قوانین حمل بار ترافیکی

قوانین حمل بار ترافیکی + مهمترین نکات آن

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

حمل گروپاژ از چین | مزایا، معایب و مهمترین نکات حمل

EFS در کشتیرانی / 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

کشتی چارتری | بیان شرایط و ویژگی های کشتی چارتری

حمل بار با واگن مسقف + مشخصات فنی و نحوه حمل بار

نحوه محاسبه نرخ کرایه حمل دریایی چگونه است؟ (راهنمای کامل)

حمل کالا از بندر شیامن + مزایا و معایب حمل بار از بندر شیامن

واردات کالا از روسیه / مراحل، روش ها و مهمترین نکات

کلوزبندی بیمه باربری چیست؟ ( راهنمای 0 تا 100)

هزینه lss در حمل دریایی | راهکارهای کاهش هزینه lss

ارزیابی گمرکی + اهداف و مهمترین وظایف ارزیاب گمرک

حمل بار فله از چین / انواع بار فله در حمل و نقل دریایی از چین

مهمترین بنادر تجاری چین | دلایل اهمیت بنادر تجاری چین

حمل بار از بندر تایچنگ / مراحل حمل، روش ها و امکانات تایچنگ

حمل هوایی باتری چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

ترانزیت فرودگاهی + تفاوت پرواز ترانزیتی، مستقیم و بدون توقف

شماره پلمپ کانتینر + انواع رنگ در پلمپ کانتینر و کاربرد آنها

ارسال بار از آفریقا | بهترین روش ارسال کدام است؟

بزرگترین بنادر کانتینری جهان (معرفی 10 مورد از مهمترین بنادر)

تفاوت لجستیک و زنجیره تامین | 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

آشنایی با انواع بوژی کش + کاربرد آن ها در صنعت حمل و نقل

اظهارنامه اجمالی در گمرک + تفاوت آن با مانیفست

مشاور بازرگانی کیست + اهمیت آن در کسب و کارهای بین المللی

وزن خالص و ناخالص کالا + تفاوت ها و تاثیر وزن کالا بر ترخیص آن

ممنوعیت های پست درب به درب + مهم ترین نکات و قوانین

VGM در حمل و نقل + نحوه محاسبه تاییدیه وزن کانتینر

معرفی بهترین تنگه های بین المللی جهان ( راهنمای 0 تا 100)

وزن حجمی بار هوایی | اهمیت محاسبه آن در حمل و نقل

ترخیص کار گمرک کیست؟ ( چرا به آن نیاز دارید)

حمل بار با جامبوبگ چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

انوانتر در گمرک؛ راهنمای کامل جهت موفقیت در تجارت

آنچه در این مطلب میخوانید😃

قوانین حمل بار ترافیکی حاوی تعدادی ماده و اطلاعیه است که باید توسط شرکت های حمل و نقل و رانندگان مطالعه و رعایت شود. محموله های ترافیکی به کالاهایی گفته می شود که وزن و اندازه آنها بالاتر از حد معمول باشد. این بارها طبق مقررات و قوانین دارای ابعاد و مشخصات می باشند. طبق قوانین زمان مشخصی برای حمل کالا اعلام می شود و راننده باید نیم ساعت پس از طلوع آفتاب حرکت کند. همچنین خودرو و جاده های مبدا تا مقصد باید قبل از حرکت بررسی شوند. تمام این فرآیند ها و مراحل را می توانید به شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس بسپارید.

در این مقاله قصد داریم شما را با قوانین موجود برای حمل بار ترافیکی آشنا کنیم. پس پیشنهاد می کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

آشنایی با قوانین حمل بار ترافیکی
آشنایی با قوانین حمل بار ترافیکی

آشنایی با قوانین حمل بار ترافیکی

بارهایی که وزن، طول، عرض و ارتفاع آنها بیش از حد تعیین شده باشد، بار ترافیکی نامیده می شوند و این محدودیت ها و قوانین حمل بار ترافیکی بر اساس نوع وسیله نقلیه متفاوت است. به عنوان مثال، اگر بار مورد نظر 14 متر طول داشته باشد و قصد داریم آن را با تریلی کفی حمل کنیم، از آنجایی که حداکثر طول یک تریلی 13.6 متر است، بار در دسته حمل با طول 40 سانتی متر قرار می گیرد که به آن بار های ترافیکی می گویند. در هر صورت اگر بار در ایستگاه بارگیری از ابعاد وسیله نقلیه بیشتر باشد، باید مجوز حمل آن اخذ شود.

به طور کلی حداکثر عرض بار 2.6 متر، ارتفاع 4.5 متر و وزن بار 40 تن می باشد. همچنین محدوده 10 متر برای کامیون دو محوره، 12 متر برای کامیون تریلر، 16.5 متر برای تریلر 4 محوره، به این معنی است که بالاتر از این مقدار بار در رده بار ترافیکی قرار می گیرد. البته این نوع محموله معمولا  به صورت عادی حمل نمی شود با توجه به قوانین حمل بار ترافیکی، شما می توانید بارهای خود را جابه جا کنید. اما برای سهولت در انجام این فرآیند بهتر است با کارشناسان شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در تماس باشید.

