سود-بازرگانی-چیست-و-چگونه-محاسبه-میشود؟

سود بازرگانی چیست و چگونه محاسبه میشود؟

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

حمل گروپاژ از چین | مزایا، معایب و مهمترین نکات حمل

EFS در کشتیرانی / 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

کشتی چارتری | بیان شرایط و ویژگی های کشتی چارتری

حمل بار با واگن مسقف + مشخصات فنی و نحوه حمل بار

نحوه محاسبه نرخ کرایه حمل دریایی چگونه است؟ (راهنمای کامل)

حمل کالا از بندر شیامن + مزایا و معایب حمل بار از بندر شیامن

واردات کالا از روسیه / مراحل، روش ها و مهمترین نکات

کلوزبندی بیمه باربری چیست؟ ( راهنمای 0 تا 100)

هزینه lss در حمل دریایی | راهکارهای کاهش هزینه lss

ارزیابی گمرکی + اهداف و مهمترین وظایف ارزیاب گمرک

حمل بار فله از چین / انواع بار فله در حمل و نقل دریایی از چین

مهمترین بنادر تجاری چین | دلایل اهمیت بنادر تجاری چین

حمل بار از بندر تایچنگ / مراحل حمل، روش ها و امکانات تایچنگ

حمل هوایی باتری چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

ترانزیت فرودگاهی + تفاوت پرواز ترانزیتی، مستقیم و بدون توقف

شماره پلمپ کانتینر + انواع رنگ در پلمپ کانتینر و کاربرد آنها

ارسال بار از آفریقا | بهترین روش ارسال کدام است؟

بزرگترین بنادر کانتینری جهان (معرفی 10 مورد از مهمترین بنادر)

تفاوت لجستیک و زنجیره تامین | 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

آشنایی با انواع بوژی کش + کاربرد آن ها در صنعت حمل و نقل

اظهارنامه اجمالی در گمرک + تفاوت آن با مانیفست

مشاور بازرگانی کیست + اهمیت آن در کسب و کارهای بین المللی

وزن خالص و ناخالص کالا + تفاوت ها و تاثیر وزن کالا بر ترخیص آن

ممنوعیت های پست درب به درب + مهم ترین نکات و قوانین

VGM در حمل و نقل + نحوه محاسبه تاییدیه وزن کانتینر

معرفی بهترین تنگه های بین المللی جهان ( راهنمای 0 تا 100)

وزن حجمی بار هوایی | اهمیت محاسبه آن در حمل و نقل

ترخیص کار گمرک کیست؟ ( چرا به آن نیاز دارید)

حمل بار با جامبوبگ چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

انوانتر در گمرک؛ راهنمای کامل جهت موفقیت در تجارت

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

شاید بتوان با جرات کامل گفت، این مقاله از سوی شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس به عنوان مقاله ای کامل در زمینه تعریف سود بازرگانی و نیز تمام موارد وابسته به آن همانند حقوق گمرکی و مواردی از این قبیل میباشد. در نتیجه قبل از اینکه بخواهیم از تعریف سود بازرگانی و یا اینکه سود بازرگانی چیست برای شما بگوییم ، بهتر است تا در ابتدا در مورد کارت بازرگانی و موارد وابسته به آن مطالعه نماید تا دانش شما در این زمینه افزایش یابد، همچنین اگر دارای کارت بازرگانی معتبر هستید این مقاله میتوان کمک شایانی به شما در زمینه تجارت نماید.

سود بازرگانی چیست؟

بطور کلی میتوان گفت در هنگام انجام فرایند تجارت بین المللی همان طور که در پیشتر نیز به این مورد اشاره کردیم، بایستی تاجران هزینه های گوناگون و متفاوت از یکدیگر را پرداخت نمایند،  که به طور کلی میتوان این هزینه ها در دو دسته بندی مجزا با عنوان هزینه ها و مالیات تقسیم بندی نمایم. لازم است بدانید انواع مالیات ها که شامل مواردی مانند حقوق گمرکی ، انواع عوارض پرداختی مربوط به سازمان هلال احمر، هزینه مالیات بر ارزش افزوده، انواع مالیات علی الحساب چهار درصدی و موارد مشابه میشود و این هزینه ها شامل مواردی میشود که بایستی در ازای خدمات متنوعی مانند هزینه انبارداری ، بارگیری کالا، تخلیه کالا و.. به اداره گمرک پرداخت شود. همانطور که گفته شد سود بازرگانی در دسته بندی هایی به آن اشاره نمودیم، در دسته مالیات ها جای خواهد گرفت .

