لیست--مقررات-حمل-و-نقل-کالاهای-خارجی

لیست قوانین و مقررات حمل و نقل کالاهای خارجی

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

حمل گروپاژ از چین | مزایا، معایب و مهمترین نکات حمل

EFS در کشتیرانی / 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

کشتی چارتری | بیان شرایط و ویژگی های کشتی چارتری

حمل بار با واگن مسقف + مشخصات فنی و نحوه حمل بار

نحوه محاسبه نرخ کرایه حمل دریایی چگونه است؟ (راهنمای کامل)

حمل کالا از بندر شیامن + مزایا و معایب حمل بار از بندر شیامن

واردات کالا از روسیه / مراحل، روش ها و مهمترین نکات

کلوزبندی بیمه باربری چیست؟ ( راهنمای 0 تا 100)

هزینه lss در حمل دریایی | راهکارهای کاهش هزینه lss

ارزیابی گمرکی + اهداف و مهمترین وظایف ارزیاب گمرک

حمل بار فله از چین / انواع بار فله در حمل و نقل دریایی از چین

مهمترین بنادر تجاری چین | دلایل اهمیت بنادر تجاری چین

حمل بار از بندر تایچنگ / مراحل حمل، روش ها و امکانات تایچنگ

حمل هوایی باتری چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

ترانزیت فرودگاهی + تفاوت پرواز ترانزیتی، مستقیم و بدون توقف

شماره پلمپ کانتینر + انواع رنگ در پلمپ کانتینر و کاربرد آنها

ارسال بار از آفریقا | بهترین روش ارسال کدام است؟

بزرگترین بنادر کانتینری جهان (معرفی 10 مورد از مهمترین بنادر)

تفاوت لجستیک و زنجیره تامین | 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

آشنایی با انواع بوژی کش + کاربرد آن ها در صنعت حمل و نقل

اظهارنامه اجمالی در گمرک + تفاوت آن با مانیفست

مشاور بازرگانی کیست + اهمیت آن در کسب و کارهای بین المللی

وزن خالص و ناخالص کالا + تفاوت ها و تاثیر وزن کالا بر ترخیص آن

ممنوعیت های پست درب به درب + مهم ترین نکات و قوانین

VGM در حمل و نقل + نحوه محاسبه تاییدیه وزن کانتینر

معرفی بهترین تنگه های بین المللی جهان ( راهنمای 0 تا 100)

وزن حجمی بار هوایی | اهمیت محاسبه آن در حمل و نقل

ترخیص کار گمرک کیست؟ ( چرا به آن نیاز دارید)

حمل بار با جامبوبگ چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

انوانتر در گمرک؛ راهنمای کامل جهت موفقیت در تجارت

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

امروزه همه ی کشورهای جهان احتیاج دارند که با همدیگر رابطه تجاری برقرار کنند که به همین دلیل سامانه نقل و انتقال و ترانزیت های گوناگون تشکیل شده است. در حوزه تجارت قانون هایی وضع شده است که با رعایت آن ها می توان در زمینه تجارت موفق عمل کرد.

حوزه فعالیت در زمینه ترانزیت به دو بخش ترانزیت خارجی و ترانزیت داخلی تقسیم شده است که شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تصمیم دارد در این مقاله در مورد قانون حمل کالاهای خارجی و ترانزیت آن ها صحبت کند، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

لیست قوانین و مقررات حمل و نقل کالاهای خارجی

در ترانزیت خارجی همانند سایر نقل و انتقالات کالا، هر کشوری قوانین و مقررات مخصوص به خود را مشخص‌ کرده اند که اگر فردی تصمیم دارد در این زمینه شروع به فعالیت کند لازم است از کل آن ها اطلاعات کافی داشته باشد. در ادامه قانون حمل کالاهای خارجی را بیشتر مورد بررسی قرار می دهیم.

در ترانزیت خارجی اگر بار در مدت زمان تعیین شده به مقصد نرسد، محصولات جزء کالای قاچاق به حساب می آیند. همچنین در این گونه از ترانزیت گمرک مبدأ بعد از این که بار مورد نظر را بررسی کرد، سپس آن را تأیید خواهد کرد و برای عدم دسترسی اشخاص مختلف به بار آن را پلمپ خواهند کرد که جزئی از قانون حمل کالاهای خارجی محسوب می شود.

