاع ساختمان بالا می روند. یکی از ویژگی ها و نقاط قوت آن پوشش گسترده ی محور z می باشد. به همین دلیل این دستگاه در برج سازی، پل‌سازی و نیز ساخت‌ آسمان‌خراش ‌ها استفاده می گردد.

نام دیگر فلش جرثقیل برجی چیست و چه وظیفه ای را بر عهده دارد؟

به فلش جرثقیل بازوی عامل و یا جیب هم گفته می شود که وظیفه ی جا به جایی بار و تعیین کردن فاصله ی افقی ان نسبت به دکل را بر عهده دارد.

جمع بندی

یکی از متداول ترین انواع جرثقیل ها، تاور کرین ها هستند. همان طور که قبلا هم گفتیم، تاور کرین ها از تناژهای مختلفی تشکیل شده اند. هر تناژ و ظرفیت جرثقیل برجی برای کار به خصوصی استفاده می شود.

هنگام محاسبه تناژ تاور کرین ها ضروری است که تعیین ظرفیت خالص و ناخالص، شعاع باربری، اصلاحات فنی و غیره را بررسی کنید. به طور معمول تاور کرین ها بار زیادی در طرف دیگر جرثقیل دارند که همچون ترازو، تعادل را بر آن ها نگه می دارند. به منظور انتخاب و بررسی تناژ جرثقیل های برجی می توانید با کارشناسان شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس مشورت نمایید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *