آشنایی-کامل-با-قاچاق-گمرکی-کالا

آشنایی کامل با قاچاق گمرکی کالا | تمام نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید !

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

حمل گروپاژ از چین | مزایا، معایب و مهمترین نکات حمل

EFS در کشتیرانی / 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

کشتی چارتری | بیان شرایط و ویژگی های کشتی چارتری

حمل بار با واگن مسقف + مشخصات فنی و نحوه حمل بار

نحوه محاسبه نرخ کرایه حمل دریایی چگونه است؟ (راهنمای کامل)

حمل کالا از بندر شیامن + مزایا و معایب حمل بار از بندر شیامن

واردات کالا از روسیه / مراحل، روش ها و مهمترین نکات

کلوزبندی بیمه باربری چیست؟ ( راهنمای 0 تا 100)

هزینه lss در حمل دریایی | راهکارهای کاهش هزینه lss

ارزیابی گمرکی + اهداف و مهمترین وظایف ارزیاب گمرک

حمل بار فله از چین / انواع بار فله در حمل و نقل دریایی از چین

مهمترین بنادر تجاری چین | دلایل اهمیت بنادر تجاری چین

حمل بار از بندر تایچنگ / مراحل حمل، روش ها و امکانات تایچنگ

حمل هوایی باتری چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

ترانزیت فرودگاهی + تفاوت پرواز ترانزیتی، مستقیم و بدون توقف

شماره پلمپ کانتینر + انواع رنگ در پلمپ کانتینر و کاربرد آنها

ارسال بار از آفریقا | بهترین روش ارسال کدام است؟

بزرگترین بنادر کانتینری جهان (معرفی 10 مورد از مهمترین بنادر)

تفاوت لجستیک و زنجیره تامین | 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

آشنایی با انواع بوژی کش + کاربرد آن ها در صنعت حمل و نقل

اظهارنامه اجمالی در گمرک + تفاوت آن با مانیفست

مشاور بازرگانی کیست + اهمیت آن در کسب و کارهای بین المللی

وزن خالص و ناخالص کالا + تفاوت ها و تاثیر وزن کالا بر ترخیص آن

ممنوعیت های پست درب به درب + مهم ترین نکات و قوانین

VGM در حمل و نقل + نحوه محاسبه تاییدیه وزن کانتینر

معرفی بهترین تنگه های بین المللی جهان ( راهنمای 0 تا 100)

وزن حجمی بار هوایی | اهمیت محاسبه آن در حمل و نقل

ترخیص کار گمرک کیست؟ ( چرا به آن نیاز دارید)

حمل بار با جامبوبگ چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

انوانتر در گمرک؛ راهنمای کامل جهت موفقیت در تجارت

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

بسیاری از افراد هستند که بدون اجازه دولت، قاچاق گمرکی کالا انجام می دهند و در پی آن کالا وارد کشور می کنند که به این کار قاچاق کالا گفته می شود. اگر کالایی بدون رعایت قوانین امور گمرکی، وارد کشور شود، به این کار قاچاق گمرکی کالا می گویند. امور گمرکی فرایند پیچیده ای است که شما بازرگانان حتما باید قبل از ورود و خروج کالا، این امور را دانسته و آن را رعایت کنید.

برای اکثر تاجرها، این قوانین یکی از دغدغه های اصلی آن ها برای جا به جایی کالا از یک کشور به کشور دیگر است. بنابراین اگر شما هم جزء افرادی هستید که می خواهید با قوانین امور گمرکی آشنا شوید، تا انتهای مقاله با ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس همراه باشید.

تعریف قاچاق گمرکی کالا

قاچاق گمرکی کالا ورود غیرمجاز کالا به مرزهای کشور و فرار از گمرکات است. در صورتی که این کالاها پس از ورود به کشور کشف شوند، کالای قاچاق گمرکی نامیده می شود و دولت حق دارد این کالاها را ضبط کند. لازم به ذکر است که در بحث حقوق تعرفه نکات زیادی در خصوص محدودیت تعرفه ای وجود دارد.

اگر کالاهای ممنوعه (کالاهایی که واردات و صادرات آنها به موجب قوانین امور گمرکی ممنوع است) خریداری، فروخته یا نگهداری شود، عمل تروریستی انجام شده و مرتکب این عمل قاچاقچی نامیده می شود. در ادامه این مقاله به برخی از مهمترین تبصره های شناخت محصولا قاچاق گمرکی اشاره خواهیم کرد.