اگر پلمپ کالایی نیز باز شده باشد، گمرک کشور هدف باید بار را با پروانه عبور آن مقایسه کند و در صورت تفاوت داشتن می تواند کالاها را به عنوان کالای قاچاق شناسایی کند.

از دیگر قانون حمل کالاهای خارجی این است که اگر این امکان نداشته باشد که محصولات را در کمترین زمان به مقصد مورد نظر فرستاد، باید آن را در انبار گمرک جای دهند که شامل هزینه انبارداری می شود. همچنین در صورتی که ابزار حمل و نقل برای ترانزیت خارجی تعیین شود ولی فاقد بار و مسافر باشد، بر حسب قوانین و مقررات شامل ترانزیت کالا می شود.

ناگفته نماند، افرادی که دارای گذرنامه هستند، برای گذر از کشور با خودروی خود و یا اگر با ابزار حمل دیگری به کشور وارد شده اند و با همان ابزار قصد خروج دارند، ماشین آن ‌ها نیز باید از قوانین ترانزیت پیروی کند به جز در مواردی که جواز عبور بین‌المللی دریافت کرده باشند.

مدارک لازم جهت حمل و نقل کالاهای خارجی

در قانون حمل کالاهای خارجی ارائه یکسری مدارک بسیار لازم و ضروری می باشد. همان طور که پیش تر گفته شد ترانزیت کالا به دو نوع ترانزیت خارجی و ترانزیت داخلی دسته بندی شده است که مدارک مربوط به ترانزیت خارجی با داخلی تفاوت هایی دارد. اسناد و مدارک مورد نیاز این نوع از ترانزیت شامل‌ مواردی همچون فاکتور خرید کالا، بارنامه کالا، لیست عدل بندی، معرفی نامه، ضمانت نامه یا تعهد قانونی، وکالت نامه، تصویر کارت بازرگانی، مجوز عبور جهت ورود کالاهای ترانزیت، مجوز بانک، راهنمای CHR جاده‌ای و گذرنامه می باشد.

نحوه حمل و نقل کالاهای خارجی خاص

کالاهای فوق سنگین

در قانون حمل کالاهای خارجی که بسیار خاص و ویژه هستند، ابزارهایی را در نظر گرفته که کالاهایی که بسیار سنگین هستند به راحتی جا به جا شوند. در ترانزیت خارجی محصولاتی که ابعادی غیر استاندارد و بزرگ دارند بسیار با دقت جا به جا می شوند و ازجرثقیل های عظیم الجثه استفاده می شود چون با کوچک ترین اشتباه خسارات جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

کالاهای فاسد شدنی

در قانون حمل کالاهای خارجی برای کالاهای فاسدشدنی، کانتینرهای یخچالی پیشنهاد شده است زیرا این نوع از کانتینر دما را ثابت نگه می دارد و کیفیت محصولات را حفظ می کند. همچنین در ترانزیت خارجی کالاهای فاسد شدنی چون از برق برای ثابت ماندن دما استفاده می شود، باید هزینه برق نیز همانند دیگر هزینه ها پرداخت شود.

کالاهای خطرناک

کالاهای خطرناک نیز در قانون حمل کالاهای خارجی به دلیل قابل اشتعال، سمی و خورنده بودن و… از حساسیت بالایی برخوردار هستند و می تواند انسان ها و محیط زیست را به خطر اندازد. به همین دلیل ترانزیت خارجی کالاهای خطرناک باید تحت شرایط مخصوصی انجام شود.

روش های مختلف حمل و نقل کالاهای خارجی

در قانون حمل کالاهای خارجی روش های متنوعی برای نقل و انتقال کالاها تدارک دیده اند که در ادامه شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس روش های حمل ترانزیت خارجی را برای شما عزیزان شرح می دهد.

