سبک-های-حمل-و-نقل-زمینی

سبک های حمل و نقل زمینی

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

حمل گروپاژ از چین | مزایا، معایب و مهمترین نکات حمل

EFS در کشتیرانی / 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

کشتی چارتری | بیان شرایط و ویژگی های کشتی چارتری

حمل بار با واگن مسقف + مشخصات فنی و نحوه حمل بار

نحوه محاسبه نرخ کرایه حمل دریایی چگونه است؟ (راهنمای کامل)

حمل کالا از بندر شیامن + مزایا و معایب حمل بار از بندر شیامن

واردات کالا از روسیه / مراحل، روش ها و مهمترین نکات

کلوزبندی بیمه باربری چیست؟ ( راهنمای 0 تا 100)

هزینه lss در حمل دریایی | راهکارهای کاهش هزینه lss

ارزیابی گمرکی + اهداف و مهمترین وظایف ارزیاب گمرک

حمل بار فله از چین / انواع بار فله در حمل و نقل دریایی از چین

مهمترین بنادر تجاری چین | دلایل اهمیت بنادر تجاری چین

حمل بار از بندر تایچنگ / مراحل حمل، روش ها و امکانات تایچنگ

حمل هوایی باتری چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

ترانزیت فرودگاهی + تفاوت پرواز ترانزیتی، مستقیم و بدون توقف

شماره پلمپ کانتینر + انواع رنگ در پلمپ کانتینر و کاربرد آنها

ارسال بار از آفریقا | بهترین روش ارسال کدام است؟

بزرگترین بنادر کانتینری جهان (معرفی 10 مورد از مهمترین بنادر)

تفاوت لجستیک و زنجیره تامین | 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

آشنایی با انواع بوژی کش + کاربرد آن ها در صنعت حمل و نقل

اظهارنامه اجمالی در گمرک + تفاوت آن با مانیفست

مشاور بازرگانی کیست + اهمیت آن در کسب و کارهای بین المللی

وزن خالص و ناخالص کالا + تفاوت ها و تاثیر وزن کالا بر ترخیص آن

ممنوعیت های پست درب به درب + مهم ترین نکات و قوانین

VGM در حمل و نقل + نحوه محاسبه تاییدیه وزن کانتینر

معرفی بهترین تنگه های بین المللی جهان ( راهنمای 0 تا 100)

وزن حجمی بار هوایی | اهمیت محاسبه آن در حمل و نقل

ترخیص کار گمرک کیست؟ ( چرا به آن نیاز دارید)

حمل بار با جامبوبگ چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

انوانتر در گمرک؛ راهنمای کامل جهت موفقیت در تجارت

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

مسلما وقتی در مورد سبک های حمل و نقل زمینی صحبت می کنیم بسیاری از ما از مفهوم کلی این کلمه اطلاع کافی داریم و تصوری خاصی را در مورد این اصطلاح در ذهن داریم. در حقیقت یکی از قدیمی ترین و متداول ترین روش هایی که در صنعت باربری  وجود داشته است، حمل بار زمینی می باشد.

امروزه شیوه های متعددی در نقل و انتقال کالا ایجاد شده است، اما همچنان حمل بار به روش زمینی مزیت های خاص خود را دارد. حمل و نقل زمینی داخلی و خارجی برای افراد و مؤسسات کاربردهای متعددی دارد‌ و همین مسئله سبب شده تا کسب درآمد بیشتر افراد وابسته به این روش حمل باشد.

 از سوالات مهمی که امکان دارد در ذهن بیشتر افراد ایجاد شده باشد این است که اصلا با وجود روش های متعدد جهت حمل بار، چرا باید از روش حمل بار زمینی استفاده شود؟ در وهله اول اشخاص با خود فکر می کنند که شاید استفاده از روش های دیگر حمل همچون حمل هوایی و استفاده از بار نامه حمل مرکب  بهتر از سبک های حمل زمینی باشد ولی چرا باز هم بیشتر افراد از روش حمل استفاده کنند می کنند؟ برای پاسخ به این سوالات تا انتها این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس را همراهی کنید.

سبک های حمل و نقل زمینی

سبک های حمل و نقل زمینی

حمل‌ بار زمینی در مقیاس های داخلی و خارجی انواع متعددی دارد. به طور معمول سبک های حمل زمینی کالا توسط تریلی و کامیون‌ ها به وسیله ناوگان زمینی یا ریلی انجام می شود. سال هاست که بیشتر محصولات کشور از کشور ترکیه و قاره سبز به مقصد های گوناگون دنیا همچون کشورهای CIS با استفاده از روش حمل بار زمینی جا به جا می شود.

