ظرفیت کشتی های باربری

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

حمل گروپاژ از چین | مزایا، معایب و مهمترین نکات حمل

EFS در کشتیرانی / 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

کشتی چارتری | بیان شرایط و ویژگی های کشتی چارتری

حمل بار با واگن مسقف + مشخصات فنی و نحوه حمل بار

نحوه محاسبه نرخ کرایه حمل دریایی چگونه است؟ (راهنمای کامل)

حمل کالا از بندر شیامن + مزایا و معایب حمل بار از بندر شیامن

واردات کالا از روسیه / مراحل، روش ها و مهمترین نکات

کلوزبندی بیمه باربری چیست؟ ( راهنمای 0 تا 100)

هزینه lss در حمل دریایی | راهکارهای کاهش هزینه lss

ارزیابی گمرکی + اهداف و مهمترین وظایف ارزیاب گمرک

حمل بار فله از چین / انواع بار فله در حمل و نقل دریایی از چین

مهمترین بنادر تجاری چین | دلایل اهمیت بنادر تجاری چین

حمل بار از بندر تایچنگ / مراحل حمل، روش ها و امکانات تایچنگ

حمل هوایی باتری چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

ترانزیت فرودگاهی + تفاوت پرواز ترانزیتی، مستقیم و بدون توقف

شماره پلمپ کانتینر + انواع رنگ در پلمپ کانتینر و کاربرد آنها

ارسال بار از آفریقا | بهترین روش ارسال کدام است؟

بزرگترین بنادر کانتینری جهان (معرفی 10 مورد از مهمترین بنادر)

تفاوت لجستیک و زنجیره تامین | 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

آشنایی با انواع بوژی کش + کاربرد آن ها در صنعت حمل و نقل

اظهارنامه اجمالی در گمرک + تفاوت آن با مانیفست

مشاور بازرگانی کیست + اهمیت آن در کسب و کارهای بین المللی

وزن خالص و ناخالص کالا + تفاوت ها و تاثیر وزن کالا بر ترخیص آن

ممنوعیت های پست درب به درب + مهم ترین نکات و قوانین

VGM در حمل و نقل + نحوه محاسبه تاییدیه وزن کانتینر

معرفی بهترین تنگه های بین المللی جهان ( راهنمای 0 تا 100)

وزن حجمی بار هوایی | اهمیت محاسبه آن در حمل و نقل

ترخیص کار گمرک کیست؟ ( چرا به آن نیاز دارید)

حمل بار با جامبوبگ چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

انوانتر در گمرک؛ راهنمای کامل جهت موفقیت در تجارت

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

در گذشته هیچ بشری فکر این را نمی کرد که روزی کشتی هایی غول پیکر مسئولیت حمل بار و محصولاتی در ابعاد و وزان مختلف را به عهده داشته باشند. امروزه انواع کشتی باربری برای نقل و انتقال کالا از یک مکان به مکانی ساخته شده است. ظرفیت کشتی های باربری با توجه به نوع کالا می تواند متفاوت باشد. به طورکلی این کشتی ها می توانند بارهایی با تناژ بالا بدون‌ کوچک ترین مشکل و با ایمنی کامل به کشور هدف ارسال کنند، که این مورد یکی از مزایای این کشتی ها تا به امروز بوده است. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس قصد دارد که در این مطلب به بررسی ظرفیت کشتی های باربری و مزایای آن ها بپردازد که از همراهان گرامی خواهشمندیم تا پایان مقاله ما را همراهی کنید تا اطلاعات کافی در مورد این کشتی ها را در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم.

