۰-تا-100-صادرات-موقت-و-صادرات-قطعی

۰ تا 100 صادرات موقت و صادرات قطعی

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

حمل گروپاژ از چین | مزایا، معایب و مهمترین نکات حمل

EFS در کشتیرانی / 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

کشتی چارتری | بیان شرایط و ویژگی های کشتی چارتری

حمل بار با واگن مسقف + مشخصات فنی و نحوه حمل بار

نحوه محاسبه نرخ کرایه حمل دریایی چگونه است؟ (راهنمای کامل)

حمل کالا از بندر شیامن + مزایا و معایب حمل بار از بندر شیامن

واردات کالا از روسیه / مراحل، روش ها و مهمترین نکات

کلوزبندی بیمه باربری چیست؟ ( راهنمای 0 تا 100)

هزینه lss در حمل دریایی | راهکارهای کاهش هزینه lss

ارزیابی گمرکی + اهداف و مهمترین وظایف ارزیاب گمرک

حمل بار فله از چین / انواع بار فله در حمل و نقل دریایی از چین

مهمترین بنادر تجاری چین | دلایل اهمیت بنادر تجاری چین

حمل بار از بندر تایچنگ / مراحل حمل، روش ها و امکانات تایچنگ

حمل هوایی باتری چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

ترانزیت فرودگاهی + تفاوت پرواز ترانزیتی، مستقیم و بدون توقف

شماره پلمپ کانتینر + انواع رنگ در پلمپ کانتینر و کاربرد آنها

ارسال بار از آفریقا | بهترین روش ارسال کدام است؟

بزرگترین بنادر کانتینری جهان (معرفی 10 مورد از مهمترین بنادر)

تفاوت لجستیک و زنجیره تامین | 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

آشنایی با انواع بوژی کش + کاربرد آن ها در صنعت حمل و نقل

اظهارنامه اجمالی در گمرک + تفاوت آن با مانیفست

مشاور بازرگانی کیست + اهمیت آن در کسب و کارهای بین المللی

وزن خالص و ناخالص کالا + تفاوت ها و تاثیر وزن کالا بر ترخیص آن

ممنوعیت های پست درب به درب + مهم ترین نکات و قوانین

VGM در حمل و نقل + نحوه محاسبه تاییدیه وزن کانتینر

معرفی بهترین تنگه های بین المللی جهان ( راهنمای 0 تا 100)

وزن حجمی بار هوایی | اهمیت محاسبه آن در حمل و نقل

ترخیص کار گمرک کیست؟ ( چرا به آن نیاز دارید)

حمل بار با جامبوبگ چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

انوانتر در گمرک؛ راهنمای کامل جهت موفقیت در تجارت

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

منظور از صادرات حمل و نقل کالا از یک‌ کشور به کشوری دیگر است که این فرآیند به صورت رسمی و به واسطه اداره گمرک انجام می شود. در واقع صادرات کالا به دو صورت صادرات موقت و قطعی صورت می گیرد. یکی از عواملی که در روند توسعه اقتصادی کشورها نقش بسزایی دارد، صادرات کالا به کشور های دیگر است که سبب برقرار شدن ارتباط با افراد مختلف و فروختن محصولات به دیگر کشورها خواهد شد و در پی آن درآمد ارزی به دست خواهد آمد. در این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس قصد داریم صفر تا صد صادرات موقت و صادرات قطعی را بررسی کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

صادرات موقت چیست؟

یکی از انواع صادرات کالا (صادرات موقت و قطعی)‌ که در مراحل گمرکی از شرایط ویژه ای برخوردار است، صادرات موقت کالا می باشد. همان طور که از نامش پیداست، در این روش کالاها به صورت موقت خارج می شوند و سپس به کشور برگردانده می شوند. در واقع محصولاتی برای تعمیر، تکمیل، عرضه و نمایش در نمایشگاه ها از کشور خارج و دوباره به کشور باز گردانده می شوند را صادرات موقت می گویند. به طور معمول شرکت هایی که‌ قصد شرکت در نمایشگاه ‌های بین المللی، اخذ گواهینامه یا استانداردهای مشخص، تعمیر دستگاه خارجی و… را دارند از این روش استفاده خواهد کرد.

در صادرات موقت این امکان وجود دارد که پروانه صادرات تمدید شود. یعنی اگر مالک محصولات نتواند در موعد از پیش تعیین شده روند صادرات یا خارج کردن موقت بار را انجام دهد، می تواند از اداره گمرکی که کالا در آن جا صادر کرده است درخواست کند که مدت اعتبار پروانه اش تمدید شود که تا سه ماه قابل تمدید می باشد. وسایل نقلیه ای همچون واگن، هواپیما، وسایل نقلیه از نوع لوکوموتیو، کشتی‌های ایرانی که به طور پیوسته در خطوط بین ایران و سایر کشورها حرکت می کنند شامل قوانین و مقررات صادرات موقت هستند. همچنین لازم نیست موارد ذکر شده تشریفات تسلیم اظهارنامه انجام دهند. فقط ارائه یک نسخه اجمالی کافی می باشد.  

