راهنمای-جامع-فرودگاه-دوحه-قطر

راهنمای جامع فرودگاه دوحه قطر | آشنایی با امکانات بهترین فرودگاه خاورمیانه

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

حمل گروپاژ از چین | مزایا، معایب و مهمترین نکات حمل

EFS در کشتیرانی / 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

کشتی چارتری | بیان شرایط و ویژگی های کشتی چارتری

حمل بار با واگن مسقف + مشخصات فنی و نحوه حمل بار

نحوه محاسبه نرخ کرایه حمل دریایی چگونه است؟ (راهنمای کامل)

حمل کالا از بندر شیامن + مزایا و معایب حمل بار از بندر شیامن

واردات کالا از روسیه / مراحل، روش ها و مهمترین نکات

کلوزبندی بیمه باربری چیست؟ ( راهنمای 0 تا 100)

هزینه lss در حمل دریایی | راهکارهای کاهش هزینه lss

ارزیابی گمرکی + اهداف و مهمترین وظایف ارزیاب گمرک

حمل بار فله از چین / انواع بار فله در حمل و نقل دریایی از چین

مهمترین بنادر تجاری چین | دلایل اهمیت بنادر تجاری چین

حمل بار از بندر تایچنگ / مراحل حمل، روش ها و امکانات تایچنگ

حمل هوایی باتری چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

ترانزیت فرودگاهی + تفاوت پرواز ترانزیتی، مستقیم و بدون توقف

شماره پلمپ کانتینر + انواع رنگ در پلمپ کانتینر و کاربرد آنها

ارسال بار از آفریقا | بهترین روش ارسال کدام است؟

بزرگترین بنادر کانتینری جهان (معرفی 10 مورد از مهمترین بنادر)

تفاوت لجستیک و زنجیره تامین | 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

آشنایی با انواع بوژی کش + کاربرد آن ها در صنعت حمل و نقل

اظهارنامه اجمالی در گمرک + تفاوت آن با مانیفست

مشاور بازرگانی کیست + اهمیت آن در کسب و کارهای بین المللی

وزن خالص و ناخالص کالا + تفاوت ها و تاثیر وزن کالا بر ترخیص آن

ممنوعیت های پست درب به درب + مهم ترین نکات و قوانین

VGM در حمل و نقل + نحوه محاسبه تاییدیه وزن کانتینر

معرفی بهترین تنگه های بین المللی جهان ( راهنمای 0 تا 100)

وزن حجمی بار هوایی | اهمیت محاسبه آن در حمل و نقل

ترخیص کار گمرک کیست؟ ( چرا به آن نیاز دارید)

حمل بار با جامبوبگ چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

انوانتر در گمرک؛ راهنمای کامل جهت موفقیت در تجارت

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

یکی از مهمترین موضوعاتی که هنگام سفر باید به آن توجه کنید انتخاب فرودگاه مناسب است. فرودگاه دوحه قطر، بهترین فرودگاه خاورمیانه به شمار می رود که به دلیل پیشرفته بودن، کارآمد و تمیزی نقش مهمی در جذب گردشگران و بازدیدکنندگان خارجی داشته است. به طوری که امروزه اکثر افراد این فرودگاه را مقصد نهایی خود انتخاب می کنند.

فرودگاه قطر یا فرودگاه بین المللی حمد دوحه قطر  که در زبان عربی به مطر حمد الدولی معروف است در چهار کیلومتری دوحه قرار دارد. برای آشنایی بیشتر با ویژگی ها، امکانات و قوانین و مقرراتی که این فرودگاه دارد تا انتهای مقاله همراه شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس باشید.

آشنایی با فرودگاه دوحه قطر

فرودگاه دوحه قطر به عنوان اصلی ترین و بزرگترین و بهترین فرودگاه خاورمیانه در قطر شناخته می شود که در شرق پایتخت قرار دارد و از سال 2014 جایگزین فرودگاه بین المللی دوحه شده است. فرودگاه حمد که مخفف فرودگاه بین المللی نیو دوحه است، به عنوان فرودگاه ملی قطر و مرکز هواپیمایی قطر شناخته می شود.

