هر-آنچه-درباره-ریلیز-در-بازرگانی-باید-بدانید

هر آنچه درباره ریلیز در بازرگانی باید بدانید

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

حمل گروپاژ از چین | مزایا، معایب و مهمترین نکات حمل

EFS در کشتیرانی / 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

کشتی چارتری | بیان شرایط و ویژگی های کشتی چارتری

حمل بار با واگن مسقف + مشخصات فنی و نحوه حمل بار

نحوه محاسبه نرخ کرایه حمل دریایی چگونه است؟ (راهنمای کامل)

حمل کالا از بندر شیامن + مزایا و معایب حمل بار از بندر شیامن

واردات کالا از روسیه / مراحل، روش ها و مهمترین نکات

کلوزبندی بیمه باربری چیست؟ ( راهنمای 0 تا 100)

هزینه lss در حمل دریایی | راهکارهای کاهش هزینه lss

ارزیابی گمرکی + اهداف و مهمترین وظایف ارزیاب گمرک

حمل بار فله از چین / انواع بار فله در حمل و نقل دریایی از چین

مهمترین بنادر تجاری چین | دلایل اهمیت بنادر تجاری چین

حمل بار از بندر تایچنگ / مراحل حمل، روش ها و امکانات تایچنگ

حمل هوایی باتری چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

ترانزیت فرودگاهی + تفاوت پرواز ترانزیتی، مستقیم و بدون توقف

شماره پلمپ کانتینر + انواع رنگ در پلمپ کانتینر و کاربرد آنها

ارسال بار از آفریقا | بهترین روش ارسال کدام است؟

بزرگترین بنادر کانتینری جهان (معرفی 10 مورد از مهمترین بنادر)

تفاوت لجستیک و زنجیره تامین | 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

آشنایی با انواع بوژی کش + کاربرد آن ها در صنعت حمل و نقل

اظهارنامه اجمالی در گمرک + تفاوت آن با مانیفست

مشاور بازرگانی کیست + اهمیت آن در کسب و کارهای بین المللی

وزن خالص و ناخالص کالا + تفاوت ها و تاثیر وزن کالا بر ترخیص آن

ممنوعیت های پست درب به درب + مهم ترین نکات و قوانین

VGM در حمل و نقل + نحوه محاسبه تاییدیه وزن کانتینر

معرفی بهترین تنگه های بین المللی جهان ( راهنمای 0 تا 100)

وزن حجمی بار هوایی | اهمیت محاسبه آن در حمل و نقل

ترخیص کار گمرک کیست؟ ( چرا به آن نیاز دارید)

حمل بار با جامبوبگ چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

انوانتر در گمرک؛ راهنمای کامل جهت موفقیت در تجارت

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

همان طور که مطلع هستید در تمام شغل ها اصطلاحاتی مثل ریلیز در بازرگانی به کار می رود که با استفاده از آن ها معنا و مفهوم های بسیاری را به سایر همکاران خود انتقال می دهند. در خصوص تجارت خارجی و همچنین صادرات و واردات کالا هم این قائده صدق می کند. در راستای حرفه ی مربوط به تجارت خارجی یک سری اصطلاحات وجود دارد که افراد فعال در این زمینه از آن ها جهت رساندن پیام های مختلف به یکدیگر استفاده می نمایند. بهتر است بگوییم که اصطلاح ریلیز در بازرگانی یکی از این موارد می باشد.

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس در راستای آشنایی بازرگانان کم تجربه و تازه وارد با اصطلاحات رایج در تجارت بین الملل به تهیه ی این مقاله اقدام نموده و توضیحاتی را در خصوص اصطلاحات تلکس ریلیز و ریلیز کردن کالا ارائه نموده است.

آشنایی با ریلیز در بازرگانی

در امر صادرات و واردات، ریلیز کردن کالا یکی از اصطلاحات رایج است که بازرگانان و اشخاص فعال در شرکت های بین المللی باید به طور کامل و جامع در خصوص این اصطلاح و چگونگی عمکرد آن آشنایی کامل پیدا نمایند. ریلیز در بازرگانی به این معنی است که بعد از عقد قرار داد خرید کالا میان فروشنده و خریدار، فروشنده با تحویل مدارک مربوط به اصل بارنامه به شرکت حمل و نقلی که طرف قرار داد است.