تعریف بار ترافیکی

 با توجه به قوانین حمل بار ترافیکی، بارهای ترافیکی به بارهایی گفته می شود که از نظر وزن و اندازه بزرگتر از حد معمول هستند. این کالاها با کامیون های معمولی قابل حمل نیستند. بار ترافیکی ممکن است از نظر حجم بسیار سنگین یا زیاد باشد، که در این صورت در همه موارد به عنوان کالاهای غیر عادی طبقه بندی می شود. این نوع حمل بار، توسط وسایل نقلیه ای مانند لودر، شاسی و کامیون های زمینی انجام می شود. ماشین های شاسی، می تواند بارهای بسیار سنگین تا وزن 96 تن را حمل کند.

چندین شرکت حمل و نقل خصوصی یا دولتی تأسیس شده است که وظیفه آنها حمل و نقل کالا با خودرو به کشورهای مختلف است. برای شروع به کار نیاز به مجوز از وزارت راه و اداره کل ایمنی و راهداری دارند. همچنین شرکت ها برای اخذ مجوز فعالیت در این حوزه باید آزمونی را بگذرانند. حمل بار ترافیکی در ایران، شامل مقررات بسیاری است که رانندگان و شرکت های حمل و نقل باید از آنها پیروی کنند.

مقررات حمل بار ترافیکی
مقررات حمل بار ترافیکی

مهمترین نکات در رابطه باحمل بار ترافیکی

در قوانین حمل بار ترافیکی شما نیاز است  یکسری نکات را دانسته و به آن رعایت کنید. این نکات اصولی در رابطه با حمل و نقل بار ترافیکی شامل:

  • در صورتی که عرض بار بیش از 4 متر باشد، باید چراغ های روشن یا زنون در گوشه های بار نصب شود. ضمناً در صورتی که ارتفاع محموله بیش از دو متر از فضای وسیله نقلیه باشد، استفاده از لامپ زنون در گوشه های بار قابل مشاهده در شب، ضروری است.
  • وسیله نقلیه حمل و نقل باید دارای چهار لامپ زنون، چهار مثلث، دو گوه برای توقف، جعبه کمک های اولیه و یک کپسول آتش نشانی باشد.
  • منبع تغذیه چراغ خودرو باید جدا از باتری خودرو باشد.
  •  با توجه به قوانین حمل بار ترافیکی وسایل نقلیه ای که بارهای ترافیکی را حمل می کنند مجاز به پارک در مکان های پارکینگ تعیین شده هستند و در هنگام پارک باید از یک گوه برای نگه داشتن وسیله نقلیه استفاده شود.
  • اگر مجبور به توقف در جاده هستید، مثلث شبرنگ باید در فاصله 70 متری از جلو و عقب خودرو و دو شبرنگ در کنار وسیله نقلیه در کنار جاده قرار گیرد. مطمئن شوید که چراغ شب برای توقف در شب و چراغ برق در روز استفاده می شود.

رعایت تمامی این نکات فرآیند ارسال بار را برایتان راحت تر می کند. همچنین می توانید برای راحتی در جابه جایی بار، با کارشناسان ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تماس بگیرید.

شرایط اسکورت بار ترافیکی سنگین

در قوانین حمل بار ترافیکی برای ارسال بار، به ویژه برای بارهای سنگین شرایط اسکورت در نظر گرفته شده است. اگر وسیله نقلیه و محموله آن بیش از 50 تن باشد باید وسیله نقلیه همراه آن تهیه شود. اگرچه این وزن بیش از 62 تن است، اما برای همراهی بار ترافیکی به دو خودرو نیاز است.

 از نظر طول، اگر طول بار بیش از 20 متر باشد، یک کامیون و اگر بیش از 22 متر باشد، با دو وسیله نقلیه حمل می شود. برای وسیله نقلیه اسکورت فقط باید از ماشین سواری یا وانت استفاده شود. استفاده از ون یا مینی بوس ممنوع است. علاوه بر این، اگر برای اسکورت دو ماشین لازم است، ماشین اسکورت باید 150 متر از ماشین جلویی، جلوتر و 100 متر از ماشین عقبی، عقب تر باشد.