نام این فرودگاه برگرفته از نام امیر حمد بن خلیفه آل ثانی قطر است و در حال حاضر بهترین خدمات را به مسافران سراسر جهان ارائه می دهد. با باند 4900 متری، موقعیت استراتژیک فرودگاه دوحه قطر باعث شده است که تنها 6 ساعت از اکثر مقاصد جهان فاصله داشته باشد. همچنین قرار بود این فرودگاه در سال 2008 افتتاح شود اما در نهایت با شش سال تاخیر در 30 آوریل 2014 و با فرود رسمی قطر ایرویز افتتاح شد.

ویژگی های فرودگاه دوحه

فرودگاه دوحه قطر با سه میلیون مسافر در ماه یکی از شلوغ ترین قطب های حمل و نقل خلیج فارس است و سالانه میلیون ها نفر به آنجا سفر می کنند و به عنوان بهترین فرودگاه خاورمیانه شناخته شده است. در واقع، مدیران این فرودگاه اعلام کردند که فرودگاه دوحه ظرفیت پذیرش 30 میلیون مسافر در سال را دارد که به زودی به 50 میلیون نفر نیز می رسد.

یکی دیگر از ویژگی های این فرودگاه باند بلند آن است که رتبه 8 را در جهان دارد. همچنین این فرودگاه دارای 25000 متر مربع کانکس و 138 باجه است که 14 مورد آن برای مسافران درجه یک قطر ایرویز است. شما می توانید این فرودگاه را با کد یاتا DOH و کد ایکائو OTHH پیدا کنید.

علاوه بر این، بر اساس آخرین مطالعه ForwardKeys که جدیدترین و جامع ترین داده های رزرو پرواز در سراسر جهان را در اختیار دارد، در نیمه اول سال 2021، این مجموعه به شلوغ ترین و بهترین فرودگاه خاورمیانه در بین بسیاری از فرودگاه های جهان تبدیل شد و بر اساس شاخص جهانی Numbeo، برای پنجمین سال متوالی به عنوان امن ترین مکان برای زنانی که به تنهایی سفر می کنند، رتبه بندی شده است. در نهایت فرودگاه بین المللی حمد (HIA) نیز به عنوان بهترین فرودگاه از سوی Skytrax در سال 2021 معرفی شد.

سالن ترانزیت فرودگاه دوحه و اخذ ویزای فرودگاهی

قطر یکی از معدود کشورهایی است که در فرودگاه دوحه قطر به مسافران ویزا می دهد. بنابراین زمانی که پاسپورت خود را به کارکنان پیشخوان تحویل می دهید، ویزا را نیز با کسر هزینه به شما می دهند. از طرفی اگر مقصد نهایی شما قطر نباشد و بخواهید فقط از طریق قطر به کشورهای دیگر سفر کنید، شرایط اخذ ویزا کمی متفاوت است.

باید بدانید که برخی از کشورها مانند ایران نمی توانند مستقیماً به کشورهای دیگر سفر کنند؛ به همین دلیل باید به بهترین فرودگاه خاورمیانه دوحه قطر یا دبی امارات و استانبول ترکیه بروند. پس از آن می توانند با تغییر پرواز به مقصد نهایی خود برسند. در این شرایط باید به سالن ترانزیت فرودگاه دوحه قطر رفته و ویزای خود را دریافت کنید.

 البته دریافت ویزا تنها در صورتی ضروری است که مدت زیادی در قطر اقامت داشته باشید و بخواهید به این شهر سفر کنید؛ در غیر این صورت یک شب اقامت در فرودگاه کافی است. یکی از جاذبه های اصلی فرودگاه حمد داشتن سرگرمی برای مسافران در پروازهای غیر مستقیم است.

امکانات رفاهی فرودگاه دوحه

شما اگر بخواهید از بهترین فرودگاه خاورمیانه برای مبدا و مقصدتان استفاده کنید، می توانید در زمان انتظار برای شروع پرواز، از امکاناتی که در فرودگاه قرار دارد بهره مند شوید. فرودگاه دوحه قطر که یکی از بهترین فرودگاه های خاورمیانه است امکانات متنوعی برای شما عزیزان دارد که در ادامه آن را با هم بررسی می کنیم.