ظرفیت کشتی های باربری

ظرفیت کشتی های باربری متفاوت است  و همه ی کشتی قادر به حرکت در یک مکان نیستند. قبلا انواع کشتی باری را بر حسب مرسوله ای که جا به جا می کرد بررسی کردیم، اما اکنون قصد داریم در مورد ظرفیت و اتدازه آن ها به گفت و گو بپردازیم. این مسئله از آن جهت بسیار حائز اهمیت است که مشخص می کند یک کشتی باربری در چه مسیری قادر به حرکت است و یا این که در چه بندری توان پهلو گیری دارد. قبل از این که به انواع این کشتی ها بر اساس ظرفیت اشاره کنیم باید آشنایی لازم با اصطلاح dwt در این زمینه داشته باشیم که در فارسی به معنای تناژ مرده وزن است. به طور کلی یک نوع واحد اندازه گیری برای ظرفیت کشتی های باربری محسوب می شود.

منظور از کشتی باربری چیست؟

همان طور که از نام آن پیدا است منظور از انواع کشتی باری، کشتی های بزرگی است که برای حمل و نقل بار از یک نقطه به نقطه دیگر به روش دریایی مورد استفاده قرار می گیرند. این روش از حمل و نقل آلودگی هوا ایجاد نمی کند کمترین میزان دی اکسید کربن نسبت به سایر ابزارهای حمل و نقل در پی دارد. ظرفیت کشتی های باربری متفاوت است و با توجه به حجم و نوع بار انتخاب خواهند شد. حمل بار با این نوع از وسایل نقلیه سبب عدم محدودیت فضایی می شود و بسیار مقرون به صرفه است. درواقع، حمل بار توسط این کشتی ها سبب می شود تا به راحتی محموله‌ های بزرگ همچون یخچال یا اجسامی با ارتفاع بالای ۱۵۵ سانتیمتر را حمل کرد.

لیست انواع کشتی های باربری

همان طور که گفتیم اصطلاح dwt یک معیار اندازه گیری استاندارد می باشد که در سطح  دنیا کاربرد دارد. این معیار به مقدار جرم قابل حمل توسط انواع کشتی باری اشاره دارد. حمل بار بیشتر از معیار مشخص شده برای کشتی‌های باربری بسیار خطرناک بوده و احتمال غرق شدن را افزایش می دهد. به طور کلی لیست انواع ظرفیت کشتی های باربری شامل موارد زیر می باشد.

کشتی های( Handymax  / Handy)

بر پایه ظرفیت کشتی های باربری اولین مدلی که می توان نام برد کشتی Handy و نسخه جدید تر آن، Handymax می باشد. در واقع این دو مدل، کشتی های غول پیکری هستند که به طور سنتی برای جا به جایی بار خشک و حداکثر برای شصت هزار تن مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع از انواع کشتی های باری به خاطر اندازه استاندارد، قادرند به هر بندری ورود کنند.

کشتی افراماکس

بر پایه ظرفیت کشتی های باربری نوع دیگری از انواع کشتی باری وجود دارد که به آن افرماکس گفته می شود. نام این کشتی ازAFRA  (ارزیابی نرخ متوسط حمل و نقل) که یک سیستم استاندارد برای نفت‌ کش می باشد، گرفته شده است.  افراماکس تانکرهایی هستند که اندازه متوسطی دارند و قادرند بین هشتاد هزار تا صد و بیست هزار تن را بارگیری کنند. به طور معمول این کشتی به دلیل شکل و ظرفیت خود بیشتر جهت تجارت نفت در مسافت‌ های کوتاه و متوسط مورد استفاده قرار می گیرد.

کشتی پاناماکس

پاناماكس نوع دیگری از انواع کشتی‌ باری می باشد که بیشترین اندازه را برای گذر از کانال پاناما دارد. این نوع کشتی خود به دو گروه باری و تانکر دسته بندی می شود که در بیشتر مواقع دارای طول حداکثر دویست و هفتاد و پنج متر و عرض حداکثر سی و دو متر می باشند. ظرفیت کشتی های باربری پاناماکس حدود شصت و پنج هزار تن است. این کشتی ها به دلیل داشتن ظرفیت بالا بیشتر برای حمل حمل ذغال سنگ و  غلات مورد استفاده قرار می گیرد. نا گفته نماند ظرفیت های کمتری هم دارد که برای حمل محصولات فلزي،‌ کود شیمیایی و محصولات جنگلي استفاده می شود.