از مهم ‌ترین نکات در این حوزه می توان به صدور بارنامه اشاره کرد. بارنامه بسیار حائز اهمیت است و عدم وجود آن سبب ایجاد مشکلاتی خواهد شد. در بارنامه نشانی و اطلاعات ارسال کننده، نشانی تحویل گیرنده بار، اندازه، تعداد، نوع، وزن، هزینه نقل و انتقال و مقصد نهایی تعیین خواهد شد. دقت کنید که بارنامه باید به صورت سه نسخه در اختیار متصدی نقل و انتقال، گیرنده و فرستنده قرار بگیرد و توسط این سه فرد امضا شود.

انواع ابزارهای مورد استفاده در حمل و نقل زمینی

جاده و راه آهن دو بخش مهم سیستم حمل بار زمینی را تشکیل داده اند. به عبارتی سبک های حمل زمینی شامل حمل جاده ای و ریلی می باشند. نقل و انتقالات به روش زمینی دارای انعطاف بیشتری نسبت به دیگر روش های حمل و نقل می باشد و کلیه کشورها (حتی کشورهای غیر پیشرفته) از ابزار های روش حمل بار به روش زمینی  برخورداری کامل دارند.

در ادامه این مقاله از شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس ابزار های هر کدام از سبک های حمل زمینی را به طور مجزا برای شما عزیزان معرفی خواهیم کرد تا با آگاهی کامل و با توجه به کالاهای مورد نظر خود روش متناسب با آن را انتخاب کنید.

 نحوه استفاده از حمل و نقل ریلی

حمل بار زمینی (ریلی) تحت شرایط ویژه ای قابل انجام است. در این نوع از سبک های حمل زمینی برای حمل و نقل بار از واگن‌ های باری خاصی استفاده خواهد شد که هر یک وظایف مربوط به خود را دارند. این واگن ها از لحاظ شکل ظاهری متنوع هستند که در ادامه به چند نمونه از آن‌ ها اشاره خواهیم کرد.

واگن‌ های مسطح

در حمل بار زمینی (ریلی) از واگن‌ های مسطح استفاده خواهد شد. این واگن‌ ها برای حمل ماشین ‌آلات و کالاهای سنگین که طویل هستند، کاربرد دارند. کالاهایی همچون میلگرد، قطعات آهنی و تیرآهن نیز با واگن‌ های مسطح جفت، چهار محوره و یا شش محوره جا به جا می شوند.

واگن ‌های مسقف

این واگن ‌ها طوری ساخته شده‌ اند که بعد از جای گیری بار، درب آن بسته و پلمپ خواهد شد. همین مسئله سبب می شود بار از آسیب ها در امان باشد. بعضی از بارها که در مقابل نور خورشید، اکسیژن و رطوبت ضعیف هستند توسط این واگن ‌ها حمل می شوند. به طور معمول، این واگن‌ ها به دو شکل دو محوره و چهار محوره طراحی و تولید شده اند.

واگن ‌های لبه‌ کوتاه و لبه‌ بلند

از این واگن‌ ها در انواع سبک های حمل زمینی استفاده خواهد شد. از واگن ‌های لبه کوتاه برای حمل آهن‌آلات و مصالح ساختمانی و از واگن‌ های لبه بلند برای حمل مواد معدنی و کالاهای صنعتی استفاده خواهد شد. این واگن‌ ها قادر به حمل بارهای سنگین هستند و بیشتر اوقات چندین تن بار را با خود جا به جا خواهند کرد.

واگن‌های مخزن

از دیگر واگن‌ هایی که در حمل بار زمینی کاربرد دارند، می توان واگن‌ های مخزن را نام برد. این واگن ‌ها همانند دیگر واگن ‌ها به دو شکل جفت محوره و چهار محوره طراحی شده اند و برای حمل سوخت و انواع مایعات کاربرد دارند.

واگن‌ های یخچالی

از دیگر واگن ‌هایی که در انواع سبک های حمل زمینی کاربرد دارند، می توان به واگن های یخچالی اشاره کرد که جهت حمل انواع مواد فاسد شدنی مانند لبنیات، گوشت، سبزیجات و … استفاده خواهند شد. واگن علی یخچالی دارای سیستم خنک‌ کننده می باشند و در طول سفر دمای یخچال به صورت اتوماتیک تنظیم خواهد شد.