نکات اصولی در رابطه با حمل و نقل بار ترافیکی
نکات اصولی در رابطه با حمل و نقل بار ترافیکی

مهمترین قوانین و مقررات حاکم بر حمل بار ترافیکی

همانطور که گفته شد، قوانین زیادی برای حمل و نقل جاده ای وجود دارد، اما مهم ترین قوانین حمل بار ترافیکی چیست؟ در این بخش به بررسی مهمترین آنها می پردازیم:

  • همچنین محدودیتی برای میزان ترافیک وجود دارد. به این معنی که اگر بیرون زدگی محموله بیش از حد تعیین شده باشد، به هیچ وجه مجاز به حمل نخواهد بود.
  • علاوه بر محدودیت ارتفاع 4.5 متر، اگر نقطه ای که خودرو در آن حرکت می کند از یک گذرگاه با محدودیت ارتفاع باشد، عبور متناوب لازم است.
  •  با توجه به شرایط قوانین حمل بار ترافیکی، به شرکت هایی که مجوزهای لازم برای حمل و نقل را گرفته اند و مجوز جابجایی دارند، باید برای حمل بار ترافیکی کمک گرفته شود.
  • شرکت حمل و نقل مورد نظر موظف است قبل از صدور مجوز عبور، معابر، روگذرها، پل ها و محدودیت های ارتفاعی را بررسی کند.
  • ساعات کار وسایل نقلیه نیم ساعت پس از طلوع خورشید شروع می شود و نیم ساعت قبل از غروب خورشید به پایان می رسد. در این راستا باید بررسی های لازم برای محل استراحت راننده در طول مسیر انجام شود.
  • رانندگی در شب پس از اخذ مجوز برای برخی حمل و نقل امکان پذیر است. به عنوان مثال در شهرهایی که محدودیت ترافیکی وجود دارد و حرکت در روز خطرناک است، رانندگی در شب مجاز است.
  • تردد وسایل نقلیه حامل بار ترافیکی در برخی از پل ها ممنوع است. به همین دلیل قبل از صدور مجوز عبور باید پل هایی که در طول مسیر وجود دارد ذکر شود و در صورت عبور از  این پل ها این خبر از 3 روز قبل به اداره راه و ترابری منطقه اعلام شود تا اقدامات لازم به موقع انجام شود.
مهمترین قوانین و مقررات  حمل بار ترافیکی
مهمترین قوانین و مقررات حمل بار ترافیکی

جمع بندی

 در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، تمامی اطلاعات مورد نیاز برای قوانین حمل بار ترافیکی را در اختیارتان قرار دادیم. این نوع حمل، دارای یکسری نکات و قوانین  و شرایط می باشد که بهتر است قبل از ارسال بار، آگاهی کامل در رابطه با آنها داشته باشید. با مطالعه این مقاله، پاسخ تمامی سوالاتی که در رابطه با حمل و نقل ترافیکی بار وجود دارد، خواهید یافت. همچنین برای راهنمایی بیشتر می توانید با کارشناسان شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، در تماس باشید.

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، در زمینه های مختلفی همچون، ارسال بار دریایی، ارسال بار زمینی، ارسال بار هوایی، حمل درب به درب کالا، ترخیص کالا، انجام تشریفات گمرکی و به ویژه حمل بار ترافیکی خدمات متنوعی را به شما عزیزان ارائه می دهد. برای دریافت راهنمایی بیشتر  در زمینه قوانین حمل بار ترافیکی، با ما تماس بگیرید.

بار ترافیکی چیست؟

به بارهایی که از نظر وزن و اندازه بیش از حد بزرگ هستند را بار ترافیکی می گویند. این نوع بارها تحت عنوان کالاهای غیرعادی شناخته می شود که برای جابه جایی آن باید از وسایل نقلیه ویژه و همچنین حمل بار ترافیکی استفاده کنید.

برای حمل بار ترافیکی چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

از نکاتی که باید با توجه به قوانین حمل بار ترافیکی رعایت کنید این است که حتما باید از چراغ های روشن در بارهایی که عرض بیش از 4 متر دارند استفاده کنید. وسیله نقلیه باید حتما لامپ زنون، مثلث، جعبه کمک های اولیه و کسپسول آتش نشانی به اندازه کافی داشته باشد. منبغ تغذیه چراغ خودرو باید از باتری خودرو جدا باشد. وسایل نقلیه حامل بار ترافیکی حتما باید در جاهای مشخص شده پارک کنند. حتما برای توقف باید از مثلث های شبرنگ استفاده کنید.

برای اسکورت بارهای ترافیکی سنگین چه شرایطی وجود دارد؟

 اگر بار شما وزن بیش از 50 تن دارد حتما باید از دو وسیله نقلیه استفاده شود. برای حمل حتما نیاز است از ماشین های سواری و یا وانت استفاده شود. همچنین از نکاتی که باید توجه داشته باشید فاصله ماشین اسکورت است که باید از ماشین جلویی 150 متر جلوتر و از ماشین عقبی 100 متر عقب تر باشد.

قوانین حمل بار ترافیکی چگونه است؟

محموله بیش از اندازه نباید بیرون زدگی داشته باشد در غیر این صورت برای حمل محدودیت ایجاد خواهد شد. برای عبور از گذرگاه هایی که با محدودیت ارتفاع همراه هستند نیاز به عبور متناوب می باشد. شرکت های حمل نیز برای عبور این نوع بارها باید مجوزهای لازم را تهیه کنند. به ساعات کاری وسایل نقلیه هم باید توجه داشته باشید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x