صادرات-دریایی-بار-چگونه-انجام-میگیرد؟

صادرات دریایی بار چگونه انجام میگیرد؟ مزایا، مراحل و هزینه ها

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

حمل گروپاژ از چین | مزایا، معایب و مهمترین نکات حمل

EFS در کشتیرانی / 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

کشتی چارتری | بیان شرایط و ویژگی های کشتی چارتری

حمل بار با واگن مسقف + مشخصات فنی و نحوه حمل بار

نحوه محاسبه نرخ کرایه حمل دریایی چگونه است؟ (راهنمای کامل)

حمل کالا از بندر شیامن + مزایا و معایب حمل بار از بندر شیامن

واردات کالا از روسیه / مراحل، روش ها و مهمترین نکات

کلوزبندی بیمه باربری چیست؟ ( راهنمای 0 تا 100)

هزینه lss در حمل دریایی | راهکارهای کاهش هزینه lss

ارزیابی گمرکی + اهداف و مهمترین وظایف ارزیاب گمرک

حمل بار فله از چین / انواع بار فله در حمل و نقل دریایی از چین

مهمترین بنادر تجاری چین | دلایل اهمیت بنادر تجاری چین

حمل بار از بندر تایچنگ / مراحل حمل، روش ها و امکانات تایچنگ

حمل هوایی باتری چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

ترانزیت فرودگاهی + تفاوت پرواز ترانزیتی، مستقیم و بدون توقف

شماره پلمپ کانتینر + انواع رنگ در پلمپ کانتینر و کاربرد آنها

ارسال بار از آفریقا | بهترین روش ارسال کدام است؟

بزرگترین بنادر کانتینری جهان (معرفی 10 مورد از مهمترین بنادر)

تفاوت لجستیک و زنجیره تامین | 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

آشنایی با انواع بوژی کش + کاربرد آن ها در صنعت حمل و نقل

اظهارنامه اجمالی در گمرک + تفاوت آن با مانیفست

مشاور بازرگانی کیست + اهمیت آن در کسب و کارهای بین المللی

وزن خالص و ناخالص کالا + تفاوت ها و تاثیر وزن کالا بر ترخیص آن

ممنوعیت های پست درب به درب + مهم ترین نکات و قوانین

VGM در حمل و نقل + نحوه محاسبه تاییدیه وزن کانتینر

معرفی بهترین تنگه های بین المللی جهان ( راهنمای 0 تا 100)

وزن حجمی بار هوایی | اهمیت محاسبه آن در حمل و نقل

ترخیص کار گمرک کیست؟ ( چرا به آن نیاز دارید)

حمل بار با جامبوبگ چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

انوانتر در گمرک؛ راهنمای کامل جهت موفقیت در تجارت

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

از آنجایی که صادرات دریایی بار از روش هایی است که بیشترین میزان حمل و نقل کالا را به خود اختصاص داده است، بنابراین بنادر گمرکی آبی بزرگترین پایانه های کشور جمهوری اسلامی ایران را تشکیل داده اند. اکنون شاید در ذهن همه شما عزیزان چنین سوالی ایجاد شده باشد که چرا بیشتر صادرات به روش دریایی انجام می شود؟

بنابراین باید بگوییم که در این روش بارهای زیادی را می توان به طور همزمان جا به جا کرد و در عین حال هزینه کمتری را نسبت به دیگر روش ها پرداخت‌. در واقع حمل مرسولات صادراتی مهم ترین بخش بازرگانی در سطح‌ بین المللی محسوب می شود. تجاری که می خواهند هزینه کمتری را متحمل شوند از نظر اقتصادی حمل بار با کشتی گزینه مناسبی می باشد.

تجاری که می خواهند در این زمینه فعالیت کنند لازم با یک شرکت حمل و نقل بین المللی معتبر همکاری کنند تا در عرصه تجارت بین المللی نتیجه مطلوب را به دست بیاورند. تا پایان این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس با ما همراه باشید تا در این زمینه اطلاعات مناسبی را در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم.

مراحل گمرکی صادرات دریایی بار

تجاری که در مورد روند ارسال و صادرات دریایی اطلاعات کافی نداشته باشند، بی شک متحمل هزینه های اضافی و از دست دادن سرمایه خود خواهند شد. به همین خاطر تلاش کردیم که در این مقاله کلیه مراحل صادرات را به خوبی برای شما همراهان گرامی مطرح کنیم، مراحل  صادرات دریایی بار به کشورهای خارجی شامل موارد زیر می باشد:

  • بازاریابی بسیار حرفه ای برای محصولات تولید شده
  • صدور پروفرما یا پیش فاکتور
  •  بسته بندی محصولات تولید شده
  • تعیین میزان ارزش گمرکی
  • دریافت مجوز از ارگان های مربوطه
  • اظهار محصولات به گمرک
  • عقد قراردادهای حمل و بیمه نامه های مورد نیاز
  • دریافت و اخذ گواهی بازرسی محصولات
  • صدور فاکتور و اخذ گواهی مبدا
  • ارسال محصولات

شیوه بارگیری و تخلیه کشتی باربری در صادرات دریایی

در حالت کلی نقل و انتقال، شرایط مخصوص به خود را دارد و هر روش به صورت مجزا قوانینی را برای خود وضع کرده اند که با ابزار های گوناگون انجام خواهد شد. البته نا گفته نماند به جز ابزار های مخصوص، نیروی انسانی هم بسیار تأثیر گذارند. باید به این نکته توجه داشت که تخلیه و بارگیری ممکن است در چندین مکان انجام شود و تنها به دو نقطه ختم نشود.