مجوزهای مورد نیاز در حمل و نقل زمینی

همان طور که گفته شد حمل بار زمینی به دو بخش بین المللی و داخلی دسته بندی شده است. با توجه به سبک های حمل زمینی، اگر نقل و انتقالات کالا با کشورهای همسایه و نزدیک انجام شود مانند بعضی از محصولات حمل و نقل بین‌المللی که شامل چای، قهوه، گوشت، میوه، سبزیجات و تخم مرغ هستند، برای ترخیص کالا در حمل بار به روش زمینی اسناد و مدارکی لازم است که می توان به مواردی همچون بیمه، فاکتور، بارنامه، کارت بازرگانی و کارت ملی مالک بار و ترخیصیه اشاره کرد.

تجار و بازرگانانی که تصمیم به تجارت از راه حمل و نقل زمینی را دارند لازم است مدارک فوق را به همراه داشته باشند و تا در هر یک از مراحل نقل و انتقال در صورت نیاز ارائه دهند.

مزایای حمل و نقل زمینی

همان طور که در مورد حمل بار زمینی و انواع روشهای آن صحبت کردیم. امروز به بررسی مزایای انواع سبک های حمل زمینی خواهیم پرداخت که به شرح زیر است؛

نیاز به سرمایه گذاری کمتر

چون که هزینه ی نهایی حمل بار به روش زمینی بسیار پایین و مقرون به صرفه تر از دیگر روش هاست، بنابراین بیشتر تجار این روش را نسبت به دیگر روش ها استفاده می کنند.

 حمل درب تا درب

از مزایای این روش امکان بارگیری بار از درب انبار یا کارخانه مبدأ و تخلیه بار به درب کارخانه یا انبار مقصد است که با این روش لازم به پرداخت هزینه مجزا جهت حمل بار تا انبار هدف نخواهد بود.

ارائه خدمات نقل و انتقال در کلیه مناطق

برای حمل بار به مناطق روستایی و مناطقی که به دیگر روش های نقل و انتقال همچون ریلی و یا هوایی دسترسی ندارند از روش حمل بار زمینی استفاده می شود .

انعطاف پذیری نسبت به دیگر روش ها

انعطاف پذیری این روش به این معناست که زمانبندی حرکت ماشین و مسیری که باید توسط کامیون پیموده شود به طور کامل با شرایط و درخواست ارسال کننده بار متناسب باشد.

مناسب حمل بار در فاصله های کوتاه جاده ای

برای حمل بار در فاصله های کوتاه جاده ای و داخل شهر، حمل بار زمینی بهترین انتخاب برای نقل و انتقال بار می باشد.

 امنیت بیشتر در نقل و انتقال

انواع سبک های حمل زمینی امنیت بیشتری در جا به جایی بارهایی همچون اثاثیه منزل و وسایل شکستنی دارد.

سرعت در جا به جایی

سرعت جا به جایی بار در این روش بسیار بیشتر از سایر روش های نقل و انتقال است. زیرا در این روش مالکین بار مستقیم با شرکت نقل و انتقال و  راننده در ارتباط می باشند.

صرفه جویی در هزینه بسته بندی

در مقایسه با دیگر روش های حمل، فرآیند بسته بندی در حمل بار به روش زمینی پیچیدگی های کمتری به دنبال دارد. بنابراین در سبک های حمل بار زمینی  به بسته بندی کمتر نیاز است.

کامیون حمل کالا به صورت شخصی

از دیگر مزایای حمل بار زمینی این است که  تجار قادرند کامیون حمل بار شخصی برای خود داشته باشند. در نهایت بدون تأخیر و مشکل می توانند کالاهای خود را جهت فروش به شهرها بفرستند.

واسطه ی روش های دیگر نقل و انتقال

در پایان در کلیه نقل و انتقالات بین المللی از حمل بار به روش زمینی استفاده خواهد شد. سبک های حمل زمینی به عنوان یک واسطه ی مهم بین روش های دیگر نقل و انتقال مانند دریایی و هوایی می باشد.