در واقع به آن ها درخواست ریلیز نمودن کالا را خواهد داد و شرکت بازرگانی مربوطه هم توسط نماینده قانونی خود در مقصد مورد نظر، مالکیت محموله ی خریداری شده را از فروشنده دریافت نموده و در اختیار شخص خریدار قرار می دهد. به این فرایند در امر تجارت خارجی ریلیز در بازرگانی یا به عبارت دیگر تلکس ریلیز گفته می شود.

روش های انجام ریلیز کالا به صورت قانونی

همان طور که در مطالب قبل نیز به این موضوع اشاره نمودیم، فرآیند ریلیز کردن کالا نسبت به سایر روش ‌های آزاد سازی محصولات و کالا رواج بسیار بالایی دارد و به این ترتیب مسیر رسیدن کالا از مبدا به مقصد مربوطه بهتر و کوتاه ‌تر می گردد. هنگام ریلیز در بازرگانی برای اینکه بتوان بدون دردسر، کالای خود را ارسال و یا تحویل گرفت‌ باید مسیرهای قانونی را طی کند.

روش ‌های انجام تلکس ریلیز به صورت قانونی بدین شکل است که بایستی کالایی که آزاد می شود تا به مقصد مورد نظر برسد، کاملا قانونی باشد و کلیه ی مجوزهای قانونی برای خرید و یا رسیدن به دست مشتری را داشته باشند.

پس از آن باید حتما بارنامه ی مورد تایید را به صورت ایمیل ارسال نمود؛ البته بایستی تمامی مدارک کامل بوده تا با توجه به آن بتوان به راحتی فعالیت خود را در خصوص ریلیز کردن کالا انجام داد. علاوه بر این می توان گفت که راه‌ های انجام ریلیز در بازرگانی و وسایلی که توسط آن ها کالای مورد نظر حمل و نقل می شود، باید مجوزهای لازم را حتما داشته باشد و کل امور آن ها به صورت قانونی پیش برود.

به این ترتیب اشخاص به کالای خود دست پیدا کرده و آن را به فروش رسانده و به مشتری های خود در سایر کشورها عرضه می نمایند. در نتیجه تلکس ریلیز روند قانونی خود را طی خواهد نمود.

چه زمانی از ریلیز در بازرگانی استفاده می شود؟

یکی از مسائل بسیار مهمی که بازرگانان در شرکت ‌های حمل و نقل در راستای آشنایی بیشتر با فرایند ریلیز در بازرگانی لازم است که اطلاع پیدا کنند، مربوط به زمان استفاده از فرایند ریلیز کردن کالا (تلکس ریلیز) در معامله های تجاری مورد نیاز می باشد. زمانی که در فرآیند تجارت خارجی فاصله ی میان دو کشور فروشنده و کشور مقصد بسیار کوتاه باشد کالاهایی که خریداری شده است.

در ‌زمان کمتری از کشور مبدأ به مقصد مربوطه می ‌رسند. در این شرایط برای واگذاری مالکیت فروشنده از طریق ارسال ایمیل از جانب خود مدارک مورد نیاز را به شرکت حمل‌ و نقل مورد نظر ارسال و درخواست ریلیز کالا در بازرگانی را می‌دهد تا مالکیت کالاها به خریدار واگذار شود.

مورد بعدی زمانی که دو طرف قرارداد از فرایند ریلیز در بازرگانی برای واگذار نمودن کالاهای خریداری شده از فروشنده به خریدار استفاده می کنند، روزهای تعطیل می باشد. در روزهای تعطیلات با توجه به نبود زمان کافی برای آزاد کردن مالکیت ‌های فروشنده، با استفاده از ریلیز کردن کالا مالکیت کالاها را به خریدار منتقل انتقال می نمایند.

برای مثال می توان گفت که درایران در روزهایی همچون پنجشنبه و جمعه و در سایر کشورها در روزهای شنبه و یکشنبه از تلکس ریلیز استفاده می شود.