اتاق دخانیات

افراد سیگاری می توانند با خیال راحت در یک محیط خلوت و در یک صندلی راحت سیگار بکشند.

دستگاه خودپرداز

یکی از مهم ترین چیزهایی که هر مسافری در بهترین فرودگاه خاورمیانه به آن نیاز دارد یک دستگاه خودپرداز است که در آن به راحتی می تواند پول برداشت کند.

تبدیل ارز

مهم نیست در چه کشوری هستید، باید بر اساس واحد پول آن کشور مقداری پول نقد همراه خود داشته باشید. بنابراین بهتر است به ۶ صرافی ویژه در همان فرودگاه، در ساختمان مسافربری مراجعه کنید. این دستگاه ها 40 ارز مختلف را پوشش می دهند و مسافران خارجی از هر ملیتی می توانند از آن استفاده کنند.

نمازخانه

قطر به عنوان یک کشور مسلمان نمازخانه ای در فرودگاه دوحه تدارک دیده است تا زنان و مردان بتوانند به راحتی در یک مکان استحمام و نماز بخوانند. نمازخانه های بزرگی در سراسر ترمینال مسافربری وجود دارد. البته در خارج از فرودگاه دوحه قطر مسجدی با طرح قطره آب نیز وجود دارد که مسافران نیز می توانند از آن استفاده کنند.

اینترنت رایگان

داشتن یک تلفن خوب و اتصال به اینترنت پرسرعت و رایگان می تواند ساعت ها هر کسی را سرگرم کند. علاوه بر این، مسافرانی که برای انجام کارهای خود نیاز به اتصال به اینترنت دارند، می توانند لپ تاپ، تبلت و تلفن همراه خود را به آن متصل کنند.

کیوسک تلفن

برای اینکه بتوانید تماس های ایمن با خارج از کشور برقرار کنید، می توانید یک کارت اعتباری از قطر DutyFree  خریداری کنید و از آن در باجه های تلفن فرودگاه استفاده کنید.

منطقه سرگرمی برای کودکان و خانواده ها

داشتن یک مکان امن، شاد و راحت برای هر خانواده ای با فرزندان خردسال ضروری است. بنابراین والدین می توانند به این اتاق ها رفته و از تلویزیون، اینترنت و بازی استفاده کنند.

اتاق پدر و مادر

سفر با نوزاد چالش های خودش را دارد. به همین دلیل فرودگاه دوحه قطر اتاقی را ایجاد کرده است که والدین می توانند به راحتی پوشک نوزادان خود را تعویض کنند و به آنها آب و غذا بدهند.

مراکز بهداشتی

در طول سفر ممکن است مریض شوید و خستگی از بدنتان خارج نشود. پس در چنین شرایطی در صورت نیاز به پزشک و دارو حتماً  باید به پزشک موجود در فرودگاه مراجعه کنید.

توالت های خانوادگی

گاهی اوقات پیش می آید که کودکان نگران رفتن به توالت های عمومی هستند. در این شرایط خانواده ها باید برای انجام کار در محیط خصوصی به سرویس بهداشتی خانوادگی مراجعه کنند.

خدمات آل ماها (Al Maha)

هنگام استفاده از این خدمات بهترین فرودگاه خاورمیانه، مهماندار و باربر از بدو ورود شما را همراهی می کنند و در امور چمدان، اولویت سوار شدن، ترخیص کالا از گمرک و … به شما کمک می کنند.

مکانی برای استراحت و آرامش

بدن خسته تنها با خواب خوب و استراحت کافی درمان می شود. از این رو فرودگاه قطر دوحه یک اتاق ملاقات در ترمینال حمل و نقل تعبیه کرده است تا افراد بتوانند در اتاق های مختلف بخوابند.

مراکز خرید معاف از مالیات

شاید یکی از معروف ترین و شناخته شده ترین قسمت های فرودگاه دوحه، فروشگاه های مختلف آن باشد که بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده، امکان خرید با قیمت های مناسب تری را برای مسافران فراهم می کند.

اثر هنری

برخی از مسافران عادت دارند خیلی زودتر از زمان پرواز به فرودگاه برسند تا کار خود را با خیال راحت انجام دهند. در این صورت این افراد می توانند به موزه هنر در فرودگاه رفته و تفریح ​​کنند.