حمل و نقل جاده ای

از معمولی ترین روش ها در قانون حمل کالاهای خارجی می توان به روش جاده ای اشاره کرد. در این روش می توان از ابزار حمل و نقل متنوعی مانند اتومبیل، کامیون، اتوبوس، دوچرخه و کامیونت استفاده کرد. در ترانزیت خارجی، کالاهایی که از طریق روش های دیگر نمی توان جا به جا کرد را با این روش انتقال می دهند. این روش نسبت به سایر روش صرفه اقتصادی دارد و از این طریق امکان درب به درب وجود دارد.

حمل و نقل هوایی

از پرسرعت ترین روش های نقل و انتقال در قانون حمل کالاهای خارجی می توان به روش هوایی اشاره کرد. با توجه به این که این روش پر سرعت ترین روش حمل و نقل می باشد بنابراین برای ترانزیت خارجی کالاهایی مانند لوازم الکتریکی، لوازم بهداشتی، محصولات غذایی و دارویی، اشیا و جواهرات گران قیمت و… گزینه مناسبی می باشد. به طور کلی برای کالاهایی امکان فاسد شدن دارند و یا قیمتی هستند مناسب است اما هزینه آن نسبت به سایر روش ها بیشتر است.

حمل و نقل دریایی

از پرکاربردترین روش های ترانزیت خارجی می توان به روش دریایی اشاره کرد که در قانون حمل کالاهای خارجی برای محصولات حجیم بهترین انتخاب می باشد. در این روش برای جا به جایی بار از کشتی های باربری، قایق و شناورهای دریایی استفاده می شود و برای نقل و انتقال محصولات نیز از انواع کانتینر همچون کانتینرهای ۲۰ و ۴۰ فوت یا کانتینر یخچالی و… استفاده خواهد شد.

همچنین این روش خود به روش های گوناگونی مانند حمل و نقل مستقیم، کراس استافینگ، ترانشیپ، چارتینگ و گروپاژ تقسیم می شود که شرکت حمل ونقل بین المللی ققنوس از همه ی این روش ها بهره مند است. این نوع از حمل و نقل ممکن است چالش هایی همچون زمان طولانی نقل و انتقال، سرقت دریایی، خرابی محصولات فسادپذیر، شرایط آب و هوایی نامساعد و… را درپی داشته باشد.

حمل و نقل ریلی

از دیگر روش های ترانزیت خارجی کالا می توان به حمل و نقل ریلی اشاره کرد که از قدیمی ترین روش های پیشنهادی در قانون حمل کالاهای خارجی به شمار می رود. این نوع از روش حمل بار چون آلودگی کمی را در پی دارد به آن حمل و نقل سبز نیز گفته می شود.

مزایا و معایب هر یک از روش های حمل و نقل

هر یک از روش های موجود در قانون حمل کالاهای خارجی مزایا و معایبی دارند که صاحب بار با توجه به بار خود برای ترانزیت خارجی انتخاب خواهد کرد. روش های جاده ای بیشتر برای مسیرهای کوتاه قابل استفاده هستند که توانایی حمل درب به درب و حمل به مسیرهای سخت را نیز خواهند داشت و از لحاظ هزینه بسیار مقرون به صرفه هستند اما در کنار این مزایا امکان تصادف و زمان بر بودن حمل و نقل ار وجود دارد و هم چنین سبب آلودگی محیط زیست نیز خواهد شد.

در روش دیگر که روش هوایی می باشد می توان به مزایایی همچون سرعت بالای ارسال، امنیت بالا در مقابل سرقت و سلامت کالا، صرفه جویی در هزینه های جانبی حمل و نقل و معایبی همانند بالاترین هزینه از میان سایر روش ها، محدودیت حجم و وزن کالا اشاره کرد.

از دیگر روش های موجود در قانون حمل کالاهای خارجی روش حمل و نقل دریایی می باشد که مزایایی همچون به صرفه و اقتصادی تر از روش های دیگر، امنیت بالای سلامت کالا، حجم و وزن بالای کالا در پی خواهد داشت و در کنار آن معایبی مانند سرقت دریایی، سرعت پایین نقل و انتقال کالا را نیز دارد.

