راهنمای-جامع-آزمون-حق-العملکاری-در-سال-1401

راهنمای جامع آزمون حق العملکاری در سال 1401

اشتراک گذاری :

واتساپ
تلگرام

حمل گروپاژ از چین | مزایا، معایب و مهمترین نکات حمل

EFS در کشتیرانی / 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

کشتی چارتری | بیان شرایط و ویژگی های کشتی چارتری

حمل بار با واگن مسقف + مشخصات فنی و نحوه حمل بار

نحوه محاسبه نرخ کرایه حمل دریایی چگونه است؟ (راهنمای کامل)

حمل کالا از بندر شیامن + مزایا و معایب حمل بار از بندر شیامن

واردات کالا از روسیه / مراحل، روش ها و مهمترین نکات

کلوزبندی بیمه باربری چیست؟ ( راهنمای 0 تا 100)

هزینه lss در حمل دریایی | راهکارهای کاهش هزینه lss

ارزیابی گمرکی + اهداف و مهمترین وظایف ارزیاب گمرک

حمل بار فله از چین / انواع بار فله در حمل و نقل دریایی از چین

مهمترین بنادر تجاری چین | دلایل اهمیت بنادر تجاری چین

حمل بار از بندر تایچنگ / مراحل حمل، روش ها و امکانات تایچنگ

حمل هوایی باتری چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

ترانزیت فرودگاهی + تفاوت پرواز ترانزیتی، مستقیم و بدون توقف

شماره پلمپ کانتینر + انواع رنگ در پلمپ کانتینر و کاربرد آنها

ارسال بار از آفریقا | بهترین روش ارسال کدام است؟

بزرگترین بنادر کانتینری جهان (معرفی 10 مورد از مهمترین بنادر)

تفاوت لجستیک و زنجیره تامین | 0 تا 100 آنچه که باید بدانید

آشنایی با انواع بوژی کش + کاربرد آن ها در صنعت حمل و نقل

اظهارنامه اجمالی در گمرک + تفاوت آن با مانیفست

مشاور بازرگانی کیست + اهمیت آن در کسب و کارهای بین المللی

وزن خالص و ناخالص کالا + تفاوت ها و تاثیر وزن کالا بر ترخیص آن

ممنوعیت های پست درب به درب + مهم ترین نکات و قوانین

VGM در حمل و نقل + نحوه محاسبه تاییدیه وزن کانتینر

معرفی بهترین تنگه های بین المللی جهان ( راهنمای 0 تا 100)

وزن حجمی بار هوایی | اهمیت محاسبه آن در حمل و نقل

ترخیص کار گمرک کیست؟ ( چرا به آن نیاز دارید)

حمل بار با جامبوبگ چگونه انجام می شود؟ (راهنمای کامل)

انوانتر در گمرک؛ راهنمای کامل جهت موفقیت در تجارت

آنچه در این مطلب میخوانید😃

مقدمه

اگر شما عزیزان بخواهید در گمرک به عنوان حق العمل کار گمرک فعالیت خود را آغاز کرده و در این زمینه کسب درآمد کنید، بایستی در ابتدای کار نسبت به دریافت کارت حق العمل کاری گمرک ویژه خود اقدام نمایید . از این رو باید جهت دریافت کارت حق العمل کاری گمرک در آزمون های آن که از سوی اداره گمرک برگزار می‌گردد،  شرکت نمایید تا در صورت قبولی بتوانید فعالیت خود را در این زمینه آغاز نمایید. در این مقاله از سوی شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس قصد داریم تا راهنمای شرکت در آزمون حق العملکاری گمرکی ۱۴۰۱ را برای شما عزیزان شرح دهیم. پس خواهشمندیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

حق العملکار گمرک کیست؟

برای اینکه بدانید یک حق العمل کار گمرک چه فعالیت ها و وظایفی را بر عهده دارد، پیشنهاد می‌کنیم این پاراگراف را تا انتها بخوانید. به طور کلی می‌توان گفت وظیفه حق العمل کار گمرکی با ترخیص کار گمرکی یکی می‌باشد، اما در باطن و واقعیت این دو با یکدیگر بسیار متفاوت هستند. لازم به ذکر است ، ترخیص کار به عنوان نماینده و یا وکیل کالا با وکالت نامه ای که از سمت صاحب کالا اخذ کرده است، اقدام به انجام امورات مربوط به تشریفات گمرکی کالا و همچنین ترخیص کالا می‌نماید اما باید بدانید حق العمل کار گمرکی خود فرد به صورت شخصی جهت ترخیص کالا اقدام نموده و در این مورد اسمی و عنوانی از صاحب کالا جهت ترخیص کالا برده نخواهد شد .