به طور معمول در صادرات دریایی بار، بارگیری از انبار، کارگاه ها، مخزن ها و کارخانجات آغاز خواهد شد. بنابراین بر پایه حجم بار، راهی که باید پیموده شود، میزان بار و حتی نوع بار، کامیون جهت ارسال انتخاب و مرسوله  از انبار به بنادر فرستاده می شود. مرسوله که در بنادر تخلیه شده، با جرثقیل های ویژه در کشتی باربری قرار داده می شود که بعد از آن به دیگر بنادر و کشورهای مختلف ارسال می شود.

لیست بنادر و پایانه های گمرکی ایران

برای صادرات دریایی بار، باید توانست بار را توسط پایانه هایی که در کشور قرار دارند ترخیص‌ کرد. بدون شک همه ی شما عزیزان با واژه گمرک آشنایی دارید. در واقع به همین پایانه هایی که تجار گرامی با أخذ مجوز قادر به ترخیص کالاهای خود در آن جا هستند گمرک گفته می شود. اما مسئله این است که بنادر و پایانه های گمرکی ایران کدامند؟ توسط کدام بندر می توان با سرعت بیشتری ترخیص کالا انجام داد؟

در حالت کلی کشور جمهوری اسلامی ایران دارای سه نو پایانه ترخیص کالا می باشد. از آنجا که صادرات دریایی بار بیشترین سهم حمل و نقل بین المللی را دارد بنابراین در قسمت از مقاله لیست بنادر و پایانه های گمرکی ایران را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد:

بندر ماهشهر خوزستان

از مهم ترین بنادر کشور می توان به بندر ماهشهر خوزستان اشاره کرد که در طول سال محصولات فراوانی از این بندر جا به جا می شود. همچنین در این بندر به راحتی می توان با کشورهای عربی ارتباط برقرار کرد.

بندر انزلی 

بندر انزلی در حاشیه دریای خزر و در استان گیلان قرار دارد. در این بندر واردات ماشین های کره ای و آمریکایی به صورت گسترده انجام می شود. البته ناگفته نماند واردات و صادرات در حوزه های دیگری همچون پوشاک و مواد غذایی هم صورت می گیرد.

بندر امام خمینی

بندر امام خمینی همانند بندر ماهشهر از مهم ترین بنادر کشور جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود و از معروف ترین بنادر کشور می باشد که همواره بار از طریق این بندر داد و ستد می شود. تاجران به واسطه این بندر می توانند به آب های بین الملل و دیگر کشورهای جهان دسترسی پیدا داشته باشند.

بندر چابهار

از دیگر بنادری که تاجران بیشتر به آن توجه دارند می توان به بندر چابهار اشاره کرد که به آب های آزاد بسیار نزدیک است و همین امر سبب صادرات دریایی بار در این بندر شده است. این بندر در منطقه‌ ای استراتژیک و جهانی واقع شده است، یک بندر معروف برای صادرات به حساب می آید.

مزایای صادرات دریایی

یکی از ویژگی های مهمی که صادرات دریایی بار دارد، این است که تجار و بازرگانان می توانند مرسوله های سنگین و حجیم را در بارگنج های مجهز و با کشتی به کشور هدف ارسال نمایند. بنابراین حمل به روش دریایی نسبت به حمل زمینی و هوایی گنجایش نقل و انتقال بیشتری دارد و این موضوع برای مرسولات ماشین آلات و دستگاه های سنگین بسیار حائز اهمیت است. هزینه صادرات دریایی بار نسبت به سایر راه های ارسال مانند هوایی و زمینی بسیار پایین تر می باشد.

از این رو تاجرانی که به دنبال کم شدن هزینه های صادرات خود هستند، می توانند راه دریایی را برای جا به جایی محموله های خود انتخاب کنند تا در هزینه ارسال بار صرفه جویی کرده باشند. علاوه بر این یکی از مزایای صادرات دریایی بار هزینه ثابت نقل و انتقال آن می باشد، چون این هزینه توسط شرکت های بزرگ کشتیرانی و حمل و نقل دریایی از قبل تعیین شده است.

از جمله خدماتی که در هنگام صادرات دریایی می توان از آن بهره مند شد، گروپاژ می باشد. به این معنا که تجار و بازرگانان می توانند مرسولات خود را همراه با دیگر مرسولات در یک بارگنج بارگیری کنند.