کشتی های( VLCC   / ULCC)

این دو نوع کشتی که از انواع کشتی باری هستند مخفف Very Large Crude Carriers و Ultra Large می باشد که از حاملان نفت خام به شمار می روند. در واقع تانکرهای بزرگ نفتی هستند. ظرفیت کشتی های باربری این دو نوع به ترتیب بین سیصد و بیست هزار الی صد و پنجاه هزار و سیصد و بیست هزار الی پانصد و پنجاه هزار تن است. نوع اول بیشتر برای حمل بار به منطقه هایی همچون مدیترانه، آفریقای غربی و دریای شمال کاربرد دارد و نوع دوم نیز به عنوان Supertankers شناخته شده است که برای پوشش مسیرهای گسترده ‍تری از خاورمیانه به اروپا، آسیای شرقی و آمریکای شمالی از طریق دماغه امید نیک یا تنگه مالاکا مورد استفاده قرار می گیرد.

کشتی سوئز ماکس یا سوئز گذر

ظرفیت کشتی های باربری سوئز گذر بین صد و بیست هزار تا دویست هزار تن هستند. در این حالت، محدودیتی از نظر طول و عرض وجود ندارد و تنها باید حداکثر ارتفاع تعیین شده (شصت و هشت متر) را برای  گذر از کانال سوئز داشته باشند. این نوع از انواع کشتی باری حاملان فله‌ بری هستند که موادی همچون سنگ آهن یا ذغال سنگ از طریق دماغه هورن در آمریکای جنوبی یا دماغه  امید نیک در آفریقای جنوبی نقل و انتقال می دهند.

کشتی های کپ سایز

کشتی‌ های کپ سایز که به کشتی دماغه گذر نیز شهرت دارند به گروه خاصي از انواع کشتی باری گفته می‌ شود که دارای مشخصات عمومی اعم از طول، ارتفاع و عرض مناسب برای عبور از کانال های پاناما و سوئز نیستند. به همین خاطر محدودیت در این نوع از ظرفیت کشتی های باربری هم وجود ندارد.

معیارهای لازم جهت دسته بندی کشتی های باربری

باید به این‌ نکته توجه داشت که انواع کشتی باری از تجهیزات مهم برای نقل و انتقال بار به حساب می آیند. ادامه روند تجارت کالا در بیشتر کشورها در گرو استفاده از کشتی های باربری برای رساندن کالاهای مورد نیاز خود می ‌باشد. ظرفیت کشتی های باربری، اندازه آنها و موضوعاتی از این قبیل از نکات مهمی است که اجازه حرکت یک کشتی را در مسیرهای مختلفی می‌ دهد که این مسئله در زمینه تجارت بسیار حائز اهمیت است. کشتی های باری در اندازه ها و ظرفیت های مختلف ساخته شده اند. معیارهای دسته بندی این کشتی ها به ظرفیت آن ها و  قدرت حمل و نقل آن ها بستگی دارد، بنابراین باید انواع کشتی های باری مورد بررسی قرار داد تا نوع درست و مناسب کشتی را شناخت.

نکات لازم جهت بسته بندی مرسولات دریایی

هنگام بسته بندی محصولات در انواع کشتی باری باید از بالا بودن قدرت تحمل فشار بالای بسته اطمینان حاصل کرد. در واقع تجار برای حمل بسته مورد نظر خود باید مطمئن شوند که در طول مسیر بسته توان تحمل فشار های بالا را داشته باشد و دچار آسیب نشود. به همین دلیل لازم است که در طول راه  مرسوله را مورد بررسی قرار داد و این مسئله برای محصولات بزرگ تر از اهمیت بیشتر برخوردار است و باید این مرسولات در کنار انواع بسته های گوناگون جا به جا شوند و در کنار یا بالای دیگر بسته ها جای خواهند گرفت. بنابراین باید همه ی جوانب را در نظر گرفت و شرایط لازم را برای محافظت از بسته ها فراهم کرد تا مرسولات بدون مشکل به کشور هدف برسند. انتخاب مناسب ظرفیت کشتی های باربری می تواند تا حدودی از آسیب رسیدن به کالاها جلوگیری کند.