از دیگر روش های ترانزیت خارجی روش حمل بار ریلی می باشد که از مزایای آن می توان به اقتصادی و به صرفه بودن برای مسافت های طولانی، سریع تر از روش های حمل ونقل جاده ای، کاهش آلودگی محیط زیست، روشی ایمن برای حمل و نقل، توانایی حمل محموله های بزرگ اشاره نمود.

البته ناگفته نماند علاوه بر مزایا معایبی چون عدم دسترسی به مناطق مختلف، انعطاف پذیری پایین، مناسب نبودن برای بارهای حجیم، دسترسی پایین در مناطق کوهستانی ، هزینه و زمان تعمیرات بالا، زمان بارگیری طولانی تر نسبت به حمل و نقل جاده ای را در پی دارد.

ریسک حمل و نقل کالاهای خارجی به صورت ریلی

در قانون حمل کالاهای خارجی انتخاب روش حمل بار ریلی ریسک هایی را در پی خواهد داشت که متنوع هستند. بنابراین شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس به تاجرانی که تصمیم به ترانزیت خارجی کالا به روش ریلی دارند حتما از ریسک های احتمالی آن اطلاع کافی داشته باشند این ریسک ها شامل موارد ذیل می باشد:

  • انعطاف پذیری کم زمان حرکت قطار
  • گستردگی مسیرهای ریلی
  • عدم وجود مسیرهای ریلی در مناطق دور افتاده
  • وابستگی قطارها به سیستم ریلی
  • انعطاف پذیری کم زمان حرکت قطار

سوالات متداول

در قانون حمل کالاهای خارجی از چه روش هایی استفاده می شود؟

در این کتاب قوانین و مقررات کالاها را به روش های متنوعی می توان جا به جا کرد که این روش ها شامل حمل بار دریایی، هوایی، جاده ای و ریلی می باشد و بر اساس نوع بار انتخاب می شوند.

حمل بار به روش دریایی در ترانزیت خارجی چه مزایایی دارد؟

این روش از حمل کالا مزایای فراوانی دارد مثلا نسبت به سایر روش ها  به صرفه و اقتصادی تر است و همچنین سلامت کالا از امنیت بالایی برخوردار است و می تواند گزینه مناسبی برای نقل و انتقال کالا باشد.

روش حمل بار ریلی در قانون حمل کالاهای خارجی چه ریسک هایی در پی دارد؟

انتخاب این روش از حمل و نقل کالا می تواند ریسک هایی در پی داشته باشد که صاحب بار حتما باید از آن ها مطلع باشد این ریسک ها شامل مواردی همچون انعطاف پذیری کم زمان حرکت قطار، گستردگی مسیرهای ریلی، عدم وجود مسیرهای ریلی در مناطق دور افتاده، وابستگی قطارها به سیستم ریلی، انعطاف پذیری کم زمان حرکت قطار است.

چه مدارکی برای ترانزیت خارجی مورد نیاز است؟

مدارک مورد نیاز این نوع از ترانزیت شامل‌ مواردی چون فاکتور خرید کالا، بارنامه کالا، لیست عدل بندی، معرفی نامه، ضمانت نامه یا تعهد قانونی، وکالت نامه، تصویر کارت بازرگانی، مجوز عبور جهت ورود کالاهای ترانزیت، مجوز بانک، راهنمای CHR جاده‌ای و گذرنامه می باشد.

جمع بندی

به طور کلی در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس بیشتر به قانون حمل کالاهای خارجی پرداختیم. همان طور که اشاره شد ترانزیت کالا خود به دو روش ترانزیت خارجی و ترانزیت داخلی تقسیم می شود و هر کدام کاربرد های جداگانه ای دارند در نوشتار بالا تلاش کردیم قوانین و روش های حمل و نقل کالاهای خارجی و همچنین مزایا و معایب هر کدام را بیان کنیم.

بنابراین بهتر است شما همراهان گرامی اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در این رابطه به دست آورید، با کارشناسان شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تماس گرفته و از خدمات تخصصی و مشاوره های آن بهرمند شوید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x