آشنایی با تبصره های شناخت محصولات قاچاق گمرکی

به طور کلی باید در نظر داشت که مسیرهای ورود به گمرک و تشریفات گمرکی از قبل تعیین شده است. اما برخی اظهارات وجود دارد که می تواند باعث شک و تردید مردم شود. به همین دلیل در ادامه شما عزیزان را با تبصره های شناخت قاچاق گمرکی کالا آشنا می کنیم:

  • اگر کالایی در زمان ورود از مرز خود عبور کند و از طرق غیرمجاز وارد کشور شود، قاچاق گمرکی کالا محسوب می شود.
  • کالاهای ممنوعه در صورتی که با نام ها و مصارف دیگری وارد شوند جزء کالاهای ممنوعه طبقه بندی می شوند.
  • اگر کالای دیگری همراه با کالای وارداتی وارد شود و در اسناد نامی نداشته باشد، در قوانین امور گمرکی قاچاق محسوب می شود.
  • در مواردی که مدارک مربوط به واردات کالا در مهلت تعیین شده ارائه نشده باشد و ورود آن مشروط باشد، اسناد در صورت کامل نبودن مدارک در فهرست محدودیت گمرکی قرار می گیرد.
  • در صورتی که مدارک ارائه شده به گمرک خلاف واقع و جعلی باشد.

مواردی که در بالا ذکر شد نکات مهمی است که باید به آنها توجه داشت؛ اما در مورد حمل و نقل گمرکی نیز مسائل مختلفی وجود دارد که نیاز به توجه دارند. چنانچه کالا بدون پرداخت حقوق گمرکی از این سازمان خارج شود، قاچاق گمرکی کالا محسوب می شود.

برخی از تجار بدون انجام تشریفات گمرکی کالاهای خود را از گمرک خارج می کنند. انجام این کار در بازار بدون در نظر گرفتن قوانین امور گمرکی،  باعث غیرقانونی شدن کالا می شود. در این صورت اداره گمرک این حق را دارد که کلیه کالاها را مسترد کند یا قیمت کامل کالا را از شرکت یا نماینده قانونی آن مطالبه کند. لازم به ذکر است در صورت کسر بخشی از این کالا جزء کالاهای قاچاق گمرکی محسوب می شود.

اسناد و مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا

همانطور که مشخص است برای ترخیص کلیه کالاها در قوانین امور گمرکی ارائه یکسری اسناد و مدارک لازم است؛ عدم ارائه این مدارک به گمرک باعث می شود کالای وارداتی شما ممنوع و نوعی قاچاق گمرکی کالا تلقی شود. به طور کلی مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا شامل موارد زیر است:

  • مجوز واردات گمرک متناسب با قاچاق گمرکی کالا
  • کارت دوان
  • خط مشی
  • رسید سپرده برای پرداخت
  • در صورت بازگرداندن کالا، مجوز بازگرداندن کالا
  • مجوز حمل و نقل کالا
  • مجوزهای موقت برای واردات و صادرات کالا
  • مجوز کابوتاژ
  • مجوز صادرات
  • صدور مجوز موقت
  • کارت مسافری صادره از منطقه آزاد تجاری
  • کارت هوشمند توسط گمرک

شناخت جرایم قاچاق گمرکی کالا

برای قاچاق گمرکی کالا جرایم و تخلفات زیادی وجود دارد که در ادامه به توضیح برخی از آنها می پردازیم تا بیشتر با آنها آشنا شوید. به طور کلی چنین تخلفاتی به دو دسته تقسیم می شوند. برخی از این تخلفات اقتصادی و برخی غیراقتصادی است. در دسته جرایم مالی می توان به موارد ذکر شده در فهرست زیر اشاره کرد:

  • اختلاس هایی که با قاچاق گمرکی انجام می شود.
  • از صاحبان مشاغل برای بازی مخفی کاری در یک گروه هزینه دریافت نمی شود.
  • جرایم مربوط به زورگیری گاهی برای واردات کالای قاچاق گزارش می شود.
  • انواع پولشویی که در طی فرآیند گمرکی ممکن است رخ دهد.
  • دخالت منافع خصوصی بر خلاف اهداف ملی هنگام واردات کالا به کشور.
  • سرقت و دزدی در انبارهای گمرکی منجر به خروج و ورود کالا به بازار عمومی می شود.

در صورتی که جرایم و تخلفات غیرمالی باشند قوانین امور گمرکی به یکی از دسته های زیر طبقه بندی می شوند:

  • در صورتی که افراد به اتهام قاچاق گمرکی و موارد مشابه بدون دستور کافی و قضایی محکوم شوند.
  • اگر مردم بدون دلیل اقدام به پیگیری و شکایت کنند.

به طور کلی باید به خاطر داشت که موضوع جرم و قاچاق با گمرک بسیار پیچیده و قطعاً گسترده است. لذا از مردم خواهشمند است نسبت به پیگیری موضوع اقدام نمایند. از این نظر تنها دانش عملی در این امر پاسخگو نیست. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان می توانید با کارشناسان شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تماس بگیرید.