مزیت های حمل و نقل دریایی

همان طور که در این مطلب درباره ظرفیت کشتی های باربری توضیحاتی دادیم، امروزه أکثر تجار و بازرگانان مهم و نامی جهان برای نقل و انتقال محصولات خود در سیستم حمل و نقل دریایی از انواع کشتی باری استفاده می کنند. بنابراین مزایای حمل و نقل دریایی به اندازه ای زیاد است که در حال حاضر بخش بزرگی از نقل و انتقال در سطح بین المللی به صورت دریایی انجام می شود. در ادامه چند نمونه از مهم ترین مزایای استفاده از سیستم حمل و نقل دریایی را ذکر خواهیم کرد. این مزایا عبارت اند از:

  • قیمت پایین و مقرون به صرفه
  • نقل و انتقال کالاهای بسیار بزرگ و حجیم
  • نقل و انتقال کالاها تحت هر شرایطی
  • ثابت بودن تعرفه کرایه
  • واریز وجه

سوالات متداول

کشتی باربری چیست؟

کشتی باری، کشتی های بزرگی است که برای حمل و نقل بار از یک نقطه به نقطه دیگر به روش دریایی مورد استفاده قرار می گیرند. این روش از حمل و نقل آلودگی هوا ایجاد نمی کند کمترین میزان دی اکسید کربن نسبت به سایر ابزارهای حمل و نقل در پی دارد.

لیست انواع کشتی باری کدامند؟

ظرفیت کشتی های باربری متفاوت است و با توجه به حجم و نوع بار انتخاب خواهند شد، به طور کلی لیست انواع ظرفیت کشتی های باربری شامل مواردی همچون کشتی های( Handymax  / Handy)، کشتی افراماکس، کشتی پاناماکس و کشتی های( VLCC   / ULCC) می باشد.

منظور از کشتی افراماکس چیست؟

افراماکس تانکرهایی هستند که اندازه متوسطی دارند و قادرند بین هشتاد هزار تا صد و بیست هزار تن را بارگیری کنند. به طور معمول این کشتی به دلیل شکل و ظرفیت خود بیشتر جهت تجارت نفت در مسافت‌ های کوتاه و متوسط مورد استفاده قرار می گیرد.

هنگام بسته بندی مرسولات دریایی باید به چه نکته ای توجه داشت؟

هنگام بسته بندی محصولات در انواع کشتی باری باید از بالا بودن قدرت تحمل فشار بالای بسته اطمینان حاصل کرد. در واقع تجار برای حمل بسته مورد نظر خود باید مطمئن شوند که در طول مسیر بسته توان تحمل فشار های بالا را داشته باشد و دچار آسیب نشود.

جمع بندی

در این مطلب از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تلاش کردیم که شما عزیزان را بیشتر با ظرفیت کشتی های باربری آشنا کنیم. همان طور که گفته شد ظرفیت کشتی های باری، اندازه و دیگر ویژگی ها از  مسائل مهمی است که می تواند اجازه رفت و آمد را به کشتی در مسیرهای مخصوص بدهد. از گذشته تا کنون انواع کشتی باری مسئولیت نقل و انتقال های دریایی در سطح بین المللی را به عهده گرفته است. بنابراین می توان گفت که در حال حاضر بیشتر کشتی ها به عنوان کشتی باری استفاده می شوند که این کشتی ها از مهم ترین نیازهای صنعت حمل و نقل دریایی می باشد. تجار و بازرگانانی نیاز به راهنمایی های بیشتری در این زمینه دارند می توانند با کارشناسان ما تماس بگیرند. البته ناگفته نماند که شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس علاوه بر این مسائل، می تواند در زمینه حمل درب به درب، حمل بار ته لنجی ، حمل هوایی و حمل زمینی به مشتریان خود کمک کند تا تجارتی پر سود را تجربه کنند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x