 در ادامه در مورد تعریف سود بازرگانی میتوان چنین گفت که سود بازرگانی در واقع به عنوان نوعی مالیات غیر مستقیم میباشد که تاجران و بازرگانان بایستی آن را بر حسب واحد پول کشور در ازای هر بار واردات یک کالای تجاری به گمرک پرداخت کنند. همچنین میتوان گفت سود بازرگانی به عنوان هزینه ای در نظر گرفته میشود که در قوانین و مقررات وابسته به تجارت بین المللی طی تصویب نامه های متنوع وزیران وضع گردیده است و جهت مشخص نمودن چگونگی محاسبه سود بازرگانی از مسائل متنوعی مانند سیاست های اقتصادی اعمال شده بر کشور را بایستی مد نظر قرار دهیم . همچنین میتوان گفت بر پایه تعریف تعرفه گمرکی  این هزینه با هزینه ای مانند عوارض و تعرفه های گمرکی متفاوت و گوناگون است و تنها به کالاهای تجاری وارداتی تعلق خواهد گرفت.

در چه شرایطی معاف از پرداخت سود بازرگانی میشوید؟

لازم است بدانید دولت ایران جهت واردات نوع خاص و بعضی از کالا ها مانند اقلام دارویی ضروری و پر کاربرد سود بازرگانی را معادل صفر در نظر خواهد گرفت به عبارت بهتر میتوان گفت در واقع دولت از برخی کالاهای خاص سود دریافت نخواهد کرد و تاجر و بازرگان فعال در این زمینه از پرداخت سود بازرگانی معاف خواهد بود. اما لازم است بدانید این مورد به این معنی نخواهد بود  که هزینه های گمرکی مانند حقوق بازرگانی و نیز برای این کالاها دریافت نمیشود . لازم است این نکته را مورد توجه قرار بدهید که سود باررگانی و هزینه های مربوط به آن رای همه کالاها یکسان نیست. یعنی مقدار 4 درصد از ارزش افزوده ی کالا ثابت باقی  خواهد ماند و فقط از پرداخت تعرفه گمرکی که به عنوان مالیات غیر مستقیم شناخته میشود، معاف است.

 لازم است بدانید سود بازرگانی برای دولت به عنوان منبع در آمد در نظر گرفته میشود و با توجه به این امر که معاف شدن از پرداخت انواع آن موجب کاهش درآمد دولت خواهد شد در نتیجه جهت جبران این مورد وزرات اقتصاد کشور که در این زمینه تصمیم گیری خواهد کرد. همچنین لازم به ذکر است انواع شرکت ها و نیز سازمان های دانش بنیان، سازمان فناوری و اطلاعات کشور، انواع شرکت های اختراعی و نوآوری و نیز انواع شرکت های تولید کننده محصولات اشتغال زا و پر درامد از پرداخت انواع سود معاف میباشند. همچنین لازم به ذکر است با تشخیص و تصمیم هیئت دولت جهت افزایش اشتغال افراد در انواع بنادر خرمشهر، شهر بوشهر، شهر آبادان و همچنین جزیره هرمز  تعرفه گمرکی شامل تخفیف های زیادی میگردد و از بعضی کالا ها و مشاغل مربوط انواع نیز حقوق گمرکی دریافت و اخذ  نمیگردد .

سود بازرگانی چگونه محاسبه میشود؟

در مورد چگونگی محاسبه سود بازرگانی یک کالا میتوان چنین گفت که سود بازرگانی آن ها  بر اساس حجم کالا، وزن کالا و تعداد کالا محاسبه میگردد. اما لازم به ذکر است  در گمرک های سطح ایران محاسبه تعرفه گمرکی بر اساس وزن مرسوم تر و معمول تر میباشد که به این مورد ارزش کالا  و یا سیف میگویند. لازم است بدانیدجهت محاسبه نمودن سود بازرگانی یک کالا بر اساس CIF یا ارزش کالا بایستی ارزش خالص کالا را باتوجه به کرایه محل دقیق و حق ثبت سفارش جمع کنید .

لازم است بدانید مبلغی که به عنوان سود به وسیله گمرک اخذ میگردد علاوه بر اینکه از جنبه حمایتی از تولیدات داخلی برخورداراست، قسمتی از درآمد اداره های دولتی را همجنین شامل میگردد، مانند سازمان هایی مثل سازمان شهرداری، اداره تعاون، سازمان هلال احمر، سازمان وزارت راه ومواردی از این قبیل. لازم به ذکر است بر اساس تعریف سود بازرگانی این هزینه ها با هزینه هایی مانند  عوارض و نیز تعرفه های گمرکی متفاوت میباشد  و فقط به محموله های تجاری و بازرگانی وارداتی تعلق خواهد گرفت.

نحوه تغییر سود بازرگانی

لازم به ذکر است جهت تغییر سود بایستی به دستورالعمل ها و قوانین صادر شده از هیئت دولت توجه داشته باشید. هیئت دولت در مورد بیش از ۴۰۰ کالا تصمیم به تغییر سود بازرگانی و همچنین تعرفه گمرکی گرفت. اما لازم است بدانید که تغییر تعرفه گمرکی به طور کامل توسط هیات دولت انجام میشود، چرا که با حذف ارز ترجیحی جهت محاسبه حقوق ورودی هیئت دولت تصمیم به تغییر تغییر تعرفه بیش از ۴۰۰ کالا را گرفت. لازم است بدانید در این زمینه هیئت دولت با اصلاح تعرفه ۴۰۴ کالا ودر تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه تغییرات در سود بازرگانی را تصویب نمود و این مصوبه را از سوی معاون اول ریاست جمهوری به وزارت اقتصاد و همچنین صمت جهت اجرایی ابلاغ گردید.