قوانین قاچاق گمرکی

بر اساس ماده 1 قانون مبارزه با قاچاق گمرکی کالا و ارز، قاچاق عبارت است: ( هر فعل یا ترک فعلی که مخل مجاری قانونی واردات و صادرات کالا و مبادله باشد و طبق قوانین امور گمرکی یا سایر قوانین مربوط به کالاهای غیرقانونی برای آن جریمه لحاظ می شود)؛ اصل ورود و یا حتی محل عرضه آن در هر نقطه از کشور، در بازار داخلی اعلام می شود.

طبق ماده 1 قانون مبارزه با قاچاق ارز و کالا، قاچاق زمانی اتفاق می‌افتد که جا به ‌جایی کالا مغایر با محدودیت‌ ها یا ممنوعیت‌ های مقرر در قوانین امور گمرکی باشد. بنابراین اگر شخص یا اشخاصی بدون توجه به ضوابط مذکور، بیش از نیاز شخصی، به طور قانونی کالایی وارد و صادر کنند، مرتکب قاچاق شده اند و طبق قانون بسته به نوع و مقدار مال ممنوعه مجازات خواهند شد.

سوالات متداول

 قاچاق گمرکی کالا چیست؟

قاچاق گمرکی ورود غیرمجاز کالا از مرز یک کشور و اجتناب از پرداخت عوارض گمرکی است. اگر این کالاها پس از ورود به کشور پیدا شوند، قاچاق گمرکی نامیده می شوند و دولت حق خروج آن را دارد. به عبارت دیگر، اگر کالایی بدون رعایت مقررات گمرکی وارد کشور شود به آن قاچاق گمرکی می گویند.

چند تبصره برای شناخت محصولات قاچاق گمرکی وجود دارد؟

 تبصره هایی که برای شناخت قاچاق گمرکی کالا وجود دارد شامل این است؛ که اگر کالایی از مرز عبور کرده و به صورت غیرمجاز وارد کشور شود، کالای قاچاق محسوب می شود. کالاهای ممنوعه زمانی که تحت نام ها و مصارف دیگر وارد می شوند به عنوان کالاهای ممنوعه طبقه بندی می شوند. همچنین در صورتی که کالای دیگری همراه کالای وارداتی آورده شود و در سند ذکر نشده باشد، محدودیت گمرکی محسوب می شود. در صورتی که مدارک ارائه شده به گمرک جعلی باشد نیز کالا قاچاق به حساب می آید.

 در قوانین گمرکی برای تخلفات مالی، چه جرایمی در نظر گرفته شده است؟

 جرایم مالی که در قوانین امور گمرکی در نظر گرفته اند شامل:  کلاهبرداری با فرار از پرداخت عوارض گمرکی، مالکان و صاحبان مشاغل نمی توانند برای بازی پنهان در گروه هزینه ای دریافت کنند، جرایم مربوط به زورگیری گاهی برای قاچاق گزارش می شود، انواع پولشویی که ممکن است در طی فرآیند گمرکی رخ دهد، سرقت در انبارهای گمرکی منجر به خروج و ورود کالا به بازار عمومی می شود و دخالت منافع خصوصی که با اهداف ملی در تضاد با واردات کالا به کشور است، می شود.

برای ترخیص کالا، چه مدارکی نیاز است؟

مدارکی که برای ترخیص کالا باید تهیه و به همراه داشته باشید شامل مجوز واردات گمرک، خط مشی، رسید ودیعه برای پرداخت، مجوز کابوتاژ، صدور مجوزهای موقت، مجوز حمل و نقل کالا می باشد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با موضوع قاچاق گمرکی کالا آشنا کنیم. همانطور که در این مقاله هم گفته شد، قاچاق گمرکی به ورود غیرمجاز محصولات و کالاها به کشورهای دیگر گفته می شود. به کالاهایی هم که به صورت غیرمجاز وارد مرز کشور می شوند، کالاهای قاچاق می گویند. در حالت کلی گمرک هر کشور، قوانین خاص خود را دارند که شما باید آن ها را رعایت کنید.

در صورت عدم رعایت این قوانین، ممکن است حین جا به جایی کالا، مشکلاتی برای شما به وجود آید. بنابراین یکی از دغدغه های بازرگانان، قوانین امور گمرکی است که اطلاعی از آن ندارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، باید از یک شرکت حمل و نقل بین المللی مشاوره دریافت کنید.

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، در زمینه های مختلفی همچون، ارسال بار دریایی، ارسال بار زمینی، ارسال بار هوایی، ارسال درب به درب، هزینه های مربوط به حمل و نقل خدماتی را به شما عزیزان ارائه می دهد. همچنین اگر سوالی در رابطه با قاچاق گمرکی کالا و قوانین  امور گمرکی دارید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x