صادرات قطعی چیست؟

هنگامی که محصولات به کشورهای دیگر صادر می شوند و در کشور مقصد فروخته می شوند، صادرات قطعی نام دارد. صادرات موقت و قطعی در فرآیندهای گمرکی هر کدام شرایط خاص خود را دارند. در این روش هزینه های سود بازرگانی، حقوق گمرکی، عوارض و مالیات معاف گرفته نمی شود. طبق قوانین صادرات کالا، فرآیند صادرات قطعی  از طریق شرکت‌ های تعاونی مرزنشینان، تجار و بازارچه های مرزی انجام پذیر است.

در مراحل گمرکی صادرات قطعی باید مدارکی که مشخص کرده اند را گردآوری کنند. از جمله این مدارک می توان به کارت بازرگانی صادر کننده کالا، پکینگ لیست، مجوز صدور (در صورت نیاز)، گواهی بهداشت، قرنطینه دامی و نباتی و گواهی استاندارد (در صورت نیاز)، معرفی نامه یا وکالت نامه اشاره کرد.

صادرات به چه روش هایی انجام می پذیرد؟

در صادرات موقت و قطعی از روش های مختلفی برای جا به جایی کالاها استفاده می شود. این روش ها شامل صادرات هوایی بار، صادرات زمینی و صادرات دریایی می باشد که به عوامل گوناگونی بستگی دارد. در ادامه به بررسی  روش های مختلف ارسال  کالا می پردازیم:

صادرات هوایی بار

در صادرات موقت و قطعی به روش هوایی بارها به واسطه  هواپیماهای باری و مسافری انجام می شود. البته ناگفته نماند که این روش محدودیت های خاصی دارد و هزینه های بیشتری را در پی خواهد داشت. این روش پر سرعت ترین روش حمل و نقل کالا به حساب می آید. عزیزانی که تصمیم دارند محموله های خود را به صورت هوایی ارسال کنند، شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس بهترین خدمات را به شما ارائه خواهد داد. از مزایای این روش می توان به مواردی همچون بهترین روش حمل  ارسال کالا در مسیرهای طولانی، سریع ترین روش حمل  کالا به خارج از کشور، امنیت زیاد و امکان کم سرقت بار اشاره کرد.

صادرات دریایی کالا

در صادرات موقت و قطعی که ارسال کالا به روش دریایی انجام می شود، جا به جایی محموله توسط کشتی ها باید جا به جا شوند. در این روش از حمل و نقل بین المللی باید به نکاتی همانند بیشتر بودن مدت زمان حمل کالا نسبت به سایر روش ‌ها توجه کرد. همچنین این روش نقش بسزایی در حمل کالاهای سنگین دارد. از مزیت های مهم این روش هزینه های پایین آن می باشد و محدودیتی در اندازه و وزن کالاها  ندارد.

صادرات زمینی بار

در روش زمینی صادرات موقت و قطعی بار از کامیون ها و تریلی ها استفاده می شود. حتی کالاهایی که به واسطه حمل هوایی به فرودگاه رسیده باشند برای تحویل دادن آن ها به صاحبان بار لازم است توسط کامیون ها و تریلی ها به شهرهای دیگر جا به جا شوند. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس به دو صورت  فول تراک و گروپاژ حمل بار زمینی را انجام خواهد داد که برای کسب اطلاعات بیشتر بهتر است با کارشناسان شرکت تماس حاصل فرمائید.

لیست قوانین و مقررات صادرات

قوانین و مقررات صادرات موقت و قطعی برای تمام صادرکنندگان و تمام کسانی که قوانین شامل آن ها به ذکر نام مستلزم می باشد، به واسطه این قانون مشخص می شود و قوانینی که مغایرت دارد لغو خواهد شد. کالاهای صادراتی به سه گروه مجاز، مشروط و ممنوع تقسیم می شود. دولت قادر است در شرایط مخصوص طبق قوانین صادرات برخی از محصولات را ممنوع کنند. نوع هر کالا طبق بخشنامه هایی که وزارت بازرگانی تعیین می کند و به تأیید وزراء می رسد مشخص می شود.

 قبل از پایان یافتن هر سال وزارت بازرگانی وظیفه دارد همه ی قوانین و مقررات صادرات را بعد از این که از سازمان های مربوطه نظرخواهی کرد و هیئت دولت نیز آن را به تصویب رساند به مردم اطلاع رسانی کند. لیست مقررات شامل ۲۴ ماده می باشد، شما عزیزان می توانید برای اطلاعات بیشتر به سایت شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس مراجعه کنید‌.

مزایا و معایب صادرات موقت و قطعی

مزایا

صادرات موقت و قطعی کالا سبب شده است شرکت های تولید کننده برای این که در سطح بین المللی موقعیت تجاری خود را حفظ کنند، کیفیت کالاهای خود را ارتقاء دهند و قیمت تمام شده محصولات خود را به حداقل می رسانند. همچنین برای این که کالاها به طور مناسب تولید شوند، مهارت های کارکنان خود به صورت ویژه افزایش می دهند که همگی از مزایای صادرات کالا به حساب می آید. از دیگر مزایا صادرات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هدایا و حمایت های صادراتی ویژه ای دریافت می شود‌.
  • با ارزهایی که از طریق صادرات به دست می آید، نیازهای وارداتی شرکت تأمین می شود.
  • در بازار تنوع محصولات بیشتر می شود و شرکت های تولید کننده رقابت می کنند.
  • ارتباط های جهانی افزایش پیدا می کند.
  • این روش برای شرکت های تازه وارد ریسک بسیار پایینی دارد.
  • شرکت های تولید کننده به کمک رابط ها می توانند کالاهای خود را در سطح بین المللی بفروشند.