لازم است بدانید با توجه به مصوبه جدید هیئت دولت سودکالاهای مانند انواع دانه های روغنی و روغن صفر میشود. همچنین با توجه به اینکه ارز ترجیحی در کشور حذف شده است این امر موجب به وجود آمدن تورم شدید در کشور شده است، از این رو هیئت وزیران تصمیم دارند تا با ایجاد تغییراتی در سود بازرگانی و تعرفه گمرکی را اصلاح کند. از این رو اگر قصد تغییر در سود تجاری دارید باید به تمام نکات ابلاغ شده است از سمت هیئت دولت توجه کامل داشته باشید تا در انجام امورات به مشکل برنخورید.

سود بازرگانی چه ویژگی هایی دارد؟

سود بازرگانی دارای ویژگی های اساسی میباشد، که در ادامه مطلب به این ویژگی ها اشاره خواهیم کرد. لازم است بدانید مهمترین ویژگی های تعریف سود بازرگانی عبارتند از؛

  • سود توسط اداره گمرک و به شکل ریالی اخذ و دریافت میگردد.
  • سود تنها از طریق واردات قطعی و نیز کالا هایی که جهت مصرف در کشور اظهار  گشته است از قرار است از گمرک ترخیص شود ، دریافت میگردد.
  • سود در جدول مربوط به تعرفه گمرکی
  • درج گشته است و برخی از کالاها از پرداخت تعرفه گمرکی معاف هستند.
  • سود بدون توجه به خوب و بدی کالا یا مستعمل بودن آن دریافت و اخذ میشود.
  • از بعضی کالا ها منطبق با وزن آن ها سود بازرگانی دریافت و اخذ می شود.

آنچه که تحت عنوان سود بازرگانی توسط اداره گمرک دریافت میگردد صرف نظر از جنبه حمایتی جهت صنایع داخلی بخشی از درآمد سازمان های گوناگون را تشکیل میدهد. همچنین موارد زیر تحت نظر سود جهت وصول به سازمان گمرک ابلاغ میگردد؛

  • حق ثبت سفارش کالا
  • حق انحصاری کالا
  • عوارض شهرداری مربوط به کالا
  • عوارض سازمان هلال احمر و سازمان تعاونی
  • عوارض مربوط به هوایی و بندری و بهداری

چه کسانی در تعیین سود بازرگانی دخالت دارند؟

در پاسخ به این سوال میتوان گفت دولت و هئیت وزیران در تعیین و تعریف سود بازرگانی نقش مهم و اساسی بر عهده دارند. در واقع  میتوان گفت هیئت دولت و وزیران سود هر کالا را بر احتساب و با توجه به مواردی مانند شرایط اقتصادی کشور، شرایط سیاسی کشور ، عرضه و تقاضا افراد در کشور ، میزان و مقدار تولید در داخل کشور از محصول مربوطه کاهش یا افزایش میدهند.

سوالات متداول

تعریف سود بازرگانی چیست؟

سود بازرگانی نوعی مالیات غیر مستقیم است، که تاجران و بازرگانان بایستی آن را بر حسب واحد پول کشور خود در ازای هر بار واردات کالا تجاری به گمرک پرداخت نمایند.

چه مواردی معمولا موجب معاف از پرداخت سود بازرگانی میشود؟

زمانیکه کالای وارداتی به عنوان کالای خاص و مورد نیاز جامعه باشد از پرداخت سود معاف است.

سود بازرگانی چگونه محاسبه میگردد؟

جهت محاسبه سود بازرگانی بایستی حجم، وزن و تعداد کالا را در نظر بگیریم. همچنین میتوان از طریق ارزش کالا یا سیف نیز سود بازرگانی کالا را به دست آورد.

چه کسی قوانین و مقررات سود بازرگانی را وضع و یا تغییر میدهد؟

به طور کلی میتوان گفت هیئت دولت و وزیران در تعیین تعریف سود بازرگانی نقش به سزایی دارند.

جمع بندی

تعریف سود بازرگانی در زمینه واردات کالا میتواند مهم و کاربردی باشد، چرا که تاجران و بازرگانان بایستی هزینه های مربوط به ترخیص کالا را به خوبی شناخته و آن ها را در مواردی مورد استفاده قرار دهند. در این مقاله نیز در مورد نحوه محاسبه سود نیز توضیحاتی ارائه شد که بازرگانان میتوانند با استفاده از این روش سود کالای تجاری خود را بر حسب جدول تعرفه های محموله به دست آورند. همچنین لازم است بدانید شما میتوانید از خدمات شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در عرصه هایی مانند حمل هوایی بار ، حمل زمینی، حمل هوایی و حمل درب به درب استفاده کنید تا تجربه خوبی را در زمینه و امورات بازرگانی به دست آوردید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x