نکته مهم دیگری که در صادرات دریایی بار باید به آن دقت کرد این است که مدت زمان نقل و انتقال بار به روش دریایی بسیار بیشتر است. بنابراین نقل و انتقال به روش دریایی برای آن دسته از محصولاتی که با گذر زمان دچار آسیب می شوند، مناسب نمی باشد.

هزینه صادرات دریایی بار

هزینه‌ های صادرات دریایی بار به طور میانگین ​​بین دو الی سه برابر بیشتر از وظایف گمرکی کشورهای وارد کننده می باشد. با این اوصاف این روش از نقل و انتقال ارزان ‌ترین روش برای جا به جایی محصولات درکل دنیا شناخته شده است. نرخ نقل و انتقال یک بارگنج تا حد زیادی به طول مسیر و وضعیت اقتصادی فعلی مرتبط است.

بنابراین، علاوه بر این نوع هزینه‌ ها، خدمات ارائه‌ شده به تاجران و کشتی ‌ها و همچنین کیفیت خدمات مرتبط با سرعت، قابلیت اطمینان، ایمنی و امنیت بار طی مراحل طی شده جهت بسته بندی و تحویل در زمان تعیین شده، اهمیت بسزایی در محاسبه نرخ صادرات دریایی دارند. برای تعیین هزینه حمل بار باید به نوع بار دقت کرد؛ چون هزینه حمل کالاهای پرخطر بالاتر می باشد.

هزینه صادرات دریایی بار به عوامل مختلفی بستگی دارد که در زیر به تعدادی از این عوامل اشاره کردیم

  • نوع بار و ماهیت مرسوله
  • کرایه حمل به روش دریایی
  • عوارض بندری در مبداء و مقصد
  • نوع بسته بندی
  • هزینه امور گمرکی و ارزیابی
  • هزینه نقل و انتقال داخلی جاده ای
  • انبار داری
  • بیمه باربری

سوالات متداول

صادرات دریایی بار چه ویژگی هایی دارد؟

از ویژگی های مهمی که این روش از حمل و نقل دارد، این است که تجار و بازرگانان می توانند مرسوله های سنگین و حجیم را در بارگنج های مجهز و با کشتی به کشور هدف ارسال نمایند، همچنین هزینه آن نسبت به سایر راه های ارسال مانند هوایی و زمینی بسیار پایین تر می باشد.

 بنادر و پایانه های مهم گمرکی ایران کدامند؟

 صادرات دریایی بار بیشترین سهم حمل و نقل بین المللی را دارد بنابراین کشور دارای بنادر و پایانه های گمرکی مهمی می باشد که بیشترین سهم حمل و نقل کالا را به خود اختصاص داده اند این بنادر شامل بندر امام خمینی، بندر ماهشهر، بندر انزلی و بندر چابهار می باشد که سالانه کالاهایی زیادی در این بنادر جا به جا می شود‌.

هزینه صادرات دریایی بار به چه عواملی بستگی دارد؟

به طور کلی هزینه این روش از حمل و نقل به عوامل مختلفی همچون نوع بار و ماهیت مرسوله، کرایه حمل به روش دریایی، عوارض بندری در مبداء و مقصد، نوع بسته بندی، هزینه امور گمرکی و ارزیابی، هزینه حمل و نقل داخلی جاده ای و انبار داری بستگی دارد.

تخلیه و بارگیری در صادرات دریایی بار چگونه است؟

تخلیه و بارگیری ممکن است در چندین مکان انجام شود و تنها به دو نقطه ختم نشود. به طور معمول در این روش، بارگیری از انبار، کارگاه ها، مخزن ها و کارخانجات شروع می شود و بر پایه حجم بار، راهی که باید پیموده شود، میزان بار و حتی نوع بار، کامیون جهت ارسال انتخاب و مرسوله  از انبار به بنادر فرستاده می شود. مرسوله که در بنادر تخلیه شده، با جرثقیل های ویژه در کشتی باربری قرار داده می شود که بعد از آن به دیگر بنادر و کشورها ارسال می شود.

جمع بندی

همان طور که گفته شد صادرات دریایی بار یکی از روش های مقرون به صرفه می باشد. هرچند به مدت زمان بیشتری برای رسیدن بار با کشتی به کشور هدف نیاز است اما کم هزینه بودن آن و در عین حال ارسال بار با حجم بالا سبب شده تا این روش از نقل و انتقال به عنوان یکی از روش های پرطرفدار در سطح جهانی شناخته شود.

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس یکی از شرکت های معتبر در کشور جهت صادرات دریایی بار به کل کشورهای جهان می باشد و تمام تلاش خود را می کند که کل مراحل قانونی و بسته بندی بار را به نحو احسن انجام دهد تا به شما عزیزان ثابت کند که مرسولات شما با امنیت کامل به کشور هدف تحویل داده می شود.

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس قادر به ارائه هر نوع خدماتی از جمله فراهم کردن هر نوع بسته بندی استاندارد و مناسب برای مشتریان خود، حمل بار ته لنجی ، پست اکسپرس بین المللی و… می باشد‌، همچنین شما عزیزان می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمائید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x