معایب

همان طور که در مورد مزایای صادرات موقت و قطعی صحبت شد باید به معایب آن نیز اشاره کرد. مهم ترین معایب صادرات شامل مواردی همچون نوسانات نرخ ارز می باشد که در پی آن امکان دارد اثرات بدی در میزان درآمد شرکت صادر کننده کالا داشته باشد. باید به این نکته توجه باشد هر شرکتی که محصولات خود را به کشور های دیگر بفروشد در مقابل آن ارز دریافت خواهد کرد، اگر نرخ ارز پایین بیاید کسی که کالاهای  خود را صادر کرده بسیار ضرر خواهد دید. دخالت های دولت نیز تأثیر بدی در فرآیند صادرات یک شرکت دارد. به طور کلی بالا بودن تعرفه های گمرک باعث می شود که قیمت تمام شده کالا بیشتر شود که همین نکته باعث کم شدن رقابت می شود.

لیست مدارک و مجوزهای مورد نیاز جهت صادرات کالا

در هنگام صادرات موقت و قطعی اسناد و مدارک جزء مراحلی از صادرات است که توجه بسیاری باید به آن داشت لیست مدارک و مجوز های لازم شامل موارد ذیل می باشد:

  • دریافت کارت بازرگانی معتبر به نام صادر کننده
  • دریافت مجوز صدور
  • أخذ گواهی بهداشت و قرنطینه
  • گواهی استاندارد
  • گواهی های مرسوم (انرژی اتمی)
  • تهیه صورت عدل بندی Packing List
  • شناسنامه فرش (که فقط برای فرش دستباف کارایی دارد)

لیست کالاهای ممنوع جهت صادرات

علت تهیه لیست کالاهای ممنوعه صادرات موقت و قطعی این است که جلوی خیلی از ریسک ها و رانت خواری ها گرفته شود. دلیل این ریسک ها و رانت خواری ها ارزش بالای تجارت در زمینه صادرات است. بنابراین ارائه لیست کالاهای ممنوع برای صادرات سبب پیشگیری سوء استفاده برخی از افراد می شود. در این لیست تقریبأ ۵۲ کالا ممنوع اعلام شده است که در هر شرایطی امکان حذف و اضافه شدن کالا در لیست وجود دارد. لیست کالاهای ممنوعه برای صادرات شامل مواردی مانند گوشت قرمز، انواع روغن های نباتی، لاستیک های خودرو در ابعاد و انواع مختلف، انواع محصولات پرایمری و کاغذهای گوناگون با جنس های متنوع، کنجاله سویا، دانه سویا، لوازم و تجهیزات آهنی مختلف مثل قراضه آهن، شمش آلومینیوم، ماشین آلات صنعتی و راه سازی وارداتی و پلیمر های مختلف و بخصوص مانند پلی اتیلن Pe، پلی استایرن Ps، پلی پروپیلن Pp و… می باشد.

منظور از صادرات قطعی چیست؟

وقتی محصولاتی به کشورهای دیگر صادر می شوند و در آن کشور مقصد فروخته می شوند، صادرات قطعی به آن گفته می شود.

 صادرات از نظر خروج کالا از کشور به چند روش انجام می شود؟

صادرات کالا از یک‌ کشور به کشوری دیگر به دو صورت صادرات موقت و قطعی انجام می شود.

روش های حمل بار برای صادرات کالا کدامند؟

حمل بار برای صادرات به سه روش دریایی، هوایی و زمینی صورت می گیرد.

صادرات موقت و قطعی چه مزایایی دارد؟

فروش بیشتر توسط آشنایی کامل با مشتریان، محصول و نیازهای مشتریان در بازار، ارتباط مستقیم با مشتریان، سود بیشتر با حذف واسطه ها، کنترل کامل فرآیند صادرات و در نهایت حفظ کردن هویت برند، قیمت‌ ها و… از مزایای صادرات کالا می باشد.

جمع بندی

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس یکی از شرکت های فعال در زمینه صادرات موقت و قطعی می باشد و خدمات متنوعی را به مشتریان خود ارائه می دهد‌. بالا بودن کیفیت خدمات این شرکت سبب شده است تا هر سال تاجران زیادی این مجموعه را برای صادرات کالاهای خود انتخاب کنند. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس با چندین سال سابقه و داشتن تیم مجرب و متخصص در حوزه تجارت توانسته است رضایت مشتریان خود را جلب کند و در سطح کشور جزء بهترین شرکت ها قرار بگیرد، همراهان گرامی می توانند برای هر گونه مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشند و راهنمایی های لازم را دریافت کنند.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x