البته این نکته حائز اهمیت است که در این صورت حق العمل کار گمرک به عنوان صاحب کالا در نظر گرفته نمی شود و نام آن با عنوان کارگزار گمرکی شناخته می‌شود. فردی که به عنوان حق العمل کار گمرکی در نظر گرفته می‌شود، بایستی دارای کارت بازرگانی مخصوص به خود باشد و شخصا جهت صادارت و یا واردات کالا اقدام نماید.

در نتیجه می‌توان گفت شاید کار اصلی حق العمل کار گمرکی بسیار پیچیده باشد اما باید بدانید مسئولیت آن در برابر کالا و یا محموله ها آن گونه که صاحب کالا دارد را نخواهد داشت .

وظایف عمده حق العمل کار گمرک

همانطور که در پاراگراف های بالاتر نیز اشاره شد در زمینه صادرات و واردات کالا، حق العمل کار گمرک وظایفی را برعهده دارد که بایستی هنگام انجام امورات گمرکی به بهترین نحو و بدون نقص این وظایف را به انجام برساند. به طور کلی می‌توان گفت وظایف عمده حق العمل کار گمرکی به شرح زیر می‌باشد.

  • مشاوره به تاجران و بازرگان در مورد چگونگی تعیین تعرفه گمرکی و همچنین چگونگی تعیین ارزش کالا
  • یک حق العمل کار گمرکی حاذق بایستی در مورد بخش نامه ها و قوانین جدید گمرکی و نیز امورات مربوط به تجارت و بازرگانی اطلاعات کامل و به روزی را در اختیار داشته باشد.
  • از دیگر وظایف حق العمل کار گمرک این است که امورات مربوط به ترخیص کالا از گمرک را در کمترین زمان ممکن و با سرعت انجام دهد.
  • همچنین نیروهای متخصص و مجرب در این زمینه بایستی به صورت تمام وقت در اداره گمرک حضور داشته باشند تا بتوانند به حق العمل کار گمرک در انجام فرآیند ترخیص کالا از گمرک کمک نمایند.
  • از دیگر وظایف حق العمل کار گمرک این است که دارای دفتر کار در استان های دارای گمرک باشد.
  • حق العمل کار گمرک باید بتواند هزینه های گمرکی را پرداخت نماید.
  • از سیستم epl یا همان اظهار از راه دور گمرکی اطلاعات کافی برخوردار باشد تا هنگام استفاده از آن‌ دچار مشکل نشود .

لازم به ذکر است که افرادی که به عنوان حق العمل کار گمرک شناخته می‌شود با وجود داشتن کارت بازرگانی می‌توانند کارمندی را به عنوان نماینده شخصی خود، جهت انجام  امورات مربوط به گمرک و همچنین انجام اقدامات مربوط به ترخیص کالا در نمایندگی گمرکی را استخدام نمایند، تا در صورت نبود حق العمل کار گمرک، نماینده وی اقدامات و تشریفات گمرکی را به انجام برساند.

چرا برای ترخیص کالا به حق العملکار گمرک نیاز دارید؟

لازم است بدانید جهت انجام درست امورات ترخیص کالا از گمرک و همچنین اقدامات مربوط به آن بایستی دو طرف معامله خدمات و کالاهای مورد نظر را در بازه زمانی که با توجه به قرار سر آن توافق کردند، تحویل دهند و به دست مشتریان و خریدار برساند. این مورد یکی از مواردی است که در زمینه ترخیص کالا از گمرک بسیار مهم و ضروری میباشد، چرا که اگر بازرگان هنگام صادرات و واردات کالا جهت ترخیص کالا با مشکلی مواجه شوند و در مدت تعیین شده نتواند کالا را از گمرک ترخیص کند و به دست خریداران برساند، بازرگان و تاجران متحمل ضرر و زیان بسیاری خواهد شد.

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که انجام تشریفات گمرکی کالا و همچنین فرایند ترخیص کالا را به افراد زبده و مجرب که با تمامی اصول و قوانین مربوط به پروسه ترخیص کالا آشنایی کامل دارند بسپارید، چرا که این افراد بدون تلف کردن وقت و زمان تعیین شده می‌توانند کالاهای تجاری را از گمرک ترخیص نموده و این امر موجب می‌شود تا متحمل پرداخت هزینه های اضافی انبارداری نشوید.