مورد دیگری که از فرآیند ریلیز در بازرگانی استفاده می شود مربوط به زمانی می باشد که خریدار پس از واردکردن کالای وارداتی به کشور مقصد قصد دارد که هزینه کالاهای وارداتی را پرداخت نماید.

بنابراین در چنین شرایطی بعد از ورود کالاها به مقصد به علت زمان کم جهت تسویه حساب، فروشنده ی کالاها بعد از دریافت نمودن هزینه ی محموله اقدام به آزاد کردن مالکیت و تلکس ریلیز کردن کالاها می نماید.

مناسب ترین وسیله جهت ریلیز کالا

با توجه به مطالب پیشین متوجه شدیم که، در شرکت های تجاری مختلف تلکس ریلیز با ارسال بارنامه به وسیله ی ایمیل انجام می شود و به این صورت ریلیز کردن کالا اتفاق افتاده است و کالا از مبدا مربوطه آزاد می شود.

حالا باید دریابیم، که چه نوع وسیله ‌ای که برای این معقوله استفاده می شود. بهتر است بدانید که اکثر امور مربوط به بازرگانی با کشتی انجام می شود. امیدواریم که تا این قسمت مقاله ی مربوط به شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس تا حدی متوجه شده باشید که فرآیند ریلیز در بازرگانی چیست؟

دستگاه ریلیز هم یکی از دستگاه های مربوط به چاپ تلگراف است که با استفاده از آن می ‌توان به آسانی به دیگر کشتی ‌های در حال نقل و انتقال کالا و محموله‌ های شرکت‌‌ های مختلف تلگراف داد.

از همین رو برای تلکس ریلیز از کاربردی ترین دستگاه‌ ها جهت انجام امور، ریلیز کردن کالا در کشتی ‌ها بوده و بیشترین میزان کارایی را به خود اختصاص نموده است.

دریافت کالا با بارنامه و تلکس ریلیز چه تفاوتی دارد؟

دریافت کالا از فروشنده توسط خریدار مورد نظر، به دو صورت انجام می پذیرد که یکی از این روش ‌ها با استفاده از بارنامه و روش دیگر با استفاده از تلکس ریلیز است.

این دو روش از راه های مرسوم برای دریافت کالا محسوب می شوند. اما روش ریلیز در بازرگانی به علت سرعت و سادگی دریافت کالا، مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است. دریافت کالا با بارنامه و ریلیز کردن کالا با هم تفاوت ‌هایی را دارا می باشند که در ادامه شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس به آن ها اشاره می نماید:

با ارائه ی اصل بارنامه در دریافت کالا، بهتر است بدانید که اصل بارنامه شامل 3 نسخه ی اصل و 3 نسخه ی کپی و نیز 1 نسخه کپی برابر اصل است، که بایستی از مشتری مورد نظر تحویل گرفته و به صاحب کالا تحویل داده شود. بارنامه توسط صاحب بار ارسال می شود و پس از آن گیرنده کالای خود را دریافت می نماید.

در روش دوم که روش تلکس ریلیز یا همان ریلیز در بازرگانی می باشد، توسط خط کشتیرانی اصل بارنامه صادر و پس از آن باطل خواهد شد و فقط با ارسال 1 ایمیل به مقصد مربوطه، دستور آزاد نمودن محموله داده می شود و به این صورت کالا از مبدا به مقصد انتقال داده می شود.

تفاوت این دو روش دریافت کالا در این موارد است. بنابراین روش دوم یعنی روش ریلیز کردن کالا، از بهترین راه ‌های دریافت بار می ‌باشد. در نتیجه می توان با ریلیز در بازرگانی و ارسال نمودن ایمیل به صورت قانونی، بار خود را از مبدا آزاد نموده و با سرعت هر چه تمام تر آن را در مقصد تحویل گرفت‌.

شرکت بازرگانی مناسب جهت تلکس ریلیز

 به طور معمول شرکت‌ های پیشرفته به منظور آزاد ساختن کالا از روش ریلیز در بازرگانی استفاده کرده و بدین شکل کالاهای خود را وارد و یا صادر می نمایند. در این میان شرکت ‌های بازرگانی وجود دارند که به شکل بسیار دقیق کار ریلیز کردن کالا را انجام می دهند. این شرکت‌ ها حس مسئولیت پذیری بالایی را دارند و دارای کلیه ی مجوزهای ضروری جهت انجام فعالیت خود می باشند.