قوانین و مقررات فرودگاه دوحه قطر

هر کشوری برای خودش قوانین و مقررات خاصی دارد که فرودگاه دوحه قطر نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ بنابراین هنگام ورود به بهترین فرودگاه خاورمیانه، باید به این قوانین پایبند باشید. قطر کشوری اسلامی است و بر اساس آن قوانین و آداب و رسوم اجتماعی خود را وضع کرده است. به همین دلیل ممکن است برخی از قوانین آنها مانند فرودگاه های کشورهای غربی، آزاد نباشد.

یکی از قوانین و مقررات فرودگاه دوحه قطر این است که قبل از ارسال کیف و چمدان، به طور کامل آن ها را اسکن می کند. این کار با استفاده از فناوری های جدید و موجود در فرودگاه انجام می شود که سبب یافتن کالاها و ابزارهای غیرقانونی می گردد. به طور کلی کالاهای غیر قانونی عبارتند از:

  • خرید و فروش سیگار الکترونیکی، مایعات و محصولات الکترونیکی شبیه قلیان
  • اسباب ‌بازی ‌های مشابه سلاح گرم
  • ابزار تیز
  • مواد غذایی با گوشت خوک
  • مواد منفجره و قابل اشتعال
  • حمل بیش از 400 نخ سیگار
  • همراه داشتن جواهرات بیشتر از حد معمول
  • حمل کالا به ارزش بیش از 825 دلار

سوالات متداول

فرودگاه دوحه قطر چه ویژگی هایی دارد؟

از ویژگی های بهترین فرودگاه خاورمیانه می توانیم به ظرفیت بالا، بلندی باند، شلوغ بودن و همچنین امن بودن آن برای زنانی که به تنهایی قصد سفر دارند اشاره کنیم.

فرودگاه قطر چه امکانات رفاهی در اختیار مسافران قرار می دهد؟

از امکانات این فرودگاه می توانیم به اتاق دخانیات، دستگاه خودپرداز، مکانی برای تبدیل ارز، اینترنت رایگان، نمازخانه، کیوسک تلفن، مراکز بهداشتی، مراکز خرید و… اشاره کنیم.

چه مواردی در فرودگاه دوحه ممنوع است؟

از اقلام ممنوعه در بهترین فرودگاه خاورمیانه می توان به مواردی همچون خرید و فروش سیگار و قلیان، اسباب بازی شبیه به تفنگ، ابزار تیز، مواد منفجره، جواهرات بیش از حد، حمل کالا با ارزش بیشتر از 825 دلار اشاره کرد.

اخذ ویزا در فرودگاه دوحه قطر به چه صورت می باشد؟

یکی از کشورهایی که ویزا در اختیار مسافران خود قرار میدهد، قطر می باشد؛ درواقع در فرودگاه دوحه برای دریافت ویزا، زمانی که پاسپورت خود را به کارکنان پیشخوان تحویل می دهید، با دریافت هزینه، به شما عزیزان ویزا می دهند.

جمع بندی

همانطور که پیش تر توضیح دادیم، فرودگاه دوحه قطر به عنوان بهترین فرودگاه خاورمیانه شناخته شده است؛ بنابراین شما می توانید از خدمات و امکاناتی که در این فرودگاه قرار دارد، هنگام سفر استفاده کنید. ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس سعی کردیم تمام خدماتی که این فرودگاه به مشتریان خود ارائه میدهد را به شما عزیزان معرفی کنیم؛ زیرا انتخاب مناسب ترین فرودگاه یکی از مهمترین قسمت های هر سفری است که باید دقت زیادی در آن داشته باشید.

از این رو، سوالی در رابطه با فرودگاه دوحه قطر به عنوان بهترین فرودگاه خاورمیانه دارید، با کارشناسان ما تماس بگیرید. همچنین شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس، آماده ارائه خدماتی همچون ترخیص کالا، بسته بندی، ارسال بار به روش های مختلف، محاسبه هزینه های حمل و نقل و … به شما عزیزان می باشد تا تجارتی پر سود را تجربه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x