همچنین باید بدانید که ترخیص کالا از گمرک امری بسیار تخصصی و حساس می‌باشد، که جهت انجام ترخیص درست کالا از انبار های گمرکی بایستی یک سری پروسه های مخصوص به گمرک را طی کنید تا در نهایت بتوانید کالای خودرا از گمرک ترخیص نمایید . از این رو جهت انجام این موارد باید به علم ترخیص کالا و همچنین اصول و قوانین گمرکی و بخش نامه های ارسالی از سمت سازمان ها و شرکت های مرتبط با گمرک آگاهی کامل داشته باشید. در نتیجه می‌توان گفت به علت این دلایل موجه تاجران و بازرگانان کالا بایستی جهت انجام ترخیص تخصصی و بدون مشکل و همچنین سر وقت کالا از متخصصان مربوطه زبده در انجام امورات تشریفات گمرکی کمک بگیرند تا بتوانند پروسه ترخیص کالا را در زمان تعیین شده بدون مشکل به انجام برسانند.

شرایط عمومی شرکت در آزمون حق العملکاری سال 1401

لازم است بدانید جهت شرکت در آزمون حق العمل کار گمرک سال ۱۴۰۱ بایستی از یکسری شرایط خاص و ویژه برخوردار باشید  تا بتوانید بدون مشکل در این آزمون شرکت نمایید. جهت شرکت در آزمون حق العمل کاری دو سری شرایط  مشخص وجود دارد که با نام‌ های شرایط عمومی و نیز شرایط اختصاصی شناخته می‌شوند.

در ادامه مقاله به معرفی شرایط عمومی و شرایط اختصاصی خواهیم پرداخت.

  • شرایط عمومی

این شرایط عبارتند از:

  • دارا بودن از تابعیت جمهوری اسلامی کشور ایران عدم داشتن سوء پیشینه قاچاق گمرکی و همچنین پیشینه کیفری
  • ملزم بودن به قانون اساسی جمهوری اسلامی کشور ایران
  • ارائه گواهی پایان نظام وظیفه یا معافیت دائم برای برادران
  • همچنین لازم به ذکر است فردی که قصد شرکت در آزمون استخدامی حق العمل کاری گمرک را دارد نباید استخدام رسمی، ثابت و یا پیمانی در هیچ یک از دستگاه های دولتی باشد.
  • شرایط اختصاصی

شرایط اختصاصی جهت شرکت در آزمون حق العمل کاری عبارتند از:

  • داشتن حداقل سن بیست و پنج سال تمام تا تاریخ برگزاری آزمون جامع حق العمل کار گمرکی
  • دارا بودن حداقل مدرک کاردانی و یا کارشناسی در رشته امور گمرکی و یا مدرکی بالاتر در سایر رشته ها

منابع آزمون حق العملکاری در سال 1401

لازم است بدانید که جهت شرکت در آزمون حق العمل کاری بایستی،  منابع این آزمون را به خوبی بشناسید تا بتوانید به آسانی از مرحله آزمون جامع عبور کنید، چرا که آگاهی و تسلط کامل بر منابع آزمون حق العمل کار گمرکی که در این مقاله نیز به آن اشاره شده است، جهت قبولی و پذیرش در این آزمون الزامی و مهم است. لازم است بدانید که جهت شرکت در آزمون جامع حق العمل کار گمرکی منابع دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید با مطالعه و یادگیری آنها شانس خود را در پذیرش و قبولی در این آزمون بسیار بالا ببرید که این منابع عبارتند از:

  • خواندن و مطالعه کتاب‌های چاپی و یا حتی الکترونیکی که در همین مورد تالیف شده است .
  • مطالعه سوالات جامع مصاحبه آزمون‌های استخدامی، شرکت ها و بانک‌ها و مواردی از این قبیل.
  • مطالعه سوالات مصاحبه روانشناسی و تخصصی در این زمینه.

شیوه ثبت نام برای آزمون حق العملکار گمرک ۱۴۰۱

جهت ثبت نام در آزمون حق العمل کار گمرکی سال 1401 بایستی ابتدا به سایت سنجش به آدرس   www.sanjesh.org مراجعه نمایید سپس بعد از انجام این مرحله فرم تقاضانامه الکترونیکی که مربوط به شرکت در آزمون حق العمل کار گمرکی در این سایت انگاشته شده است، را تکمیل نمایید. سپس بعد تکمیل فرم مربوطه، عکس 3*4 را که در طی سال جاری گرفته ‌اید به شکل تمام رخ با پسوند jpg را در سایت اسکن کرده و سپس آن را در سایت بارگذاری نمایید. در این مرحله لازم است بدانید که عکس اسکن شده بایستی بدون جای منگنه و همچنین مهر و نیز  با زمینه سفید باشد در غیر اینصورت مرحله اسکن عکس امکان پذیر نخواهد بود. همچنین دانستن این نکته در این مرحله نیز مهم است که اندازه عکس اسکن شده بایستی حداکثر 300*400 و یا حداقل 200*300 باشد و همچنین حجم عکس جهت بارگذاری از 60 کیلوبایت بیشتر نباشد .