علاوه بر این برای عرضه کالای خود، بهترین قوانین را وضع کرده و برای دریافت کردن محموله ها هم با یک سری قوانین خاص و روش های فوق العاده حرفه ‌ای عمل خواهند کرد. پس از تلکس ریلیز، نقل و انتقالی حرفه ای داشته و به صورت صحیح و بدون هیچ ایرادی کالا را به دست مشتری خود می‌ رسانند‌.

 در نتیجه ترخیص بار از گمرک را هم به روش درست و اصولی به انجام می رسانند و با دارا بودن مدارک و اسناد معتبر، این امور را انجام خواهند داد. برای انجام ریلیز در بازرگانی شرکت‌های تجاری، بسیار مشهوری وجود دارد که دارای نام‌ های تجاری معتبری هستند که در سایت‌ های بازرگانی مختلف به سادگی می‌ توان آن ها را پیدا نمود.

در هر زمانی این شرکت‌ ها بهترین محموله را در اختیار مشتریان عزیز قرار می‌دهند و با رعایت نمودن اصول صحیح، ریلیز کردن کالا را به انجام می ‌رسانند. از این رو با اطمینان کامل می‌توان خرید کالا را از این شرکت‌های مورد اطمینان انجام داد.

سوالات متداول

اصطلاح ریلیز در بازرگانی به چه معناست؟

ریلیز در بازرگانی یعنی اینکه میان فروشنده و خریدار بعد از بستن قرار داد خرید کالا، فروشنده با تحویل مدارک مربوط به اصل بارنامه به شرکت حمل و نقل، درخواست ریلیز نمودن کالا را خواهد داد و نماینده ی شرکت مربوطه از فروشنده مالکیت محموله ی خریداری شده را دریافت و در اختیار خریدار قرار می دهد.

به چه روش هایی تلکس ریلیز به صورت قانونی انجام می شود؟

برای انجام تلکس ریلیز، کالاها باید کلیه ی مجوزهای قانونی برای خرید و یا رسیدن به دست مشتری را داشته باشند. همچنین لازم است که بارنامه ی مورد تایید را به صورت ایمیل ارسال کرد. علاوه بر این ریلیز کردن کالا و وسایلی که توسط آن ها کالای مورد نظر حمل و نقل می شود، باید مجوزهای لازم را حتما داشته باشد و به صورت قانونی کل امور آن ها پیش برود.

دستگاه ریلیز چیست؟

یکی از دستگاه های مربوط به چاپ تلگراف دستگاه ریلیز است که با استفاده از آن به دیگر کشتی ‌های در حال نقل و انتقال کالا و محموله‌ های شرکت‌‌ های مختلف، به آسانی تلگراف می دهند.

دریافت کالا از فروشنده به چند روش قابل انجام است؟

دریافت کالا از فروشنده توسط خریدار به دو صورت انجام می پذیرد. این دو روش از راه های مرسوم برای دریافت کالا محسوب می شوند، که یکی از این روش ‌ها با استفاده از بارنامه و روش دیگر با استفاده از تلکس ریلیز (ریلیز کردن کالا) می باشد.

جمع بندی

در هر کاری علی الخصوص در امر بازرگانی آشنایی با اصطلاحات رایج به افراد کمک می کند تا امور گوناگون مربوط به روند کار خود را با سرعت هر چه بیشتر و بدون احتیاج به توضیحات اضافی انجام دهند.

در این مقاله شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس برای آشنایی شما عزیزان با اصطلاحات ریلیز کردن کالا و تلکس ریلیز به به ارائه ی مطالبی همچون آشنایی با ریلیز در بازرگانی، روش های انجام ریلیز کالا به صورت قانونی، زمان انجام ریلیز و مناسب ترین وسیله جهت ریلیز کالا، تفاوت دریافت کالا با بارنامه و تلکس ریلیز و … پرداخته است. اگر چنان چه نیاز به کسب اطلاعات بیشتری از این مقاله داشتید به کارشناسان با تجربه ی ما در شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس مراجعه نمایید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x