محدودیت های حمل و نقل زمینی

در مورد مزایای حمل بار زمینی گفت و گو کردیم. الان نوبت به محدودیت های انواع سبک های حمل زمینی رسیده است. در ادامه بخشی از محدودیت های حمل زمینی را بیان می کنیم که شامل موارد زیر است؛

  • تأثیر فصول بر این روش نقل و انتقال
  • حوادث و تصادفات
  • عدم مناسب بودن برای فاصله های طولانی و ترافیک سنگین
  • سرعت پایین
  • فقدان سازماندهی

انواع ماشین های حمل بار

وسایل حمل بار زمینی (جاده ای) بسیار متنوع هستند. در این بخش قصد داریم تا چند ماشین کاربردی در سبک های حمل زمینی را معرفی کنیم که در ادامه آن ها را ذکر خواهیم کرد؛

  • وانت بار
  • وانت نیسان
  • کامیون تک محور و جفت محور
  • خاور
  • تریلی ترانزیت (چادری)
  • تریلی جامبو
  • کامیونت
  • بوژی (هزار چرخ، ارابه واگن)
  • کامیون کشنده
  • ماشین حمل بار اتاق دار
  • ماشین حمل بار بغلدار و بغلدار چادری
  • ماشین حمل بار سقف دار
  • ماشین حمل بار یخچال دار
  • ماشین حمل بار کفی
  • ماشین حمل بار تانکر
  • ماشین مخلوط کن (میکسر)
  • ماشین حمل بار کمپرسی
  • ماشین حمل بار بونکر

سوالات متداول

حمل و نقل زمینی چیست؟

حمل‌ و نقل زمینی در مقیاس های داخلی و خارجی انواع متعددی دارد. به طور معمول سبک های حمل زمینی کالا توسط تریلی و کامیون‌ ها به وسیله ناوگان زمینی یا ریلی انجام می شود. در واقع حمل کالا توسط کامیون ها و یا واگن های باری را حمل زمینی می گویند.

ماشین های حمل بار کدامند؟

ماشین های حمل زمینی (جاده ای) بسیار متنوع هستند که می توان به وانت بار، وانت نیسان، کامیون تک محور و جفت محور، خاور، تریلی ترانزیت (چادری)، تریلی جامبو، کامیونت، بوژی (هزار چرخ، ارابه واگن)، کامیون کشنده، ماشین حمل بار اتاق دار، ماشین حمل بار بغلدار و بغلدار چادری، ماشین حمل بار سقف دار، ماشین حمل بار یخچال دار، ماشین حمل بار کفی، ماشین حمل بار تانکر، ماشین مخلوط کن (میکسر)، ماشین حمل بار کمپرسی و ماشین حمل بار بونکر اشاره کرد.

حمل و نقل زمینی چه محدودیت هایی را در پی دارد؟

همان طور که سبک های حمل زمینی مزیت هایی دارد، محدودیت هایی نیز ممکن است در پی داشته باشد که در این بین می توان به مواردی همچون تأثیر فصول بر این روش نقل و انتقال، حوادث و تصادفات، عدم مناسب بودن برای فاصله های طولانی و ترافیک سنگین، سرعت پایین و فقدان سازماندهی اشاره‌ کرد.

مدارک مورد نیاز در حمل بار زمینی کدامند؟

در حمل بار به روش زمینی اسناد و مدارکی لازم است که می توان به مواردی همچون بیمه، فاکتور، بارنامه، کارت بازرگانی و کارت ملی مالک بار و ترخیصیه اشاره کرد. تجار و بازرگانانی که تصمیم به تجارت از راه حمل و نقل زمینی را دارند لازم است مدارک فوق را به همراه داشته باشند و تا در هر یک از مراحل نقل و انتقال  در صورت نیاز ارائه دهند.

جمع بندی

در این مطلب با مهم ترین و کاربردی ترین سبک های حمل زمینی آشنا شدیم. و متوجه شدیم که حمل‌ بار به روش زمینی‌ مزیت های فراوانی دارد، همچنین تنوع بالای ماشین ها و واگن ها در حمل بار به روش زمینی سبب شده تا بیشتر مرسولات قابلیت جا به جایی با ابزارهای حمل بار زمینی را داشته باشند.

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس به همراه تیم مجرب خود، آماده ارائه خدمات گسترده حمل و نقل به مشتریان خود می باشد. بنابراین شما همراهان گرامی می توانید برای بهره مندی از خدمات شرکت و همچنین دریافت مشاوره رایگان با شماره تماس مندرج در سایت تماس حاصل فرمایید تا با بهترین شکل ممکن تجارت خود را آغاز کنید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x