پس از انجام این مراحل و رعایت صحیح هر یک از موارد گفته شده می‌توانید در نهایت در آزمون جامع حق العمل کاری گمرک ثبت نام کنید. لازم به است که با توجه به این امر که برگزاری آزمون کارگزاری گمرک به عنوان یکی از وظایف گمرک شناخته می‌شود، می‌توانید زمان برگزاری آزمون حق العمل کار گمرکی و همچنین کلیه موارد وابسته به آن را از طریق سایت سازمان گمرک به آدرس IRICA.IRپیگیری نماید.

شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس به عنوان یکی از سازمان های کاردان در زمینه حمل و نقل بین المللی و ارائه خدمات مختلف در نظر گرفته می‌شود، تا شما عزیزان بتوانید با بهره گیری از انواع حمل و نقل اعم از حمل و نقل هوایی ، حمل و نقل دریایی و مواردی از این قبیل ترخیص کالا از گمرک را به شکل اطمینان بخش و با کمترین زمان ممکن انجام دهید. همچنین میتوانید امورات مربوط به حمل و نقل بین المللی ترخیص بارهوایی و مواردی مسابه آن را به کارگزاران مجرب ما بسپارید.

سوالات متداول

حق العمل کار گمرکی کیست؟

حق العمل کار گمرک شخصی است که بایستی امور مربوط به حوزه بازرگانی، تشریفات گمرکی و همچنین ترخیص کالا را از سوی صاحب کالا به انجام برساند.

مهمترین وظایف حق العمل کار گمرک چیست؟

وظایفی مانند ترخیص کالا از گمرک در کمترین زمان ممکن، پرداخت هزینه های گمرکی، برخورداری از اطلاعات کافی در زمینه سیستم epl یا همان اظهار از راه دور گمرکی، مشاوره به تاجران و بازرگانان در مورد چگونگی تعیین تعرفخ گمرکی و مواردی از این قبیل.

شرایط عمومی جهت شرکت در آزمون جامع حق العمل کاری چه مواردی است؟

عدم داشتن پیشینه کیفری  دارا بودن از تابعیت جمهوری اسلامی، ارائه گواهی پایان نظام خدمت برای برادران و ملزم بودن به قانون‌ اساسی جمهوری اسلامی.

مهمترین منابع آزمون حق العمل کاری گمرک چیست؟

سوالات جامع آزمون های استخدامی بانک ها و شرکت ها، مطالعه کتاب‌های چاپی در این حوزه و سوالات مصاحبه روانشناسی و …

جمع بندی

لازم به ذکر است که همواره ترخیص کالا از گمرک چه در زمینه صادرات کالا و چه در زمینه واردات کالا از شرایط و قوانین مربوط به خود تشکیل شده است و بایستی جهت انجام امورات گمرکی تمامی مراحل بر اساس این قوانین وضع شده صورت بگیرد. لازم است بدانید که جهت واردات کالا نیازمند اخذ مجوزاتی هستیم که یکی از مجوزات و مدارک ترخیصیه کالا می‌باشد که این مجوز به کارگزار رسمی گمرک تعلق خواهد گرفت. در واقع می‌توان گفت بدون اخذ این مجوز نمی‌توان هیچ گونه کالایی را از گمرک ترخیص کرد. لازم است بدانید با توجه به اهمیت و همچنین واردات کالا، سازمان گمرک سختگیری‌های ویژه خود را جهت صادرات و واردات در نظر می‌گیرد. از این رو کمک گرفتن از کارگزاران رسمی گمرک می‌تواند در اخذ این مجوزات بسیار مفید و سودمند باشد.

از این رو ما به شما پیشنهاد می‌کنیم جهت انجام صحیح امورات مربوط به تجارت با ترخیص کار و یا حق العمل کار حرفه ای قرارداد ببندید تا بتوانید با استفاده از خدمات این شرکت ها در زمینه ترخیص بار هوایی، دریایی و مواردی از این قبیل امور مربوط به ترخیص کالا را در کوتاه ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه به انجام برسانید. شرکت حمل و نقل بین المللی ققنوس با داشتن مجوز های مربوطه به عنوان یکی از  شرکت های کارگزار رسمی گمرک در نظر گرفته می‌شود، که با بیش از ۱۰ سال تجربه در زمینه حمل بار هوایی حمل بار دریایی و انواع حمل و نقل بین‌المللی می‌تواند پشتیبان و همراه شما بازرگانان و تاجران عزیز باشد.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x